نقد و بررسی لپ‌تاپ مخصوص بازی HP Omen 17

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

آنهایی که می‌خواهند برای بازی کردن لپ‌تاپ انتخاب کنند، یا سراغ یکی از محصولاتی سری ROG ایسوس می‌روند یا اینکه Predator های ایسر را به موارد دیگر ترجیح می‌دهند. اما هستند کسانی که با اطلاع از وجود این دو گروه از محصولات، علاقه‌ی شدیدی به لپ‌تاپ‌های اومِن (Omen) دارند. اومن‌ها توسط اچ‌پی ساخته می‌شوند و بهترین سخت‌افزار موجود در زمان خود را در یک لپ‌تاپ باب طبع گیمرها ارایه می‌دهند. لپ‌تاپی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، مدل سال ۲۰۱۶ سری اومن است که با ایجاد تغییرات شدیدی در طراحی قبلی این سری روانه‌ی بازار شده. لپ‌تاپ ۱۷ اینچی اومن از گرافیکی در حد و اندازه‌ی پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ بهره می‌برد و به این دلیل، عملکرد پردازشی خوبی را در بازی‌های کامپیوتری از خود به نمایش می‌گذارد. به غیر از پردازنده‌ی گرافیکی، سایر قطعات سخت‌افزاری به کار رفته هم از قدرت بالایی برخوردار هستند و مجموعه‌ی قدرتمندی را در کنار یکدیگر پدید آورده‌اند.

طراحی بدنه

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

مهم‌ترین نکته در مورد لپ‌تاپ، وزن کم آن است. برای یک محصول ۱۷ اینچی، وزن کمتر از ۳ کیلوگرم فوق‌العاده است و اینکه بتوان یک لپ‌تاپ مخصوص بازی ۱۷ اینچی داشت که در حد و اندازه‌ی خوب‌های ۱۵ اینچی وزن داشته‌باشد، بسیار عالی است. بر خلاف مدل اصلی اومن که به شکل زاویه‌دار بود و گوشه‌های تند و تیزی داشت، مدل جدیدِ این سری با گوشه‌های گرد و لبه‌های نرم ارایه شده که به تصویر سنتی ما از لپ‌تاپ نزدیک‌تر است. اما بر خلاف مدل قبلی که در بدنه‌ی آن از مقدار خوبی آلومینیوم استفاده شده بود، مدل ۲۰۱۶ کاملا پلاستیکی است و مخصوصا در پشت نمایشگر به راحتی با فشار انگشت فرو می‌رود. باید جرات به خرج داد و گفت مدل حاضر در مقایسه با مدل قبلی حس پرمیوم بودن کمتری دارد و به نوعی عقبگرد محسوب می‌شود. اما باید این را در نظر گرفت که زمانی که از فلز کمتری استفاده ‌شود، هزینه‌ی ساخت به میزان قابل توجهی پایین می‌آید و در نتیجه، قیمت تمام‌شده برای مشتری کمتر می‌شود. در پشت بدنه‌ی لپ‌تاپ، کلمه‌ی OMEN با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده است و لوگوی اچ‌پی که درون یک دایره‌ی نقره‌ای قرار دارد، در قسمت بالای این عبارت به چشم می‌خورد. در قسمت پشت نمایشگر، شاهد استفاده از یک لایه‌ی لاستیکی نرم هستیم که به شکل بافتنی است و حس نرم بودن را در زیر دست به کاربر می‌دهد. اچ‌پی سعی کرده در این لایه‌ی لاستیکی، بافت فیبر کربن را شبیه‌سازی کند تا در مشتری حس بهتری نسبت به اومن جدید به وجود بیاورد. این بافت در داخل بدنه و در حاشیه‌ی اطراف کیبورد هم به کار رفته و در زیر دست، حس خوبی را به وجود می‌آورد. با وجود اینکه بدنه تماما پلاستیکی است، لولاهای نمایشگر مشابه محصولات دیگر اچ‌پی از جنس فلز ساخته شده‌اند و همان شکل استوانه‌ای دوست‌داشتنی را دارند.

سخت‌افزار

مجموعه‌ی سخت‌افزاری که درون اومن ۱۷ اینچی داریم، از بهترین ترکیب‌هایی است که می‌توان در یک لپ‌تاپ مخصوص بازی از آن سراغ گرفت. پردازنده‌ی اومن، به جرات یکی از بهترین پردازنده‌های دنیای لپ‌تاپ است؛ از هر عشق لپ‌تاپی در مورد پردازنده‌ی Core i7-6700HQ بپرسید، جز تعریف و تمجید چیز دیگری نخواهید شنید. این پردازنده با فرکانس پایه‌ی ۲.۶ گیگاهرتزی خود می‌تواند از پس سنگین‌ترین کارها بربیاید. پردازنده‌ی گرافیکی از مدل GeForce GTX 965M انتخاب شده و ۱۶ گیگابایت هم حافظه‌ی رم DDR4 داریم. کاملا مشخص است که برای سخت‌افزار لپ‌تاپ سنگ تمام گذاشته شده و چیزی باقی نمانده که در اختیار نداشته باشید. البته صحیح است که کارت گرافیک استفاده شده نمی‌تواند از پس بازی‌های امروزی در رزولوشن‌های سنگین برآید؛ اما آن‌قدر هم ضعیف نیست که به کلی ناامیدتان کند. مثلا در بازی DOOM و در تنظیمات مدیوم می‌توان به نرخ فریم ۴۴ رسید که کاملا قابل بازی کردن است. شاید اگر از یک GTX 980M یا ۹۷۰M استفاده می‌شد، دیگر کوچک‌ترین اشکالی هم به سخت‌افزار اومن وارد نبود.

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

حافظه‌ی داخلی لپ‌تاپ ۲ ترابایت هارددیسک است که با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی SSD ترکیب شده و یک بمب ذخیره‌سازی را به وجود آورده است. SSD از نوع M.2 است و سرعتی باورنکردنی را با خود به همراه می‌آورد. می‌توانید از این ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی سریع برای سیستم عامل و بازی‌ها استفاده کنید تا عملکرد بهتری تحویل بگیرید و دوترابایت هارددیسک را به نیازهای آرشیوی اختصاص بدهید. این مجموعه از هر جهت قوی و قدرتمند است و نمی‌توان انتظار دیگری داشت. تنها چیزی که می‌تواند کمی خاطرتان را آزرده کند، زیاد شدن صدای نویز فن لپ‌تاپ هنگام بازی‌کردن است. این نویز طوری است که اگر از هدفون استفاده نکنید، حضور داشتن در آن محیط کاملا آزارتان خواهد داد.

نمایشگر و وب‌کم

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

یک نمایشگر ۱۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ درون اومن به کار رفته است. چنین نمایشگری با این دقت می‌تواند کمی برای یک لپ‌‌تاپ مخصوص بازی توی ذوق بزند؛ چرا که در سایز تصویر بزرگ این نمایشگر، می‌توان به سادگی پیکسل‌ها را از نزدیک دید و استفاده از یک نمایشگر ۴K می‌توانست بر ارزش و اعتبار آن بیفزاید. شدت روشنایی نمایشگر خیلی کم است و باعث می‌شود همواره احساس کنید نور صفحه به صورت دستی پایین آورده شده؛ حال اینکه نمایشگر در بالاترین شدت روشنایی خود قرار دارد. اما مجهز بودن به فناوری IPS باعث می‌شود بتوان کمی به این نمایشگر خوش‌بین بود. دارا بودن این فناوری، زاویه‌ی دید بالا را با خود به همراه می‌آورد و از هر زاویه‌ای که به مانیتور نگاه کنید، متوجه تغییر در رنگ‌های آن نمی‌شوید. یک وب‌کم استاندارد با دقت HD در بالای نمایشگر استفاده شده که تصویر خوبی دارد و برای اسکایپ کردن و انجام ویدئو کنفرانس کاملا جوابگوی نیازهای شما خواهد بود.

پورت‌ها و اسپیکرها

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

نوع چیدمان پورت‌های این لپ‌تاپ به گونه‌ای است که از شلوغ شدن دسکتاپ گیمرها جلوگیری می‌کند. بسیار مهم است که حواس گیمرها در حین بازی پرت نشود و درگیر سیم‌های دست و پاگیر نشوند. نوع قرار گرفتن پورت‌ها در اومن ۱۷ اینچی این خواسته را برآورده می‌کند. همچنین اگر بخواهید از هدست‌های واقعیت مجازی روی این لپ‌تاپ استفاده کنید، خیلی ساده تمام پورت‌هایی که نیاز دارید را در یک سمت خواهید یافت. سمت راست لپ‌تاپ میزبان یک پورت USB3.0، یک HDMI و یک پورت LAN است و کمی آن‌طرف‌تر، شیار کارت‌خوان SD را خواهید دید. در سمت چپ هم یک پورت USB 3.0، یک پورت USB 2.0 و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را خواهید داشت.

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

اسپیکر یا در واقع، سیستم صوتی لپ‌تاپ توسط برند بنگ اند اولافسن (B&O) ساخته شده است. مکان در نظر گرفته شده برای قرارگیری اسپیکرها، قسمت بالایی کیبورد است که برای گوش دادن به موسیقی در حالت عادی و زمان باز بودن در لپ‌تاپ جایگاه بسیار مناسبی است؛ اما متاسفانه در صورتی که نیاز دارید در زمان بسته بودن در لپ‌تاپ به موسیقی گوش دهید، با صدایی خفه و گرفته مواجه خواهید شد. حفره‌های بخش اسپیکر از همان الگوی تکرارشونده‌ای که در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اچ‌پی دیده‌ایم بهره می‌برند؛ همان الگویی که در آن از حفره‌هایی مثلثی شکل استفاده شده و ظاهر خاصی به لپ‌تاپ می‌بخشند. صدای اسپیکر در حد عادی است و امید و انتظارها برای شنیدن صدای فوق شفاف و بیس‌دار را ناامید می‌کند. یک صدای کاملا عادی که در ولوم‌های بالا خِرخِر می‌کند و می‌توان اعوجاج صدا را شنید. پس حتما به یک هدفون خوب نیاز خواهید داشت.

کیبورد و تاچ‌پد

کیبوردی که کلیدهای آن از نوع چیکلت (جزیره‌ای) هستند و یک نور پس‌زمینه‌ی قرمز دارند درون اومن ۱۷ اینچ خودنمایی می‌کند. این کیبورد را قبلا در سری Pavilion هم دیده‌ایم و ظاهر آشنایی دارد که باعث می‌شود کار کردن با آن واقعا راحت باشد. نوع فشرده شدن خاص کلیدها در این کیبورد، آن را از حس و حال کیبوردهای اداری خارج می‌کند و احساس می‌کنید یک لپ‌تاپ مخصوص گیم زیر دستتان است. کلیدها برای فشرده شدن به میزان خیلی کمی تورفتگی نیاز دارند و به سرعت عمل می‌کنند. بخش اعداد (Numpad) جداگانه از آن چیزهایی است که انتظار می‌رود در یک لپ‌تاپ ۱۷ اینچی حتما دیده شود؛ چرا که به دلیل زیاد بودن عرصه، نمی‌توان محدودیت فضا را بهانه کرد و کاربران لپ‌تاپ‌هایی در این سایز حتما آن را می‌خواهند. اچ‌پی هم با قرار دادن یک نمونه‌ی کامل و مستقل Numpad در سمت راست کیبورد، کاملا مطابق انتظار عمل کرده است. این بخش، کاملا از سایر کلیدها مجزا است و هیچ تداخلی با بخش اصلی کیبورد ندارد. اما طراحی کلیدهای جهت‌دار باز هم نقص دارد و نوع ساختشان باعث می‌شود که نتوانید بدون نگاه به کیبورد، جایگاهشان را تشخیص دهید.

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

تاچ‌پد در مقایسه با آن تاچ‌پدهای عریض و طویلی که این چند وقته از محصولات اچ‌پی شاهدش بوده‌ایم، کوچک‌تر شده و دیگر نمی‌توان مثل تاچ‌پدهای سابق در آن جولان داد. البته نه به این معنا که در استفاده از آن با مشکلی مواجه خواهید بود. لایه‌ی رویی تاچ‌پد کاملا لغزنده است و پوست انگشت به آن نمی‌چسبد و حتی در حالت خیس و عرق‌کرده هم می‌توان استفاده‌ی راحتی داشت. لازم به یادآوری نیست که تنها در محیط ویندوز به تاچ‌پد نیاز پیدا می‌کنید و برای استفاده درون محیط بازی حتما باید یک ماوس خوب تهیه کنید.

نتیجه‌گیری

نقد و بررسی لپ‌تاپ اومن

اومن ۱۷ اینچی برای بازی کردن انتخاب فوق‌العاده‌ای است. همین که نمایشگری ۱۷ اینچی داشته باشید و بتوانید محیط بازی را در تصویری با این ابعاد ببینید، تجربه‌ی نابی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. البته باید با روشنایی کم و دقت تصویری که می‌توانست بالاتر باشد هم کنار بیایید. به محض اینکه کمی دلسرد شدید، به یاد بیاورید که اومن ۱۷ اینچ یک غول سخت‌افزاری است و در انجام هیچ کاری کم نمی‌آورد. آن پردازنده‌ی حرفه‌ای و ۱۶ گیگابایت رم DDR4 چیزی نیست که در هر لپ‌تاپی بتوان پیدایش کرد. اینها داشته‌های لپ‌تاپ ۱۷ اینچ مخصوص بازی اچ‌پی هستند و باید به صورت خیلی جدی به آنها نگاه کرد.

Pros

  • سخت افزار قوی
  • صفحه نمایش ۱۷ اینچی IPS باکیفیت
  • عملکرد خوب باتری
  • کیفیت ساخت قابل قبول

Cons

  • وزن و ضخامت زیاد بدنه

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محمد رضا

    جناب مهندس سماک لذت بردم از این مقاله شما

  2. Avatar زانیار زائر

    تشکر بابت نقد ولی اما این جمله‌ی شما۲ برند کاستی دارد
    “آنهایی که می‌خواهند برای بازی کردن لپ‌تاپ انتخاب کنند، یا سراغ یکی از محصولاتی سری ROG ایسوس می‌روند یا اینکه Predator های ایسر را به موارد دیگر ترجیح می‌دهند. اما هستند کسانی که با اطلاع از وجود این دو گروه از محصولات، علاقه‌ی شدیدی به لپ‌تاپ‌های اومِن (Omen) دارند. ”

    ۱. MSI
    ۲. Alienware

    لطفا در انتخاب جملات و ترکیب‌‌ها دقت کنید تا گمان مغرض بودن نقد‌های شما برده نشود.

    سپاس

    1. محمد سماک محمد سماک

      چشم رعایت میشه!

  3. Avatar Smash

    ممنون بابت نقد و بررسی.
    ولی اولش از وزن به شدت تعریف کردین، آخرش تو معایب نوشتین وزن!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه