توییتر و مشکلاتی که تمام نمی‌شوند

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

توییتر ساعاتی پیش جدیدترین گزارش مالی‌اش را منتشر کرد. آمار و ارقام این گزارش چندان امیدوارکننده نیست و یک پیام ویژه دارد: هرآنچه این شرکت برای رشد و توسعه‌ی خود انجام می‌دهد با شکست مواجه می‌شود.

‌‌‌‌‌  ‌‌

باوجود تمام تلاش‌های توییتر برای نجات هسته‌ی اصلی کسب‌وکارش، مشکلات این شرکت نه‌تنها برطرف نشدند بلکه در اکثر موارد تشدید شدند. 

 گزارش مالی توییتر ناامیدکننده است؛ اکثر آمار و ارقام این گزارش پایین‌تر از حد پیش‌بینی‌ها هستند. درآمد کل شرکت توییتر در سه‌ماه‌ی اول ۲۰۱۶، به رقم ۵۹۵ میلیون دلار رسید. این در حالی است که تحلیل‌گران، ۶۰۷٫۸ میلیون دلار را برای این شرکت پیش‎بینی کرده بودند. برای سه‌ماهه‌ی جاری هم درآمدی بین ۵۹۰ تا ۶۱۰ میلیون دلار تخمین زده شده. در سه‌ماه‌ی اول ۲۰۱۶ حدود ۵ میلیون کاربر به کاربران توییتر اضافه شده‌اند و حالا توییتر ۳۱۰ میلیون کاربر دارد. این رقم از پیش‌بینی وال‌استریت ژورنال اندکی بیشتر است اما هنوز با اید‌ه‌آل فاصله دارد و برای ماندن در دایره‌ی رقابت بسیار کم است. با انتشار این اخبار، سهام توییتر ۱۲ درصد افت کرد. اما چرا؟ چون بازار با یک واقعیت تلخ در مورد توییتر مواجه شد: باوجود تمام تلاش‌های توییتر برای نجات هسته‌ی اصلی کسب‌وکارش، مشکلات این شرکت نه‌تنها برطرف نشدند بلکه در اکثر موارد تشدید شدند.

     ‌

توییتر در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی برای افزایش مخاطبانش انجام داده. چند مورد از آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

۱. «جک‌ دورسی» (Jack Dorsey) موسس توییتر به‌عنوان مدیر عامل به این شرکت بازگشت.

۲. توییتر قابلیت جدیدی را به نام Moments معرفی کرد. این قابلیت در قالب یک تب جدید، گلچینی از خبرها را به کاربران نشان می‌داد.

۳. کمپین تبلیغات تلویزیونی توییتر شروع به کار کرد.

۴. امکانات مربوط به گزارش‌ حساب‌های کاربری مزاحم و توییت‌های نامناسب بهبود یافت.

۵. الگوریتم نمایش توییت‌ها تغییر کرد.

۶. امید کردستانی رییس هیات مدیره‌ی توییتر شد.

۷. گزینه‌ی Favorite جایش را به Like‌ داد.

۸. استاندارد نمایش تصاویر در توییتر بهینه شد.

۹. امکان ارسال پیام‌های مستقیم بلندتر فراهم شد.

۱۰. نظرسنجی به توییتر اضافه شد.

۱۱. امکان استفاده از ویدیوهای «پریسکوپ» (Periscope) در تایم‌لاین توییتر فراهم شد.

‌‌‌‌

نکته اینجاست که اکثر تغییراتی که توییتر در شبکه‌ی اجتماعی‌اش انجام داده، (درمجموع) با استقبال مواجه شده. اگر به‌طور کلی به موضوع نگاه کنیم، توییتر کاربران اصلی‌اش را از دست نداده. اما مشکل این است که با همه‌ی تلاش‌های مثبت توییتر، مدیران این شبکه‌ی اجتماعی در توسعه‌ی کسب‌وکارشان و افزایش تعداد کاربرانشان با شکست نسبی مواجه شده‌اند. این درحالی است که فیسبوک با وجود دردسرهای مشابه با سرعت بیشتری به رشد ادامه می‌دهد.

موسس و مدیر عامل توییتر

جک دورسی، موسس و مدیر عامل توییتر

توییتر در زمینه‌ی ایجاد یک بستر مناسب برای تبلیغات (مشابه سرویس‌های ارایه‌شده به‌وسیله‌ی گوگل و فیسبوک) با شکست روبه‌رو شده. یک از این تبلیغات را مثال می‌زنیم. حتما تبلیغات نصب اپلیکیشن را در فید خبری فیسبوک و تایم‌لاین توییتر را دیده‌اید. آمار نشان می‌دهد که در این مدل بازاریابی هم فیسبوک موفق‌تر عمل کرده است.

توییتر در این شرایط اعلام کرده که تصمیم دارد روی «رویداد‌های زنده» تمرکز بیشتری داشته باشد. این شرکت با اشاره به قدرت اپلیکیشن پخش زنده‌اش، یعنی «پریسکوپ»، گفته که می‌خواهد آن را به یک بستر تبلیغات ویدیویی برای رویدادها تبدیل کند. اما توییتر در این مسیر تنها نیست. فیسبوک هم در هشت ماه گذشته با قدرت تمام، روی پخش زنده‌ی ویدیو سرمایه‌گذاری کرده است.

توییتر برای عقب نماندن از رقبایش، چند برگ برنده دارد. اپلیکیشن پریسکوپ و امکان پخش زنده‌ یکی از آن‌هاست. اما به نظر می‌رسد فیسبوک در این بخش هم از توییتر در حال پیشی گرفتن است. 

فیسبوک موفق شده برخی از ویژگی‌های خوب پریسکوپ را کپی کند. اما موفقیت فیسبوک به همین‌جا ختم نمی‌شود. آن‌ها توانسته‌اند با پیشنهاد پول بیشتر، توجه‌ افراد سرشناس و رسانه‌ها را از توییتر به سمت خود جلب کنند. ویدیو‌های پریسکوپ پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود؛ اما سرویس Live فیسبوک چنین محدودیتی ندارد. برای ناشران و افراد سرشناسی که می‌خواهند بیشترین میزان مخاطب را داشته باشند، سرویس فیسبوک جذاب‌تر است. در ضمن فیسبوک امکان پخش زنده را مستقیما در اپلیکیشن اصلی‌اش (Facebook) جاسازی کرده. اما توییتر، اپلیکیشن پریسکوپ را مستقل از اپلیکیشن توییتر مدیریت می‌کند و در یکپارچه‌ کردن آن با اپ اصلی چندان موفق عمل نکرده. برای مثال، یک سال گذشته و هنوز شما نمی‌توانید از دل اپلیکیشن توییتر مستقیما نسبت به پخش یک ویدیوی زنده اقدام کنید.  

گزارش مالی توییتر

وقتی از جک دورسی درباره‌ی سرویس پخش‌ زنده‌ی فیسبوک پرسیدند، او این‌گونه پاسخ داد: «ما ۱۰ سال است که در زمینه‌ی پخش زنده فعال هستیم و اعتقاد داریم پتانسیل رهبری این حوزه را داریم.» وقتی توییتر، سرویس پریسکوپ را تصاحب کرد، این شرکت در زمینه‌ی پخش زنده در موضع برتر قرار داشت. اما فیسبوک سریع وارد شد و با روحیه‌ی سلطه‎جویانه‌اش، تمام اقدامات توییتر را کم‌رنگ کرد. پریسکوپ هنوز هم یک پتانسیل عظیم برای توییتر است؛ اما آیا این اپلیکیشن، در تجربه‌ی کاربری و هم در جذب مخاطب می‌تواند در برابر رقبا عرض‌اندام کند؟

خرداد که بشود، یک سال از بازگشت جک دورسی به توییتر به عنوان مدیر عامل گذشته. او قول داده بود که تغییرات بنیادینی در این شرکت به وجود بیاورد. توییتر امروز با توییتر یک سال قبل تغییراتی را به خود دیده؛ اما گزارش مالی توییتر نشان می‌دهد که هنوز این شرکت، سودده نیست و سرعت رشد کاربران جدیدش کم است. از همه مهم‌تر، شاهد هستیم که رقیب اصلی‌ این شبکه‌ی اجتماعی، یعنی فیسبوک، عملکرد زیرکانه‌تری دارد. پس از گذشت یک سال از اصلاحات در بدنه‌ی توییتر، این شرکت همچنان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

‌‌‌‌‌‌‌      ‌

منبع: The Verge

  ????? ?????? ???? ???? ??

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه