کانسپت‌های به‌یاد‌ماندنی BMW؛ اسپیکاپ، فرزند گمشده ب.ام.و

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

به روز چهارم معرفی یکی از کانسپت‌های جذاب و دیده نشده ب.ام.و رسیدیم. کانسپتی که ب.ام.و در حقیقت قصد تولید انبوه آن را در سر داشت، نه خودرویی که صرفا رنگ و بوی خیالی و آینده‌نگری دهد. خودرویی که درصورت تحقق در لباس نمونه تولیدی، می‌توانست به عنوان یکی از خاص‌ترین مدلهای ب.ام.و در تاریخ آن شناخته شود. اگر دوست دارید با “اسپیکاپ” بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ب.ام.و spicup، یک قدم به واقعیت!

همانطور که در ابتدا گفته شد، اسپیکاپ خودرویی برای ب.ام.و نبود که صرفا برای نشان دادن هنر این خودروساز در طراحی یک اتومبیل جدید در نمایشگاه حاضر شود، بلکه سیاستی بود که بتواند با توجه به بازخورد و شرایط مناسب، تولید آن را عملی کند، حتی نمونه ساخته شده برای استفاده واقعی و روزمره یک شخص طراحی شده بود اما به دلایل نامشخصی این وعده هرگز تحقق نیافت و اسپیکاپ در تاریخ کانسپت‌های به یادماندنی ب.ام.و ثبت شد.

concept2

تولد spicup

اسپیکاپ اولین بار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۹میلادی (۱۳۴۹ شمسی) رونمایی شد، سپس در نمایشگاه‌های ایتالیا و فرانکفورت در همان سال نیز به نمایش در آمد. این خودرو، بعدها با قیمت حدودی ۶۰۰ هزار دلار در مزایده‌ای فروخته شد. اسپیکاپ روی پلتفرم یکی از مدل‌های ب.ام.و و به دست یکی از شرکت‌های طراحی ایتالیایی مطرح آن زمان به نام Bertone ساخته شد.

نگاهی به اطراف Spicup

اسپیکاپ یک خودروی کروک اسپرت است که شکل و شمایل خودروهای چراغ مخفی را دارد. طراحی خارجی این خودرو بسیار پیچیده و پرجزییات‌تر از آن است که در تصاویر بتوان متوجه آن شد؛ به طور مثال در پشت صندلی‌های اسپیکاپ بخشی قرار دارد که رولبار عریض مکانیکی روی سقفی قرارگرفته که می‌توان به طور برقی آن را حرکت داد و این خودرو را از حالت کوپه به شکل تارگا نیز درآورد. این سبک طراحی اسپیکاپ، بعدها به صورت پخته‌تر برای خودروی سیتروئن SM نسخه تارگا در سال ۱۹۷۱ درنظر گرفته شد. این طراحی‌ها با وجود زیبایی‌هایی که در جزییات دارند، برای سازنده‌ی آن بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند و طی استفاده‌های مکرر و یا مراقبت‌های نادرست، به مرور زمان دچار استهلاک می‌شوند.

concept3

و اما در داخل چه می‌گذرد؟

در داخل اسپیکاپ یک فرمان سه‌پر که وسط آن، نام Bertone، طراح این خودرو، می‌درخشد. کابین این خودرو دارای تم سبزرنگی است. داشبوردی ساده، پوشیده از کاور سبز تیره و روشن به همراه کنسول، رودری و صندلی‌های ست سبز آن، تم منحصربفردی را به داخل اسپیکاپ بخشیده است.

مشخصات فنی

اسپیکاپ خودرویی است که روی پلتفرم ۲۰۰۰CS سوار شده است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۶ سیلند خطی بوده که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد، حداکثر سرعت اسپیکاپ ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱.۳ تن وزن دارد. ابعاد طول و عرض و ارتفاع و فاصله محورهای این خودرو به ترتیب ۴۱۵۰، ۱۷۸۰، ۱۲۰۷ و ۲۳۴۰ است.

Concept4

اسپیکاپ بدشانس بود!

همانطور که گفته شد، اسپیکاپ در سال ۱۹۶۹ توسط شخص هلندی خریدار شد و در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی توانست اجازه‌ی استفاده در داخل و خارج شهر را برای این خودروی خاص بگیرد. این خودرو بعدها توسط همین دارنده چند بار به مزایده گذاشته شد و پس از نافرجامی‌های او در فروش با قیمت موردنظر، متاسفانه این اتومبیل ارزشمند و منحصربفرد را از رنگ سبز اصلی به نارنجی و کابین را به ست مشکی تغییر داد. همچنین آخرین عکس‌هایی که در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه دوسلدورف گرفته شده بود، نشان از وضعیت نامطلوب اسپیکاپ می‌داد. خودروهایی نظیر اسپیکاپ به معنی واقعی کلاسیک هستند، علل خصوص از این دسته خودروهایی که تنها یک نمونه در دنیا ساخته شده، باید نهایت تلاش را برای حفظ ارزش آن‌ها کرد.

مالک هلندی اسپیکاپ، از این اتومبیل برای مصارف روزانه و مسافرت‌های خود بین هلند و آلمان استفاده می‌کرد که در نتیجه صدهاهزار کیلومتر مسافت با اسپیکاپ طی کرد! این شاید جزو موارد نادری باشد که از یک خودروی کلاسیک ارزشمند به این شکل استفاده شده باشد. اسپیکاپ حدود ۲۰سال در یک گاراژ خاک میخورد و طی اتفاقی، عده‌ای موفق به پیدا کردن آن شدند. اسپیکاپ در همان سال فروخته شد و پس از بازسازی کامل همانند روز اول خود در تابستان سال ۲۰۱۰ در موزه ب.ام.و به نمایش درآمد.

Concept5

اسپیکاپ یک درس برای همه بود!

اسپیکاپ با همکاری ب.ام.و و شرکت برتونی ساخته شد. شرکت برتونی سال ۲۰۱۴ در حالیکه در مشکلات مالی زیادی غرق شده بود و بسیاری از دارایی خود را فروخته بود، اعلام کرد که اگر طی چند ماه آینده کسی این شرکت را نخرد، رسما ورشکسته اعلام می‌شود. این اتفاق روی داد و برتونی سرانجام در آن سال ورشکست شد. پیش از این، شرکتی توانست حقوق و امتیازهایی از برتونی را برای توسعه در زمینه تجارت خود به نام Bertone Design خریداری نماید. این شرکت هم اکنون در زمینه‌هایی نظیر طراحی لباس، ریل و راه‌آهن فعالیت میکند.

نتیجه جالبی که میتوان از این اتفاقات مختلف در ابعاد وسیع و بزرگتری گرفت این است که در طول زمان، اتفاقاتی در زندگی رخ می‌دهد که هرگز کسی حتی تصورش را هم نمی‌کند. شرکتی که خودروهای با ارزشی را برای کمپانی‌های مطرح دنیا نظیر فراری، لامبورگینی و ب.ام.و طراحی می‌کرد، روزی ورشکست شود؛ از اسپیکاپ تنها یک نمونه تولید شود و وعده‌ی تولید انبوه آن هرگز تحقق نیابد. همچنین اسپیکاپ تنها نمونه‌ی ارزشمند ساخته شده توسط ب.ام.و بود که از سر سهل انگاری دارنده خود تا حد نابودی پیش رفت و سرانجام در اثر خوش‌شانسی در نفس‌های آخرش توسط افرادی که از ارزش آن باخبر بودند نجات پیدا کرد.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    قشنگ بود

  2. Avatar Alireza.A

    مقاله خیلی خوبی بود, با تشکر از آقای شاهسون. لطفا اگر امکان داره در هفته های بعد مقاله هایی از کانسپت ها دیگر کمپانی های بزرگ هم بگذارید. مخصوصا لامبورگینی, فورد و استون مارتین.

    1. شاهسون شاهسون

      ممنونم علیرضا جان بابت لطف و پیشنهادت،
      تو برنامه‌ی محتوایی هفته‌های آینده، حتما لحاظش می‌کنم.
      شاد باشی

      شاهسون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه