هوش مصنوعی جدید مایکروسافت احساسات انسانی را تشخیص می‌دهد

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مایکروسافت پلت‌فرم جدیدی طراحی کرده که می‌تواند احساسات مختلف انسان را تشخیص دهد.

مایکروسافت نتیجه‌ی سال‌‌ها تجربه‌اش در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در این ابزار پیشرفته و پیچیده به ثمر رسانده است.

مایکروسافت یک ابزار جدید رونمایی کرده که می‌تواند تصاویر را آنالیز کند و احساسات انسانی را تشخیص دهد. به عنوان مثال، تصور کنید که در یک سینما نشسته‌اید و دوربینی به سمت مخاطبان تنظیم شده و شما فیلم‌برداری می‌کند. Ryan Galgon، مدیر پروژه‌های تحقیقاتی مایکروسافت می‌گوید، دوربینی مجهز به این تکنولوژی می‌تواند به تهیه‌کنندگانِ فیلم نشان دهد که چه تعداد مردم در چه صحنه‌هایی از فیلم واکنش‌هایی مثل غمگینی و شگفت‌زدگی را از خود نشان می‌دهند.

صاحبان فروشگاه هم می‌توانند با استفاده از آن ببینند که مشتریان به محصولات و کالاهای خاص چه واکنشی نشان می‌دهند. سازندگان اپلیکیشن‌ها هم می‌توانند مجموعه‌ی تصاویر کاربر را مرور کنند و فقط تصاویر شاد را ذخیره‌ کنند. این موارد چند نمونه‌ از کاربردهای احتمالی این تکنولوژی است. مایکروسافت هم نمی‌داند که توسعه‌دهندگان دقیقا از این فناوری چه استفاده‌ای می‌کنند.

این تکنولوژی بخشی از یکی از پرو‌ژه‌های مایکروسافت به نام «پروژه‌ی آکسفورد» (Oxford Project) است. مایکروسافت نتیجه‌ی سال‌‌ها تجربه‌اش در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در این ابزار پیشرفته و پیچیده به ثمر رسانده است. مایکروسافت در نظر دارد آن را به‌طور رایگان در اختیار عموم قرار دهد. Galgon می‌گوید: “همه‌ی توسعه‌دهنده‌‌ها نمی‌تواند به یک کارشناس متخصص یادگیری ماشینی تبدیل شوند. هدف‌ پروژه‌ی آکسفورد این است که این ابزار در اختیار همه‌ی توسعه‌دهندگان قرار بگیرد تا بتوانند با خلاقیت‌شان استفاده‌های مختلفی از آن ببرند.”

منبع: Microsoft

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. آرمان احمدیان

    تشخیص احساس از طریق چهره اگرچه به نسبت کار جدیدی هست، اما کار مایکروسافت نیست!
    حدود دو سه ماه پیش خانم Rana el Kaliouby و گروهش در دانشگاه MIT از چنین کاری رونمایی کردند که اتفاقاً با دقت خیلی زیاد هم این کار رو انجام میداد! من تعجب میکنم مایکروسافت اون رو مال خودش دونسته!
    (خدا رو شکر این بار در مورد نحوه ی ترجمه ی خانم غلامی نظر ندادم، پس اگه خدا بخواد این بار ایشون نظرم رو تایید میکنند!)

    1. فرزاد شریف زاده

      دوست گرامی،
      در هیچ جای متن اشاره نشده که مایکروسافت این کار رو به عنوان یک ابداع به نام خودش زده. به جای قضاوت و نتیجه گیری سریع، کافی هست با دقت بیشتری مطالب رو بخونیم. در حقیقت آنچه به مایکروسافت نسبت داده شده طراحی پلتفرم مربوطه و نرم افزار کاربردی مرتبط است:
      “مایکروسافت پلت‌فرم جدیدی طراحی کرده که می‌تواند احساسات مختلف انسان را تشخیص دهد.” و از طرفی نتیجه تحقیقاتش در زمینه هوش مصنوعی رو در قالب یک پلتفرم عمومی برای استفاده در سایر نرم افزارها به اشتراک گذاشته که کار بسیار مفید و جالبی است و با این پلت فرم این سری کارها از صرفا یک سری پژوهش های دانشگاهی خارج میشه و میشه روشون کار بیشتری کرد یا در نرم افزارهای عمومی استفاده کرد.

      اصولا این مطلب که به حوزه “face recognition” مربوط است کاری است که سالهاست با تکنیک های مختلف در دانشگاه های مختلف دنیا در حال انجام است و به عبارتی ۱۰ ها سال از ابداع و بکارگیری آن میگذره و کارهای دانشگاهی در حوزه های هوش مصنوعی صرفا با الگوریتم ها و تکنیک های مختلف از شبکه های عصبی و محاسبات فازی گرفته، تا شیوه های تکاملی سعی در بهبود و سرعت بخشیدن و افزایش دقت اون دارن و حتی در ایران هم پروژه بسیاری از دانشجویان شاخه های کامپیوتر مثل هوش مصنوعی در این رابطه است.

      کمی با دقت و عمق بیشتری مطالب رو خوندن باعث میشه نظراتمون و برداشتمون از مطلب به کلی تغییر کنه.
      با تشکر

      1. آرمان احمدیان

        جناب! من هم اصلاً بحثی از ابداع نکردم!
        من کاملاً به ابعاد آکادمیک بحث Image Processing و Face Recognition آگاه هستم همچنین به تکنیک های مورد استفاده در شبکه‌های عصبی در این حوزه (الگوریتم‌های MetaHeuristic تا جایی که اطلاع دارم صرفاً الگوریتم‌های Optimization هستن… ربطی به تصخیص چهره ندارن).
        در متن گفته شده که «مایکروسافت یک ابزار جدید رونمایی کرده»… و اتفاقاً اون کاری رو که من هم توضیح دادم، اگرچه به وسیله‌ی “دانشگاهیان” انجام شده بود، اما به هیچ وجه یک پژوهش دانشگاهی نبود، یک ابزار بود… اون هم روی پلتفرم IOS.
        لطف بفرمایید شما هم در نظرات دقت بیشتر بفرمایید تا دچار « قضاوت و نتیجه گیری سریع» نشوید!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه