تعدادی از بهترین عکس‌های مستند سال ۲۰۱۵

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سال ۲۰۱۵ در تمام دنیا سال پرچالشی بود. یک طرف درگیری‌های مربوط به اوکراین و روسیه، یک طرف داعش و فاجعه‌هایی که به بار آورد و یک طرف دیگر هم ماجرای کشتار فرانسه و سیل پناهندگان به سمت اروپا.

در این‌جا تعدادی از بهترین عکس‌های مستند مربوط به اتفاق های سال ۲۰۱۵ را گرد آورده‌ایم که هرکدام با شرح مختصری همراه است.

عکس‌ها با رعایت توالی تاریخی گذاشته شده‌اند.

عکس زیر یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز را نشان می‌دهد که پس از حادثه‌ی حمله به دفتر هفته‌نامه‌ی «شارلی ابدو» (Charlie Hebdo) برگزار شده بود. در این عکس یک مرد روی یک بلندی ایستاده و ماکت بزرگ یک قلم را در دست نگه داشته است.

charlie-hebdo

‌  ‌

در ۱۲ ژانویه یک فعال در تظاهراتی اعتراض‌آمیز، به سپر پلیس ارتش لگد می‌زند. در این منطقه ۴۳ دانشجو ربوده و گم شدند.

an-activist

‌  ‌

پشت این عکس، ماجرای اختلاف اوکراین و روسیه نهفته؛ در شرق اوکراین نبرد بین این کشور و روسیه مدت‌ها ناامنی ایجاد کرده بود و تلفاتی به همراه داشت. این سرباز اوکراینی زخمی روز ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ۹۳) در راه بیمارستان بود که این شات از او و نگاه خیره‌اش گرفته شد.

the-ukrainian-government

و ماجرای قتل یک مخالف سیاسی روس به نام «بوریس نمتسوف» (Boris Nemtsov)، درست بیرون درهای کاخ کرملین، که هنوز هم حل نشده باقی مانده است.

ساختمان کلیسای سنت باسیل در پس زمینه‌ی جسد پوشیده شده‌ی این مرد پیداست. (مسکو، ۹ اسفند ۹۳)

meanwhile-russia-

‌‌  ‌

پیدا شدن پدیده‌ای به اسم داعش، بدون اغراق، وحشتناک‌ترین رویداد سال گذشته بود که بخش‌های زیادی از سوریه و عراق را نابود کرد، میلیون‌ها نفر را آواره و کل دنیا را در احساس ناامنی فرو برد. این عکس، شهر مرزی کوبانی را ساعاتی بعد ازحمله‌ی داعش قرار به این شهر نشان می‌دهد. تلفات جان، مالی و معنوی این فاجعه بهت‌آور است. (۲۲ اسفند ۹۳)

isis-militants-shocked-the-world-

‌ ‌

مسابقه‌ی بوکسی که بین «فلوید می‌ودر جونیور» (Floyd Mayweather Jr) و «مانی پاسکیائو» (Manny Pacquiao) انجام شد و لقب «مبارزه‌ی قرن» (Fight of the Century) را گرفت.

بعد از ۱۲ راند، می‌ودر با رای داوران به عنوان برنده اعلام شد.

box

این پوستر بزرگ از «بی. بی. کینگ» (B.B. King) در جریان ۵۱ امین مراسم جایزه‌ی گرمی (Grammy) در لس آنجلس کالیفرنیا نمایش داده شد. او نوازنده‌ی معروف جاز بود که در اردیبهشت ماه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

bbking

‌ ‌

خداحافظی «دیوید لترمن» (David Letterman) در مقابل دوربین. او ۳۳ سال مجری برنامه‌ی تلویزیونی The Late Show بود که از شبکه‌ی CBS آمریکا پخش می‌شد و طرفداران زیادی داشت.

david-letterman

«دونالد ترامپ» (Donald Trump)، سرمایه‌داری که خرداد ماه کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا شد.

d-t

‌ ‌

«سپ بلاتر» (Sepp Blatter)، رییس پیشین فیفا (FIFA) به علت رسوایی مالی استعفا داد. در این عکس یک کمدین روی سر بلاتر دلار پاشیده و به کارشکنی او پهلو می‌زند.

sepp-blatter-fifa

خردادماه در تفلیس گرجستان سیل عظیمی آمد و اتفاق سوررئالی رخ داد؛ ده‌ها حیوان از شیر و پلنگ و خرس و گرگ، از باغ وحش آزاد شدند و در پایتخت به راه افتادند. در این عکس مردی قصد بیهوش کردن اسب آبی را دارد که برای خودش وسط شهر می‌گردد.

tibilis-georgia

‌ ‌ ‌ ‌

ژنرال مکزیکی در حال بررسی تونلی که تا زندان فدرال آلتی‌پلانو (Altiplano) کشیده شده بود و مجرم و قاچاقچی بزرگ، «ال چاپو» (El Chapo) را از زندان فراری داد.

prisoner-el-chapo

«سیسیل» (Cecil) یک شیر زیبای آفریقایی که در پارک ملی Hwange در زیمباوه زندگی می‌کرد، با شلیک تفنگ «والتر پالمر» (Walter Palmer) به طرز وحشتناکی کشته شد. پالمر با افتخار در کنار جسد شیر عکس گرفت و روی صفحه‌های اجتماعی منتشر کرد. اما این کار بازخوردهای منفی شدیدی در پی داشت و از آن زمان به بعد اوباما شیرهای آفریقایی را به عنوان گونه‌های در خطر، تحت پوشش اعلام کرد.

cecil

 ‌ ‌

توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه «۱+۵» در تیر ماه از مهم‌ترین رویدادهای این سال بود. در این عکس وزیر امور خارجه‌ی ایران، جواد ظریف، را می‌بینیم که در آخرین دور مذاکره خیلی خوشحال روی بالکن کاخ Coburg ایستاده است.

javad-zarif

‌ ‌

اولین بازدید پاپ فرانسیس از آمریکا

pop-francis-USA

‌ ‌

پرواز هلی‌کوپتر ارتش مصر و لاشه‌ی هواپیمای روس که در العریش مصر سقوط کرد. گفته می‌شود که داعش عامل سقوط این هواپیما بوده است. (۱۰ آبان ۹۴)

isis-russian-airplane-egypt

سوگواری در مقابل رستوران‌های پاریس که مورد حمله‌ی تروریست‌های داعش قرار گرفت و باعث مرگ دلخراش ده‌ها نفر شد.

paris-isis

‌ ‌

پدیده‌ی «جنگ ستارگان» (Star Wars) را نمی‌توان نادیده گرفت. نیمی از سال حرف از اکران فیلم جدید این مجموعه بود. در این عکس دو Stormtrooper را می‌بینیم که پشت سر سخنگوی کاخ سفید ایستاده‌اند و یکی‌شان علامت پیروزی را نشان می‌دهد. در جریان کنفرانس خبری پایان سال، باراک اوباما نطق‌اش را ادا کرد و سپس این عکس گرفته شد. (۲۷ آذر ۹۴)

WHITE-HOUSE-STAR-WARS

شرکت خصوصی SpaceX (تحت مدیریت ایلان ماسک) در سال ۲۰۱۵ موفقیت‌های بزرگی کسب کرد که یکی‌شان پرتاب موفقیت‌آمیز موشک به فضا و بازگشت آن به زمین بود. (۳۰ آذر ۹۴)

spaceX-rocket

منبع: Business Insider

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar ROCK WOLF

    خوب بودن ولی نه زیاد.
    در ضمن سوگواری خارجی ها خیلی بهتر و تاثیر گذارتر از سوگواری ماهاست.

  2. Avatar صالح

    بسیار بسیار جذاب، ممنون

  3. Avatar مجید

    بهترین عکس فوتوژورنالیست توسط Daniel Berehulak
    برنده جایزه پولیتزر ۲۰۱۵ چرا نیست ؟
    بیماری ابولا غرب افریقا

  4. Avatar امیرحسین

    عالی…ممنون

  5. Avatar امین حمیدی

    با سلام و خسته نباشید . بسیار زیبا و توضیحات بسیار مناسبی هم در زیر عکس ها واقعا حال و هوای شخصی مثل بنده رو حداقل عوض کرد .
    درود بر شما و پوشش همه جانبه اخباری که کمتر از جایی دیده و یا شنیده میشوند … ممنونم

    1. عالی… و سپاس از بازدید و نظر شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه