چرا دیجی‌کالا خودرو می‌فروشد؟

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در سال‌های گذشته تلاش کرده است به مرجع قابل اطمینان فروش اینترنتی کالا در ایران تبدیل بشود. دیجی‌کالا نهایت سعی خودش را به‌کار بسته تا با حفظ بی‌طرفی، کاربران و مشتریانش را در فرایند خرید همراهی کند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند. این شرایط از طریق فراهم کردن اطلاعات کافی، نقد و بررسی‌های منصفانه و تخصصی و سپس ایجاد امکان خرید آسان بوجود آمده که با ارسال سریع و خدمات پس از فروش مناسب، تکمیل می‌شود.

ورود دیجی‌کالا به حوزه‌ی فروش خودرو هم دقیقا در همین راستا و برای پاسخ به نیازی است که در سال‌های گذشته به‌شکل جدی پدید آمده. به‌نظر می‌رسد وجود سایتی که پایگاه قدرتمندی از اطلاعات مقایسه‌ای و نقد و بررسی‌های بی‌طرفانه را درباره‌ی خودروهای مختلف جمع‌آوری می‌کند، ضروری است؛ سایتی که بتواند خودروها را به شکل اینترنتی با قیمتی منصفانه بفروشد و مشتری را در فرایند خرید یاری و همراهی کند. مزایای خرید خودرو از دیجی‌کالا برای مشتری، «تحویل سریع»، «قیمت شفاف»، «کاهش امور اداری دردسرساز»، «فراهم آوردن آرامش خیال در فرایند تحویل و شماره‌گذاری خودرو» و «ایجاد اطمینان کامل به محصول خریداری شده از نظر اصالت و ضمانت سلامت آن»، خواهد بود.

در واقع همانطور که مشتریان دیجی‌کالا در گذشته با آرامش خیال و اطمینان از این فروشگاه اینترنتی محصولات دیگر را تهیه می‌‌کردند، حالا می‌توانند خودرو را هم با همان شیوه و اصول ثابت و از پیش تعیین شده خریداری کنند. دیجی‌کالا تصور می‌کند ایجاد بخش خودرو قطعا قدمی مثبت در راستای تسهیل روند خرید خودرو برای مشتریان‌ خواهد بود. در مطالب بعدی پرونده‌ی ویژه‌‎ی «همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی خرید خودرو از دیجی‌کالا بدانید» به تفصیل به فرایند دقیق‌تر خرید خودرو از دیجی‌کالا اشاره خواهیم کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروش خودرو در دیجی‌کالا

چرا خودروی ایرانی نمی‌فروشیم؟

سوالی که ممکن است برای مخاطبان دیجی‌کالا ایجاد شود این است که چرا این فروشگاه اینترنتی در قدم اول شروع به فروش خودروهای وارداتی کرده و خودروی ایرانی نمی‌فروشد؟

دیجی‌کالا بازهم مشتری را در مرکز تمام فعالیت‌هایش قرار داده است و با در نظر گرفتن نیازهای مشتری فعلی بازار خودرو، تمام فرایندهایش را تنظیم کرده است. نیازها و مشکلات مشتریان‌ در بازار فعلی خودرو، اصلی‌ترین دلیل ورود فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به این بخش از بازار است. در بازار خودروهای داخلی، شرکت‌های بزرگ، قدیمی و ریشه‌داری حضور دارند که خودشان می‌توانند تا حد زیادی به مشکلات مشتریان‌شان پاسخ بدهند. دیجی‌کالا در قدم نخست به حوزه‌ی فروش خودروهای خارجی وارد شده چون پیچیدگی، ابهام در قیمت، تنوع و بسیاری از فاکتورهای خرید و فروش دیگر در آن بخش برای مشتریان دردسرزاتر و پرابهام‌تر بوده است. بطور کلی در بازار خودروهای وارداتی اطلاعات کم‌تری در اختیار مشتریان قرار دارد و به نظر می‌رسد جای ویترینی معتبر که بتواند فرایندها را در این بخش برای مخاطبان آسان کند، خالی بوده.

البته باید در نظر داشته فروش خودروهای وارداتی تنها قدم اول مسیری است که دیجی‌کالا در آن قدم گذاشته است. قدم اول براساس نیاز ضروری‌تر برداشته شده؛ اما دیجی‌کالا در صورت تمایل خودروسازان داخلی در فازهای آینده با آن‌ها هم همکاری خود را گسترش خواهد داد. گرچه نباید فراموش کرد چنین همکاری‌ای با شروط دیجی‌کالا برای ضمانت اصول کیفی برای مشتری، میسر خواهد شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍‌

بازار سنتی در برابر کسب و کارهای نوین

نباید فراموش کرد که دیجی‌کالا بنگاه فروش خودرو و واردکننده نیست؛ بلکه برنامه‌ی دیجی‌کالا ایجاد شراکت تجاری با تامین‌کننده‌های خودرو در سراسر کشور است. فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا مثل یک پیشخوان یا ویترین فروش در کنار مشتری فرایند خرید را تسهیل می‌کند. دیجی‌کالا با توانمند‌سازی و ایجاد شرایط آسان‌ برای خرید از تامین‌کننده‌های بزرگ، مشتریانش را یاری و همراهی می‌کند و در تمام مراحل مثل نماینده‌‌ی مشتریان بر این فرایند نظارت خواهد داشت تا خودرو کاملا مطابق با ویژگی‌ها و شرایط وعده داده شده به دست مشتری برسد. از طرف دیگر با توجه به اعتماد مشتریان به این فروشگاه، فرایند فروش برای تامین‌کننده‌ها و فروشنده‌ها آسان‌تر شده و بازار این گروه هم رونق‌ بیش‌تری خواهد گرفت. با توجه به توضیحات ارایه شده قرار نیست هیچ‌کدام از گروه‌های فعال از بازار حذف بشوند‌؛ بلکه برعکس دیجی‌کالا بازار را پویا‌تر از گذشته خواهد کرد.

امروزه فروش آنلاین در ایران صرفا یک درصد از بازار را پوشش می‌دهد؛ به همین خاطر هم جایی برای نگرانی سایر فعالان در حوزه‌ی خودرو وجود ندارد. از طرف دیگر این موضوع را هم نباید فراموش کرد که تنها حدود یک هشتادم مخاطبان بازار خودرو، خودروی نو خریداری می‌کنند. به‌همین خاطر هم دیجی‌کالا صرفا بخش کوچکی از بازار را هدف قرار داده و در آن بخش هم به دو گروه مشتریان و فروشنده‌ها کمک خواهد کرد تا شرایط سازمان‌یافته‌تری را برای اقدامات هر دو گروه ایجاد کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خرید خودرو از دیجی‌کالا

برنامه‌ی ورود به بازار خودروهای ارزان‌قیمت

یکی از دغدغه‌های بیان شده درباره فروش اینترنتی خودرو توجه به گروه‌های اقتصادی ضعیف‌تر و فروش محصولاتی متناسب با نیاز‌های این گروه‌ها بوده است. با در نظر داشت که حتی ارزان‌ترین خودروها هم در ایران قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان دارند و برخی از اقشار جامعه قادر به تهیه این مدل‌‌ها هم نیستند. این گروه‌ از خودروهای ارزان‌قیمت‌تر را همان‌طور که اشاره شد خودروسازان ایرانی در بازاری که به نسبت از نظر قیمت و اطلاعات شفاف است به فروش می‌رسانند؛ به همین دلیل هم دیجی‌کالا در این بازار ورود نکرده است. اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا تصمیم دارد با گسترش بخش خودرو با تامین‌کننده‌های بیش‌تری وارد همکاری بشود و حتما در آینده تا حد مقدور خودروهای ارزان‌قیمت خارجی را هم در فهرست فروش خودروهایش قرار خواهد داد.

در ادامه‌ی این پرونده‌ی ویژه تلاش خواهیم کرد به سایر ابعاد فروش خودرو در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بپردازیم و حتی مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد را به‌شکل شفاف‌تر تشریح کنیم. در ادامه‌ی پرونده‌ی ویژه‌ی «همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی خرید خودرو از دیجی‌کالا بدانید» با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar علی

    امکان خرید خودرو در دیجی کالا چه فوایدی داره؟

    برای خود دیجی کالا:
    بهتر شدن نتایج جستجو در گوگل در زمینه مطالب خودرویی
    ارائه یک چهره بزرگتر از واقعیت برای فروشگاه

    برای مشتریان:
    جهت خرید هیچی.
    تا حدی مطالب مفید (گاها اشتباه) که در سایتهای تخصصی خودرو بیشتر و بهتر یافت میشه.

    کارهایی از این قبیل (فروش خودرو آنلاین، ارسال کالا با ماشین پرنده)، تنها جنبه بازاریابی و سروصدا در بازار داره برای جلب کاربر و مشتری بیشتر، که آمازون هم از این کارها میکنه.

  2. Avatar حامد

    دستت درد نکنه که اینقدر خوبی

  3. Avatar دانیال

    «صورت تمایل خودروسازان داخلی در فازهای آینده با آن‌ها هم همکاری خود را گسترش خواهد داد. گرچه نباید فراموش کرد چنین همکاری‌ای با شروط دیجی‌کالا برای ضمانت اصول کیفی برای مشتری، میسر خواهد شد.»
    فقط و فقط این یه تیکه متن!!
    عاشقتم دیجی کالا که کالای بی کیفیت به مشتری هات نمیدی و به کاربر احترام میزاری
    ممنونم

  4. Avatar M . G

    عالیه!
    فقط همین…

  5. Avatar روزبه

    برنامه خوبی هست . از دیجی کالا زودتر از این ها انتظار می رفت. با این امید که در آینده اقدام به واردات بدون واسطه با قیمت منطقی نیز نمایید .

  6. Avatar مهدی

    سلام
    بنظرم اگر بخش خودرو و ملزوماتش را بصورت کامل و تخصصی در یک سایت مجزا شبیه دیجی استایل میگذاشتید بهتر و تخصصی تر بود .
    یک سایت تخصصی خودرو که از زیر مجموعه های دیجیکالا هم باشه؛در آینده قابلیت بیشتری برای ارتقا از هر نظر فراهمتر خواهد بود.

  7. Avatar محمد امین

    بسیار عالی … اگر دیجی کالا لیست موضوعات برای فروش رو گسترده تر و تکمیل کنه و وارد بخش فروش ملک و املاک و مصالح ساختمانی بشه… دیگه فکر کنم هرچی رو که فکرشو بکنین دیجی داره…

  8. Avatar masoud

    امیدوارم این حرکت شما شروعی باشه برای برداشته شدن قانون های قدیمی و مسخره مثل عدم ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و شاهد رقابتی تر و مدرن تر شدن صنعت خودروی کشورمون باشیم /// در علم اقتصاد مشخصه هرچی یک بازار رقابتی تر باشه میزان عرضه و تقاضا و پررونقی و قیمت های مفید و خوب در اون بازار زیاد میشه /// و در آخر تشکر از سایتتون بابت این حرکت زیبا و عالی امیدوارم در این حوضه موفق باشید

  9. Avatar هادی برزگر

    خیلی عالیه. به نظر من اگر به سمت خودروهای اقتصادی تر و ارزانتر خارجی بیشتر تمرکز کنید، بسیاری از تقاضای بازار رو به سمت خودتون می کشید. در شرایط فعلی اگر مردم از خودرو سازهای داخلی خرید می کنند صرفا از روی ناچاری هست و به دلیل اینکه انتخاب بهتری ندارند. این است و جر این هم نیست. ضمنا به نظر من موضوع کیفیت خودروهای داخلی موضوعی نیست که به این سادگی ها حل بشه. مثلا خودرو ۴۰۵ یا پارس که تکنولوژی بیش از ۲۵ سال پیش رو داره، اگر خود پژو فرانسه هم از جنس طلا اونو بسازه باز هم در دنیای امروز اون خودرو یه خودروی از رده خارج محسوب می شود. تازه مثلا پژو پارس از گلهای سرسبد این شرکت هست. در دنیایی هستیم که خودرو ساز ها هر سال و یا هر دو سال کل پلتفرم رو به روز می کنن. الان نمی دونم شرکت پژو چقدر در حیرته که ما هنوز اون مدل پژو های رو با خوشحالی می خریم و تولید می کنیم و تو قطعه سازی براش سرمایه گذاری می کنیم و براش برنامه ۲۰ ساله تولید پیش بینی می کنیم. و باهاشون صفا می کنیم. همینطور در مورد سایر تولیدات خودروسازان داخلی. امروز سرمایه گذاری در ای ماشین ها، مثل اینه که از اون موبایل های نوکیای قدیمی معروف به آجر بخیرم و تولید کنیم و بخواهیم که در تولیدش سرمایه گذاری کنیم و پلان تولید دراز مدت تهیه کنیم و دنبال بهسازی کیفیتش هم باشیم در حالیی که جهان در حال شروع استفاده از خدمات ۵G هست. الان پژو پارس در قیاس همون موبایل اجریه نوکیاست. دوره اش گذشته و کارایی نداره هر چند با بهترین کیفیت هم تولید بشه.

  10. Avatar عباس شفیعی

    سلام
    پیشنهاد می کنم دیجی کالا همان طور که در جریان سازی فروشگاه های مجازی با درجه ی اطمینان بالای مشتری ، نقش مؤثر و بسیار کاربردی را ایفا نموده است،در زمینه ی خودرو نیز با تفکر و اندیشه ی بهبود شرایط موجود وارد شود . در هر صورت ورود به این پهنه ی اقتصادی ابزار قدرتمندی را برای اعمال اندیشه های مترقی در اختیار دیجی کالا قرار خواهد داد و باید آن را به فال نیک گرفت .

  11. Avatar حسین

    درود
    موفق باشید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه