استیون هاوکینگ و ایلان ماسک: هوش مصنوعی خطرناک است

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سال ۱۹۹۷ بود که «آرنولد شوارتزنگر» در دومین قسمت فیلم ترمیناتور از آغاز روز قیامت توسط ماشین‌ها و هوش مصنوعی خبر داد. با این حال ما این موضوع را جدی نگرفتیم تا اینکه استیون هاوکینگ و ایلان ماسک دست به کار شدند و شخصا نامه‌ای را برای جلوگیری از ساخت هوش مصنوعی نوشتند.

عده‌ی زیادی از دانشمندان بیانیه‌ای را علیه ساخت سلاح‌هایی که بر مبنای هوش مصنوعی ساخته می‌شوند امضا کرده‌اند

طبق گفته‌های هاوکینگ و ماسک، ظاهرا تحقیقات نظامی که در اطراف هوش مصنوعی انجام می‌شود، می‌تواند به‌اندازه‌ی باروت و سلاح‌های هسته‌ای خطرناک باشد.

استیون هاوکینگ (فیزیکدان معروف انگلیسی)، ایلان ماسک (مدیر پروژه‌ی SpaceX) و استیو وازنیک (از پایه‌گذاران علم کامپیوتر) فقط تعدادی از صدها دانشمند و محققی هستند که بیانیه‌ای برای جلوگیری از ساخت سلاح‌هایی که بر پایه‌ی هوش مصنوعی کار می‌کنند را تهیه و تنظیم کرده‌اند.

این افراد معتقدند که سازمان‌های نظامی دنیا در حال ساخت سلاح‌هایی هستند که بر اساس برنامه‌های تعیین شده اقدام به جستجو و حمله به افراد می‌کنند.

در این نامه آمده است که شاید این سلاح‌ها نیاز به سربازها را در جنگ از بین ببرند، اما می‌توانند مسابقه‌ی تسلیحاتی بزرگی را بین کشورها به‌وجود بیاورند؛ مسابقه‌ای برای سلاح‌های خودکاری که از هوش مصنوعی بهره می‌برند.

AI

نامه‌ی نوشته شده لحن تندی دارد. هاوکینگ هم چند باری تا به امروز درباره‌ی خطرات هوش مصنوعی صحبت کرده است. این فیزیکدان انگلیسی سال گذشته در مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی گفت که “ساخت کامل هوش مصنوعی می‌تواند پایان نسل انسان را رقم بزند.”

امیدواریم که به این زودی‌ها در بین انسان‌ها روبات‌های T1000 را نبینیم.

می‌توانید متن کامل این نامه را در لینک زیر بخوانید:

futureoflife.org/AI/open_letter_autonomous_weapons

منبع: Science Focus

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه