۸ افسانه رایج در مورد تکنولوژی

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

به نظر می‌رسد که بعد از هرگونه پیشرفتی-به‌خصوص در زمینه‌ی تکنولوژی-همیشه عده‌ای در مورد معایب چنین پیشرفت‌هایی بزرگ‌نمایی می‌کنند. خوشبختانه حالا در عصر ارتباطات به سر می‌بریم و با کمی جستجو می‌توانیم از صحت و سقم این داستان‌ها باخبر شویم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که برخی از رایج‌ترین افسانه‌های مربوط به تکنولوژی را نام ببریم و در مورد درستی یا اشتباه بودن آن‌ها توضیحاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

افسانه: کیفیت عکس‌های دوربین بستگی به مقدار مگاپیکسل‌های آن دارد.

حقیقت: هرچند بارها و بارها این موضوع به گوشمان خورده است، اما باید بگوییم که کیفیت نهایی عکس به عوامل متعددی بستگی دارد که مقدار مگاپیکسل فقط یکی از این عوامل محسوب می‌شود. برخی از عوامل مانند لنز دوربین و سنسور نقش مهم‌تری در کیفیت نهایی عکس ایفا می‌کنند.

افسانه: استفاده از موبایل در پمپ‌بنزین خطرناک است.

حقیقت: در طی این سال‌ها تنها یک خبر مربوط به ارتباط موبایل با یک آتش‌سوزی در پمپ‌بنزین منتشر شده که بعدا معلوم شد این آتش‌سوزی ارتباطی با موبایل نداشته است. معمولا گفته می‌شود که استفاده از گوشی همراه می‌تواند منجر به ایجاد جرقه شود و جرقه در محیط پمپ‌بنزین می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. تحقیقات زیادی پیرامون این موضوع انجام شده است که بر اساس این تحقیقات، چنین موضوعی از لحاظ تئوری امکان‌پذیر محسوب می‌شود اما در شرایط عادی، رخ دادن چنین اتفاقی بسیار نامحتمل است. با این وجود، به خاطر احتیاط، به افراد توصیه می‌شود که در محیط پمپ‌بنزین از موبایل خود استفاده نکنند.

افسانه: برای شارژ باتری لپ‌تاپ و گوشی باید ابتدا آن را کاملا خالی کرد تا مشکلی برای آن پیش نیاید.

حقیقت: چنین موضوعی شاید سال‌ها پیش حقیقت داشته، اما حالا با پیشرفت تکنولوژی انجام چنین کاری دیگر لازم نیست. حالا بیشتر گجت‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی بهره می‌برند که بنا به گفته‌ی اپل: «می‌توانید هر وقت که خواستید آن‌ها را شارژ کنید و اجرای این فرایند پر و خالی کردن باتری دیگر لزومی ندارد.»

افسانه: آهنرباها اطلاعات را پاک می‌کنند.

حقیقت: برای انجام چنین کاری، به یک آهنربای بسیار قدرتمند نیاز دارید و حتی چنین آهنرباهایی هم فقط بر قطعات سخت‌افزاری خاصی تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال، حافظه‌های SSD (مثل فلش مموری‌ها) تحت تأثیر آهنرباها قرار نمی‌گیرند. اما آهنرباهای بسیار قدرتمند-مانند آهنرباهای موجود در دستگاه MRI-می‌توانند بر هارددیسک‌های معمولی تأثیرگذار باشند و اطلاعات درون آن را پاک کنند.

افسانه: ایستادن در کنار ماکروویو ضرر دارد.

حقیقت: هرچند گاهی اوقات تشعشعات ماکروویو نشت می‌کند، اما این تشعشعات آن‌قدر کم است که آسیبی به انسان نمی‌زند. در حقیقت، سازمان‌های استاندارد مقدار این تشعشعات نشت شده در طول عمر ماکروویو را اندازه می‌گیرند تا از بی‌ضرر بودن آن اطمینان حاصل کنند.

افسانه: به‌هیچ عنوان نباید اشیاء فلزی را در داخل ماکروویو قرار داد.

حقیقت: قرار دادن اشیاء فلزی در ماکروویو می‌تواند خطرناک باشد، اما نه در حدی که معمولا گفته می‌شود. در حقیقت میزان خطر چنین کاری بیش از اینکه به وزن آن شیء بستگی داشته باشد، به شکل آن بستگی دارد. لبه‌های تیز می‌تواند منجر به جمع شدن الکترون‌ها و ایجاد جرقه شود اما فلزهایی که سطح تیزی ندارند، مانند قاشق‌ها، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

افسانه: گوشی‌ها می‌توانند منجر به سرطان مغز شوند.

حقیقت: علی‌رغم پژوهش‌های مختلفی که در مورد این موضوع انجام شده، هیچ ارتباطی بین سرطان و استفاده از گوشی کشف نشده است. در بریتانیا برای این موضوع یک پژوهش ۱۱ ساله انجام شد که در نهایت دانشمندان مسئول آن اعلام کردند: «به‌رغم انجام این پژوهش بلندمدت و مفصل، هیچ مدرکی مبنی بر تأثیرات مضر امواج رادیویی گوشی‌ها بر بدن انسان پیدا نشد». البته باید بگوییم که در بخشی از این گزارش آمده: «در این زمینه باید پژوهش‌های بیشتری انجام داد.»

افسانه: بازی‌های کامپیوتری اخلاق و رفتار کودکان را تغییر می‌دهد.

حقیقت: هرچند بارها و بارها علت رفتارهای نامناسب کودکان بر گردن بازی‌های کامپیوتری افتاده است، اما در این زمینه شواهد علمی قابل توجهی وجود ندارد. دانشگاه گلاسکو اسکاتلند بعد از انجام یک پژوهش ۱۰ ساله به این نتیجه رسید که بازی‌های کامپیوتری تأثیر چندانی بر رفتار کودکان ندارند. در حقیقت، یک پژوهش دیگر به این نتیجه رسید که کودکانی که کمتر از یک ساعت در روز را به بازی‌های کامپیوتری اختصاص می‌دهند، شادتر از کودکانی هستند که اصلا برای چنین بازی‌های وقت صرف نمی‌کنند. با این وجود، پژوهش‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر کودکان برای انجام بازی‌های کامپیوتری وقت زیادی را صرف کنند، به‌خصوص اگر بازی موردنظر خیلی سخت باشد، این موضوع می‌تواند تأثیرات بدی بر خلق‌وخوی آن‌ها داشته باشد.

منبع: huffingtonpost

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar پویا

    واقعا عالی بود
    دستتون طلا

  2. Avatar shahabmp

    افسانه: استفاده از موبایل در پمپ‌بنزین خطرناک است.
    لطفا در انتشار مطالب بیشتر دقت کنید، این یک افسانه نیست، و کلی ویدئو در این مورد منتشر شده حتی توی ایران هم اتفاق افتاده این موضوع، و خود شرکت نفت هم با انتشار ویدئوش و تایید این مطلب اعلام خطر کرد در این مورد، آدما زیادی این مطلبو میخونن و ممکنه با افسانه حساب کردن این مطلب و عددم توجه جونشون به خطر بیفته، بیشتر دقت بفرمایید لطفا!!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه