نقد و بررسی نیکون D5؛ سنسوری به درخشانی الماس!

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
دوربین نیکون D5

دوربین عکاسی نیکون D5 از جمله محصولاتی است که وقتی نیکون آن را به بازار ارائه کرد توجه بسیاری از جمله منتقدین به آن جلب شد. این دوربین در رده‌ی دستگاه‌های Large SLR قرار می‌گیرد. از نقاط قوت این دوربین می‌توان به عملکرد فوق‌العاده‌اش در نورکم، سرعت بالای عکاسی پیاپی و وضوح ۴K فیلم‌برداری آن اشاره کرد. داشتن GPS، صفحه‌ی نمایش لمسی و قابلیت عکس‌برداری Timelapse از دیگر قابلیت‌های این دوربین فوق‌العاده است.  با دیجی‌کالا مگ همراه شوید تا نگاهی داشته باشیم به دوربینی که سنسور آن به قدری باکیفیت است که می‌توان آن را به الماس تشبیه کرد.

طراحی

دوربین نیکون D5

همه‌چیز در طراحی نیکون D5 عالی به نظر می‌رسد؛ گویا خود خداوند دوربین را سازگار با دست مخلوقاتش تولید کرده است. در قسمت بالایی دوربین تعدادی شاسی و آنالوگ در نظر گرفته شده که هر کدام وظیفه خاصی دارند. اولین کلیدی که در این قسمت توجه را به خود جلب می‌کند، آنالوگ مختص ایزو نیکون D5 است و بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده دوربین عادت دارند که بخش تنظیم ایزو را به‌صورت دیجیتالی به کاربران ارائه کنند، همین موضوع باعث می‌شود که از سرعت عکاسی کاسته شده و بعضی از صحنه‌ها از دست برود. تعبیه کردن چنین کلیدی باعث می‌شود به‌سرعت بتوان ایزو را مشخص کرد. در قسمت بالای آنالوگ ایزو، محور دیگری تعبیه شده که به کاربران کمک می‌کند تا نور مجازی تصویر را تا حدودی زیاد یا کم کنند. در کنار آن کلید خاموش و روشن کردن دوربین به چشم می‌خورد. اما به غیر این دو آنالوگ، در سوی دیگر تعدادی محور در نظر گرفته شده که به‌سرعت عکاس در تنظیم دوربین کمک شایانی می‌کنند. یکی از این آنالوگ‌ها، محور تنظیم سرعت شاتر است. دوربین به‌صورت کاملا اختصاصی برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده است. نداشتن فیلترها و گزینه‌های متعدد که در سایر دوربین‌های دیجیتالی مشاهده می‌شد شاهدی بر این مدعاست.

دوربین نیکون D5

وقتی به پشت دستگاه نگاهی بیندازیم، با گزینه‌های متعدد دیگری مواجه خواهیم شد. یکی از اصلی‌ترین آیتم‌ها در قسمت بالایی در نظر گرفته شده است؛ آنالوگ تغییر اندازه دیافراگم از جمله حیاتی‌ترین گزینه‌هایی است که یک عکاس برای ایجاد حس‌های متفاوت در یک عکس از آن استفاده می‌کند. در حقیقت این اندازه دیافراگم است که عمق میدان‌ عکس کاربران را مشخص کرده و در نورهای متفاوت به یاری آن‌ها می‌شتابد. در کنار این آنالوگ، کلید فعال کردن فوکوس خودکار دستگاه به چشم می‌خورد. نیکون برای ساده کردن عکاسی، نحوه‌ی فوکوس خودکار را روی کلید آورده تا کار عکاس را ساده‌تر کند. در زیر تمامی این امکانات، آنالوگی برای کار کردن در منوی دوربین تعبیه شده که در سایر دوربین‌ها هم به چشم می‌خورد. از کنار این گزینه‌ها که گذر کنیم، در پشت دوربین نیکون D5  کلیدی برای تنظیم White Balance قرار دارد.

دوربین نیکون D5

nikon-d5-03

شاید اگر بخواهیم در مورد تمامی کلیدها و شاسی‌های‌ این دوربین صحبت کنیم از بحث اصلی دور شویم. در حقیقت می‌توان گفت شرکت نیکون در طراحی این دستگاه تمام آیتم‌های ضروری را روی بدنه دوربین آورده تا کاربر در هنگام عکاسی بالاترین سرعت عکس‌العمل را داشته باشد. در قسمت جلویی دستگاه بازهم کلیدهایی برای تنظیم دوربین به چشم می‌خورد. از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به محور تنظیم سرعت شاتر اشاره کرد. در قسمت کناری این دوربین، پنج خروجی به چشم می‌خورد. پورت USB که وظیفه انتقال فایل‌ها را بر عهده دارد، درگاه HDMI برای تماشای تصاویر روی تلویزیون یا مانیتور با کیفیت بالا، محل اتصال ریموت دوربین برای کنترل آن از راه دور، ورودی میکروفون و خروجی هدفون جزو این خروجی‌ها هستند.

سنسور

دوربین نیکون D5

در قلب نیکون D5 سنسوری ۳۶ میلی‌متری از نوع CMOS تعبیه شده. کیفیت سنسور نیکون D5  بسیار بالاست. برای اثبات این موضوع کافی است به عکس‌هایی که توسط این دوربین به ثبت رسیده است توجه کنید تا متوجه شوید دوربین حتی در ایزوی بالا هم نویز بسیار کمی روی تصاویرش اعمال می‌کند.  به‌علاوه تصاویری که توسط نیکون D5 به ثبت می‌رسد کیفیتی معادل ۲۱ مگاپیکسل را به عکاسان ارائه می‌دهند. اما تنها کیفیت تفکیک نیست که سنسور نیکون D5 را مبدل به یک سنسور استثنایی کرده، الگوی رنگی که شرکت سازنده روی سنسور در نظر گرفته، سبب شده که کاربر به رنگ‌هایی بسیار زنده و واقعی دست پیدا کند. برای تشخیص رنگ توسط سلول‌های سنسور، روی هرکدام از آن‌ها یک فیلتر رنگی تعبیه شده که ۲۵ درصد این فیلتر‌ها قرمز، ۲۵ درصد دیگر آبی  و ۵۰ درصد باقی‌مانده سبز رنگ هستند. نحوه‌ی قرارگیری این فیلتر‌ها در هر دوربین از یک الگوی خاص پیروی می‌کند. به جرات می‌توانیم بگوییم که الگوی رنگی نیکون D5 کیفیت مطلوبی دارد.

دوربین نیکون D5

نمونه عکس نیکون D5 (برای دیدن عکس در اندازه کامل روی آن کلیک کنید)

دوربین نیکون D5

ایزو و سرعت شاتر

در کنار اندازه‌ی سنسور، حساسیت سنسور به نور یا همان ایزو از اهمیت بسیاری برخوردار است. با قاطعیت می‌توان گفت که حساسیت سنسور نیکون D5 نسبت به نور بسیار بالاست. به‌طوری‌که تقریبا کاربر تا ایزوی ۶۴۰۰ در تصویر، نویز بسیار اندکی را مشاهده می‌کند. ایزوی این دوربین گستره‌ی پنجاه تا سه میلیون و دویست و هشتاد را در بر می‌گیرد. تصاویر در ایزو‌های بالا نویز قابل قبولی دارند و همین موضوع تبدیل به یکی از نقاط قوت D5 شده است.

تراز سفیدی

در کنار دیگر امکانات، تنظیم تراز سفیدی (White Balance) که به‌صورت دمای کلوین به چشم می‌خورد، به این معناست که کاربر می‌تواند با توجه به محیطی که در آن قرار گرفته است تراز سفیدی را به‌دلخواه تنظیم کند. علاوه بر دمای کلوین، دوازده گزینه‌ی دیگر در قسمت تنظیم تراز سفیدی این دوربین به چشم می‌خورند.

پردازنده و عملکرد

دوربین نیکون D5

فرماندهی تمام فعالیت‌های نیکون D5 به گردن پردازنده‌ی EXPEED 5 است. استفاده از این پردازنده سبب شده تا کاربر از سرعت مناسبی برای عکاسی و استفاده از دیگر قابلیت‌های دوربین بهره‌مند شود. این موضوع هنگامی پررنگ‌تر می‌شود که کاربر در زمان عکاسی دوربین را روی حالت RAW تنظیم کرده باشد. در این حالت سنسور دوربین تصویر را دریافت کرده و بدون اعمال الگو‌های رنگی آن را ذخیره می‌کند و عکاس می‌تواند در کامپیوترش به‌وسیله‌ی نرم‌افزار، الگو‌های رنگی را روی تصاویر اعمال کند. علاوه بر این تصاویر در حالت RAW از کیفیت بالایی برخوردار هستند، به همین علت حجم بیشتری هم اشغال خواهند کرد. تصاویر در این حالت ۱۲ بیتی هستند؛ هنگامی‌که کاربر با فرمت JPEG عکس می‌گیرد نرم‌افزار دوربین عمل فشرده‌سازی را به‌وسیله‌ی فرمت JPEG  هشت بیتی انجام می‌دهد. این عکس‌ها شامل سه کانال رنگی قرمز، سبز و آبی هستند که فایل ۸ بیتی در هریک از این کانال‌ها شامل دو به توان هشت یا ۲۵۶ طیف رنگی است. اما در حالت RAW این طیف رنگی ۱۲ یا ۱۴ بیتی است (یعنی ۴۰۹۶ یا ۱۶۳۸۴ طیف رنگی را شامل می‌شود) و همین امر سبب می‌شود که کیفیت رنگ‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند. این دوربین می‌تواند در یک ثانیه ۱۴ عکس پیاپی را شکار کند که با توجه به ویژگی‌های آن مناسب به نظر می‌رسد.

پردازشگر EXPEED 

موتور پردازش تصویر دوربین نیکون D5 کارهای سنگین با جزئیات بسیار بالا را بدون کاستن از سرعت و کیفیت به سهولت انجام می‌دهد. این پردازشگر تصویر ۱۶ بیتی در تمام فریم‌ها رنگ‌هایی فوق‌العاده، تنالیته‌ای بی‌نقص و نویز بسیار پایینی ایجاد می‌کند. حتی هنگام عکاسی با فرمت JPEG  تغییر رنگ‌های بسیار نرمی را با جزئیات و تون بسیار زیاد تا انتهای رنگ سفید خالص به وجود می‌آورد. گذشته از این، پردازشگر EXPEED 5  سریع، دقیق و فوق‌العاده کم‌مصرف است و توانایی تحمل عکاسی طولانی دوربین نیکون D5 را افزایش می‌دهد. به‌علاوه برای پی بردن به قدرت این دوربین کافی است به‌دقت پردازش تصاویر در حالت خام توجه داشت.

سرعت شاتر

حداقل سرعت شاتر نیکون D5، معادل ۳۰ ثانیه و حداکثر سرعت شاتر آن ۱/۸۰۰۰ ثانیه است که بسیار مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر این کاربر می‌تواند شاتر دوربین را در حالت Bulb قرار دهد؛ بدین معنی که انگشت خود را روی کلید شاتر نگه‌داشته و تا هر میزان که بخواهد دیافراگم دوربین را باز نگه دارد. زمانی که عکاس انگشت خود را از روی دکمه‌ی شاتر برمی‌دارد ، دیافراگم بسته می‌شود.

سیستم فوکوس

دوربین نیکون D5

سیستم فوکوس خودکار (AF) دوربین نیکون D5 که میزان حساسیت آن تا -۱EV بوده، با لنزهایی تا حداکثر دیافراگم F8 سازگار و دارای چهار حالت منطقه از جمله رهگیری سه‌بعدی است. نیکون D5 حتی در شرایط نورپردازی یا نوری دشوار، در سرتاسر فریم پوشش سریع و دقیقی ایجاد می‌کند. دوربین نیکون D5 مجهز به سیستم فوکوس خودکار Contrast Detection است. این سیستم با توجه به تضادی که در بین رنگ‌های محیط وجود دارد عمل فوکوس‌کشی را انجام می‌دهد. اما ضعف بزرگ این سیستم ناتوانی آن در محیط‌هایی است که از لحاظ رنگی بسیار به هم نزدیک هستند. علاوه بر این هنگامی‌که کاربر از لنز تله استفاده می‌کند، توانایی تفکیک بین رنگ‌ها برای این سیستم دشوار می‎شود و در بسیاری از موارد کاربر مجبور به استفاده از فوکوس دستی است. البته نیکون برای حل این موضوع از سیستم فوکوس Phase Detection هم روی این دوربین استفاده کرده است. دوربین نیکون D5 می‌تواند به‌صورت هم‌زمان روی ۱۵۳ نقطه فوکوس کند.

صفحه‌نمایش و چشمی

دوربین نیکون D5

 این دوربین مجهز به یک صفحه‌نمایش سه اینچی و یک چشمی اپتیکال با پوشش صد درصد میدان دید است. در کنار این چشمی، صفحه‌نمایشی قرار گرفته که کیفیت ۲ میلیون و ۳۵۹ هزار نقطه‌ای دارد. کیفیت صفحه‌نمایش فوق‌العاده بالاست. از ایراد‌های صفحه‌نمایش این دوربین می‌توان به ثابت بودن آن اشاره کرد؛ بهتر بود صفحه‌نمایش نیکون D5 به‌صورت متحرک و چرخشی طراحی می‌شد.

سایر امکانات

دوربین عکاسی نیکون D5 مجهز به فناوری Wi-Fi است. همچنین جی‌پی‌اس در دسته فناوری‌هایی قرار می‌گیرد که روی این مدل عرضه شده. در رابطه با حافظه این دستگاه باید این نکته را مدنظر قرار داد که از دو درگاهCompact Flash  پشتیبانی می‌کند. خروجی USB که روی این مدل در نظر گرفته شده می‌تواند در هر ثانیه ۵ گیگابیت را ردوبدل کند. در مورد باتری دستگاه هم باید گفت که با یک شارژ کامل تا ۳۷۸۰ عکس را برای کاربر به ثبت می‌رساند.

جمع‌بندی: دوربین نیکون D5

دوربین نیکون D5

قبل از خرید دوربین نیکون D5 بهتر است کاملا از نیازهایتان اطلاع داشته باشید، چراکه قیمت این دستگاه بسیار بالاست. اگر نمی‌خواهید از تمامی امکانات آن استفاده کنید، گزینه‌های دیگر ارزان‌تری هم وجود دارند. این موضوع را مدنظر قرار دهید که چنین دوربین عکاسی همه‌چیز تمامی برای کاربری عکاسی ورزشی و یا آن دسته از عکاسانی طراحی شده که با نور بسیار کم سروکار دارند. اگر از کاربرانی هستید که به دنبال یک دوربین برای شکار صحنه‌هایی از طبیعت بکر و بدون تحرک هستند یا بودجه و فیلم‌برداری برایتان اهمیت بالایی دارد، به سراغ این دوربین نروید.

Pros

  • عکاسی پیاپی ۱۴ فریم بر ثانیه
  • رزولوشن فیلم ۴K
  • صفحه نمایش لمسی با کیفیت
  • تایم لپس
  • GPS

Cons

  • بدنه دوربین سنگین است

digi_buy_label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar حامد

    معایب- بدنه دوربین سنگین است؟!!

    تو این رده بدنه سبکتر از دی ۵ داریم اصلا؟!!

  2. Avatar reza ch

    یک عدد هیولا 🙂

  3. Avatar ami

    یه سوال
    این دوربین ضد ابه؟
    چون توی youtube دیدم زیر بارون دوربین خیس داره باهاش کار میکنه!

    1. Avatar حمیدرضا شعبانی

      معمولا سیلینگ تجهیزات گران قیمت یکی از اولویت های کنترل کیفیت هستند ، از این رو همواره آنها را در مقابل نفوذ رطوبت و گرد و غبار محافظت میکنند ، اما اگر شما دوربین را به داخل آب فرو ببرید احتمال دارد آب داخل سوکت ها و ورودی های دوربین نفوذ کند و دچار آسیب شود ، از این رو نمیتوان به آن زد آب گفت ! اما مقاومت بالایی در مقابل نفوذ دارد

    2. Avatar Reza

      دوربین من d7100 نیکونه باهاش زیر بارون سنگین عکس گرفتم آخ نگفت این که جای خود داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه