واکنش شبکه‌های اجتماعی به حملات تروریستی پاریس

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در واپسین ساعات شب گذشته در جریان چندین بمب‌گذاری و تیراندازی در خیابان‌های پاریس، بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند. این حملات تروریستی در جریان بازی دوستانه‌ی تیم‌های ملی فرانسه و آلمان که جمعه شب در بزرگ‌ترین استادیوم شهر پاریس بازی داشتند؛ اتفاق افتاد. بر اساس اطلاعات منتشر شده ابتدا صدای چندین انفجار در اطراف استادیوم به‌گوش رسید که منجر به تخلیه‌ی استادیوم شد؛ این انفجارها ۲۵ کشته به‌همراه داشتند. پس از آن هم چهار نقطه‌ی شهر پاریس مورد حمله‌ی تیراندازها قرار گرفت که این حملات بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها زخمی دیگر در پی داشتند.

در واپسین ساعات شب گذشته در جریان چندین بمب‌گذاری و تیراندازی در خیابان‌های پاریس، بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند.

در پی این حملات دولت فرانسه بلافاصله مرزهای‌اش را بست و وضعیت اضطراری اعلام کرد. هم‌چنین از ساکنان شهر پاریس خواسته شد تا در خانه‌های‌شان بمانند و اماکن امن را ترک نکنند. خانه‌نشینی ساکنان پاریس و بازتاب جهانی این حملات تروریستی، بلافاصله تاثیرات خودش را روی شبکه‌های اجتماعی خصوصا فیس‌بوک و توییتر گذاشت. ابتدا کاربران این شبکه‌های اجتماعی سعی کردند با ارسال پست این خبر را به‌گوش دوستان و سایر کاربران برسانند. اما در فاصله‌ی کمی بعد از اتمام این حملات یکی از ابزارهایی که فیسبوک از سال ۲۰۱۴ میلادی برای سایت‌اش درنظر گرفته بود، دوباره شروع به فعالیت کرد: گزینه‌ی «تایید امنیت» (Safety Check). کاربران سایت فیس‌بوک که ساکن شهر پاریس بودند می‌توانستند با استفاده از این ابزار تایید کنند که در سلامت و امنیت بسر می‌برند و از این طریق تمام بستگان و دوستان‌شان را از نگرانی دربیاورند. پس اگر احتمالا بستگان یا دوستانی دارید که ساکن شهر پاریس هستند و نگران حال‌شان هستید، بد نیست سری به فیسبوک بزنید و آخرین وضعیت‌شان را بررسی کنید. احتمالا با دیدن این پست دیگر جایی برای نگرانی نخواهد بود. البته فیس‌بوک اخیرا اپلیکیشنی را هم منتشر کرده است که با بررسی موقعیت مکانی کاربران در صورت بروز حملات تروریستی با ارسال پیام به آن‌ها هشدار می‌دهد و تا نزدیک‌ترین مکان امن راهنمایی‌شان می‌کند.

001

نمونه‌ای از پیام‌های تایید امنیت در فیس‌بوک

در ۱۰ ساعت گذشته شبکه‌ی اجتماعی توییتر هم ساعات پرترافیکی را پشت‌سر گذاشت. ابتدا ساکنان شهر پاریس هشتگ #PorteOuverte را ترند کردند. این هشتگ که به معنای «درب باز» است، به خواننده‌ها پیام می‌داد که در خانه‌ی شهروندان پاریس به روی تمام کسانی که در جریان این حادثه گیر افتاده‌اند، باز است و می‌توانند در خانه‌های همشهری‌های‌شان پناه بگیرند. در فاصله‌ی چند ساعت پس از حملات هشتگ‌های دیگری مثل #PrayforParis و #ParisAttacks ترند شد. این هشتگ‌ها در حال حاضر موضوع پاریس را به داغ‌ترین بحث توییتر تبدیل کرده‌اند. در لحظه‌ی نگارش این خبر در هر ۱۵ دقیقه هزار پست با موضوع پاریس در توییتر ارسال می‌شد و در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون پست در این خصوص از طریق سایت و اپلیکیشن توییتر ارسال شده است. اگر تمایل دارید در جریان اتفاقات لحظه به لحظه‌ی این حملات تروریستی قرار بگیرید، سایت توییتر یکی از بهترین منابع است.

در فاصله‌ی چند ساعت پس از حملات هشتگ‌های دیگری مثل #PrayforParis و #ParisAttacks ترند شد.

شبکه‌های اجتماعی دیگری هم مثل اینستاگرام و Vine پر از پست‌ها و بروزرسان‌های مربوط به این حادثه‌ی تروریستی شده‌اند. هشتگ #PrayforParis در اینستاگرام هم داغ شده و اگر قصد دارید برای هم‌دردی با مردم فرانسه و خصوصا پاریس پستی در اینستاگرام‌تان بفرستید، بد نیست این هشتگ را هم زیر پست‌تان ارسال کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید حداقل تعدادی از مردم این شهر پست‌های‌تان را می‌بینند.

گزارش‌هایی هم ارسال شده که اپلیکیشن Periscope که وظیفه‌اش پخش زنده‌ی تصاویر ویدیویی است، با مشکل بارگذاری مواجه شده و کاربران‌اش نمی‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. با توجه به تدابیر امنیتی که در حال حاضر در فرانسه و خصوصا شهر پاریس اتخاذ شده، احتمالا فعالیت کندتر Periscope از سوی توییتر، مالک این اپ اعمال شده است. البته این موضوع به تایید مسوولان توییتر نرسیده.

ساعاتی پیش وزارت امور خارجه‌ی ایران در بیانیه‌ای حملات شب گذشته‌ی پاریس را محکوم و با دولت و مردم فرانسه ابراز هم‌دردی کرد. هم‌چنین حسن روحانی، رییس جمهور ایران، با ارسال پیامی به «فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه، حملات شب گذشته را به شدت محکوم کرد.

001-2

تصویری از سایت توویتر

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar علی

    حالا اگه این حملات انتحاری تو کشورهای خاورمیانه یا آفریقا انجام شده بود، که پشت سر هم هم اتفاق می افتد، نه خبری از همدردی بود و نه خبری از هشتگ و نه خبری از پیام تسلیت.
    این است جهان با استاندارد دو گانه.

    1. Avatar دانیا

      دقیقا درست میگی

  2. Avatar محمد

    آخه با محکوم کردن مگه چیزی درست میشه یا اتفاق دیگه ای میفته که دم به دقیقه محکوم می کنن

    1. Avatar حسین

      دوست عزیز
      سلام
      محکوم کردن اعمال تروریستی یک حرکت نمادین و انسانی محسوب می شود و در چنین شرایطی بار سیاسی هم دارد.

  3. Avatar ترانه

    واقعا این حملات خشونت آمیز، جای تاسف دارن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه