سوپر ماریو سی ساله شد

۱ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دیروز ۳۰امین سالگرد عرضه‌ی اولین شماره از مجموعه بازی‌های «سوپر ماریو» بود. منظورمان همان بازی است که در کشور ما به اشتباه آن را «قارچ خور» می‌نامند؛ آن هم روی کنسولی به اسم «میکرو».

سی سال است که از عرضه‌ی اولین شماره از مجموعه بازی‌های سوپر ماریو می‌گذرد. شما هم اگر سن‌تان به بازی کردن این عنوان قد می‌دهد، از خاطرات‌تان برای‌مان بگویید.

«برادران سوپر ماریو» یا همان Super Mario Bros بیشتر از یک بازی ویدیویی ساده است. این بازی که در سال ۱۹۸۵ روی کنسول Nintendo Entertainment System (یا همان NES) و فامیکام عرضه شد، یک تنه توانست صنعت بازی‌های ویدیویی را نجات بدهد. در اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی، آتاری که یکی از نام‌های بزرگ صنعت بازی در آن زمان به‌شمار می‌رفت، با عرضه‌ی بازی‌های بسیار بد، صنعت را رو به نابودی برده بود. به‌همین خاطر هم بیشتر شرکت‌های بازی با توجه به شکست بزرگ آتاری، در وضعیت نابه‌سامانی به‌سر می‌بردند.

Mario_5

در چنین شرایطی، سوپر ماریو توانست تنها روی یک پلتفرم، ۴۰ میلیون نسخه بفروشد. رکوردی که تا همین چند سال پیش شکسته نشده بود. بیشتر نشریات و تحلیل‌گران بازی‌های ویدیویی، سوپر ماریو را موثرترین بازی تاریخ می‌دانند.

سوپر ماریو نه تنها صنعت و بازار بازی‌های ویدیویی را نجات داد، بلکه روند بازی‌اش سبکی به اسم پلتفرمر دوبعدی را به‌طور گسترده‌ای به بازی‌های ویدیویی وارد کرد.

بازی‌هایی که پس از سوپر ماریو عرضه شده بودند، نمی‌توانستند اشتباهات گذشته‌شان را تکرار کنند. سوپر ماریو سطح انتظارات را از رسانه‌ای به اسم بازی بالا برد و کار شرکت‌های بازی‌سازی پس از سوپر ماریو حسابی سخت شده بود.

Mario_3

Mario_2

هدف ما هم از درج این خبر، شنیدن خاطرات شما از این بازی است. از بخش نظرات استفاده کنید و اگر سن‌تان به بازی قد می‌دهد، از خاطرات‌تان برای دیگران بگویید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵ دیدگاه
  1. Avatar کیانمهر

    این بازی واقعن معرکست

  2. Avatar مصطفی

    بازی فوق العاده زیبایی بود.
    یادمه یه موقعی روزی ۱بار ماریو و تموم میکردم.
    اینقدر راه مخفی یاد گرفته بودم که تو ۱-۲ ساعت به آخر بازی می رسیدم 🙂

  3. Avatar جواهر

    قارچ خووووووووووووووووور

  4. Avatar ابی

    yadesh bekheyr

  5. Avatar علیرضا

    یادش بخیر . من پنجشنبه و جمعه اجازه بازی با میکرو رو داشتم. یه دستگاه میکرو داشتم ۵۰۰،۰۰۰ لبه بود. توش فوتبالیستها، لاکپشت های نینجا و این ماریو برام کلی خاطره داره.یادش بخیر B رو نگه میداشتیم تند میدویید بعد دستمون رو ، روو A میچرخوندیم میپریدیم بالای پرچمو بگیریم. ماریو هم میرفت تو قلعه بوم بوم اتیش بازی میزد برامون. اخر هر مرحله هم میگفت این پرنسس شما نیست و تو مرحله بعد باید برید دنبالش. یادش بخیر چقدر لوبیا سحرامیزشو دوست داشتم. چقدر زود گذشت…

  6. Avatar علیرضا

    یادش بخیر .. خاطراتم دوباره زنده شد 🙁

  7. Avatar محمد

    خیلی این بازی معرکه بود
    سهم مهمی توی دنیای بچگی ما داره.

  8. Avatar سامان

    این قدر خاطره دارم از این میکرو که یه کتاب میشه باهاش نوشت یادش بخیر تابستونا آدابتورش داغ میکرد لحیمش میسوخت بدو بدو با یکی از بچه های همسایه میرفتیم درستش میکردیم سوپر ماریو مرحله آخرش لامصب سخت بود یه مسیر را اشتباه میرفتی دوباره تکرار میشد عاشق اون قارچ ها و راههای مخفیش بودم اگر همین الان بازی کنم همش را بلدم………..:)
    تا ۶ ۷ سال پیش هم میکروم را داشتم و کارم میکرد یادمه به جای درس خوندن برای کنکور باهاش هرزگاهی بازی میکردم ولی بعد مامانم انداختش دور 🙁

  9. Avatar مهندس جان

    سلام

    من عمری از این بازی پر ماجرای جذاب خاطره دارم،بهترین خاطرات دوران کودکی من همراه با این بازی گذشت
    ای خدا آآآآآآآآآ ، واقعا یادش بخیر ررررررر

  10. Avatar هومن زرگر

    من فکر کنم رکورد دار اولین خریدار این کنسول و این بازی در ایران هستم سال ۱۳۷۰ بابام رفته بود مالزی و ازش قول گرفته بودم برایم آتاری بیاره ولی گویا خیلی وقت بود که نسل آتاری اونجا منقرض شده بود و میکرو جایگزین شده بود تا ۳ سال هم بازی هاشو از دبی میخریدیم تقریبا از اواخر ۱۳۷۲ این کنسول در ایران وارد شد.
    بازی خیلی قشنگی بود هنوز اون کنسول و بازی هاشو دارم همسرم میگه وصل کن تا پسرمان بازی کنه ولی من ترجیح میدم یه کنسول به روز هر چند گرون بخرم که بازی کنه ولی اینو ندم چون خاطرات کودکیم را دوست دارم نمیخوام خراب بشه

  11. Avatar مجتبی مقدسی

    یادش بخیر. شوهرخالم که راننده بود واسه بچه هاش از بندرعباس آتاری آورده بود. اونام نامردا یا ما رو بازی نمیدادن، یا بازی هواپیماشو نوبتی بازی میکردیم که خودشون حرفه ای شده بودن و یه ساعت طول میکشید تا ببازن، ولی ما سه سوته میباختیم. واسه همونم من و داداشم اون سال کلی تلاش کردیم و شاگرد اول شدیم تا بابام به قولش عمل کنه. بعدش اینقد تو همین ماریو حرفه ای شدیم که تلافی هواپیمای آتاری رو با ماریو سرشون درآوردیم…

  12. Avatar alireza

    بچه ها یادش بخیر من ۳۱ سال سن دارم تو بچگی آرزو داشتم اینو بازی کنم اما چون پول نداشتم فقط میرفتم تو کلوپ نگاه میکردم به اونایی که داشتن بازی میکردن یادش بخیر بغضم میگیره وقتی یادم میاد تو کف بازی کردنش موندم .

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه