وودافون ؛ غولی در دنیای مخابرات

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

«وودافون» (Vodafone)‌ یکی از بزرگ‌ترین و سرشانس‌ترین شرکت‌های مخابراتی دنیا به حساب می‌آید که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند و تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۴۳۵.۹ میلیون مشترک داشته است. شرکت وودافون در حال حاضر در بیش از ۲۶ کشور دنیا فعالیت می‌کند و در ۵۰ کشور هم شرکت‌های همکار دارد. حتی بد نیست بدانید که این شرکت ۴۲ درصد از سهام شرکت Verizon که یکی از اپراتورهای بزرگ موبایل در ایالات متحده است را در اختیار دارد.

شرکت وودافون در سال ۱۹۸۲ در انگلیس تاسیس شد و به سرعت در بازار تلفن و مخابرات رشد کرد. این شرکت علاوه بر فعالیت در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و جنوبی در منطقه‌ی خاورمیانه هم حضور فعالی دارد. این کشور از سال ۱۹۹۸ کار خودش را در مصر با همکاری شرکتی با نام ClickGSM آغاز کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با سازمان مخابرات کشور مصر همکاری جدیدی آغاز کرد و به همین دلیل شرکت وودافون مصر تاسیس شد. شرکتی که ۵۵ درصد سهام آن در اختیار وودافون و ۴۵ درصد آن در اختیار شرکت مخابرات مصر قرار دارد.

علاوه بر مصر این شرکت مخابراتی در کشور کویت هم فعالیت می‌کند. در شهریور ماه سال ۲۰۰۲ وودافون با همکاری شرکت MTC از کشور کویت در این کشور آغاز به کار کرد.  در آذر ماه سال ۲۰۰۳ نام این شرکت به MTC-Vodafone تغییر کرد. البته این شرکت در کشورهای عربی دیگری مانند قطر و امارات متحده‌ عربی هم فعالیت می‌کند.

در ادامه‌ این شرکت فعالیت خودش را در کشورهای آفریقایی هم آغاز کرد. در سال ۲۰۰۴ وودافون وارد کشور آفریقای جنوبی شد. از دیگر کشورهای آفریقایی که این شرکت در آن‌ها فعالیت می‌کند می‌توان به لیبی و غنا اشاره کرد.

تمام کشورهایی که وودافون در آن‌ها فعالیت می‌کند، با رنگ قرمز مشخص شده است.

تمام کشورهایی که وودافون در آن‌ها فعالیت می‌کند، با رنگ قرمز مشخص شده است.

البته تمام فعالیت‌های این شرکت مربوط به مخابرات نمی‌شود. وودافون در زمینه‌ی سرویس‌های انتقال پول با موبایل هم فعالیت می‌کند. این شرکت در فروردین ماه سال ۲۰۰۷ با همکاری شرکت Safaricom از کشور کنیا اولین سرویس پرداخت موبایلی را راه‌اندازی کرد. این سرویس مشتریانی را هدف قرار داده بود که حساب بانکی نداشتند. سرویس شرکت وودافون تا سال ۲۰۰۸ توانست بیش از ۱.۶ میلیون کاربر به‌دست بیاورد و تا پایان سال ۲۰۱۱ این مقدار کاربر به ۱۴ میلیون نفر رسید. حتی این شرکت اعلام کرد که سرویس انتقال پول موبایلی را در افغانستان هم گسترش می‌دهد. این سرویس در سال ۲۰۰۸ در افعانستان راه اندازی شد. در سال ۲۰۱۱ شرکت وودافون همکاری جدیدی را با Visa آغاز کرد و سرویس انتقال پول موبایلی را در کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا، ترکیه و انگلیس راه اندازی کرد.

vodafone_headquarters_building_oporto-_6086629216

دفتر مرکزی وودافون

از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به فعالیت در زمینه‌ی سرویس‌های سلامت موبایلی یا mHealth اشاره کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که قصد دارد وارد حوزه‌ی جدیدی شود و می‌خواهد وارد بازار سرویس‌های سلامتی موبایل شود. یکی از پروژه‌های موفق این شرکت در زمینه‌ی سلامت موبایلی در کشور تانزانیا اجرا شد که به واسطه‌ی آن این شرکت یک سرویس ارسال پیام کوتاه راه اندازی کرد که در بیش از ۴۶۰۰ مرکز درمانی این کشور کار می‌کرد تا اطلاعات پزشکی به صورت همزمان برای مراکز مختلف ارسال شود.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که این شرکت در زمینه‌ی فعالیت‌‌های خیره هم حضور دارد. حالا به نظر می‌رسد که این غول مخابرات دنیا قصد دارد وارد بازار ایران شود.

‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمدعلی

    خدا خیرش بده انشالله

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه