۱۳ نکته برای عکاسی بهتر با دوربین آیفون

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
آیفونوگرافی

شرمندگی «تیم کوک» (Tim Cook) در هفته‌ی گذشته از انتشار یک عکس تار روی توییتر به نظر فرصتی مناسب است تا راهنمایی سریع برای رسیدن به بهترین نتیجه هنگام استفاده از دوربین آیفون تهیه کنیم. ازآنجاکه مشکل آقای کوک مربوط به کم بودن میزان نور بوده است، ما هم مطلب خود را با نکاتی مفید برای عکاسی با موبایل در شرایط نوری نامناسب شروع می‌کنیم.

عکس تار تیم کوک

عکس تار تیم کوک که انتشار آن در توییتر او را به سوژه‌ی روز تبدیل کرد

۱. در صورت امکان هنگام عکاسی در نور کم گوشی خود را به‌جایی تکیه دهید

بهترین راه برای جلوگیری از لرزش دوربین هنگام عکاسی استفاده از یک تکیه‌گاه است. می‌توانید این کار را با یک سه‌پایه‌ی کوچک انجام دهید؛ ولی گاهی قرار دادن دوربین روی یک سطح صاف مانند میز یا نیمکت هم کافی است. استفاده از تایمر خودکار (self-timer) به شما اطمینان می‌دهد که در لحظه‌ی عکاسی دوربین حرکت نخواهد کرد.

سه پایه آیفون

۲. از دکمه‌ی تنظیم بلندی صدا برای عکاسی استفاده کنید

پس از مهیاکردن تکیه‌گاه برای گوشی هنوز موارد دیگری هم وجود دارند که می‌توانید برای کاهش لرزش دوربین انجام دهید. اولین مورد استفاده از دکمه‌های تنظیم بلندی صدا (ولوم) برای گرفتن عکس است.

آیفون دو راه برای گرفتن عکس در نظر گرفته است: یکی لمس کردن دکمه‌ای که روی صفحه‌ی نمایش قرار دارد، و دیگری فشردن هرکدام از دو دکمه‌ی تنظیم بلندی صدا. استفاده از دکمه‌های ولوم برای بسیاری از افراد گزینه‌ی بهتری است، چراکه اجازه می‌دهد گوشی را محکم‌تر در دست بگیرند. این حالت تراز کردن دوربین با خط افق را هم ساده‌تر می‌کند تا نتیجه‌ی کار عکسی بی‌نقص باشد. فراموش نکنید که امکان استفاده از دکمه‌های ولوم هندزفری هم برای گرفتن عکس وجود دارد. در این حالت هندزفری کاملا شبیه یک دکلانشور عمل کرده و دیگر نگران لرزیدن دست نخواهید بود.

عکاسی با دکمه ولوم آیفون

۳. در نور کم از قابلیت Burst Mode استفاده کنید

حتی وقتی گوشی را کاملا محکم گرفته باشید بازهم عکاسی در نور کم دشوار خواهد بود. آیفون برای این‌که حداکثر بهره را از نور موجود ببرد سیگنال حسگر را تقویت می‌کند ولی کماکان باید حسگر را برای مدت طولانی‌تری فعال نگه دارد. این موضوع احتمال تار شدن عکس در اثر تکان خوردن دوربین را بالا می‌برد. می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به یک عکس واضح با نگه‌داشتن دکمه‌ی ولوم و گرفتن حدود نیم دوجین عکس در حالت Burst Mode افزایش دهید. معمولا بهترین عکس یکی از عکس‌های آخر خواهد بود که حرکت جزئی ناخواسته هنگام فشردن دکمه‌ی شاتر در آن از میان رفته است.

Burst Mode آیفون

۴. حالت HDR را به‌صورت پیش‌فرض روشن نگه‌دارید

حسگر دوربین‌ها گستره‌ی دینامیکی (پویا) محدودی دارند. این یعنی اگر عکسی را برای ثبت جزئیات در ناحیه‌ی سایه‌ها نوردهی کنید، جزئیات روشن‌ترین بخش‌های عکس از میان رفته و این بخش‌ها به نظر سفید خالص خواهند رسید. در مقابل اگر نوردهی را برای ثبت جزئیات در بخش‌های پرنور تنظیم کنید بخش‌های سایه به شکل سیاه مطلق ظاهر خواهند شد.

قابلیت عکاسی با گستره‌ی دینامیکی بالا (High Dynamic Range) به‌صورت خودکار چند عکس با نوردهی‌های مختلف گرفته و آن‌ها را باهم ترکیب می‌کند تا به عکسی واحد برسد که جزئیات هر دو بخش سایه‌ها و روشنایی‌ها را حفظ کرده است؛ بنابراین روشن نگه‌داشتن آن فکر عاقلانه‌ای است. ممکن است گاهی اوقات ترجیح دهید برای گرفتن عکس‌هایی خلاقانه این قابلیت را خاموش کنید ولی در اغلب مواقع روشن بودن آن مفید خواهد بود.

عکاسی HDR آیفون

۵. فلش را به‌صورت پیش‌فرض خاموش نگه‌دارید

فلش میزان زیادی نور را در فاصله‌ای بسیار کوتاه منتشر می‌کند. به‌طورمعمول در عکسی که با استفاده از فلش از چهره‌ی یک شخص گرفته شده باشد صورت فرد به شکل مناسبی روشن می‌شود ولی تقریبا تمام محیط اطراف تاریک خواهد بود. نتیجه عکسی است که تفاوت نمی‌کند کجا گرفته شده باشد! اگر قصد دارید محیط اطراف را هم نشان دهید ابتدا تلاش کنید بدون استفاده از فلش و با بهره گرفتن از نکاتی که تا اینجا گفته شد عکاسی کنید. اگر نسبت به نتیجه‌ی حاصل تردید داشتید سپس می‌توانید برای اطمینان از فلش استفاده کنید.

وقتی از چیزهایی عکاسی می‌کنید که بیش از چند متر با شما فاصله دارند استفاده از فلش نه‌تنها بیهوده است بلکه در عمل نتیجه‌ی عکس خواهد داشت. در این حالت فلش چیزی را که قصد عکس گرفتن از آن را دارید روشن نمی‌کند ولی هر چیز دیگری را که در پیش‌زمینه قرار دارد روشن خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند با تاریک کردن سوژه‌ی اصلی عکس را به‌کلی خراب کند. پس همیشه به‌صورت پیش‌فرض فلش را خاموش نگه‌دارید و تنها در مواقع ضروری آن را روشن کنید.

استفاده از فلش آیفون

۶. به جهت نور توجه کنید

وقتی عکاسی می‌کنید به دنبال جهتی باشید که نور از آن می‌آید. در اکثر عکس‌ها ترجیح بر این است که نور از پشت سر شما بتابد. اگر مستقیم به سمت نور ایستاده و عکاسی کنید به‌احتمال‌زیاد عکس تیره خواهد شد یا جزئیات آن کم‌رنگ و بی‌جان خواهند بود. هنگام عکاسی از مردم می‌توانید با زاویه‌ای تقریبا ۴۵ درجه نسبت به جهت نور شکل صورت آن‌ها را نشان دهید. با استفاده از این روش معمولا قادر به ثبت بهترین پرتره‌ها خواهید بود.

درست همانند تمام دیگر قوانین عکاسی مواردی پیش می‌آید که ترجیح می‌دهید این قانون را بشکنید. عکاسی درست به سمت جهت تابش نور که از آن با نام «ضد نور» یاد می‌شود اگر با دقت انجام بگیرد می‌تواند تاثیری بسیار زیبا خلق کند. البته ممکن است برای بازیابی جزئیات تصویر در ناحیه‌ی سایه‌ها نیاز به یک اپلیکیشن ویرایش عکس داشته باشید و معمولا آثاری از لنز فلیر (Lens Flare) در عکس نمایان خواهد بود.

عکاسی ضدنور با آیفون

۷. در مورد مقصدتان پژوهش کنید

هنگام عکاسی در سفر اندکی جستجو در اینترنت می‌تواند برای کشف نقاط دیدنی و گرفتن عکس‌های بهتر مفید باشد. برای مثال هنگام بازدید از شانگهای جستجو در وب می‌تواند به شما اطلاع دهد که یکی از دیدنی‌ترین مناظر شهر در اصل داخل یک ساختمان قرار دارد: دهلیزی شگفت‌انگیز در داخل برج جین مائو.

برج جین مائو

۸. تمام زوایا را در نظر بگیرید

گاهی اوقات می‌توانید با خم شدن و عکاسی از پایین، کشیدن دست و عکاسی از بالا یا یافتن زوایای دیگر به عکسی جذاب‌تر برسید.

پرسپکتیو خلاقانه

۹. فاصله از سوژه را در نظر بگیرید

گاهی هنگام گرفتن یک عکس پرتره قصد شما نشان دادن آن فرد در محیط اطراف اوست. این شیوه به‌ویژه زمانی موثر است که می‌خواهید نشان دهید آن فرد چه‌کاری انجام می‌دهد: برای مثال تصویر کردن یک نقاش با بوم نقاشی‌اش. اما اغلب عکس‌های پرتره زمانی بیشترین تاثیر را دارند که کاملا به سوژه نزدیک شده و کادر را با آن پرکنید. نزدیک رفتن موجب کاهش عمق میدان و تار شدن پس‌زمینه هم می‌شود که البته با استفاده از حسگر کوچک دوربین‌های گوشی‌های هوشمند معمولا خیلی قابل‌توجه نیست.

پرتره با آیفون

۱۰. به پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ی عکس فکر کنید

عکس بازنمایی دوبعدی از فضایی سه‌بعدی است. حس عمق ممکن است هنگام نگریستن به یک عکس از میان برود. قرار دادن چیزی در پیش‌زمینه‌ی عکس می‌تواند راهی موثر برای بازگرداندن آن حس سه‌بعدی باشد.

لایه بندی عکس

۱۱. قانون یک‌سوم

در بیان کردن این نکته باید اندکی تامل کرد چراکه بسیاری از عکاسان مبتدی اسیر آن می‌شوند. گاهی ممکن است یک عکس متقارن بهترین عکس ممکن باشد. ولی در کل صحیح است که داشتن یک مرکز توجه جایی در حوالی نقاط طلایی (محل‌های برخورد خطوط عمودی و افقی با تقسیم هر ضلع به سه بخش مساوی) جذاب‌تر از سوژه‌ای است که در مرکز قرار گرفته باشد. بااین‌حال بهتر است به‌جای چسبیدن به این اصل یا هر چیز دیگری به‌عنوان یک قانون، با آن بازی کنید.

قانون یک سوم

۱۲. صبح زود از خواب بیدار شوید

اگر قصد دارید عکسی خوب از یک جاذبه‌ی توریستی تهیه کنید قطعا حاضر شدن در محل پیش از تجمع جمعیت مفید خواهد بود. البته این را هم فراموش نکنید که نور در ساعات طلایی (یک ساعت پس از طلوع و یک ساعت پیش از غروب خورشید) امکان گرفتن جذاب‌ترین عکس‌های ممکن را فراهم خواهد کرد.

ساعت طلایی

۱۳. گاهی عکاسی فقط برای ثبت یک خاطره است

به‌عنوان آخرین نکته، اجازه ندهید شرایطی که گرفتن عکسی ازنظر فنی بی‌نقص را غیرممکن می‌کند شما را از عکاسی منصرف کند. هنگام پرواز در شب بر فراز یک شهر، تکان‌های هواپیما و پایین بودن سرعت شاتر به معنی تار شدن عکسی است که از پنجره‌ی هواپیما می‌گیرید. ولی به این موضوع توجه نکنید چراکه زیبایی آسمان و نورهای شهر می‌تواند خاطره‌ای دلپذیر را برای شما ماندگار کند.

منبع: ۹to5Mac

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. Avatar sorinet

    مشخص کردن هدف در عکاسی با هر وسیله ای به کیفیت عکس کمک میکنه و در ضمن در نظر داشته باشید با هر گوشی هوشمندی می توان عکس های زیبا گرفت

  2. Avatar ارین

    مطلب خوبیه فقط یه چیزی اقای جوادی شما در صفحات مختلف از اپل بد میگین همیشه من. واقعا بدون تعصب این نظر رو میزارم اولا سیکس اس پلاس لرزشگیر. داره دوما اگه لرزشگیر تو این تصویر بود. عکس که وضوحش خیلیییی زیادتر نمیشد و تاریش مقداری بر طرف میشد. در ضمن شما در مورد. دیافراگم گفتید مگه اون ۲.۲ بده در ضمن نمیدونم باورتون میشه یا نه من هم طرفدار سامسونگم هم اپل الان هم دارم با ایفون سیکس اس پلاسم تایپ میکنم هر سال یه محصول ازاین دوکمپانی استفاده میکنم و. هر دو کمپانی رو دوست دارم کمپانی های دیگه را مسخره نکنیم بهترین را انتخاب کنیم سلیقه تا سلیقه فرق داره دیجی جون ثبت کن نظرمو با تشکر

  3. Avatar میلاد REAL

    تا مورد یازده موافقم همینطور مورد ۱۳
    اما مورد دوازده رو نیستم
    سخته صب زود بیدار شدن 🙁

  4. Avatar محسنیا

    نکاتی رو متذکر شدید که برای عکاسی با دیگر وسیله ها هم باید رعایت کرد

  5. Avatar مهدی

    دوستان سلام
    برنامه خوبی واسه عکس گرفتن با ایفون اگه سراغ دارید بی زحمت معرفی کنید
    با تشکر

  6. Avatar کسرا

    حیف من آیفون ندارم و نمیتونم این سیزده نکته رو رعایت کنم.

  7. Avatar علی جوادی

    ممنون از مطلب عالیتون…ولی ای کاش موضوع عکس اپل و موضوع پاک کردن اون از صفحه رسمی اپل در توییتر رو در اخبار می آوردین…البته من در نظراتم عنوان کرده بودم…ولی فاجعه ای به راه انداخت در حد سونامی…البته از دوربین های اپل با دریچه دیافراگم ۲.۲ و عدم وجود لرزشگیر اپتیکال بیشتر از اینم نمیشه انتظار داشت…
    با تشکر از استاد چینه‌کش

    1. Avatar sepehr

      شما اول چندتا عکس با ایفون بگیر نگاه کن بعد فتوا بده. هیچ برنده به اندازه ایفون رنگ هارو طبیعی و نزدیک به واقعیت ثبت نمیکنه همه اینو میدونن. تار شدن عکس هم طبیعیه وبا هر گوشی ای ممکنه عکس تار بیفته

      1. Avatar علی جوادی

        با آیفون ۶ گرفتم و دیدم نتیجه ش رو…اگه نگاهی به برترین دوربین های جهان بندازین Z5 و نوت ۵ و گلکسی اس ۶ پلاس رتبه آوردن و نه هیچ برند دیگه ای…
        فتواهای من از روی تجربه س و بس…من با همکاری در شرکت کار میکنم که هفته ای ۴۰ یا بیشتر گوشی میفروشه…همه رو هم تست میکنیم و به مشتری تحویل میدیم…دوربین فقط Z5 و نوت ۵ و اس سیکس…هنوز کیفیتی مثل اون دنیا ندیده
        با تشکر

      2. Avatar sepehr

        من راجع به دقت و واقعی بودن رنگ ها گفتم نه جزئیات و رزولوشن! اینکه سلیقه شما با رنگ های غیر واقعی جوره بحث دیگه ایه

      3. Avatar هليا

        ممکنه نصب نرم افزار عکاسی b612 تاثیری روی خود نرم افزار عکاسی آیفون داسته باشه؟ چون من b612 رو هم نصب دارم
        لطفا من رو راهنمایی کنید، اصلا دوست ندارم باهاش عکس بگیرم خیلی عکسهاش بد میشه
        سپاس فراوان از شما

      4. Avatar غزنوی

        پس الجی چی؟ 😐

      5. Avatar هليا

        سلام و خسته نباشید
        من آیفون٧ دارم و درمورد دوربینش به مشکل برخوردم
        عکسهایی که باهاش میگیرم اصلا وضوح نداره، رنگها رو خوب نشون نمیده و وقتی روی عکسهایی که گرفته زوم میکنم تاره تاره و جزئیات اصلا مشخص نیست
        همسرم آیفون۶ داره وقتی عکسهاشون رو باهم مقایسه میکنم ۶ خیلی خیلی بهتره
        نمیدونم این فقط مشکل گوشی منه یا نه؟
        از اول اینطوری بوده و من متوجه نشدم یا اینطوری شده؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه