همه آنچه باید از گوشی‌های سال آینده نوکیا بدانید

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

زمانی گوشی‌های نوکیا بسیار پرطرفدار بودند. این گوشی‌ها جز اولین‌ گوشی‌هایی بودند که آنتن خارجی را حذف کردند، از زنگ‌های پلی‌فونیک بهره می‌بردند و چندین بازی جذاب به شکل پیش‌فرض روی آن‌ها نصب شده بود. با گوشی‌هایی طرف بودیم که طراحی و کیفیت واقعا خوبی داشتند؛ از مقاومت و قدرت بدنه گوشی‌ها که دیگر بگذریم.

به هر حال مردم زمانی واقعا شیفته گوشی‌های نوکیا بودند. اما وضع کم کم تغییر کرد. آیفون و گوشی‌های اندرویدی بازار تلفن‌های هوشمند را متحول کردند و نوکیا نتوانست حریف آن‌ها شود. مایکروسافت آنچه از کسب و کار نوکیا باقی مانده بود را خرید و گوشی‌هایش را تحت برند لومیا به بازار عرضه کرد، با این حال لومیا در رقابت با اپل و سامسونگ آن‌قدرها موفق نبود.  از آن زمان تا به حال نام نوکیا از بازار محو شده است اما از یاد و خاطره‌ها محو نشده. شاید نوکیا برای موفقیت فقط به یک بازگشت قدرتمند دوباره نیاز داشته باشد.

untitled-1

نوکیا بر می‌گردد

این موضوع که نوکیا قرار است به بازار گوشی‌های هوشمند بازگردد دیگر در حد یک شایعه نیست. حالا می‌دانیم که قرار است در نیمه اول سال ۲۰۱۷ شاهد ورود گوشی‌های نوکیا به بازار باشیم. گوشی‌های هوشمند از نسل جدید با برند نوکیا.

البته باید بدانید که این محصولات جدید نوکیا بوسیله همان شرکتی که گوشی‌های سری N یا گوشی مشهور ۳۳۱۰ را تولید کرد، تولید نمی‌شوند. مجوز استفاده از برند نوکیا در حال حاضر در اختیار شرکت HMD Global Oy قرار گرفته. این شرکت در ده سال آینده می‌تواند از برند نوکیا برای تولید گوشی و تبلت استفاده کند و در حال حاضر تولید گوشی‌ها هم بر عهده شرکت فاکس‌کان خواهد بود. فاکس‌کان همان شرکت تایوانی‌ است که برای اپل قطعات آیفون را تولید می‌کند.

البته گرچه برند نوکیا در اختیار شرکت دیگری قرار گرفته اما این شرکت هم چندان از نوکیای اصلی که می‌شناختیم دور نیست. رهبران اصلی شرکت HMD Global مدیران و کارکنان سابق نوکیا هستند. فردی مثل Arto Nummela که مدیرعامل فعلی HMD است، در سال ۱۹۹۴ به نوکیا پیوسته بود. Florian Seiche که رییس هیات مدیره است، در نوکیا و مایکروسافت معاون ارشد بود یا فردی مثل Juho Sarvikas که از کارکنان سابق نوکیا است، در حال حاضر مدیر ارشد بخش محصول HMD Global است.

Capture2222

از گوشی‌های جدید نوکیا چه می‌دانیم؟

می‌دانیم که گوشی‌های جدید نوکیا اندرویدی خواهند بود. این موضوع را شرکت HMD به شکل رسمی تایید کرده است. در بیانیه رسمی این شرکت چندین و چندبار از «گوشی‌ها» استفاده شده بود بنابراین حدس می‌زنیم سال آینده نه با یک گوشی که با چند گوشی از طرف نوکیا مواجه شویم. به جز این اطلاعات که می‌شود گفت رسما تایید شده‌اند باقی جزییات و اطلاعاتی که در اختیار داریم اغلب حدس و گمان‌های مختلف هستند اما به هر حال آن‌ها را هم مرور می‌کنیم.

پس از مدت‌ها شایعه نام گوشی نوکیا D1C به عنوان یکی از مدل‌هایی که قرار است سال آینده شاهد عرضه‌شان به بازار باشیم به بیرون درز کرد. البته این نام صرفا برای اشاره به این مدل است و می‌شود با اطمینان گفت این گوشی هر ویژگی‌ که داشته باشد نهایتا با این نام به بازار عرضه نخواهد شد. D1C می‌تواند نام یک گوشی باشد که در آزمایشگاه‌های شرکت HMD در حال بررسی و آزمایش است یا به کلیت یک پروژه اشاره کند.

از این مسائل که بگذریم شایع شده که گوشی‌های جدید نوکیا با نسخه تقریبا خالصی از اندروید به بازار می‌آیند. این حدس از آن‌جا قوت گرفت که مدیر عامل نوکیا HMD اخیرا به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود برند نوکیا به سادگی، راحتی در استفاده کردن، مطمئن بودن و کیفیت مشهور است. مساله سادگی و راحتی استفاده باعث شده بعضی‌ها حدس بزنند گوشی‌های جدید نوکیا با اندرویدی نه چندان دست‌کاری شده به بازار می‌آیند. اما باید تاکید کرد که این فقط یک حدس است و هیچ سندی در این باره به بیرون درز نکرده است.

دو گوشی نوکیا با اندروید ۷.۰

درباره سخت‌افزارهایی که احتمالا در گوشی‌‌های جدید نوکیا به کار خواهند رفت سناریوهای متفاوتی شنیده‌ایم. گفته می‌شود که نوکیا یک گوشی پرچم‌دار به بازار عرضه می‌کند که اسنپ‌دراگون ۸۲۰ به همراه یک دوربین با برند Carl Zeiss دارد. یک سناریو دیگر می‌گوید یک گوشی ارزان‌قیمت در کار خواهد بود که اسنپ‌دراگون ۲۰۰ یا تراشه‌ای در همین رده دارد.

درباره عرضه دو گوشی میان‌رده که با نام D1C خوانده می‌شوند هم شایعات زیادی خوانده‌ایم. گفته می‌شود این گوشی‌ها در دو مدل با صفحه‌نمایش‌های ۵ و ۵.۵ اینچی به بازار می‌آیند. رزولوشن صفحه‌نمایش هر دو ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است و تراشه به کار رفته در هر دو تراشه اسنپ‌دراگون ۴۳۰ با پردازنده مرکزی هشت‌هسته‌ای است. پردازنده گرافیکی هر دو مدل هم Adreno 505 است. مدل ۵ اینچی، ۲ گیگابایت RAM و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دارد در حالی که مدل ۵.۵ اینچی ۳ گیگابایت RAM و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد. هر دو مدل حافظه ۱۶ گیگابایتی دارند و از اندروید ۷.۰ نوقا به عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

capture%d8%a8%d8%b3

اگر کنجکاوید بدانید این گوشی‌ها چه شکلی خواهند بود باید بگوییم که جواب قطعی‌ای وجود ندارد اما تا به حال تصاویر متفاوتی از آن‌ها به بیرون درز کرده که بعضی از این تصاویر می‌توانند به مدل واقعی نزدیک باشند.

به هر حال خیلی‌ها برای بازگشت نوکیا لحظه شماری می‌کنند و از این اتفاق هیجان‌ زده شده‌اند. البته اگر فرضیه ارائه دو گوشی میان‌رده درست باشد باید دید واقعا با ارائه چنین گوشی‌هایی نوکیا چقدر شانس موفقیت دارد؟ این دو گوشی میان‌رده که مشخصات آن ذکر شد چندان هیجان‌انگیز و مجذوب‌کننده به نظر نمی‌رسند. اما بعضی‌ها هم به این موضوع اشاره می‌کنند که گوشی نوکیا ۵۲۰، یک گوشی ساده و ارزان‌قیمت بود که در دوران استفاده از ویندوز فون در گوشی‌های نوکیا بسیار پرفروش شد. به این ترتیب بعضی‌ها حدس می‌زنند عرضه دو گوشی قابل اطمینان، با طراحی خوب و ارزان می‌تواند موفقیت آینده نوکیا را تضمین کند.

تا چندماه دیگر به زمان عرضه گوشی‌های نوکیا به بازار می‌رسیم. شرکت HMD Global در نمایشگاه MWC سال ۲۰۱۷ در شهر بارسلون حضور دارد و احتمالا برای اولین‌بار در این نمایشگاه شاهد نمایش یک گوشی‌جدید از این برند محبوب و قدیمی باشیم.

منبع: Phone Arena

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar جیمی

    نوکیا سلطان گوشیهاست

  2. Avatar محمد

    این نوکیا اونی نمیشه که همه تو ذهنشون شکل بسته ازش و خاطره دارن…این اون نیس.حالا ببینید.امیدوارم خیلی خوب بیاد و قوی امیدوارم پرچمدارایی از برندش بیرون بده که بالا دست ایفون و گلکسی های سامی دربیاد تا رقابت داغتر بشه و شاهد گوشیهای بهتر باشیم.چون واقعا برند دوست داشتنی هست و بود و همه ازش خاطره خوب داریم.ولی یه حسی هی بهم میگه اینیکه میاد اون نمیشه ????

  3. Avatar MehraN

    بازگشت شیره پیر
    کیفیت توی تلفن همراه خلاصه شده توی دوتا کلمه
    Nokia – HTC

  4. Avatar سعید

    دوست عزیز عبارت made in finland را در گوشی خواهند داشت؟ نداشته باشه تو ذوق میخوره. نوکیا بدون این عبارت!

  5. Avatar سعید

    من شخصا قصد خرید گوشی جدید داشتم. فقط بخاطر نوکیا متوقف کردم خریدمو. حتما حتما گوشی نوکیا رو میخرم.
    ۶۶۳۰ c6ـ , n73, n95, n8 رو داشتم ازش. حداقل ۵-۴ تا هم ۱۱۰۰ داشتم. هیچوقت هیچی نوکیا نمیشه بنظرم.

  6. Avatar Alireza

    دیجی کالا . ما مردم انتظار داریم اولین کسی باشید که این گوشی های جدید رو برای فروش آماده می کنید . پس لطفا سعی کنید حداقل یک هفته پس از عرضه جهانی این سه گوشی رو موجود کنید . مثل تبلت N1 نوکیا نشه که بعد از ۲ سال هنوز روی وضعیت بزودی قرار گرفته !

  7. Avatar حسین مزینانی

    زمانی بود که گوشی های نوکیا خاص بودن
    انتظار داشتم که بعداز مدتها که نوکیا دوباره میخواد به بازار گوشی برگرده اونم تواین بازار رقابتی بازم ی کار خاص میکردن ولی ظاهرا همه چی همون کپی پیست قدیمی هست

  8. Avatar amir72hawk

    بازگشت سلطان

  9. Avatar شایان

    اون موقع به نوکیا اجازه استفاده از اندروید رو ندادن چون میدونستن اینطوری شرکتای دیگه مثل اپل و سامسونگ هیچ شانسی برای رقابت ندارن همین بلا تا حدودی سر سونی هم اومد بهش اجازه رشد بیشتر رو ندادن مگرنه مارکش در حدی معروف بود که هیچ مارک دیگه ای توان رقابت با محصولاتش رو نداشت.

  10. Avatar مهرداد

    البته نوع طراحی رابطه کاربری تاثیر خیلی زیادی داره اگه واقعا طراحی رابطه کاربری بی نظیری داشته باشه حتما فروش خوبی خواهد داشت…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه