[بروزرسانی] همه‌ی آن‌چه از نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ می‌دانیم

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
کامپیوتکس ۲۰۱۶

«کامپیوتکس ۲۰۱۶» (Computex 2016) قرار است ۱۱ خرداد امسال به مدت ۵ روز، در تایپه پایتخت کشور تایوان برگزار شود. کامپیوتکس از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تکنولوژی سال است و در آن جدیدترین کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های موبایل به نمایش درمی‌آیند. به‌خاطر حضور پررنگ شرکت‌های سخت‌افزاری مهمی مثل اِنویدیا، اینتل و AMD، نمایشگاه کامپیوتکس برای خوره‌های کارت‌های گرافیکی و پی‌سی گیمرها از جذابیت زیادی برخوردار است. این شرکت‌ها معمولا در نمایشگاه کامپیوتکس از سریع‌ترین پردازنده‌ها و هیجان‌انگیزترین دستاوردهای‌شان در پردازش گرافیکی رونمایی می‌کنند. در کامپیوتکس ۲۰۱۶ احتمالا ما با جدیدترین تراشه‌ها و کارت‌های گرافیکی، چندین لپ‌تاپ مخصوص بازی، چند تبلت هیبریدی و تلفن هوشمند ملاقات می‌کنیم و در ضمن شاهد مجموعه‌ای از تلاش‌های شرکت‌های مختلف در زمینه‌ی «اینترنت اشیا» خواهیم بود.

در ادامه‌ی این نوشته سعی می‌کنیم با جمع‌بندی شنیده‌ها، پیش‌بینی درستی از اتفاقات نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ داشته باشیم. با ما همراه باشید.

*این مقاله در ابتدا در تاریخ ۲۰ اردیبهشت منتشر شد. بخش‌های مربوط به ایسوس، ایسر، HP ،MSI و Zotac بروزرسانی شده است.

         ‌

اِنویدیا (NVIDIA)

اول از همه با تراشه‌ی جدید اِنویدیا (NVIDIA) شروع می‌کنیم. اگر در چند روز گذشته، خبرهای ما را دنبال کرده ‌باشید، حتما متوجه شده‌اید که شرکت انویدیا از جدیدترین تراشه‌های گرافیکی‌اش با نام GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 رونمایی کرده است. این تراشه‌ها با کد «پاسکال» (Pascal) شناخته می‌شوند. پیش‌بینی ما این است که در جریان کامپیوتکس ۲۰۱۶، انویدیا مانور تبلیغاتی زیادی را برای این تراشه‌ها انجام داده و اطلاعات بیشتری از آن‌ها را در اختیار بازدیدکننده‌ها بگذارد.

انویدیا

شرکت انویدیا اعلام کرده که کارت‌های گرافیک مبتنی بر این تراشه‌ها را از ماه جولای (اوایل تابستان) به بازار عرضه می‌کند. هر دو تراشه‌ی جدید انویدیا از لیتوگرافی ۱۶ نانومتری بهره می‌برند. مدل GTX 1080 دو برابر سریع‌تر از پرچم‌دار حال حاضر این شرکت یعنی Titan X است. به‌علاوه مصرف برق این تراشه در مقایسه با Titan X به یک‌سوم کاهش یافته است. GTX 1070 مدل مقرون‌به‌صرفه‌ی GTX 1080 است. هر دوی این تراشه‌ها ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی دارند. احتمالا در نمایشگاه کامپیوتکس امسال شاهد معرفی کارت‌های گرافیکی متعددی مبتنی بر نسل جدید تراشه‌های انویدیا خواهیم بود.

اما انویدیا در یک بخش دیگر هم قدرت‌نمایی خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر خبری داشتیم مبنی بر این‌که انویدیا در فروش پردازنده‌های گرافیکی نوت‌بوک، ۳۴٫۲ ‌درصد رشد را تجربه کرده است. این شرکت به نوت‌بوک‌های مخصوص بازی علاقه‌ی زیادی دارد. احتمالا در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ شاهد مجموعه‌ای از دستگاه‌های همراه مجهز به تراشه‌های گرافیکی پاسکال خواهیم بود. در بازار روبه‌زوال کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی همچنان طرفداران‌شان را حفظ کرده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌        ‌

AMD

پیش‌تر به تراشه‌های گرافیکی «پاسکال» شرکت انویدیا اشاره کردیم. شرکت AMD‌ هم قرار است در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ از نسل جدید تراشه‌های گرافیکی‌اش رونمایی کند. این تراشه‌ها با کد «پولاریس» (Polaris) شناخته می‌شوند. تراشه‌های مبتنی بر معماری پولاریس، دارای لیتوگرافی ۱۶ نانومتری هستند. شنیده‌ها حاکی از این است که پولاریس کمی دیرتر از پاسکال روانه‌ی بازار می‌شود. برخی افراد متخصص می‌گویند که AMD‌ با سری پولاریس این شانس را دارد که فاصله‌اش را با انویدیا کمتر کند. در حالی‌که این اواخر فروش پردازشگرهای گرافیکی اوضاع خوبی نداشت، بازار داغ کامپیوترهای مخصوص بازی و ترند جدید واقعیت مجازی، شرایط را برای عرض‌اندام مجدد سازنده‌های این سخت‌افزارها فراهم کرده است.

amd

AMD‌ هم مثل انویدیا به بازار دستگاه‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها علاقه دارد. بر اساس شنیده‌ها، AMD می‌خواهد APU (واحد پردازش شتاب‌یافته) جدیدش یعنی «بریستول ریج» (Bristol Ridge) را معرفی کند. این APU احتمالا در نسل جدید لپ‌تاپ HP Envy X360 تعبیه می‌شود. پردازشگرهای Bristol Ridge در آزمون ۳DMark، حدود ۲۳ درصد عملکرد بهتر از نسل قبلی‌اش دارد. در آزمون PCMark 8 V2 هم شاهد ۵ درصد بهبود هستیم.

‌‌‌‌

اینتل

بر اساس جدیدترین شنیده‌ها، اینتل درنظر دارد جانشین پردازنده‌های «اسکای‌لیک» (Skylake) را در جریان نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ به نمایش بگذارد. نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ و لپتاپ اینتل، Kaby Lake نام دارد. این پردازنده‌ها به‌صورت نیتیو از USB 3.1 پشتیبانی می‌کنند. البته Kaby Lake‌ ویژگی انقلابی خاصی ندارد و به‌نوعی باید آن را نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی Skylake بدانیم.

intel

اینتل همچنین در نظر دارد به‌زودی اولین پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای برای بازار مصرف را در قالب پردازشگر Core i7 6950X  معرفی کند. این پردازنده‌ها لیتوگرافی ۱۴ نانومتری دارند و با کد Broadwell-E شناخته خواهند شد.

‌‌‌‌        ‌

ایسوس

اما می‌رسیم به شرکت تایوانی ایسوس. این شرکت علاقه‌ی زیادی به معرفی محصولات جدیدش در نمایشگاه کامپیوتکس دارد. دو روز پیش ایسوس دعوت‌نامه‌ای منتشر کرد و در آن اعلام کرد که روز دوشنبه ۳۰ می (۱۰ خرداد) دقیقا یک روز قبل از آغازبه‌کار کامپیوتکس ۲۰۱۶، رویدادی را با نام «زِن‌ولوشن» (Zenvolution) برگزار می‌کند. در این مراسم به احتمال زیاد سری جدید تلفن‌های هوشمند ایسوس با نام ZenFone 3 معرفی خواهد شد. هنوز اطلاعات زیادی در مورد این گوشی‌ها نداریم؛ اما تا این‌جای کار می‌دانیم که آن‌ها به درگاه USB Type-C مجهز هستند. شایعاتی هم هستند که به وجود حسگر اثر انگشت در آن‌ها اشاره دارند. پیش‌بینی ما این است که امسال شاهد معرفی دو یا سه مدل مختلف از ZenFone 3 باشیم.

zenfone

به‌غیر از ZenFone 3، ایسوس می‌خواهد نسل جدید تبلت‌های هیبریدی ویندوزی‌اش یعنی Transformer Book T302 را در کامپیوتکس ۲۰۱۶ به نمایش بگذارد. این تبلت هیبریدی نمایشگری ۱۲٫۵ اینچی دارد و به سیستم عامل ویندوز ۱۰ مجهز شده است. از مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه می‌شود به پردازشگر Core M3-6Y30 و ۴ گیگابایت رم اشاره کرد. البته ایسوس مدل‌های دیگری با پردازشگر  Core M7-6Y75 و ۸ گیگابایت رم را هم به بازار عرضه می‌کند. بسته به مدل، حافظه‌ی داخلی این دستگاه‌ها هم ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی است. تقریبا تمام اطلاعات ترنسفورمر بوک T302 مشخص است؛ یک چیز را نمی‌دانیم و آن‌هم قیمت دستگاه است. این مورد هم طی برگزاری نمایشگاه مشخص می‌شود.

[بروزرسانی] تا پیش از تصور می‌کردیم که ایسوس در جریان نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ در خردادماه از سری جدید تلفن‌های هوشمندش با نام ZenFone 3 رونمایی می‌کند. اما بر اساس گفته‌های «جری شن» (Jerry Shen) مدیرعامل شرکت ایسوس، ZenFone 3 کمی دیرتر و در تیرماه معرفی می‌شود. پس تا این لحظه، ZenFone 3 از لیست انتظارات ما از این نمایشگاه خارج می‌شود.

‌‌‌‌‌    ‌

ایسر

[بروزرسانی] چند روزی بیشتر تا شروع نمایشگاه Computex 2016 باقی نمانده است. شرکت ایسر هم به مناسبت این نمایشگاه، از چند لپ‌تاپ جدید مجهز به ویندوز ۱۰ رونمایی کرده است. این لپ‌تاپ‌های میان‌رده احتمالا در جریان نمایشگاه کامپیوتکس به نمایش درمی‌آیند. ایسر در این نمایشگاه از یک مانیتور فوق‌العاده ظریف و باریک هم رونمایی می‌کند. مانیتور جدید ایسر که BM320 نام دارد، از یک صفحه نمایش ۳۲ اینچی بهره می‌برد و برای کارهای ویدیویی و گرافیکی طراحی شده است. این مانیتور جدید ایسر که می‌تواند تصاویری با کیفیت ۴K پخش کند، به شکلی طراحی شده که لبه‌های آن به شدت باریک هستند و در نگاه اول به سختی دیده می‌شوند. شرکت ایسر نام این ویژگی را ZeroFrame گذاشته است.

سونی

شاید سونی دو گوشی را در کامپیوتکس امسال معرفی کند. هنوز مطمئن نیستیم، ولی شواهد زیادی برای این موضوع وجود دارد. اگر این حدس‌وگمان درست باشد، سونی از دو تلفن هوشمند از خانواده‌ی اکسپریا C در کامپیوتکس ۲۰۱۶ رونمایی می‌کند.

سونی

برخی اطلاعات این دو گوشی روی بنچمارک GFX دیده می‌شود: هردوی این گوشی‌ها نمایشگرهایی ۴٫۶ اینچی دارند. یکی از این دو دستگاه که با کد F3216 شناسایی شده، یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۱۵ مگاپیکسلی در جلو دارد. رزولوشن نمایشگر این گوشی Full HD‌ است. سونی بالاخره باید جایی برای معرفی این گوشی پیدا کند؛ چه جایی بهتر از نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶!

‌‌‌‌

 لنوو

این روزها در مورد سری جدید گوشی‌های لنوو با نام Zuk زیاد می‌شنویم. لنوو این سری از تلفن‌های هوشمند را بیشتر در بازار چین به فروش می‌رساند. این شرکت همچنین در حال کار روی دو گوشی جدید از خانواده‌ی موتو با نام‌های G4‌ و G4 Plus است.

لنوو موتورولا

مدیر عامل لنوو اخیرا از معرفی محصولات جدید موتورولا در ۲۰ خرداد (یک هفته پس از کامپیوتکس) خبر داده. با این حال، این احتمال وجود دارد که لنوو، چند گوشی را هم برای معرفی به تایوان بیاورد.

‌‌‌‌‌‌‌‌

گیگابایت

شرکت گیگابایت هم با مادربوردهای جدیدی از سری Z170 به کامپیوتکس ۲۰۱۶ می‌آید. همچنین گویا در این نمایشگاه شاهد معرفی نسل جدید مادربوردهای سری X99 هستیم که با پردازنده‌های جدید ۱۴ نانومتری Broadwell-E شرکت اینتل کار می‌کنند. به علاوه، گیگابایت در تلاش است به توسعه‌ی اتصال پرسرعت «تاندربولت ۳» (Thunderbolt 3) کمک کند.

گیگابایت

این شرکت در جریان کنفرانس IFA از اولین مادربورد مجهز به تاندربولت ۳ رونمایی کرده بود. مادربورد Z170X UD5-TH به دستگاهی مرجع برای اینتل تبدیل شده است. احتمالا در کامپیوتکس ۲۰۱۶ از گیگابایت و پشتیبانی‌اش از تاندربولت ۳ بیشتر خواهیم شنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌          ‌

HP

[بروزرسانی] شرکت HP اخیرا سری جدیدی از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خود را تحت برند Omen X معرفی کرده اما ظاهرا این شرکت بر روی کامپیوترهای قابل حمل هم کار می‌کند. کامپیوترهای شخصی‌ای که به گیمرها امکان بازی در حال حرکت در فضای واقعیت مجازی را می‌دهند. کامپیوتر شرکت اچ‌پی – Omen X VR PC Pack – هنوز در حد یک نمونه اولیه است. هنوز حرفی از زمان عرضه و شکل عرضه‌ی این دستگاه به بازار مطرح نشده اما احتمالا سر و کله‌ی نسخه‌ی آزمایشی آن در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ پیدا می‌شود.

‌‌‌      ‌

‌‌MSI

[بروزرسانی] شرکت MSI قرار است در این نمایشگاه از چندین مدل جدید از کامپیوترهای شخصی‌اش رونمایی کند و کامپیوتر قابل حمل جدیدش هم یکی از این دستگاه‌ها است. MSI Backpack PC یک پردازنده رده بالای Intel Core i7 به همراه یک کارت گرافیکی NVIDIA GTX980 دارد. چنین دستگاهی می‌تواند کاربران را از شر پلتفرم‌های ثابت واقعیت مجازی رها کند و برای آنها امکان حرکت در حال بازی ایجاد کند.

Zotac

[بروزرسانی] شرکت Zotac که در حوزه‌ی تولید کامپیوترهای شخصی کوچک یا دستگاه‌های مینی PC‌ فعال است هم قصد دارد در نمایشگاه کامپیوتکس امسال از مدل‌های جدید سری Zbox رونمایی کند. مدل Zotac Magnus EN980 مدلی است که به عنوان قوی‌ترین مینی PC موجود شناخته می‌شود. ویژگی‌های این مدل به شکلی است که قابلیت اجرای محتوای واقعیت مجازی را دارد.

اینترنت اشیا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ به کنفرانس CPX‌ اختصاص دارد. در این کنفرانس به مهم‌ترین ترندهای دنیای تکنولوژی پرداخته می‌شود. اینترنت اشیا (Internet of Things) از مهم‌ترین تم‌های اصلی این کنفرانس است.

iot

به احتمال زیاد در این کنفرانس ویژه و همچنین در بخش‌های مختلف نمایشگاه امسال عبارت اینترنت اشیا را زیاد خواهیم شنید.

‌‌  ‌‌        ‌

 

طی روزها و هفته‌های آینده با دیجی‌کالا مگ همراه باشید. ما مهم‌ترین خبرهای نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ (Computex 2016) را برای‌تان منعکس خواهیم کرد.

‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar Timur

    من میخواهم لبتاب .acer predator.17.3 رو بخرم هم برای کارهای گرافیکی مثل میکس و منتاژ و هم برای بازی
    مخصوصا گیم های روز.
    ممنون میشم اگر زوتر جواب بدید.

  2. Avatar Timur

    ۱۳۹۵/۰۳/۱۰ در ۰۲:۲۹
    ۰
    سلام.
    خواهشا یکی بگه فرق بین لبتاب های مولتی میدیا با گمینگ چیست .آیا نمیشه با لبتاب های گیمینگ. مثل
    Predator 17.3. Acer –گار های گرافیکی انجامداد .
    اگه نمیشه دلیلش چیه .
    ممنونم.

  3. Avatar مهدی

    سلام
    ممنونم
    منتظر خبرهای نمایشگاه قبل و حین و بعد برگزاری هستیم!
    به خصوص در مورد جهش های تکنولوژی…

  4. Avatar reza

    خیلی جالب به سایت منم سر بزنید متشکرم از تیم دیجی مگ

  5. محمد سماک محمد سماک

    نیتیو یا ذاتی؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه