رسوایی بزرگ جان کارمک؛ دزدی از سازندگان فال‌اوت

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شرکت «زنی‌مکس» (ZeniMax) مالک اصلی استودیوی بازی‌سازی Bethesda و id Sofware  سازنده‌ی بازی‌های «فال‌‌اوت» (Fallout) و Doom از «جان کارمک» (John Carmack)، «پالمر لاکی» (Palmer Luckey)، شرکت Oculus و فیسبوک شکایت کرد. این شرکت گفته که جان کارمک که یکی از بازی‌سازان مشهور دنیا است، تمام تکنولوژی‌های واقعیت مجازی این شرکت را دزدیده و در اختیار شرکت Oculus قرار داده تا آن‌ها بتوانند هدست واقعیت مجازی Oculus Rift را بسازند.

جان کارمک بسیاری از اطلاعات واقعیت مجازی شرکت زنی‌مکس را دزدید و در اختیار استودیوی Oculus و پالمر لاکی قرار داد.

شرکت زنی‌مکس مدعی شده که کارمک به جای اینکه در روزهای آخر قرار دادش با شرکت به تعهداتش عمل کند، بیش از هزاران مدرک درباره واقعیت مجازی را از کامپیوترهای این شرکت روی حافظه‌ی فلش کپی کرده و هیچ وقت آن‌ها بر نگردانده است. حتی مشخص شده که پس از به پایان رسیدن قرار داد کارمک با زنی‌مکس، او باز هم به شرکت بازگشته و برخی ابزارهای مهم برای ساخت تکنولوژی‌های واقعیت مجازی که برای زنی‌مکس بوده را با خودش برده است.

اکنون شرکت زنی‌مکس به این موضوع اشاره کرده که هدست واقعیت مجازی Oculus Rift براساس تکنولوژی‌های آن‌ها ساخته شده است. حتی گفته شده پالمر لاکی که به عنوان خالق این هدست واقعیت مجازی شناخته می‌شود، در ابتدا ایده‌ی ساخت چنین محصولی را به زنی‌مکس داده بود، اما شرایط به شکلی پیش رفت که این ایده عملی نشد. با این حال لاکی تعهد داد که نباید اطلاعات شرکت زنی‌مکس در حوزه‌ی واقعیت مجازی را با افراد مختلف به اشتراک بگذارد.

جان کارمک

جان کارمک

این شرکت تمام داستان‌هایی که پالمر لاکی را مخترع هدست واقعیت مجازی می‌دانند را رد کرده است. زنی‌مکس گفته که لاکی در زمینه‌ی برنامه نویسی هیچ استعدادی نداشته و حتی منابع کافی برای ساخت چنین محصولی را هم در اختیار نداشته است و اصلا نمی‌دانسته باید با این وسیله‌ها و تکنولوژی‌ها به چه شکل کار کند.

تمام ایده‌های هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و حتی نمونه‌ی آزمایشی آن توسط زنی‌مکس ساخته شده بود.

اکنون زنیمکس نه تنها از لاکی شکایت کرده، بلکه از کارمک و حتی فیسبوک که مالک شرکت Oculus به حساب می‌آید هم شکایت کرده است. زنی‌مکس گفته که هر دو شرکت Oculus و فیسبوک توافقی که بر سر منتشر نکردن اطلاعات محرمانه بوده را زیر پا گذاشته‌اند و از آن‌ اطلاعات برای ساخت محصول هم استفاده کرده‌اند.

پالمر لاکی

پالمر لاکی

این اتهام می‌تواند بزرگ‌ترین پرونده‌ی حقوقی چند سال اخیر در صنعت بازی‌های کامپیوتری باشد. به هر حال جان کارمک نام شناخته‌ شده‌ای است و پالمر لاکی هم به عنوان فردی شناخته می‌شود که پایه‌گذار هدست‌های واقعیت مجازی بوده است.

باید ببینیم که این پرونده‌ی حقوقی چه روندی را در پیش می‌گیرد و واکنس کارمک، لاکی و فیسبوک نسبت به این اتهامات چیست.

منبع: VG247

‌‌‌‌‌

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه