گوگل چگونه از اندروید پول در می‌آورد؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
گوگل و اندروید

همان‌طور که می‌دانید سیستم عامل اندروید متن‌باز و رایگان است. برای آن دسته از خوانندگان که با این اصطلاح آشنا نیستند باید بگوییم که متن‌باز (Open Source) در علوم رایانه به‌صورت خیلی ساده به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که توسعه‌دهنده‌ی آن، متن کدهای نرم‌افزار را در اختیار عموم قرار می‌دهد. برای نمونه سیستم‌های عامل ویندوز و مک او اس (Mac OS) درست عکس این توضیح، در دسترس همگان نیستند و تنها در انحصار شرکت‌های سازنده خود، مایکروسافت و اپل، قرار دارند. البته متن‌باز بودن یک نرم‌افزار لزوما به معنای رایگان بودن آن نیست. شرکت‌های مختلف با ارایه‌ی نرم‌افزارهای متن‌باز خود به مشتریان به شیوه‌های متعددی مانند دریافت هزینه بابت پشتیبانی و به‌روزرسانی، درآمد کسب می‌کنند. اما ماجرا برای اندروید گوگل کمی فرق می‌کند. گوگل از ابتدا اندروید را بستری می‌دید برای گسترش حوزه‌ی نفوذ خود و افزایش کاربران وب؛ جایی که در تسلط خود دارد و بیشتر درآمدش را از آن به‌دست می‌آورد. در واقع گوگل با عرضه‌ی رایگان اندروید به شرکت‌های سخت‌افزاری، اول از همه ویندوز را از حکمرانی مطلق به زیر کشاند و بعد کوشید با ترغیب کاربران به استفاده بیشتر از تلفن‌های هوشمند خود و گشت‌وگذار در وب، پول بیشتری به‌دست آورد.

  اپلیکیشن های گوگل

ولی اسب تراوایی به نام «اپلیکیشن» از همان اول فرضیه‌های گوگل را بر هم زد. کار به جایی رسیده که بر اساس برخی برآوردها درآمد فیسبوک از اپلیکیشن‌اش در حدود پولی است که گوگل از کل تلفن‌های اندرویدی کسب می‌کند. بدتر این‌که دستگاه‌های همراه اپل (آیفون و آیپد) برای گوگل آورده‌ی به مراتب بیشتری از اندروید داشته‌اند. در نظر داشته باشید که این آمار در شرایطی است که دستگاه‌های اندرویدی بیش از ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند. جالب‌تر این‌که طبق گزارش‌های موسسات مالی، بخش اصلی سود فروش دستگاه‌های اندرویدی به جیب سامسونگ می‌رود.

اما اگر واقعا این آمارها درست‌ هستند و گوگل درآمد چندانی از اندروید ندارد چرا به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای ادامه‌ی توسعه‌ی آن، به دنبال راهی دیگر برای درآمدزایی نمی‌رود؟

چندی پیش شرکت اوراکل از گوگل به دادگاه شکایت برد و مدعی شد این غول جست‌وجو از زمان معرفی اندروید، ۳۱ میلیارد دلار عایدی داشته؛ و از آن‌جا که دو مورد از ابداعات ثبت‌شده‌ی اوراکل بدون اجازه در اندروید استفاده شده، گوگل باید غرامت بپردازد؛ به‌علاوه برای ادامه‌ی کار هم هزینه‌ای بابت امتیاز بهره‌گیری از آن‌ها به اوراکل بدهد. بنابر شکواییه‌ی اوراکل، حدود ۲۲ میلیارد دلار از درآمد مذکور، سود بوده که اگر درست باشد رقم قابل‌توجهی است.

اندروید-۴

البته این ارقام توسط شاکی مطرح شده که طبیعتا با بالا بردن مبالغ به دنبال منفعت بیشتر است. ولی جدا از آمار صحیح درآمدزایی اندروید، بعید است شرکت سودجویی مانند گوگل در صورت ضررده بودن به توسعه‌ی آن ادامه می‌داد. در ابتدای مقاله گفتیم گوگل اندروید را مجانی در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد؛ پس اگر این‌طور است راه کسب درآمد از اندروید برای این شرکت چیست؟ آن‌هم مبالغی به بزرگی ادعای اوراکل.

پیش‌تر گفتیم فروش حق امتیاز نرم‌افزار قفل‌شده تنها راه حصول درآمد نیست و شرکت‌های زیادی با توسعه‌ی نرم‌افزارهای متن‌باز سر پا هستند. گوگل هم شیوه‌های خود را دارد:

     ‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌   ‌‌

اول از همه تبلیغات موبایلی

گوگل استاد درآمدزایی از تبلیغات است و اندروید هم تنها وسیله‌ای برای فروش بهتر آن‌ها. بر پایه‌ی گفته‌های اوراکل، گوگل در سال ۲۰۱۴ یک میلیارد دلار به اپل داده تا در آیفون و آیپد جست‌وجوگر پیش‌فرض باشد. برای مدیران گوگل، اندروید و iOS یا هر بستر دیگر، مادامی که پول‌های تبلیغات را به جیب‌شان سرازیر کنند فرقی ندارند. وقتی این شرکت حاضر به پرداخت چنین مبالغی تنها برای تنظیم پیش‌فرض جست‌وجو باشد می‌توان حدس زد ۱٫۴ میلیارد دستگاه اندرویدی فعال در دنیا حتی اگر هر کدام فقط مبلغ کوچکی هزینه کنند چه پول هنگفتی برای گوگل می‌شود؛ تازه نیازی به پرداخت حق حساب به شرکت‌های دیگر هم نیست.

گوگل با نمایش تبلیغات به کاربران از طریق اپ‌های مختلف و به‌صورت آنلاین، درآمد کسب می‌کند. همچنین اپلیکیشن‌های مختلف گوگل مثل یوتیوب، نقشه (مپس)، درایو، جیمیل و غیره کاربران زیادی دارند که در برخی از آن‌ها هم تبلیغات فروخته می‌شود هم حق اشتراک گرفته می‌شود. در این بین نباید از تحلیل داده‌های مصرف‌کنندگان هم غافل شد. می‌گویند اطلاعات قدرت می‌آورد و گوگل از همه مطلع‌تر است. همه‌ی کاربران دستگاه‌های اندرویدی باید با حساب کاربری منحصربه‌فرد خود وارد شوند؛ این به گوگل کمک می‌کند اطلاعاتی دقیق و کاملا شخصی از همه کاربرانش داشته باشد. در کنار این‌ها وقتی روی تبلیغات اپ‌های دیگری که از خدمات گوگل استفاده می‌کنند تپ می‌کنید، به اضافه شدن صفرها در حساب بانکی این شرکت می‌انجامد.

در حال حاضر درآمد تبلیغات موبایلی گوگل کمتر از رایانه‌ها است؛ چون ارزش هر لمس در دستگاه لمسی کم است. ولی با تغییر رویکرد کاربران و رغبت بیشتر به دستگاه‌های همراه، به‌زودی این رویه هم تغییر می‌کند و گوگل برای آن روز اندروید را آماده دارد.

        ‌‌‌‌    ‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

اپلیکیشن‌ها

اپ‌ها دومین منبع مهم درآمد گوگل از اندروید هستند. این شرکت در ازای در اختیار گذاشتن بستر فروشگاه اپلیکیشن (پلی استور)، ۳۰ درصد از فروش توسعه‌دهندگان را دریافت می‌کند. با وجود یک و نیم میلیون اپلیکیشن در فروشگاه اندروید که به‌صورت خرید مستقیم یا درون‌برنامه‌ای از مشتریان خود پول می‌گیرند، مبلغ کلی، عدد کمی نخواهد بود.

پلی استور

البته طبق آمارها هنوز کاربران iOS بیشتر از اندرویدی‌ها خرجِ اپ‌ها می‌کنند. درآمدزایی از اپلیکیشن‌های تحت iOS هفتاد درصد بیشتر از اندروید است؛ آن هم در شرایطی که کاربران اندروید تقریبا دو برابر مشتریان iOS اپلیکیشن نصب می‌کنند.

گوگل در گردهمایی Google I/O 2015 گفت که فقط در سال قبلش ۷ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان پرداخته؛ با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت اگر این ۷ میلیارد، هفتاد درصد سهم آن‌ها بوده باشد، فروش اپلیکیشن فقط در سال ۲۰۱۴، چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار آورده داشته که رقم قابل‌توجهی است.

      ‌‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

فروش محصولات رسانه‌ای در پلی استور

به جز موارد بالا در فروشگاه اندروید یا همان پلی استور، انواع رسانه‌ها مانند موسیقی، فیلم و سریال، کتاب و مجله به فروش می‌رسد که با احتساب میلیون‌ها کاربر، احتمالا عایدی این بخش هم برای گوگل کم نخواهد بود.

       ‌‌‌‌‌

دیگر منابع درآمدی

در کنار تبلیغات موبایلی و فروش اپلیکیشن که بیشترین سهم درآمدزایی از اندروید را دارند، گوگل به‌طور محدود سخت‌افزار هم تولید می‌کند. هرچند به گفته‌ی سران این شرکت، تولیدات آن‌ها با حاشیه‌ی سود پایین عرضه می‌شود؛ اما مفهوم سود کم برای ما و آن‌ها کمی متفاوت است. به‌علاوه، موارد دیگری چون Android Pay و Project Fi هم به سوددهی رسیده‌اند و سهمی درمجموع درآمدهای گوگل دارند.

اندروید همان‌طور که خواندید درآمد گوگل از اندروید به‌طور مستقیم نیست. به همین صورت در مورد اپلیکیشن‌های این شرکت. اپ‌هایی مانند یوتیوب و نقشه، رایگان هستند؛ ولی طبق توافقات گوگل با سازندگان سخت‌افزار، آن‌ها در ازای دریافت پشتیبانی از سیستم‌عامل و توسعه‌ی پیوسته آن توسط گوگل موظف‌اند محصولات خود را منطبق با نیاز‌های این شرکت تولید کنند.

     ‌‌‌   ‌‌‌

نظر شما درباره روش درآمدزایی گوگل از اندروید چیست؟ فکر می‌کنید رقم ادعایی اوراکل (۳۱ میلیارد دلار) درست است یا به طمع جریمه‌ی بیشتر، مبالغه شده؟ شما ترجیح می‌دهید اپ‌ها را رایگان دریافت کنید و در ازای کالای مجانی اطلاعات شخصی خود را واگذارید یا به نظرتان حفظ حریم خصوصی ارزش خرج چند هزار تومان را دارد؟

    ‌‌‌‌   ‌‌‌

منابع: Android Authority ،Bloomberg ،IDC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۹ دیدگاه
  1. Avatar جعفر

    یعنی با گسترش پلتفرهایی مانند سیانوژن درامد گوگل به خطر میافته؟

    1. Avatar سیابازی

      سیانوژن به قصد استفاده شخصی از فضای تبلیغات شکل گرفته و میخواد از اونهمه دستاورد گوگل در اندروید مفت ومجانی با چندتا کاستومایزشین به نفع خودش و شرکاش سو استفاده کنه, و الان هم مایکروسافت سخت داره ازش حمایت میکنه تا ملت را بکشونه به سمت خودش و اینجوری به اندروید و کسب و کار گوگل ضربه بزنه…در حقیقت سیانوژن یک جور تروجان حساب میشه که اندرویدها به گوشی هاشون راه میدند اون را و در نهایت با ورودش, کل اکوسیستم اندروید و توسعه اون را به خطر میندازند, چون وقتی گوگل درآمدی نتونه از اندروید کسب کنه, چه جور توسعه اش میتونه بده و هزینه هاش را بپردازه….

  2. Avatar (¯`•.¸ « Matrix »¸.•´¯)‏

    گوگل (به انگلیسی: Google) یک شرکت سهامی عام است که در زمینهٔ جستجوی اینترنتی، رایانش ابری.و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت توسط و سرگئی برینلری پیج تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند.
    گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است.بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد,گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است,و روزانه برروی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو
    نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی میل وشبکه اجتمایی گوگل پلاس+را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکسا و پیام رسان فوری گوگل تاک ,گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم عامل تلفن هراه جهان اندروید وسیستم عامل گوگل کروم نیز هست .
    بر خلاف باور عمومی، شرکت گوگل درآمد خود را از بخش جستجو به دست نمی آورد. بر اساس گزارش این شرکت اعلام کرده که تقریبا تمامی درآمد خود را از تبلیغات به دست می آورد و درآمد ناشی از تبلیغات ۹۷ درصد از درآمد سال ۲۰۰۹ و ۹۶ درصد از درآمد سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را تشکیل داده است. بر اساس گزارش ZDnet، گوگل تنها از دو منبع درآمد زایی می کند که “جستجو” هیچ یک از این دو نیست.گزارش ها نشان می دهد که تبلیغات اصلی ترین منبع درآمد زایی این شرکت بوده و دیگر فعالیتها که جستجو می تواند یکی از آنها باشد بخش کوچکی از درآمد این شرکت را تامین می کنند.
    گوگل فعالیت های خود را بدون مرز می داند و در زمینه های .پزشکی.انرژی.ترابری………در حال سرمایه گداری و فعالیت است ودر حال برنامه ریزی هرچه بیشتر برای ورود به خانه های ما!
    در آینده اندرید به تمام لوازم ما نفوذ کرده.کما که در حال حاظر تلویزون یخچال هایی با این سیستم عامل وجود دارد و در آینده smart home نیز بیشتر با این سیستم عامل گره خورده و مارا هر چه بیشتر آلوده خود کرده و این یعنی اینکه گوگل در آینده روی تمام این لوازم برای ما تبلیغ خواهد فرستاد و الگوهای مصرف ما را باشرکت های طرف قرار دادش تغییر داده و این یعنی درامد بیشتر برای این قول آمریکی

  3. Avatar آرش

    مطلب بسیار جالبی بود. با خوندن این مطلب و کامنت های دوستان، اطلاعات زیادی به من اضافه شد. امیدوارم در آینده هم مطالب بیشتری را از شرکت های بزرگ حوزه ی فناوری در اینجا قرلر بدید.

  4. Avatar محمد طاها

    سلام آقا یه فکری جدیدا ذهنمو بدجوری درگیر کرده (البته اینو توی یه مجله ای چند سال پیش خونده بودم که خوده نویسنده اش هم همین جوری یه گریزی زده بود و رفته بود):
    گوگل می خواد با عادت دادن به سرویس هایی که داره به کاربران می ده (البته به صورت رایگان) در پروسه ای طولانی مدت اون هارو مجبور کنه که از سرویس های پولیش استفاده کنند و بعد از اون دیگه همه خدماتش رو پولی کنه یعنی همان سیستم اپل اما با تخدیر ملت تا کاربران بیشتری رو بدست بیاره

    1. Avatar امیر

      نه آقا این مقالات در راستای اون کمپین های تخرب گوگل هست که دوستان بخصوص آقا پدرام اشاره کرد… گوگل هدفش کسب درآمد از تبلیغات مثل تلویزیون و رسانه هاست که سالانه صدها میلیارد دلار از این راه درآمد دارند و میدونه کسب درآمد به روش غیر مستقیم و با استفاده از تبلیغات بهترین روشه چون هیچ هزینه مستقیم و اضافی به کاربر تحمیل نمیکنه… لازمه بدونیدقبل پیدایش گوگل هیچ شرکتی تو دنیا تصور نمیکیرد بشه یک شرکت را فقط از راه تبلیغات گردوند و این همه خدمات مجانی به کاربران داد و اینقدر پیشرفت کرد….ایده گوگل و اعتقادش به این روش باعث شد اینقدر پیشرفت کنه و این راه را داره با قدرت بیشتر از قبل ادامه میده….

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه