کانسپت‌های به‌یادماندنی BMW؛ نازکا، سوپراسپرتی تمام‌عیار!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

به روز پنجم معرفی کانسپت‌های به‌یادماندنی ب.ام.و رسیدیم و با تعدادی از طراحی‌های به‌یادماندنی این کمپانی آشنا شدیم. کانسپت‌هایی که احتمالا هرگز موفق به ملاقاتشان از نزدیک نمی‌شویم. امروز می‌خواهیم خودرویی را برایتان معرفی کنیم که اگر از طرفداران قدیمی بازی Need For Speed باشید، در نسخه Hot Pursuit III که حدود ۱۸ سال پیش عرضه شد، با آن دیدار داشته‌اید. اگر دوست دارید با «نازکا»، خودروی اسپرت دهه ۹۰میلادی ب.ام.و آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ب.ام.و Nazca، چهره‌ای که هرگز قدیمی نمی‌شود

نازکا نام یکی از کانسپت‌های تولید شده‌ی ب.ام.و است؛ خودرویی با طراحی مدرن، اسپرت و جلوتر از زمان خود. اتومبیلی که در دهه ۹۰ میلادی با زبان طراحی‌ ویژه‌ای نسبت به سایر رقبا ظاهر شد و با گذشت بیش از دو دهه، چهره‌ی آن هنوز قدیمی نشده است.

nazca1

تولد

M12 نام اولین مدل نازکا است که در سال ۱۹۹۱میلادی (۱۳۷۰شمسی) معرفی شد. ب.ام.و با معرفی این مدل به فکر جانشینی این اتاق با سری M1 خود بود. M1 خودروی اسپرتی است که بین سال‌های ۷۸ تا ۸۱ میلادی توسط ب.ام.و تولید انبوه شد و جزو ۱۰ خودروی اسپرت دهه ۷۰میلادی جای گرفت. پس از M12 مدل بعدی یعنی نازکا C2، در نمایشگاه توکیو ظاهر شد. خودرویی که در چهره و باطن، نسبت به مدل قبلی، با تغییراتی همراه بود. سرانجام در سال ۱۹۹۳میلادی در نمایشگاه‌ دیترویت، آخرین مدل نازکا به نام C2 اسپایدر به نمایش درآمد که در مجموع از این مدل افسانه‌ای تنها ۳ دستگاه تولید شد.

nazca2

طراحی

M12 خودرویی است که رنگ و بوی یک سوپراسپرت مدرن را می‌دهد. تمام مدل‌های نازکا توسط شرکت معروف Italdesign طراحی شد. جالب است بدانید که طراحی همین کوپه‌ی اسپرت دوست‌داشتنی توسط Fabrizio Giugiaro انجام شد، جوانی که در آن زمان، تنها ۲۶ سال سن داشت!

nazca3

پس از M12، نسل بعد نازکا یعنی C2 به قلم پدر Fabrizio ، Giorgetto Giugiaro نقاشی شد. تغییراتی که در طراحی جزییات و چراغ‌های نازکا صورت گرفت، این خودرو را به چهره‌ای خشن‌تری تبدیل کرد. سال بعد، این شرکت نسخه اسپایدر این اتومبیل را نیز طراحی کرد. در طراحی نسخه اسپایدر، سقف، شیشه‌های عقب و طرفین برداشته شد. به گفته‌ی طراح نازکا، روح این اتومبیل از دو کلاس خودرویی اف۱ و گروه سی‌ جاده‌ای الهام گرفته شده‌است. Giuigaro کسی بود که در طراحی سری M1‌ نیز نقش مهمی داشت و پس از موفقیت این سری، با طراحی خودرویی مدرن، به فکر ادامه‌ی این راه توسط نازکا بود. نکته‌ی جالب در مورد نازکا این است که ب.ام.و این اجازه را به برتونی داد که به لطف طراحی شاهکار خود، حق استفاده از نام برتونی نازکا به‌جای ب.ام.و نازکا را هم خواهد داشت. به همین دلیل، بعضی منابع از این خودرو به‌ نام برتونی نازکا نیز یاد می‌کنند.

nazca4

طراحی بدنه‌ی این خودرو کاملا یکپارچه‌ است. در مدل C2، درها به‌شکل گالوینگ (پرنده‌ای) باز و بسته می‌شود. جنس سقف آن شیشه‌ای است که البته با فیبرکربن‌پلیمری تقویت شده تا در برابر ضربه احتمالی و نیروی هوا هنگام حرکت، بسیار مقاوم باشد. راننده در داخل کابین دید ۳۶۰ درجه نسبت به اطراف اتومبیل دارد. در داخل نیز، شباهت بسیاری با اتاق سری ۸ ب.ام.و به چشم می‌خورد، کابینی ساده و اسپرت. طراحی داخلی تمام مدل‌های نازکا یکسان بوده و برای کاهش وزن این خودرو، از صندلی‌های فیبرکربن استفاده شده است.

nazca5

به لطف اصالت شرکت Italdesign، نازکا تاحدودی طعم طراحی ایتالیایی را در بطن خود چشیده ولی در عین حال با هوشمندی‌ طراح، چهره‌ی این اتومبیل نسبت به رقبای هم‌دوره‌اش، منحصربه‌فرد است. با وجود طراحی بسیار خیره کننده‌ی این خودرو، مشخص نیست که چرا این کانسپت هرگز تولید انبوه نشد و پس از تولید چند دستگاه، نازکا برای همیشه خداحافظی کرد.

nazca6

مشخصات

به‌طورکلی، پیشرانه‌هایی که در مدل‌های نازکا به کار برده شده از نوع طولی بوده که در وسط خودرو قرار گرفته‌اند. M12 به‌طور استاندارد از یک پیشرانه‌ی ۴۹۹۸ سی‌سی (۵ لیتری) ۱۲ سیلندر Vشکل بهره‌ می‌برد که توانایی تولید ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور را به‌ترتیب در دور‌های ۵۲۰۰ و ۴۱۰۰ دارد. نسل بعد M12 یعنی C2 دارای ۵۰ اسب بخار، قدرت بیشتر و حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل پیشین است. ضریب آیرودینامیکی آن حدود ۰.۲۶ است که عددی بسیار مطلوب برای این خودرو به حساب می‌آید. طبق رسم همیشگی ب.ام.و تمام مدل‌های نازکا، محورعقب‌ محرک هستند.

نازکا C2 از یک گیربکس ۵دنده دستی ZF سود می‌جوید که به لطف قلب تپنده‌ی آن، برای شتاب‌گیری، حدود ۳.۷ ثانیه زمان نیاز دارد که وزن ۱۰۰۰کیلوگرمی خود را  از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌ برساعت برساند. اگرچه به‌صورت استاندارد، حداکثر سرعت نازکا روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده، اما در حقیقت سقف سرعت آن بیش از ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت ذکر شده‌است. نسخه اسپایدر، قوی‌ترین مدل نازکا است. پیشرانه‌ی۵۶۶۰ سی‌سی با توان تولید ۳۸۰ اسب‌بخار به همراه گیربکس ۶ دنده دستی، که C2 اسپایدر را از دومدل دیگر خانواده‌ی خود، متمایز می‌کند.

nazca7

خداحافظ Nazca…

در ۶۱مین افتتاحیه‌ی گرند‌پریکس مونت‌کارلو از نازکا C2‌ اسپایدر به‌عنوان خودروی مارشال در پیست و شهر استفاده شد و آخرین دیده ها از C2، مربوط به رالی سوپرکار ۲۰۰۲ است. نازکا را می‌توان نمونه‌ی خودروی سوپراسپرت دهه ۹۰ی دانست که باهمکاری صورت گرفته میان ایتال‌دیزاین و ب.ام.و در سه مدل M12، C2 و اسپایدر ساخته ‌شد.

نازکا هرگز وارد تولید انبوه نشد ولی می‌توان از آن به عنوان یکی از خاطره‌انگیز‌ترین طراحی‌های مدرن زمان خود یاد کرد. ارزش این خودرو حدود ۳میلیون دلار است. البته درمنابع غیر رسمی گفته شده که در سال ۲۰۱۱، یک دارنده‌ی اهل کشور چک، برای فروش یک دستگاه نازکای M12 قیمت ۱.۱ میلیون دلار را آگهی کرده است.

نازکا به‌حدی از طراحی و مشخصات انقلابی برخوردار بود که با وجود کانسپت‌بودن، برای چند نسخه‌ی Need For Speed مدلینگ و به عنوان یکی از خودروهای یکه‌تاز و کلیدی از آن یاد شد، به نقل ایتال‌دیزاین در فیلم ایتالیایی A spasso nel tempo که در سال ۱۹۹۶ ساخته شد، نازکا در صحنه‌ای توسط کارگردان حضور پیدا کرد؛ همچنین برای افتتاحیه گرندپریکس و رالی سوپرکار از این اتومبیل به عنوان سمبل یک خودروی سوپراسپرت مدرن استفاده شد.

به نظر شما،‌ آیا می‌توان امیدوار بود که سبک طراحی‌های منحصربه‌فردی نظیر نازکا، دوباره زنده شوند؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. saber

    چه کانسپت هایی… عجیبه که چرا بیشتر شاهکارهای مهندسی خودرو به تولید انبوه نمیرسن!

  2. تقی

    از شکل خاص چراغش هم تو همون بی ام و ۸۵۰i استفاده شد.
    من هم رفتم به زمان بچگی ولی نه به خاطر بازی ، یاد مقاله ای افتادم که اون زمان مجله ماشین در مورد این ماشین چاپ کرده بود. اون موقع یکی از بهترین کارها و در واقع سمبل استودیوی ایتال دیزاین بود.

  3. mahdispd

    بابت این مطلب فوق العاده که باعث شد من ب یاد کودکی و بازی need forspeedSEبیفتد خیلی ممنونم

    1. شاهسون شاهسون

      خواهش می کنم،
      خوشحالم که لذت بردین.

      1. mahdispd

        اقای شاهسون بابت اینکه به نظره من احترام گزاشته و به اون پاسخ دادین بسیار بسیار ممنونم.من همین مشکلو با اکثره نویسندگان دیجی کالا مگ داشتم نمیدونم چرا به نظراتم توجهی ندارن یا وقتی سوالی یا درخواستی دارم به اون پاسخ نمیدن.لطفا اینو به سایر نویسندگان تذکر بدین .موفق باشید

      2. شاهسون شاهسون

        لطف دارین
        احتمالا به دلیل مشغله ی کاری همکارا عزیزمون باشه ولی حتما به دوستان میگم.

        مقاله های خودرویی دیجیکالامگ رو دنبال کنین و امیدوارم لذت ببرین 😉

        ارادتمند
        شاهسون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه