واقعیت مجازی چگونه کسب‌وکارهای فعلی را متحول می‌کند؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) در پنج تا ده سال آینده پیشرفت‌هایی قابل‌توجه خواهد کرد. اما آیا این مفهوم و تکنولوژی‌های وابسته به آن می‌توانند مفهوم فعلی کسب‌و‌کارها را تغییر دهند؟ در ادامه با ما باشید.

 ‌‌‌‌‌‌‌          ‌

برای درک کامل اینکه واقعیت مجازی چگونه می‌تواند جای پای خود را در کسب‌و‌کارها پیدا و تثبیت کند، سال‌ها وقت لازم است. اما در این مطلب، نظر تعدادی از کارآفرینان موفق از «انجمن کارآفرینان جوان» (Young Entrepreneur Council) در حوزه‌های مختلف در همین رابطه آمده است. آن‌ها دیدگاه‌های خود را در مورد فرصت‌هایی که به واسطه‌ی پیشرفت و نفوذ VR برای کسب‌و‌کارها و مخاطبان یا مشتریان‌شان ایجاد خواهد شد، بیان کرده‌اند.

‌‌

۱- برندها می‌توانند با کمک VR در جذب اعتماد مشتریان موفق‌تر باشند.

شرکت‌ها و واقعیت مجازی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. با به خدمت گرفتن تکنولوژی‌های مرتبط، شرکت‌ها امکان ایجاد تجربه‌ای آموزشی یا سرگرم‌کننده برای مشتریان خود را مهیا می‌کنند. این، سطحی جدید از ارتباط بین برندها و مخاطبان‌شان خواهد بود که می‌تواند بازدیدکننده‌ها را از یک تماشاچی ساده به مشتری‌ای مجذوب، تبدیل کند. بخش سخت ماجرا ایجاد حس و تجربه‌ی مورد نظر کسب‌و‌کارها در مشتریان‌شان است.

کنفرانس ویدیویی واقعیت مجازی

۲- در کنفرانس‌های ویدیویی تغییرات مثبت ایجاد می‌شود.

امروزه در تجارت مدرن، ارتباط تصویری و صوتی با کیفیت پایین و تماشای چهره‌های پیکسلی از پشت مانیتورهای تخت تبدیل به یکی از ناخوشایند‌ترین تجربه‌ها شده است. اما واقعیت مجازی می‌تواند این رویه را تغییر دهد. با کمک آن می‌توان احساسات طبیعی و شخصی بیشتری را در هنگام صحبت با افراد دیگر انتقال داد. امید می‌رود که با پیشرفت تکنولوژی، امکان انتقال ارتباطات انسانی مانند نوع نگاه یا زبان بدن نیز از طریق واقعیت مجازی به وجود آید. این مساله می‌تواند بهبودی جدی و موثر در ارتباطات الکترونیک ما به وجود آورد. به‌علاوه کاهش بسیاری از سفرهای تجاری غیرضروری را نتیجه می‌دهد.

 ۳- تجارت‌ الکترونیکی نفسی تازه می‌گیرند.

با ترکیب واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) می‌توان بزرگ‌ترین تغییر را در رویه‌ی فعلی فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کرد.

تجارت الکترونیکی به واسطه‌ی ورود این تکنولوژی‌ها شاید شاهد بزرگ‌ترین تحول در مقایسه با سایر کسب‌و‌کارها باشد. مشتریان این کسب‌و‌کارها می‌توانند با کمک این تکنولوژی مطمئن شوند مبلمانی که قصد خریدش را دارند برای اتاق نشیمن‌شان مناسب است. این تجربه‌ای متفاوت است که آسایش بیشتر در خرید را برای مشتریان و فروش بیشتر برای فروشگاه‌های آنلاین را به ارمغان می‌آورد.

۴- در حوزه‌ی آموزش تحول جدی را شاهد خواهیم بود.

از اپلیکیشن‌های آموزشی گرفته تا دوره‌های حضوری و کلاس‌های دانشگاه، همه تحت تاثیر ورود واقعیت مجازی به حوزه‌ی آموزش، دچار تغییر خواهند شد. تجربه‌ی آموزش به کمک این تکنولوژی، لذت‌بخش و نتیجه‌ی آن هم بهتر خواهد بود. این تکنولوژی راه‌های متنوعی برای یادگیری دوره‌های آموزشی مختلف در دسترس افراد قرار می‌دهد. شرکت‌ها نیز می‌توانند با محصولات آموزشی متنوع در بستر واقعیت مجازی، فرصت‌های متنوعی برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر ایجاد کنند.

VR

۵- فرایند‌های طراحی دستخوش تغییرات مثبت می‌شوند.

روند طراحی محصولات با کمک گرفتن از واقعیت مجازی بهبود می‌یابد. با کمک واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های شبیه‌سازی، امکان آزمایش‌های پیش از تولید و البته دریافت بازخوردهای سریع از همکاران و گفت‌وگو سرعت می‌گیرد. این مساله در کنار افزایش سرعت فرایند طراحی، به کاهش هزینه‌های کلی این بخش، کمک می‌کند.

۶- تجربه‌ی «حضور مجازی در همه‌جا» امکان‌پذیر می‌شود.

در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فروشگاه‌های آنلاین و مشتریان‌شان، سفارش محصولاتی است که برخلاف ظاهر، مطلوب مشتری نیستند.

با کمک واقعیت مجازی می‌توان تجربه‌ای را برای مشتری مهیا کرد که خود را در محل خرید حس کند و بدین‌ترتیب پیش از خرید، درک بهتری از محصولی که قصد خریدش را دارد، داشته باشد.

این مساله می‌تواند در مورد رزرواسیون هتل، اجاره‌ی خودرو و حتی انتخاب تورها و مقصد سفر نیز به کار گرفته شود.

۷- تجربه‌ی سرگرمی‌هایی مثل فیلم‌ها و گیم‌ها دستخوش تغییرات جذابی می‌شود.

صنعت سرگرمی شاید بیشتر از هر صنعت دیگری تغییرات وابسته به پیشرفت‌های تکنولوژی VR را در خود بروز دهد. تصور کنید که در اتاق نشیمن خود مشغول تماشای مسابقه‌ی فوتبال هستید. واقعیت مجازی می‌تواند احساس بودن در ورزشگاه را در شما القا کند. همین حس را برای فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری هم متصور شوید.

‌‌‌واقعیت مجازی

۸- روند خریدوفروش املاک متحول می‌شود.

مشاهده‌ی تصاویر یک خانه، افراد معدودی را برای خرید یک خانه متقاعد می‌کند؛ افراد زیادی هم هستند که علاقه‌ی زیادی به گشت‌و‌گذار فیزیکی در خانه‌ها و انتخاب آن‌ها ندارند. اما ورود واقعیت مجازی به این عرصه می‌تواند هر دو گروه را خوشحال کند. افراد می‌توانند از طریق آن، به مشاهده‌ی دقیق خانه‌ها بپردازند و راحت‌تر تصمیم بگیرند. به‌علاوه این تکنولوژی در جایگاه یک دستیار به مشاوران املاک هم کمک می‌کند که درآمد خود را با وقت بیشتری که برای نمایش خانه‌ها به تعداد بیشتری از افراد دارند، افزایش دهند. این مساله می‌تواند منجر به علاقه‌ برای سرمایه‌گذاری بازار املاک روی تکنولوژی‌های مرتبط با واقعیت مجازی شود.

۹- بسیاری از مشاغل ثابت، می‌توانند به دورکاری تبدیل شوند.

یکی از بهترین جنبه‌های استفاده از واقعیت مجازی، کمک به بخش منابع انسانی شرکت‌ها و مدیریت کارکنان از راه دور است.

این تکنولوژی می‌تواند از برگزاری یک جلسه‌ی ساده تا آموزش کارکنان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به روند مکاتبات نیز سرعت می‌بخشد.

برای مثال مدیران می‌توانند به جای ارسال ایمیل برای کارکنان، به‌صورت مستقیم سوال کرده و پاسخ خود را دریافت کنند. این مساله می‌تواند مبحث مدیریت منابع انسانی را دچار تحولی جدی کند که تابه‌حال به خود ندیده است.

۱۰- تاثیر بر حوزه‌ی سلامت و صنایع مرتبط اجتناب‌ناپذیر است.

واقعیت مجازی می‌تواند در حوزه‌ی سلامت تغییرات شگرفی ایجاد کند. بهبود وضعیت ورزشکاران و بیماران و همچنین تسهیل روند بررسی و معاینه به‌وسیله‌ی پزشکان از راه دور و به‌صورت بی‌درنگ، از قابلیت‌هایی است که به واسطه‌ی ورود VR به حوزه‌ی سلامت ممکن می‌شوند. پزشکان می‌توانند با کمک سخت‌افزارهایی مثل Oculus VR مولفه‌هایی مانند میزان سلامت و پیشرفت‌های ورزشکار یا روند بهبودی بیمار را بررسی و بدون حضور فیزیکی به تسریع روند بهبود، کمک کنند.

‌‌‌‌‌

Vr3

۱۱- کسب تجربه‌ی حین کار با کمک واقعیت مجازی عملی می‌شود.

یادگیری و کسب تجربه در حوزه‌های مختلف از امکانات هیجان‌انگیزی است که با کمک واقعیت مجازی ممکن می‌شود. برای مثال می‌توان به تمرین سخنوری در حضور مخاطبان مجازی یا امکان نظارت تجربی بر یک محیط کاری در کشوری دیگر اشاره کرد. به‌علاوه امکان برقراری ارتباط چهره به چهره از طریق آواتار (نمایه‌ی بصری) بین شما و مدیرتان در هر جایی ممکن خواهد بود.

در مجموع مرزهای فیزیکی و جغرافیایی که مانع ارتباطات موثر در صنایع مختلف هستند، از طریق واقعیت مجازی، به‌راحتی از میان برداشته می‌شوند.

‌‌‌۱۲- فاصله‌های مکانی بی‌اعتبار می‌شوند.

در این مورد هم‌اکنون در ابتدای راه هستیم. ارتباط از طریق ابزارهایی مانند اسکایپ و سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، ما را به یکدیگر نزدیک کرده است. اما این به معنی شکسته شدن مرزهای فیزیکی نیست. به‌هرحال پیشرفت‌ها در حوزه‌ی واقعیت مجازی می‌تواند به روند نزدیکی بیشتر ما و امکان ایجاد ارتباط‌هایی متفاوت از نمونه‌های فعلی، منجر شود که معادله را در حوزه‌های متنوعی تغییر خواهد داد. در این صورت هزاران کیلومتر فاصله هم نمی‌تواند محدودیت به‌حساب بیاید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: ReadWrite

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar amir

    بسیار عالی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه