نقد و بررسی ایسوس GL502؛ کاربردی‌ترین لپ‌تاپ مخصوص بازی جهان

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
لپتاپ ایسوس GL502 - اصلی

آیا بازی کردن بخش زیادی از زندگی‌تان را تشکیل می‌دهد؟ آیا به عشق بازی با کامپیوترتان مسیر داخل شهر تا منزل را با سرعت بیشتری طی می‌کنید؟ پس باید شما را با با لپ‌تاپ مخصوص بازی ROG Strix GL502 ایسوس (ASUS) آشنا کنیم؛ لپ‌تاپی سبک، باریک و قدرتمند که مخصوص دوست‌داران بازی ساخته شده‌ و کارت گرافیک قدرتمند GTX 980M را درون خود به کار گرفته‌است. علاوه بر کارت گرافیک حرفه‌ای از یک پردازنده‌ی Core i7 اینتل هم در کنار آن استفاده شده تا با جمع‌شدن قدرتمندان در کنار هم، محدودیت‌ها برداشته شوند و هیچ مانعی برای دست‌یابی به بهترین‌ها در برابر خود نبینید. مزیت ROG Strix GL502 در ترکیب کردن قدرت و موبیلیتی بالا است و این کار را به بهترین شکل انجام داده است.

طراحی بدنه

در ابتدای کار با هم قرار می‌کنیم به دلیل طولانی بودن نام لپ‌تاپ، از این به بعد آن ‌را GL502 صدا کنیم. در قسمت بیرونی بدنه‌ی لپ‌تاپ GL502 از آلومینوم برس‌خورده‌ استفاده شده است و در قسمت‌های داخلی، پلاستیک را جایگزین آن کرده‌اند. استفاده از فلز در بدنه، حس خیلی خوبی به لپ‌تاپ داده و به کارگیری زاویه‌های تند و تیز، کمی خشونت را هم به آن تزریق کرده است. در قسمت پشت لپ‌تاپ، لوگوی ROG در میانه‌ی دو خط نارنجی به چشم می‌خورد که هم لوگو و هم این خط‌ها در زمان روشن شدن لپ‌تاپ به رنگ نارنجی خاصی روشن می‌شوند. مطابق انتظار، بدنه در قسمت‌های فلزی اثر انگشت را به خوبی به خود جذب می‌کند.

۰۱ - لپتاپ ایسوس GL502

در قسمت پایین کیبورد، از بافتی مشابه همان بافت به کار رفته در بدنه استفاده شده؛ با این تفاوت که دیگر جنس آن از فلز نیست و از پلاستیک پلی‌کربنات ساخته شده است. استفاده از فلز تنها در قسمت بیرونی باعث شده تا وزن لپ‌تاپ در حد معقولی باقی بماند و آن‌قدرها زیاد نشود که به سمت سنگینی برود. به همین دلیل، همراه داشتن GL502 در یک کوله‌پشتی یا کیف دستی به راحتی امکان‌پذیر است. ایسوس توانسته قطر لپ‌تاپ را به ۳ سانتی‌متر و وزن آن‌ را به ۲.۳ کیلوگرم محدود کند تا آن تصور همیشگی را که لپ‌تاپ بازی را با یک موجود قطور و سنگین معادل می‌دانست، برهم بزند. راستی مشابه مک‌بوک‌ها، با یک انگشت هم می‌توانید لپ‌تاپ GL502 را باز کنید!

سخت‌افزار و باتری

۰۲ - لپتاپ ایسوس GL502

درون لپ‌تاپ GL502 از پردازنده‌ی نسل شش اینتل (Intel) استفاده شده است؛ یک Core i7-6700Q با فرکانس پایه‌ی ۲.۶ گیگاهرتز که چهار هسته‌ای است و از قوی‌ترین پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ به شمار می‌رود. ایسوس حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی از نوع DDR4 را برای این مدل انتخاب کرده تا از بابت حافظه‌ی اصلی محدود نباشید. رم‌های DDR4 که جدیدترین و آخرین فناوری موجود در بازار هستند، سرعت بالاتری دارند و مصرف برق‌شان به مراتب کمتر از همتایان DDR3 است. دو ترابایت هارد دیسک با سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور بر دقیقه همراه با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت SSD به عنوان فضای ذخیره‌سازی روی GL502 نصب شده تا خیال کاربر را تا مدت‌های مدید راحت کند. حافظه‌ی SSD استفاده شده از نوع NVMe PCIe است که کاملا از جنس نسل بعد بوده که از لحاظ سرعت و کیفیت، حتی یک سر و گردن بالاتر از SSD های دیگر است. وجود این SSD های پرسرعت باعث می‌شود سیستم عامل به سرعت برق و باد بالا بیاید و برنامه‌های نصب شده زودتر اجرا شوند.

اما مگر می‌توان از سخت‌افزار یک لپ‌تاپ مخصوص بازی تعریف کرد، بدون این‌که نامی از کارت گرافیک آورده شود؟ قدرت لپ‌تاپ بازی به کارت گرافیکی است که درون آن به کار می‌رود و ایسوس در این زمینه هم یکی از بهترین موارد موجود را در اختیار GL502 قرار داده‌است. این لپ‌تاپ، کارت گرافیک فوق‌العاده‌ی GeForce GTX 980M از شرکت ان‌ویدیا (NVIDIA) را درون خود دارد که از دایرکت‌ایکس ۱۲ به راحتی پشتیبانی می‌کند و در انجام کارهای سنگین و گوناگون، به هیچ وجه کم نمی‌آورد؛ یعنی علاوه بر بازی‌کردن می‌توانید به راحتی ویدیوهای دلخواه‌تان را استریم (Stream) کنید یا به ویرایش فیلم بپردازید. در اکثر بازی‌ها انتخاب رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ امکان‌پذیر است و در این رزولوشن می‌توان نرخ فریم خوبی را در اجرا شاهد بود.

۰۳ - لپتاپ ایسوس GL502

دو عدد فن مجزا وظیفه‌ی خنک‌کردن سخت‌افزار را بر عهده دارند؛ پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی توسط دو فن جداگانه خنک می‌شوند و ترکیب فن‌ها با لوله‌های مسی باکیفیت باعث می‌شود تا همه‌ چیز به خوبی خنک شود. باتری لپ‌تاپ در استفاده‌ی عادی مثل مرور صفحات اینترنتی، دیدن فیلم‌های سینمایی و انجام کارهای معمولی خوب دوام می‌‌آورد و می‌تواند در حالت عادی بین سه ساعت و نیم تا ۵ ساعت کار کند. اما در هنگام بازی‌کردن نهایتا تا یک ساعت و نیم می‌تواند این غول تشنه را سیرآب کند و از آن به بعد به آداپتور نیاز پیدا خواهید کرد.

نمایشگر، کیبورد و پورت‌ها

۰۳ - لپتاپ ایسوس GL502

نمایشگر ۱۵ اینچی لپ‌تاپ Strix GL502 توانایی نشان‌دادن تصویری با ۱۶ میلیون رنگ را دارد و چون از نوع IPS است، می‌تواند زاویه‌ی دید بالایی را در اختیارتان قرار دهد. می‌توانید با خیال راحت تا ۱۶۰ درجه به چپ و راست بچرخید، از هر زوایه‌ای به نمایشگر نگاه کنید و همچنان تصویری با رنگ‌های طبیعی داشته‌باشید؛ تصویری که رنگ‌هایش در هیچ زاویه‌ای دچار تغییر نمی‌شوند. نمایشگر دارای دقت ۴K است؛ یعنی رزلوشن پخش تصویر ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل است. روکش نمایشگر از نوع مات است و انعکاس نور در آن اذیت‌تان نخواهد کرد.

کیبورد لپ‌تاپ از نوع جزیره‌ای است و کلیدهای آن فاصله‌ی خوبی از یکدیگر دارند که امکان فشردن اشتباه کلیدها را به حداقل می‌رساند. تنها کلیدهایی که می‌توانستند بهتر طراحی شوند، کلیدهای جهت‌دار هستند که نیمی از آن‌ها در سمت Numpad است و نیمی دیگر بین کلید Shift و Enter محاصره شده و این موضوع خود باعث می‌شود گاهی کلیدهای دیگری را فشار دهید. یک قسمت Numpad هم در سمت راست کیبورد در نظر گرفته شده تا آن را کامل کند. کلیدهای کیبورد دارای نور پس‌زمینه‌‌ی قرمز هستند و سه سطح متفاوت از روشنایی برایشان در نظر گرفته شده‌است. مکانیزم کلیدها از نوع قیچی (Scissor) است و برای عمل کردن باید تنها ۱.۶ میلی‌متر فشارشان دهید. کلیدهای WASD مطابق با میل گیمرها رنگی شده‌اند تا مشخص باشد کلیدهای مخصوص بازی کدام‌ها هستند. اسپیکرها در دو گوشه‌ی کیبورد کار شده‌اند و صدای بسیار خوبی تولید می‌کنند. تاچ‌پد قابلیت تشخیص کف دست را دارد و در حین تایپ یا بازی‌کردن به شیوه‌ی هوشمندانه مانع از کلیک‌های ناخواسته می‌شود. در کیبوردهای دیگر مجبور هستید تاچ‌پد را خاموش کنید ولی در این لپ‌تاپ با استفاده از قابلیت Palm Rejection به سادگی کارتان را انجام می‌دهید. البته بهتر است یک ماوس و در کنار آن یک هدست خوب برای بازی‌کردن تهیه کنید و به تاچ‌پد و اسپیکرهای لپ‌تاپ قناعت نکنید.

۰۴ - لپتاپ ایسوس GL502

پورت‌هایی که در سمت چپ بدنه کار شده‌اند، کاملا متنوع‌اند. اولین مورد یک پورت USB Type-C است تا بتوانید گجت‌های نسل جدیدتان را ساده‌تر به لپ‌تاپ وصل کنید و از نرخ انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای نسل اول USB 3.1 لذت ببرید. با چنین سرعتی می‌توانید یک فایل ویدئویی دو گیگابایتی را در عرض دو ثانیه انتقال دهید. مورد بعدی یک پورت USB 3.0 است و در ادامه، پورت‌های تصویر HDMI و پورت mini DP را داریم تا بتوانید تصویر لپ‌تاپ را به یک مانیتور بزرگ یا تلویزیون خانگی وصل کرد و بیشتر از بازی لذت برد. پورت LAN اترنت و جک ورودی برق آخرین پورت‌های این بخش هستند. در سمت راست لپ‌تاپ GL502 یک جک صدای ۳.۵ میلی‌متری داریم، دو عدد پورت USB 3.0 و سرآخر هم یک کارت‌خوان SD برای انتقال مستقیم عکس‌ها و فیلم‌هایی که با دوربین گرفته شده‌اند.

۰۵ - لپتاپ ایسوس GL502

جمع‌بندی

GL502 لپ‌تاپ قدرتمندی است و با در اختیار داشتن کارت گرافیک مجزای GTX 980M می‌تواند دل هر گیمری را ببرد. مجموعه‌ی سخت‌افزار قوی در کنار سبکی بدنه از GL502 لپ‌تاپی دوست‌داشتنی ساخته که نمی‌توان در انتخابش شک و تردید به دل راه داد. این لپ‌تاپ ایسوس به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند کامپیوتر محبوبشان را با خود همراه داشته‌ باشند و همه‌جا از بازی کردن با آن‌چه قبولش دارند، لذت ببرند. نمایشگر خیلی خوب و پورت‌های متنوع از دیگر ویژگی‌های خوبی هستند که این محصول با خود به همراه می‌آورد. GL502 برای بازی کردن و تولید محتوای مالتی‌مدیا عالی است و داشتن ویندوز ۱۰ ارجینال می‌تواند تجربه‌ی خوبی از کار کردن با این لپ‌تاپ برایتان فراهم کند.

Pros

  • قیمت مناسب و ارزش خرید بالا
  • سخت افزار قوی و به روز
  • پردازنده گرافیکی GTX 980M هشت گیگابایت
  • صفحه نمایش IPS با وضوح ۴K
  • امکان تغییر رنگ LEDهای قسمت رویی لپ تاپ

Cons

  • لپ‌تاپ به سختی درون کیف جا می شود
  • جذب زیاد اثر انگشت
  • کیفیت ساخت بدنه می توانست بیشتر باشد

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. علی

    “امکان تغییر رنگ LEDهای قسمت رویی لپ تاپ” این ینی چی؟!

  2. محمد علی ناظم

    سلام، ممنون به خاطر نقد و بررسی های خوبتون.
    ممنون میشم که اگه یکم در مورد لپ تاپ برا کارهای گرافیک توضیح بدید. مثل گرافیک و طراحی سه بعدی. البته سیستم مورد نیاز طراحی سه بعدی با گرافیک یا عکاسی فرق دار ولی ممنون میشم معرفی کنید.
    با تشکر

  3. ابراهیم

    از نرخ انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای نسل اول USB 3.1 لذت ببرید. با چنین سرعتی می‌توانید یک فایل ویدئویی دو گیگابایتی را در عرض دو ثانیه انتقال دهید.
    .
    یه جای این جمله مشکل داره سرعت یا ۱ گیگ بر ثانیه است یا حجم فایل ۲۰ گیگ هست(که بعید میدونم) یا زمان دو دهم ثانیه است ممنون

    1. علی

      سلام دوست عزیز
      نرخ انتقال بر حسب گیگابیت گزارش شده و مثال بر حسب گیگابایت
      این دو تا با هم فرق میکنند
      ضمنا فکر میکنم زمان هم به صورت تخمینی باشه و دقیق نیست

  4. فرخ کاردان

    خوب ازش تعریف کردین که آدم حسابی ترغیب شه به خریدنش! :))
    یکی از معایبی که من میتونم بهش اشاره کنم عدم استفاده از هارد دیسک با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است! البته عیب نمیشه گفت بهش ولی خیلی بهتر میشد! برای ثبات قیمت میتونستن از یه هارد دیسک با نصف ظرفیت این ولی با سرعت چرخش بالاتر استفاده کنند.
    ممنون از دیجیکالا!

    1. امیرحسین

      هارد دیسک های ۷۲۰۰ بخاطر دور بالا بسیار اسیب پذیر تر از انواع معمولی هستن و با وجود ssdها نیازی به وجودشون احساس نمیشه

  5. قاسم صادقیان

    بدترین نکته راجب این لپتاپ ها همین باقی ماندن اثر انگشت است
    وگرنه طراحی متفاوت و جذابی دارند
    سخت افزارشون هم عالیه اما جا دادن همچین قطعاتی در این حجم قطعا باعث تولید گرما و کم آوردن سیستم در استفاده طولانی خواهد شد
    در ضمن برای انجام کارهای گرافیکی سنگین حتما کارت گرافیک های سری کوادرو و فایرپرو باید استفاده بشه چون درایور این کارت ها برای شرایط خارج از کنترل طراحی میشن که حتی اگر سیستم تحت فشار شدید هم که باشه باز کم نمیاره و از برنامه نمیپره بیرون
    موفق باشید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه