پرینت سه بعدی قلب؛ قدمی مهم در عمل جراحی قلب

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گروهی از محققان دانشگاه MIT موفق شده‌اند با پرینت سه بعدی قلب تغییر مهم و مثبتی در عمل جراحی قلب ایجاد کنند.

پرینت سه بعدی قلب پزشکان را برای عمل جراحی روی قلب واقعی آماده می‌کند.

عمل جراحی کار بسیار حساسی است و به ظرافت و دقت بسیار بالایی نیاز دارد. جراحی حتما باید همان بار اول درست انجام شود، زیرا معمولا نمی‌توان دوباره همان جراحی را تکرار کرد. این موضوع در جراحی اعضای حیاتی بدن مثل قلب اهمیت مضاعفی دارد. اما به لطف گروهی از محققان دانشگاه MIT و بیمارستان کودکان بوستون، آمادگی برای جراحی قلب آسان‌تر می‌شود.

البته که عمل وقعی آسان نخواهد بود، اما این محققان موفق شده‌اند به کمک MRI قلب بیماران، این عضو را پرینت سه بعدی کنند. پیامدهای چنین کاری این است که پزشکان به جای تمرین کردن روی یک نمونه عمومی از قلب، روی قلبی تمرین می‌کنند که دقیقا مشابه قلب بیمار است؛ این کار به کمک پرینت سه بعدی از روی الگوی قلب بیمار ممکن است.

این به پزشکان جراح کمک می‌کند که قبل از انجام جراحی، روی مدل سه بعدی قلب بیمار مورد نظر تمرین کنند. به این ترتیب، اگر اشتباهی هم صورت گیرد، جان بیمار به خطر نخواهد افتاد. به گفته‌ی «پولینا گالند»، پروفسور مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه MIT، این تمرین باعث می‌شود که پزشکان شناخت شهودی بیشتری از قلب بیمار و آمادگی ذهنی بیشتری برای جراحی داشته باشند.

گالند عنوان می‌کند: “همکاران ما معتقدند که این تکنیک می‌تواند در جراحی تاثیرگذار باشد. من این جمله را در مورد جراحان زیاد شنیده‌ام «جراحان با دستان‌شان می‌بینند، حس ادارک آنها، در قوه‌ی لمسی‌شان نهفته است.»” گالند همچنین اشاره می‌کند که این روش بسیار موثرتر از قبل است. عمل جراحی قلب به روش رایج معمولا تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد و ۱ یا دو روز هم نیاز به برنامه‌ریزی دارد. اما در این روش زمان کل پروسه به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: MIT News

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ينادي

    سلام
    خیلی خوب است که با کمک این شیوه آمار خطا در جراحی قلب نیز کاهش پیدا می کند .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه