دو نماینده‌ی اصغر فرهادی در اسکار را بیشتر بشناسید

۱۰ اسفند ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

«اصغر فرهادی» تنها کارگردان ایرانی است که قرار بود برای سومین بار بر فرش قرمز اسکار قدم بگذارد. اما پس از انتشار خبر «ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا»، این کارگردان تصمیم گرفت در مراسم اسکار شرکت نکند.

فرهادی که برای فیلم «فروشنده» نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است، با تصمیمی هوشمندانه، دو نماینده که هر دو از مهاجران موفق ایرانی به آمریکا بوده‌اند را برای حضور در مراسم اسکار ۲۰۱۶ معرفی کرد. این خبر بازخوردهای زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است.

مجله‌ی Time نوشت: «اصغر فرهادی با دو متخصص هوافضای ایرانی-آمریکایی معرفی خواهد شد.» سایت خبری Los Angeles Times نیز با عنوان «ایرانی-آمریکایی‌های برجسته، اصغر فرهادی را در اسکار معرفی می‌کنند» این خبر را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی اصغر فرهادی؛ تنها کارگردان اسکارگرفته‌ی ایران

پیش از این «ترانه علیدوستی»، «رعنا»ی جوان فیلم فروشنده در توییتر خود اعلام کرده‌ بود حتی اگر این قانون برای حضور در رویدادهای فرهنگی استثنا قائل شود، او در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند. این خبر در اوج بحث‌ و اعتراض‌ها درست پس از این‌که «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قانون منع ورود توابع ۷ کشور مسلمان به آمریکا را امضا کرد، منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای بین هنرمندان و البته رسانه‌های مطرح آمریکا همچون گاردین و نیویورک تایمز داشت.

فیلم «فروشنده» علاوه بر اسکار، در «گلدن گلوب» نیز نامزد جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان شد و در جشنواره‌ی کن ۲۰۱۶ جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی جشنواره را دریافت کرد. فرهادی کارگردان این فیلم موفق، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۱۱ را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان را نیز دریافت کرده است. او برای فیلم «گذشته» نیز نامزد جایزه‌ی اسکار بود. مجله‌ی Time اصغر فرهادی را چهارمین شخصیت تاثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر ۲۰۱۲ معرفی می‌کند.

اما جانشینان اصغر فرهادی در اسکار چه کسانی هستند؟

انوشه انصاری، اولین زن مسلمان که به فضا رفت

Anousheh

انوشه انصاری نه‎تنها اولین زن ایرانی است که به فضا رفته، بلکه اولین کیهان‌گرد زن و از موفق‌ترین کارآفرینان زن آمریکا نیز به حساب می‌آید. انصاری، شهریورماه ۱۳۴۵ در مشهد به دنیا آمد و همراه خانواده‌اش در سال ۱۳۶۸ به آمریکا مهاجرت کرد. او تحصیل‌کرده‌ی کارشناسی ارشد مهندسی برق در دانشگاه جرج واشنگتن و ستاره‌شناسی در دانشگاه سوئین‌بورن است. انوشه از بنیان‌گذاران شرکت مخابراتی TTI است و جایزه‌ی کارآفرین برتر را در سال ۲۰۰۰ از طرف مجله‌ی «زن شاغل» دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی انوشه انصاری؛ اولین ایرانی که به فضا رفت

انوشه انصاری، زن موفق ایرانی-آمریکایی، قرار است نماینده‌ی اصغر فرهادی در اسکار ۲۰۱۶ باشد. زنی که اگر سال‌ها پیش هم قانون منع ورود مهاجران ایرانی به آمریکا وجود داشت، شاید سرنوشت دیگری داشت.

فیروز نادری، از مدیران موفق ناسا

firooz

دکتر فیروز نادری متولد فروردین ۱۳۲۵ در شیراز است که بعد از پایان دبیرستان به آمریکا مهاجرت کرده است. او تحصیل‌کرده‌ی مهندسی برق در دانشگاه آیووا و کالیفرنیای جنوبی است. نادری پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت، سربازی رفت و مدتی در مرکز سنجش از راه دور ایران فعالیت کرد.

نادری ۳۶ سال در «ناسا» مشاغل فنی و مدیریتی متفاوتی از جمله مدیریت «برنامه منشا حیات» و «پژوهش‌های روباتیک منظومه‌ی شمسی» ناسا را عهده‌دار بود. ناسا تنها یک نام نیست، بلکه نمادی از پیشرفت علمی بشر است. فیروز نادری، مردی افتخارآفرین از کشور ایران است که سال ۲۰۰۵ بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا را از آن خود کرده و یکی از موثرترین افراد ایالات متحده‌ی آمریکا شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی فیروز نادری؛ مدیر ایرانی ناسا، قهرمان سفرهای مریخ!

انتخاب فیروز نادری برای حضور در مراسم اسکار به نمایندگی از فرهادی پیامی برای مردم دنیا خواهد داشت. مهاجرت مرد موفق ایرانی به آمریکا، درخشش او در یکی از مهم‌ترین سازمان‌های این کشور را به دنبال داشته است. فعالیت‌های ارزنده و دستاوردهای علمی نادری، تحسین دانشمندان ناسا را برانگیخته تا آن‌جا که سیارکی را به نام «نادری» نامگذاری کرده‌‌اند و این‌ها همه حاکی از این است‌ که انسانیت ورای مرزهای سیاسی، نژاد، زبان و قومیت است. نادری با انتشار پستی در فیس بوکش از این‌که فرهادی او را به نمایندگی خود در اسکار برگزیده ابراز خوشحالی کرد و گفت فروشنده باید جایزه‌ی اسکار را ببرد. من به فرهادی به خاطر ایستادن پای اصولش افتخار می کنم.

‌‌‌‌‌
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar مهدوی

    درود بر بزرگمردسرزمین پارس”اصغر فرهادی”
    با این حرکت تون ترامپ رو کیش ومات کردی

  2. Avatar ابوذر

    متن بسیار خوبی بود
    اما من با این جمله مشکل دارم
    ” زنی که اگر سال‌ها پیش هم قانون منع ورود مهاجران ایرانی به آمریکا وجود داشت، شاید سرنوشت دیگری داشت. ”
    مسلما اگر در سال ۶۸ ترامپ رائیس جمهور بود و قانون منع ورود برای ایرانی ها رو به اجرا میگذاشت تاثیر خاصی بر سرنوشت محاجران موفق نداشت
    بلکه تاثیر مهمی بر اقتصاد امریکا داشت
    کلیه معترضین به این قانون هم به این نکته اشاره دارند که پیشرفت امریکا از نظر اقتصادی و البته ژنتیکی مدیون مهاجرت و مهاجرین است
    و این امریکا است که از این قانون صدمه میبیند نه مهاجرین
    متشکرم

  3. Avatar محسن

    درود بسیار کار خوبی کردن با معرفی این دو نفر

  4. Avatar مؤید عُـذار

    تصمیمی بسیار هوشمندانه و حساب شده!

    این انتخاب، یک پیام بسیار مهم در رد قانون منع ورود تبعه ۷ کشور مزبور دارد.
    و آن … اینکه اگه اون موقع هم جلوی ورود این افراد رو میگرفتید؛ حالا کشور آمریکا محروم از خدمات ارزنده و افتخار آفرین این دو چهره جهانی میشد. آمریکا با استفاده از خدمات افراد موفقی همچون اینان، توانسته یکی از جبهه های پیشرو دانش بشری باشد.
    البته نیازی به گفتن نیست که این خدمات متقابل است و مهاجران به آمریکا از مزایای بسیار زندگی در خاک آمریکا بهره مند میشوند؛ اما خدمات افراد موفق همچون اینان یا مثلا خانم دکتر مریم میرزاخانی یا … به آمریکا (و بلکه کل بشریت!) بسیار بیشتر از مزایایی است که نصیب آنها شده.

    بله!
    پـرچـم ایـران بالاست!

    به افتخار اصغر فرهادی و نماینده هاش !!!!!!!!!!

    1. Avatar بهروز

      همانطور که در متن بالا خواندید آقای دکتر نادری بعد از تحصیلات دبیرستان به آمریکا مهاجرت کرده و از سیستم آموزشی آن کشور استفاده کرده است. و این نظام آموزشی موفق آن کشور است که افرادی مانند دکتر نادری را پرورش داده است نه ملیت!!!

      1. Avatar حسن سليماني

        سلام
        ببخشید، با احترام به نظر شما، آیا این نظام آموزشی فقط همین یک نفر را اینطور تربیت کرده است؟؟؟ ژنتیک، ملیت،استعداد ذاتی و خیلی عوامل دیگه باعث شکوفایی آقای دکتر نادری شدن وگرنه همه اونایی که توی اون سیستم آموزشی بودن الان باید مثل ایشون میشدن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه