دانشمندان رگ‌های خونی را پرینت سه بعدی می‌کنند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
رگ‌های خونی

رگ‌هایی که با ترکیب سلول‌های زنده و ماده‌ای به نام «بیواینک» پرینت سه بعدی شده‌اند، شباهت زیادی به رگ‌های واقعی دارند.

پرینت سه بعدی مواد زیستی از این دست، می‌تواند در نهایت به تکنولوژی موسوم به «عضو بدن بر تراشه» منجر شود.

پرینت سه بعدی رگ‌های خونی دیگر کار شاقی نیست. اما پرینت سه بعدی رگ‌هایی که مثل رگ‌های واقعی عمل می‌کنند تاکنون کار دشواری بوده است. محققان آزمایشگاه ملی «لارنس لیورمور» (Lawrence Livermore) با موفقیت توانسته‌اند رگ‌هایی خونی را پرینت سه بعدی کنند که مثل رگ‌های بدن انسان می‌توانند مواد غذایی را منتقل کنند.

پرینتر‌های زیستی سه بعدی به پرینترهای سه بعدی عادی شبیه هستند، اما در آنها از ماده‌ای به نام «بیواینک» (bio-ink) استفاده می‌شود. از بیواینک برای تشکیل ساختارهایی پایه‌ای استفاده می‌شود که با بدن انسان سازگاری دارند. برای پرینت سه بعدی رگ‌های خونی، محققان آزمایشگاه لارنس لیورمور این زیست‌ماده‌ی خاص را با سلول‌های زنده ترکیب کردند.

این رگ‌های خونی حاصل شده را نمی‌توان پیوند زد، اما آنها برای مطالعات سم‌شناسی و آزمایش‌های پزشکی مفید واقع خواهند شد. به دنبال آن، وابستگی به حیوانات آزمایشگاهی کاهش خواهد یافت. «مونیکا مویا» سرپرست این تحقیق می‌گوید این رگ‌های خونی زمینه‌ی مناسبی را برای آزمایش‌های علمی فراهم خواهند کرد. علاوه بر این، پرینت سه بعدی مواد زیستی از این دست، می‌تواند در نهایت به تکنولوژی موسوم به «عضو بدن بر تراشه» منجر شود. این تکنولوژی می‌تواند به مشکل کمبود اعضای اهدایی کمک کند.

در حال حاضر ساختار این رگ‌ها شباهت چندانی به رگ‌های موجود در بدن یک فرد ندارند و فقط ظرفی پر از رشته‌های رگ حاصل می‌شود. دانشمندان امیدوار هستند که این رگ‌ها را به همان شکلی که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارند، بتوانند سامان‌دهی کنند. اگر بتوانند از عهده‌ی این کار بر بیایند، ممکن است روزی شاهد نمونه‌هایی از بافت‌های مصنوعی بدن و اعضای پیوندی باشیم که شباهت زیادی به نمونه‌های واقعی دارند.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه