آیپد پرو رقیب سرفیس نیست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
surface vs ipad pro

تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل از اظهار نظر درباره‌‌ی محصولات مختلف ترسی ندارد. او به‌تازگی نظر خودش را درباره‌ی سرفیس بوک شرکت مایکروسافت اعلام کرد و گفت:” این محصول سعی دارد کارهای زیادی انجام دهد. می‌خواهد یک لپ‌تاپ و یک تبلت باشد، اما نتوانسته در انجام دادن کارهای مخصوص این دستگاه‌ها موفق باشد.”

پس از صحبت‌های کوک افراد مختلفی درباره‌ی آن نظر دادند. یکی از این افراد، مایک نش (Mike Nash) معاون بخش «مدیریت تجربه‌ی مشتری» شرکت HP بوده است. شرکت HP به تازگی محصولی برای رقابت با سرفیس طراحی کرده که Spectre x2 نام دارد. او درباره‌ی گفته‌های کوک می‌گوید:” من نمی‌توانم تفاوت میان صحبت‌های کوک پیرامون سرفیس و کاری که می‌خواهد با آیپد پرو انجام دهد را بگویم؛ اما به نظر من آیپد پرو هم در مسیر سرفیس قرار می‌گیرد.”

لوازم جانبی عرضه شده برای آیپد پرو این محصول را بیش از اندازه به لپ‌تاپ شبیه کرده‌اند، اما نمی‌تواند مانند سرفیس پرو، سرفیس بوک و یا Spectre X2 تجربه‌ی کارکردن با یک کامپیوتر را برای کاربران به وجود بیاورد.

درحالی که آیپد پرو به همراه صفحه کلید و قلم با قیمت ۱۰۶۸ دلار راهی بازار می‌شود، بسیاری از کاربران آن را با لپ‌تاپ‌های موجود در بازار مقایسه می‌کنند. خیلی‌ها می‌گویند نبود تاچ‌پد روی صفحه کلید آیپد پرو باعث می‌شود که نتوان به وسیله‌ی آن چیزی مانند نشانگر ماوس در کامپیوتر را حرکت داد یا روی لینک‌های مختلف کلیک کرد. البته درست است که با لمس صفحه نمایش می‌توان این کارها را انجام داد، اما پس از مدتی انجام دادن این کار کسل کننده می‌شود.

نش می‌گوید:” کاربران دوست ندارند برای کارکردن با یک وسیله به دفعات زیاد با قسمت‌های مختلف سر و کله بزنند. آن‌ها دوست ندارند حس کنند که چیزی کم است و می‌خواهند همه‌ی امکانات را در اختیار داشته باشند. وجود تاچ‌پد باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات از بین برود.”

ipad pro

شرکت اینتل پردازنده‌ی بیشتر محصولاتی که به صورت هیبریدی ساخته شده‌اند را تولید می‌کند. کارن رجیس (Karen regis) مسئول بخش بازاریابی شرکت اینتل می‌گوید:” محصولات هیبریدی بسیار ارزشمند هستند و افراد حرفه‌ای هم از این محصولات استفاده می‌کنند. ما شاهد این هستیم که چنین محصولاتی هر ساله با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه می‌شوند.”

رجیس می‌گوید افرادی که محصولات هیبریدی را خریداری می‌کنند، بیشتر از سایر کاربران، دستگاه‌های خودشان را عوض می‌کنند و محصولات جدید می‌خرند. این کاربران بین ۹ تا ۱۲ ماه یک محصول جدید خریداری می‌کنند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که تمام محصولات هیبریدی مانند هم نیستند. این محصولات به دو گروه تبدیل می‌شوند. گروه اول محصولات تبدیل شونده مانند Yoga 900 شرکت لنوو و Spectre X360 شرکت HP هستند و گروه دوم محصولاتی مانند سرفیس بوک هستند که می‌توان صفحه کلید را از بدنه‌ی اصلی جدا کرد. براساس گفته‌های شرکت HP نزدیک به ۶۴ درصد افرادی که از محصولات تبدیل شونده استفاده می‌کنند، این محصولات را در حالت لپ‌تاپ قرار می‌دهند. همچنین ۵۶ درصد از افرادی که محصولاتی مانند سرفیس را خریداری می‌کنند دوست دارند از این محصولات در حالت تبلت استفاده کنند.

آیپد پرو از جمله محصولاتی است که می‌توان صفحه کلید آن را جدا کرد، اما سیستم‌عامل آن نمی‌تواند تجربه‌ای مانند OS X یا ویندوز را برای کاربران به همراه بیاورد. حتی حالت چند وظیفه‌ای جدیدی که در iOS 9 به وجود آمده، باز هم نمی‌تواند تجربه‌ی خوبی را به کاربران انتقال دهد. استفاده از صفحه کلید هم آن‌طور که به نظر می‌رسد، آسان نیست.

از طرف دیگر محصولات هیبریدی ویندوزی برای کاربران چندان پیچیده نیستند و به شکل خوبی می‌توان با صفحه نمایش لمسی آن‌ها کار کرد. بیشتر مشکل این سیستم‌ها نداشتن برنامه‌هایی است که بتوان از آن‌ها با قلم مخصوص استفاده کرد. اینجاست که آیپد پرو عملکرد بهتری دارد و توانسته برنامه‌های بیشتری داشته باشد که از قلم پشتیبانی می‌کنند.

مایک نش از HP می‌گوید:” باید کسی اولین قدم‌ها را برای ساخت یک اکوسیستم نرم‌افزاری جدید بردارد. باید برنامه‌هایی به وجود بیایند که بتوان از آن‌ها روی سیستم‌های مختلف استفاده کرد. باید دستگاه‌هایی ساخت شوند که بتوانند برنامه‌های مختلف را اجرا کنند. حتی برنامه‌هایی که فعلا کاربر زیادی ندارند.”

باید اکوسیستمی به نام برنامه‌های همگانی به وجود آورد که بتوان برنامه‌ها را روی حالت‌های تبلت و دسکتاپ اجرا کرد.

در حقیقت محصولات هیبریدی ویندوزی و آیپد پرو یک تجربه‌ی نه‌چندان کامل را به‌همراه می‌آورند؛ اما سیستم‌های ویندوزی به دلیل اینکه توانسته‌اند تعادل خوبی در استفاده‌ی روزانه‌ی کاربران ایجاد کنند، در جایگاه بهتری نسبت به آیپد پرو قرار می‌گیرند.

surface pro

البته آیپد پرو برای خودش یک پلتفرم موفق به شمار می‌رود. قلم مخصوص آن باعث شده که بتوان از تبلت جدید اپل بهتر استفاده کرد.

اپل به شکل عجیبی با وارد شدن به حوزه‌ی محصولات هیبریدی و عرضه کردن محصولی که بتواند تجربه‌ی لپ‌تاپ و تبلت را در یک لحظه به وجود بیاورد، مقاوت می‌کند. حتی صفحه کلید و قلمی که برای آیپد پرو عرضه کرده هم باعث شده که شباهت این محصول به لپ‌تاپ بیشتر شود. از طرف دیگر مایکروسافت در بازاری که اپل به آن نزدیک شده حضور دارد و توانسته کاربران را با تجربه‌ی خوبی مواجه کند.

منبع: Laptop Mag

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar YAS

    موندم اونایی که همیشه میگن فلان شرکت از اپل کپی کرده … کجان که بگن این آیپد پرو کپی چیه؟؟؟ اپل از کدوم کمپانی تقلید کرده

    1. Avatar دانیال

      از ماکروسافت عزیزم – اپلبا اون سیستم عاملش که اونم کپی از لینوکس که خود لینوکس کپی از یونیکس شاید بتونه با اندروید رقابت کنه اما جلو ویندوز هیچی نیست.

  2. Avatar حسین

    سایت خیلی خوبی دارید، مخصوصا نظمی که داره!!! میدونم هر روز هم بهتر میشه
    فقط کاش قسمت کاربری رو هم اضافه میکردید

  3. Avatar حسین

    نوآوری هنوز هم در دست مایکروسافته … اپل تو این زمینه تنها طرفداری دو آتیشه رو داره!
    خدا رحمتت کنه جابز

  4. Avatar Reza

    بخواد هم نمی تونه O_____o
    :)))))))))

    1. Avatar دانیال

      لایک ماله این هفته هاش نیست اپل

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه