عکاسی RAW؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
عکاسی RAW

در بخش‌های قبلی این مقاله‌ی دنباله‌دار با موضوع گوشی موبایل مناسب عکاسی ابتدا به عوامل سخت‌افزاری مهمی نظیر  مگاپیکسل، اندازه‌ی دیافراگم، تکنولوژی فوکوس خودکار، واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال پرداختیم و سپس کار خود را با بررسی تنظیمات دستی که بیشتر جنبه‌ی نرم‌افزاری دارد ادامه دادیم. در این بخش قصد داریم به یک معیار نرم‌افزاری دیگر یعنی امکان عکاسی RAW بپردازیم. با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

عکاسی RAW در عالم دوربینهای دیجیتال و بهویژه دوربینهای DSLR پدیدهی آشنایی است ولی مدتزمان زیادی از ورود آن به حوزهی عکاسی موبایل نمیگذرد. عکس RAW فایلی است که بدون هیچگونه پردازش اضافه مستقیما از اطلاعات گرفتهشده از سنسور دوربین تولید میشود. با توجه به این توضیح میتوان عکس RAW را با نگاتیو ظاهرنشده در عکاسی آنالوگ مقایسه کرد و آن را نگاتیو دیجیتال نامید. در عکاسی دیجیتال عواملی نظیر سرعت شاتر، حساسیت ISO و اندازهی دیافراگم در لحظهی عکاسی بر نحوهی تشکیل تصویر نهایی تاثیر میگذارند ولی عوامل دیگری نظیر تنظیم تراز سفیدی، کاهش نویز و شفافسازی (Sharpening) پس از عکاسی و بهصورت نرمافزاری توسط دوربین اعمال میشوند. دوربینهای دیجیتال برای رسیدن به یک عکس معمولی با فرمت JPEG علاوه بر اعمال کردن تنظیماتی که گفته شد هرگونه اطلاعاتی را که ضروری ندانند حذف کرده و اصطلاحا فایل تصویر را فشرده میکنند. در مقابل عکس RAW کاملا دستنخورده است و همهی اطلاعات را در خود حفظ میکند. درنتیجه عکسهای RAW حجم بسیار بیشتری اشغال میکنند ولی هنگام ویرایش کنترل کاملی روی خروجی نهایی برای شما فراهم خواهند کرد. توجه کنید که هرچند امکان ویرایش عکسهای JPEG هم وجود دارد ولی هنگام ادیت این عکسها درواقع شما ویرایش خود را روی تغییرات بازگشتناپذیری انجام میدهید که قبلا توسط خود دوربین اعمال شدهاند.

عکاسی RAW مقایسه با Jpeg

سمت راست: عکس JPEG حاصل از پردازش دوربین – سمت چپ: عکس RAW پردازش شده توسط عکاس

عکاسی RAW برای اولین بار توسط گوشیهای ویندوزفون به قلمروی عکاسی موبایل آورده شد. در حال حاضر تعدادی از گوشیهای اندرویدی هم این قابلیت را بهصورت استاندارد روی اپلیکیشنهای پیشفرض دوربین خود ارائه کردهاند. البته با توجه به اینکه گوگل پشتیبانی از عکاسی RAW را از نسخهی ۵.۰ یا همان لالیپاپ به اندروید اضافه کرده است ازنظر تئوری تمام گوشیهایی که از این نسخه یا نسخههای جدیدتر استفاده میکنند باید قادر به عکاسی RAW با اپلیکیشنهایی نظیر Adobe Lightroom باشند. در حال حاضر هنوز iOS از عکاسی RAW پشتیبانی نمیکند. البته اپل به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار این امکان را داده است که در اپلیکیشن‌هایی که برای دوربین آیفون تولید می‌کنند خروجی عکس‌ها را به صورت فشرده‌نشده با فرمت TIFF بدون افت کیفیت (Lossless) ذخیره کنند. باتوجه به این‌که در این نوع عکس‌ها پردازش‌های نرم‌افزاری نظیر تراز سفیدی و کاهش نویز اعمال شده ولی جزییات تصویر در اثر فشرده‌سازی فرمت JPEG از دست نرفته است گاهی از این عکس‌ها با عنوان عکس RAW ظاهر شده (Developed RAW) یا اصطلاحا dRAW یاد می‌شود.

شاید با توجه به این‌که گوشی موبایل عموما جزو ابزارهای حرفه‌ای عکاسی طبقه‌بندی نمی‌شود، عکاسی RAW با گوشیهای هوشمند به نظر برخی از افراد زیادهروی باشد. ولی نظر ما این‌گونه نیست. ضعف نرم‌افزاری در پردازش عکس‌ها یکی از مشکلات رایج میان گوشی‌های هوشمند است. مهمترین حسن عکاسی RAW این است که به دلیل حذف کردن تمام پردازشهای نرمافزاری اجازه میدهد از حداکثر قدرت سختافزار عکاسی بهره ببرید. حتما شما هم با مواردی برخورد کرده‌اید که پردازش بیشازحد یا نامناسب عکسها توسط گوشی (مانند کاهش نویز، شفافسازی و تصحیح رنگ نامطلوب) منجر به تولید تصاویری غیرطبیعی و گاه بیکیفیت شده باشد. درنتیجه (به‌ویژه در بعضی از گوشیهای هوشمند) استفاده از فرمت RAW و پردازش دستی عکس میتواند تاثیری قابلتوجه در بهبود کیفیت تصویر نهایی داشته باشد.

عکاسی RAW ال جی G4

این عکس توسط دوربین گوشی LG G4 با فرمت RAW ثبت و سپس با نرم‌افزار Lightroom پردازش شده است

البته به دلایلی استفاده از فرمت RAW بهعنوان فرمت اصلی و دایم عکاسی با موبایل چندان جالب به نظر نمی‌رسد. عکسهای RAW حجم بسیار بالایی (گاه بیش از ده برابر فرمت معمول JPEG) دارند و پردازش آن‌ها کاری زمانگیر و نسبتا دشوار است. هرچند اپلیکیشن Adobe Lightroom امکانات بسیار خوبی برای پردازش عکسهای RAW روی گوشیهای هوشمند فراهم کرده ولی هنوز هم ممکن است برای رسیدن به بهترین نتیجه مجبور باشید از نسخهی کامل دسکتاپ استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که معمولا برای استفاده از فرمت RAW ملزم به تنظیم دستی کنترل‌های نوردهی دوربین هم خواهید بود. در نتیجه توصیه‌ی ما این است که به‌طور معمول از همان فرمت JPEG در عکاسی بهره بگیرید و  فرمت RAW را برای زمان‌هایی نگه‌دارید که قصد دارید برای رسیدن به یک عکس هنری ویژه وقت کافی صرف تنظیم نوردهی دوربین و پردازش عکس کنید.

در بخش بعدی این مقاله به بررسی یک عامل سخت‌افزاری دیگر یعنی صفحه‌ی نمایش خواهیم پرداخت. از لینک‌های زیر بخش‌های دیگر مقاله‌ی دنباله‌دار ما را هم بخوانید:

مگاپیکسل، اندازه‌ی سنسور و اندازه‌ی پیکسل؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

اندازه‌ی دیافراگم (F-Number)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تنظیمات دستی (Manual Controls)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

صفحه نمایش؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

فلش، حافظه‌ی داخلی و باتری؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar شهين

    روز خوش اقای چینه گلی
    تو تلگرام یا اینستا صفحه ای ندارید که بشه مطالب رو اونجا خوند و دنبال کرد ؟؟لطفا جوابمو بدید

  2. Avatar مهدی

    Only Lumia 1020 اگر هم دوربین عکاسی خوب میخای، البته نه مثل G4که بچه بازیه? دوربینای زاییس Lumia و لذت عکاسی باهاش حرف نداره اصلا دوربین باهات حرف میزنه

    1. Avatar حسین

      چرا G4 بچه بازیه؟؟؟

  3. Avatar علی

    اون نرم افزاره توی عکس اول perfeclty clear هستش
    خیلی نرم افزار خوبیه

  4. Avatar حمید

    از کجا بفهمیم گوشیمون عکاسی raw داره؟ ینی همه لالی پاپ ها دارن؟

  5. Avatar DK

    کل مطلب یطرف من حلاک اون پیر زنم با اون ژستیکه گرفته خخخخخخخ
    فک کنم همونی بود که تو قرعه کشی دیجی کالا برنده ماشین شد
    همون ماشینم کنارشه البته اسپورتش کرده خخخخ 🙂 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه