ژاپنی‌ها برای اولین بار اینترنت ۵G را آزمایش کردند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

یکی از اپراتورهای ژاپنی به نام NTT DoCoMo می‌خواهد شبکه‌ی ارتباطی ۵G را در آینده‌ای نه چندان دور راه‌اندازی کند.

برای دستیابی به این سرعت، این شبکه از سیگنال‌هایی با طول موج میلی‌متری در فرکانس ۷۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

در بعضی از نقاط دنیا هنوز تکنولوژی شبکه‌ی ارتباطی ۴G LTE وجود ندارد، این در حالی است که در کشوری مثل ژاپن به دنبال تکنولوژی ورای ۴G یعنی اینترنت ۵G هستند و سعی دارند در همین دهه این شبکه‌ی ارتباطی را برای مصرف کنندگان ارایه دهند. اپراتور NTT DoCoMo در ژاپن در حال حاضر آزمایش تکنولوژی شبکه‌ی ۵G را در همکاری با «نوکیا نت‌ورک» شروع کرده است.

دوکومو NTT در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ سرویس شبکه‌ی ۵G را برای عموم راه‌اندازی کند. در جریان یکی از آزمایش‌های انتقال داده در یک مجتمع تجاری در توکیو، این شبکه سرعت ۲ گیگابیت بر ثانیه را فراهم کرده بود.

برای دستیابی به این سرعت، این شبکه از سیگنال‌هایی با طول موج میلی‌متری در فرکانس ۷۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند. این اولین بار در جهان بود که شبکه‌ی ۵G در یک محیط واقعی تست می‌شد. آزمایش‌های قبلی به این صورت در یک محیط واقعی مثل مرکز خرید شدنی نبود. اما این بار به کمک دو تکنولوژی جدید، انتقال داده با این سرعت ممکن شد.

تشکیل موج و ردیابی موج دو تکنولوژی اصلی جدید هستند که به موفقیت این آزمایش کمک کردند. تشکیل موج بر امواج رادیویی در مسیر خاصی تمرکز دارد. در این میان، ردیابی موج هم مسیر امواج را مطابق با لوکیشن دستگاه کنترل می‌کند.

عملکرد این شبکه هنگام عرضه‌ی عمومی آن قطعا کمی متفاوت خواهد بود چرا که تعداد زیادی از افراد از این شبکه استفاده خواهند کرد. با این وجود، اینترنت ۵G قطعا تفاوت چشمگیری با شبکه‌ی ۴G LTE خواهد داشت. اما برای اینکه این تکنولوژی حداقل در ژاپن از راه برسد، باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی صبر کرد.

منبع: NDTV

دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar فرشاد

    فک کنم از باز کردن ما کامپیوتر سرعتش بیشتره
    لامصب ی فایل در ی ثانیه!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Avatar هومن

    میان ۵g رو میزنن ۱۰ سال بعد میاد ایران بعد میبینی سرعتش از ۴g خارج هم پایین تره.

  3. Avatar محمد

    حساب کنین پهنای باند قابل ارائه به مشترکاشون چقدر بالاست که max سرعت ۴G هم کفافشو نمیده برا همین رفتن سراغ ۵G بعد توی کشور ما دارن نصف سرعت قابل ارائه روی ۲G رو روی ۳G میدن بهمون واقعا عجیبه.

  4. Avatar رضا

    ۲GB یا خدا میشه هر چی تو اینترنت هست یه روزه دانلود کنی البته اگر فضای مورد نیازشو داشته باشی

  5. Avatar ali

    در شهر تکاب که اینترنت ۲gهستش سرعتش صفر اصلا حتی به یکهوا شناسی معمولی نمیره الان در ژاپن ۵gراه انداختن

  6. Avatar ارش محمودی

    من نفهمیدم ایران چرا نیومد اول ۳G رو کامل کنه و همه جا داشته باشن بعد ۴G رو هم پوشش بده ! واقعا که اشتباه بزرگی بود

    1. Avatar کیانوش

      حرف دل منو زدی ! توی خیلی از شهر ها، من جمله جایی که من هستم، ۳G توی چند تا خیابون خاص متصل میشه ! بعد ۴G هم راه انداختن ! سیم کارتشم خیلی شیک می فروشن ! فقط توی ایران می تونی همچین چیزایی ببینی !

    2. Avatar ali

      لازم نیست از ۲ بری به ۳g بعد به LTE. میشه از نسل دو ارتقا داد به ۴G

  7. Avatar محمدرضا خان محمدی

    عوضش ما داریم با ۳g کلی حال میکنیم خیلی هم سرعتش خوبه قطعی هم نداره .( الکی مثلا)

  8. Avatar امین

    خب مسلمه کشوری مثل ژاپن باید هم بخوادنسل اینترنتش رو پیشرفت بده. فقط یه مساله در مورد مقاله شما، میتونستید اولین جمله مقاله رو به جای “در بعضی از نقاط دنیا ” اینطوری شروع کنید که توی کشور ایران همچنان در اکثرنقاط کشور و جاده ها همچنان از اینترنت ۲G استفاده میشه یا بگید فقط در چند کلان شهر اون هم به صورت محدود ۴G وجود داره. اینجوری که میگید بعضی یعنی الان همه جا هست دیگه تا سال دیگه فراگیر میشه
    ولی درکل ممنون بابت اطلاعات و اخبار خوبی که تحت اختیار ما قرار میدید. اگر یه مقاله درمورد انواع سرویس های ۲G 3G و … واطلاعات در موردشون قرار بدید خوب میشه
    بازم ممنون خسته نباشید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه