شمارش معکوس برای انقراض (نقد و بررسی Doom)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

Doom جدید همان چیزی است که سال‌ها انتظارش را کشیده بودیم. بر و بچه‌های استودیوی بازی‌سازی «اید سافتویر» (id Software)‌، یک بازی کلاسیک، اما در عین حال مدرن ساخته‌اند؛ بازی به اندازه‌ی همین جمله‌ای که خواندید، عجیب و غریب است. Doom جدید را برای طرفداران قدیمی این مجموعه بازی‌ها ساخته‌اند، اما تغییرات صنعت بازی در چند سال اخیر را در ساخت‌اش لحاظ کرده‌اند.

سازندگان Doom جدید، هشت سالی روی آن کار کرده‌اند. زمانی که ساخت این بازی شروع شده بود، Doom هیچ شباهتی به بازی‌ای که امروز دست‌مان است نداشت. با این حال، حتی با اینکه سه چهار سالی زمان صرف ساخت این بازی شده بود و یک بازی نسبتا کامل آماده بود، بچه‌های اید سافتویر بی‌خیال بازی‌شان می‌شوند و تصمیم می‌گیرند دوباره Doom را از ابتدا بسازند.

پیشنهاد می‌کنیم در اینترنت جستجوی کوتاهی کنید و ویدیوها و تصاویر Doom را در نمونه‌های اولیه‌اش ببینید. بازی به جای اینکه یک اکشن بی‌کله‌ی هیولاکشی باشد، بیشتر شبیه به قسمت‌های اخیر ندای وظیفه، یا بهتر بگوییم، مجموعه بازی‌های «مقاومت» (Resistance) بود.

اره‌برقی Doom با سوخت کار می‌کند. در نتیجه زمانی باید آن را بیرون بکشید که مهمات ندارید.

با این حال، خرید استودیوی بازی‌سازی اید سافتویر توسط شرکت بازی‌سازی «بتسدا» (Bethesda) همه چیز را تغییر داد. بتسدا به اید سافتویر اجازه داد تا همه چیزی که ساخته بودند را دور بریزند و ساخت Doom را دوباره از اول شروع کنند.

این کار هم نتیجه داده است. Doom آن‌قدر خوب از آب درآمده که بازی را هیچ جور دیگری نمی‌توانید تصور کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خلسه و خطر

از همان ابتدا که Doom را آغاز می‌کنید، می‌دانید با چه نوع بازی‌ای طرف هستید. صحنه‌ی اول Doom، شخصیت اصلی بازی، یعنی شما را، در خشن‌ترین حالت ممکن نشان می‌دهد. بازی با صحنه‌ای از زنجیر پاره کردن و خرد کردن جمجمه‌ی یک هیولا شروع می‌شود. همه چیز هم خیلی سریع اتفاق میافتد.

سرعت، اولین چیزی است که در بازی چشم‌تان را می‌گیرد؛ البته اگر چشم‌تان بتواند تمام اتفاقات بازی را دنبال کند! روند بازی را از همان ابتدا در سریع‌ترین حالت ممکن آغاز می‌کنید. این سرعت همین طور که در بازی پیش می‌روید، بیشتر می‌شود. یعنی در مراحل آخر بازی، کسی دیگر نمی‌تواند بازی کردن‌تان را تماشا کند. Doom به طرز دیوانه‌واری سریع است.

Doom_2015_06-14-15_002

اگر شمار‌ه‌های قبلی Doom را بازی کرده باشید، هیولاها را با یک نگاه می‌شناسید.

باید در ثانیه اسلحه‌تان را عوض کنید. برخی هیولاها مثل مور و ملخ مقابل‌تان می‌ریزند و با یکی دو تیر نابود می‌شوند. اما برخی دیگر نیاز به راکت لانچر یا اسلحه‌های خفن‌تر دارند. به تدریج و با پیشرفت در بازی، به مناطقی بر می‌خورید که باید در آن‌ها، هم‌زمان با انواع مختلفی از هیولاها مبارزه کنید. برای اینکه دوام بیاورید، باید در سریع‌ترین زمان ممکن اسلحه‌تان را عوض کنید.

همه چیز در بازی شبیه به اکشن‌های اول شخص کلاسیک است. Doom جدید را به خاطر بخش تک‌نفره‌اش بازی کنید. بازی بخش‌های چندنفره‌ی درست و درمانی هم دارد، اما فعلا به آن‌ها ورود نمی‌کنیم و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که حتی برای بخش تک‌نفره‌ی بازی هم که شده است، Doom را بازی کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مشتی پر از فلز

باورتان می‌شود، Doom جدید حتی یک داستان خوب را هم در خودش جای داده است؟ مثل تمام بخش‌های بازی، داستان‌ Doom، هم باحال است و هم متال! انسان برای اینکه مشکل نیرو را حل کند، تصمیم به استفاده از قدرت جهنم و شخص خود شیطان گرفته است. با این حال، همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود.

داستان بازی و دیالوگ‌های‌اش حسابی خنده‌دار است. البته در نظر داشته باشید که نباید آن‌ها را جدی بگیرید. داستان بازی به حالت کمیک‌واری زیبا و مسخره است. حتما تمام متن‌ها و دیالوگ‌هایی که در گوشه و کنار نقشه‌ها پیدا می‌کنید را بخوانید و میان‌پرده‌ها را ببینید. به شما قول می‌دهیم که از داستان بازی لذت خواهید برد.

باید در ثانیه اسلحه‌تان را عوض کنید.

حرف از نقشه‌ها و آیتم‌های گوشه و کنار آن به میان آمد؛ بگذارید بگوییم که نقشه‌های Doom شگفت‌انگیز هستند. مرحله‌ها نه‌تنها به‌صورت افقی، بلکه به‌صورت عمودی هم طراحی شده‌اند. کلید Space روی کیبورد را قرار است در هر ثانیه چند بار فشار دهید و از یک جای نقشه به طرف دیگرش بپرید. در این نقشه‌ها، می‌توانید آیتم‌های مخفی زیادی هم پیدا کنید. مراحل بازی مثل قدیم، پر است از درهای بسته که با کارت‌های رنگارنگ باز می‌شوند.

حتی هیولاهای بازی هم آن قدر هوش مصنوعی‌شان خوب است که از طراحی خوب مرحله‌ها برای شکست دادن شما استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی بازی شگفت‌انگیز است. هیولاها غیب و لحظه‌ای بعد در مقابل‌تان ظاهر می‌شوند؛ از یک طرف نقشه، به طرف دیگرش می‌پرند و تیرهای‌شان را هم روی حساب و کتاب شلیک می‌کنند.

Doom_2015_07-23-15_005

بازی آن‌قدر سریع است که کلیدی برای پر کردن خشاب ندارد و خودش خودکار اسلحه‌ها را پر می‌کند!

پیشنهاد می‌کنیم حتما Doom را روی درجه‌های سختی بالا بازی کنید. هر چه باشد مشغول Doom بازی کردن هستید؛ به بازی احترام بگذارید و از همان ابتدا روی درجه‌های سختی بالا شروع‌اش کنید. بازی روی درجه‌های سختی بالا تازه هیجان واقعی‌اش را نشان می‌دهد. زمانی که فقط یکی دو تیر با مرگ فاصله داشته باشید، هر کاری می‌کنید تا خودتان را نجات دهید. بی‌شوخی می‌گوییم: توانایی بازی کردن‌تان در درجه‌های سختی بالا رو می‌شود.

روند بازی Doom، در پایه شبیه به شماره‌های اول این مجموعه است؛ با این حال،‌ دو قابلیت جدید، رنگ تازه‌ای به بازی داده‌اند. اولین حرکت جدیدی که بازی در اختیارتان می‌گذارد، Glory Kills نام دارد. با استفاده از این مکانیک می‌توانید دشمن‌های بازی را به اندازه‌ی کافی با تیرها یا مشت‌های‌تان ضعیف کنید و در نهایت آن‌ها را با یک حرکت زیبا، از پای در بیاورید. Glory Killها حتی روی غولآخرها هم جواب می‌دهند. با هر Glory Kill، مقدار کمی سلامتی و زره دریافت می‌کند.

بازی در اصل از شما می‌خواهد تا به دل دشمن بزنید و آن‌ها را با Glory Kill نابود کنید. در این میان کمی هم صدمه می‌بینید، اما بسته‌های سلامتی و زره‌ای که دریافت می‌کنید، سلامتی‌تان را بر می‌گردانند.

مکانیک بعدی روند بازی در کشتن دشمنان با اره‌برقی نشان داده می‌شود می‌شود. وقتی با اره‌برقی هیولایی را تکه و پاره می‌کنید، به همراه تکه‌های گوشتی که به زمین می‌ریزد، مهمات زیادی همراه می‌شود. اره‌برقی Doom با سوخت کار می‌کند. در نتیجه زمانی باید آن را بیرون بکشید که مهمات ندارید.

با ادغام Glory Kill و Chainsaw Kill می‌توانید نه تنها خودتان را از سخت‌ترین بخش‌های بازی نجات دهید، بلکه می‌توانید لحظه‌های زیبایی را هم برای خودتان رقم بزنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

افتخار خونین

بازی‌های امروزی معمولا از نظر گرافیک زیبا هستند. در نتیجه برای این‌که به‌چشم بیایند، باید چیز جدیدی رو کنند. Doom از نظر گرافیکی کاری کرده است که بازی‌های زیادی نمی‌توانند به پای‌اش برسند. نورپردازی بازی شگفت‌انگیز است. با توجه به جنس مختلف سطح، بازتاب نور و رنگ آن‌ها فرق می‌کند. وارد یک مرحله شوید، هیولاها را لت و پار کنید و قبل از این‌که از نقشه خارج شوید، نگاهی به دور و اطراف‌تان بیاندازید. تمام محیط رنگ قرمز به خودش گرفته است.

هوش مصنوعی بازی شگفت‌انگیز است.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که تمام ویدیوهایی که تا به امروز از بازی منتشر شده‌اند، نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی را به تصویر کشیده‌اند. ما نسخه‌ی پلی‌استیشن۴ Doom را بازی کردیم و در مقایسه با ویدیوهایی که دیده بودیم، کیفیت گرافیکی پایین‌تر بود. بافت‌ها در نسخه‌ی کنسولی، کیفیت آن چه در ویدیوها دیده بودیم را نداشتند. البته بازی از نظر فنی شگفت‌انگیز است. به جرات می‌گوییم که هیچ بازی روی کنسول‌تان نمی‌توانید پیدا کنید که کیفیت Doom را در وضوح تصویر Full HD و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه داشته باشد.

Doom_2016_02-22-16_003

طراحی‌ بازی، تا حد ممکن متال است!

گرافیک بالای بازی به کنار، موسیقی آن هم به قدری خوب است که به لذت تجربه‌ی Doom می‌افزاید. بازی موسیقی متال درست و درمانی دارد که به هنگام مبارزه‌های خفن و بزرگ، اوج می‌گیرد.

نتوانسته‌ایم به اندازه‌ی کافی روی بخش چندنفره‌ی بازی هم وقت بگذاریم، اما بگذارید بگوییم که بخش چندنفره‌ی بازی هم پر و پیمان است و حتی یک حالت ساخت مرحله هم در آن قرار داده شده است.

در نهایت، اگر از بازی‌کننده‌هایی هستید که سال‌ها پیش پای کامپیوترشان بازی می‌کردند، Doom می‌تواند دلیلی برای بازگشت شما به بازی‌هایی ویدیویی باشد. از بازی کردن Doom بی‌خیال نشوید که یکی از بهترین تجربه‌های گیمی چند وقت اخیر است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نام لاتین بازی: Doom

تهیه‌کننده: Bethesda Softworks

سازنده: id Software

سبک: اکشن اول‌شخص

پلتفرم: PC، Xbox One، PS4

امتیاز: ۴.۵/۵

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سید علی

    به جرات می‌گوییم که هیچ بازی روی کنسول‌تان نمی‌توانید پیدا کنید که کیفیت Doom را در وضوح تصویر Full HD و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه داشته باشد.
    نظر جالبی نبود
    نباید آنچارتد ۴ و گرافیک فوق العادشو فراموش کرد
    با اون همه گرافیک و کیفیت تماما در ۶۰ فریم اجرا میشد و عالی بود

    1. Avatar Sleepyman

      “به جرات می‌گوییم که هیچ بازی روی کنسول‌تان نمی‌توانید پیدا کنید که کیفیت Doom را در وضوح تصویر Full HD و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه داشته باشد.”
      سینگل پلیر دووم روی کنسول با فریم ریت ۳۰ اجرا میشه و قسمت مالتی پلیر هم فول اچ دی نیست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه