گونه‌ای قدیمی از انسان، تا عصر یخبندان هم دوام آورده است

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تحقیقات جدید دانشمندان حاکی از آن است که احتمالا گونه‌ای بسیار قدیمی انسان وجود داشته که عصر یخبندان را پشت سر گذاشته و تا نزدیکی دوران پیدایش انسان مدرن هم دوام آورده است.

آن‌ها پس از مطالعه‌ی یک استخوان ران که مدتی پیش از یک غار در چین کشف شده بود، به این نتیجه رسیدند که این استخوان قدمتی طولانی‌تر از آن‌چه قبلا تصور می‌شده دارد.

داستان از این قرار است که در سال ۱۹۸۹ در غاری به اسم Red Deer Cave (غار گوزن سرخ) در منطقه‌ی «مالودونگ» (Maludong) چین یک استخوان ران پا کشف می‌شود که ۱۴ هزار سال قدمت دارد. اما تحقیق و مطالعه‌ای روی آن انجام نمی‌شود، تا همین اواخر، یعنی سال ۲۰۱۲ که دانشمندان دوباره سراغ آن رفتند.

احتمالا این گونه تا اواخر دوره‌ی تکامل نوع بشر بقا داشت و تا حدود عصر یخبندان هم زندگی می‌کرد.

آن‌ها دریافتند که این استخوان ویژگی‌هایی شبیه به انسان‌های گونه‌ی «هومو هابیلیس» (Homo habilis) و گونه‌های اولیه‌ی انسان «هومو ارکتوس» (Homo erectus) دارد. این گونه‌ها بیش از ۱.۵ میلیون سال پیش روی کره‌ی زمین زندگی می‌کردند.

این استخوان درواقع متعلق به ران پای یک انسان نسبتا جوان است، باریک است و بیش‌تر به استخوان‌های گونه‌ی هومو هابیلیس شباهت دارد که بین ۱.۵ تا ۲.۸ میلیون سال پیش روی زمین می‌زیسته. صاحب این استخوان حدود ۵۰ کیلوگرم وزن داشته که البته مشخصات‌اش در مقایسه با استانداردهای انسان باستانی (pre-modern) و انسان عصر یخبندان (ice-age)، کوچک است.

نکته‌ی چالش‌برانگیز این‌جاست که تا حالا دانشمندان فکر می کردند انسان باستانی که در منطقه‌ی اروپا و آسیا دوام آوردند، از گونه‌ی «نئاندرتال» (Neanderthal) «دنیسووا» (Denisovan) بودند؛ و هردوی این‌ها ۴۰ هزار سال پیش از روی زمین محو شدند.

محو شدن آن‌ها درست مقارن با پیدایش انسان باستانی در همین منطقه بود. اما استخوان جدیدی که کشف شده، نشان می‌دهد گونه‌ی دیگری از انسان اولیه هم بوده که به آن زودی‌ها منقرض نشده و برای مدت طولانی‌تری دوام آورده؛ احتمالا این گونه تا اواخر دوره‌ی تکامل نوع بشر بقا داشت و تا حدود عصر یخبندان هم زندگی می‌کرد.

اگر این‌ها درست باشند، پس ثابت می‌شود یک گونه از انسان‌های پیش-باستانی وجود داشتند که در یک بازه‌ی زمانی، هم‌دوره با انسان مدرن در آسیای شرقی زندگی می‌کردند. در هر صورت، قطعیت این گفته‌ها و فرضیه‌ها هنوز به ثبات نرسیده و باید مطالعات بیش‌تری روی این استخوان و نمونه‌های دیگر انجام شود.

اگر این‌ها درست باشند، پس ثابت می‌شود یک گونه از انسان‌های پیش-باستانی وجود داشتند که در یک بازه‌ی زمانی، هم‌دوره با انسان مدرن در آسیای شرقی زندگی می‌کردند.

استخوان ران کشف شده در غار گوزن سرخ دارای ویژگی‌های ترکیبی انسان مدرن و اولیه است؛ آرواره‌ای جلوآمده، بینی پهن و ابروهای برجسته دارد و عجیب کنجکاوی دانشمندان را برانگیخته. حالا این سوال مطرح شده که آیا با مسیری جدیدی از تکامل انسان روبه‌رو هستیم؟ باید استخوان‌های دیگری که از منطقه‌ی ملودونگ کشف شده و انگار متعلق به انواع ناشناخته‌ای از انسان پیش‌-مدرن هستند نیز بررسی شوند تا بتوان در این مورد مطمئن شد.

کشفیات اخیر نشان می‌دهد که به طور کلی تا همین اواخر در ناحیه‌ی جنوب‌غربی چین، نسبت به آن‌چه که قبلا تصور می‌شد، گونه‌های مختلف بیش‌تری از انسان زندگی می‌کردند.

این ناحیه همیشه به خاطر ارتفاعات تبت، دارای شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی خاصی بوده و در قدیم می‌توانسته پناهگاه خوبی برای گونه‌های قدیمی انسان باشد. شاید پیش-مدرن‌ها هم به‌خوبی در این‌جا دوام آورده‌اند.

همچنان سوال‌ها باقی است که این اجداد کهن بشر دقیقا چه کسانی بودند؟ چه‌طور این همه دوام آوردند؟ و چرا فقط جنوب‌غربی چین را برای زندگی انتخاب کردند؟

منبع: Yahoo

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar امید

    اینا واقعا دانشمندن ؟
    میمون میدونن چیه ؟
    جمجمه میمون تابلوووووو بابا

  2. Avatar احسان

    اگر استخوان ران کشف شده , پس چطور ارواره جلو امده و بینی پهنش کنجکاوی دانشمندان را برانگیخته ؟!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه