شما بگویید: کنسول یا PC؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند وقت پیش بود که از شما، درباره‌ی اینکه کدام کنسول نسل هشتمی بهتر است پرسیدیم. کل‌کل‌های زیادی در پاسخ به این سوال شنیدیم و بیشتر افراد، به طرفداری از کنسول خودشان پرداخته بودند؛ با این حال، برخی هم آن میان از برتری پلتفرم رایانه‌های شخصی گفته بودند. همین موضوع هم ما را برانگیخت تا کنسول‌بازها را در مقابل PCبازها قرار دهیم.

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی کلی به رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بیندازیم. کنسول‌ها از نظر قیمتی از یک کامپیوتر ارزان‌تر هستند. در حال حاضر اگر بخواهید کامپیوتری بخرید که بازی‌های روز را روان و راحت، آن هم نه با آخرین حد کیفیت، اجرا کند، باید حداقل ۸-۹ میلیون تومان پیاده شوید. از سوی دیگر، کنسول‌ها حدودا یک میلیون تومان برای‌تان هزینه بر می‌دارند. بازی‌ها هم چه روی کنسول‌ها و چه روی کامپیوتر، برای‌تان خرج برمی‌دارند.

در حال حاضر، بازی‌های جدید روی کامپیوتر دیگر کرک نمی‌شوند و باید به فکر تهیه‌ی نسخه‌های اصل بازی‌های کامپیوتر باشید. در نتیجه از نظر قیمتی، بازی‌های PC تفاوت زیادی با کنسول ندارند و برای هر بازی باید همان ۲۰۰ هزار تومان را هزینه کنید.

با این حال، تجربه‌ی بازی کردن روی PC تفاوت‌های زیادی با کنسول دارد. برای مثال، هنوز هم خیلی‌ها عقیده‌ای به بازی کردن اکشن‌های اول شخص روی کنسول ندارند؛ البته کنسول‌ها هم سال‌ها است که به پلتفرم اصلی بازی‌هایی مثل Call of Duty یا Halo تبدیل شده‌اند.

کامپیوترها گرافیک بسیار بالاتری را در مقایسه با کنسول ارایه می‌ًدهند؛ طوری که اگر در حال حاضر بخواهید با وضوح تصویر ۴K بازی کنید، تنها راه‌تان جمع کردن یک سخت‌افزار خوب برای بازی است.

Table_PC_Console

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت. البته امکان Mod کردن برخی بازی‌ها مثل فال‌آوت۴ یا اسکایریم روی کنسول هم فراهم شده است، اما این امکان هنوز هم به گستردگی رایانه‌های شخصی نیست. می‌توان بازی‌های کامپیوتر را تمام و کمال دستکاری کرد.

برای آنلاین بازی کردن، کنسول‌ها اصولا پلتفرم بهتری هستند؛ طوری که سرویس‌های آنلاین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، امکانات فراوان زیادی را ارایه می‌دهند و از همه مهم‌تر، حسابی امن هستند.

موضوع نهایی، بازی‌ها هستند. خیلی‌ها به بازی‌های استراتژی علاقه دارند؛ پلتفرم اصلی این بازی‌ها هم رایانه‌های شخصی است. برای مثال، اگر می‌خواهید تمدن، توتال وار یا سیمز بازی کنید، نمی‌توانید به سمت کنسول بروید. از طرفی دیگر هم اگر قصد دارید آنچارتد، هیلو یا گیرز آو وار بازی کنید، نباید روی کامپیوتر دنبال آن‌ها بگردید.

تمام این‌ها را گفتیم تا شما را برای بحث و جدل آماده کنیم. نظر نهایی را قرار است شما بدهید. تا آخر این هفته به شما فرصت می‌دهیم تا به سر و کله‌ی یکدیگر بزنید و از پلتفرم مورد علاقه‌تان دفاع کنید؟ شما بگویید: کنسول بهتر است یا PC؟

کانال تلگرام دیجی کالا مگ
مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۱۲ دیدگاه
  1. Avatar بابک

    من کنسول رو انتخاب می کنم ، چون:
    قیمت پایین تری داره و به نظر من کیفیت اجرای بازی ها در کنسول بهتر از لپ تاپ یا کامپیوتر بازی هست

  2. Avatar erfan

    آقا من پول دادم و به جای کنسول سیستمم رو قوی کردم. چون که تنها کاربرد بازی کردن نداره و در خیلی چیز ها به کار میاد . در ضمن صفحه ی مانیتور هم میتونه بزرگ باشه . کنسول هم خوبه . ولی خب یه زمانی کارائیش رو از دست میده ( جدا از این که بازی هاش گرونه ) . به جز pes و fifa به نظرم هیجان بازی تو هر دوتاش یکیه. اما خب در کل pc پرکاربرد تر و عمر بهتری داره .

  3. Avatar نوید

    پی سی هر سال سیستم بهتر براش میاد که قوی تره ولی کنسول سیستم اش تغییر نمیکنه (البته اینم بگم که بزودی ارتقای سخت افزاری روی کنسول میاد)
    برای مثال گرافیک پی سی سال قبل gtx 980ti یکی از بهترین ها بود و امسال شاهد gtx 1080 بودیم که خیلی قوی بود. اما کنسول تا نسل بعد سخت افزار اش رو حفظ میکنه
    برای مثال اغلب پی سی های ۲۰۱۳ الان نمیتونن بازی های جدید رو پردازش کنن ولی کنسول ها با اینکه سال تولید یکسانی دارند میتونن تا نسل نهم بازی ها رو خیلی خوب اجرا کنن
    اما پی سی یه قابلیتی که داره اینه که میشه روی بازی هایی مثله جی تی ای مود ریخت و شخصی سازی کرد
    در کل
    کنسول ها
    وجود بازی های انحصاری مخصوص کنسول
    قیمت ارزان تر
    بازی های گرانتر ( که البته با کپی خور شدن کنسول قیمت ارزون تر میشه)
    پی سی ها
    گرافیک قوی تر
    بازی های ارزان تر
    وجود موس و کیبورد که گیمر ها موس و کیبورد رو به دسته ترجیح میدن

  4. Avatar روزبه

    به نظرم کنسول بهتره کمتر کسی حوصله نصب بازی های سنگین روی pc رو داره
    ولی روی کنسول با یه نصب سریع یا بدون نصب اجرا می شن
    آدم می تونه با خرج کم یه لپتاپ ساده بگیره و یه کنسول ( با حدود ۳ تومن ) و از هردو استفاده کنه و لذت ببره
    پی سی وسیله خیلی مهمیه و نمیشه با یه کنسول کار های پی سی رو انجام داد ولی لازم هم نیست که مقدار زیادی پول صرف خرید یک پی سی بشه

    پس این دو باید در کنار هم استفاده بشن یکی برای گیمینگ ( کنسول ) و دیگری برای کار های دیگر ( پی سی )

  5. Avatar حسن

    مسئله ی مهمی که هست اینه که با کنسول فقط میشه بازی کرد و یا در نهایت فیلم دید . بقیه کار هایی که با کنسول میشه کرد برای ما توی ایران با توجه به محدودیت اینترنتیمون کمتر قابل استفاده ست . اما pc اصلا اینطور نیست . باهاش میتونین انواع بازی ها رو انجام بدین و به دنیای پایان نا پذیری از قابلیت ها دسترسی داشته باشین . شاید قیمت یه pc خوب از کنسول بالاتر باشه ، ولی باید این رو در نظر داشت که کنسول برای بازی طراحی شده ، در صورتی که برای pc محدودیتی وجود نداره و با قدرت خیلی بالاتری از کنسول نرم افزار ها و بازی ها رو اجرا میکنه .

  6. Avatar عباس

    اول از همه بستگی به سلیقه خود فرد داره ولی هرکدوم ویژگی های منحصر به فرد خود دارند مثلا کامپیوتر در بعضی بازی ها اجرای بهتری داره و در عوض بعضی بازی به قدری بد اجرا میشوند که حتی از بازار جمع آوری میشن و یا حتی بعضی بازی ها تا چندماه و چندسال تاخیر برای کامپیوتر عرضه میشن و بدترین مشکلی که هست سازنده ها به کامپیتور درست اهمیت نمیدن و بازی رو بد پورت میکنن و یا با تاخیر طولانی. و کامپیوتر اگه واقعا میخواد از کنسول بهتر باشه و از اون قویتر باید هزینه زیادی رو بپردازید چون نیازمنده مانیتور خوبه کیبورد و ماوس گیم عالی سخت افزار قوی و یک صندلی گیم که برای کامپیوتر واقعا مهمه ولی کنسول با قیمتی کم یک دستگاه پر قدرت در اختیار شما قرار میده که حتی بازی ها زودتر و بهتر و در مواقعی با گرافیک بیشتر عرضه میشن کنسول بازی انحصاری خوب داره که در بخش انحصاری کامپیوتر به پای گرافیک و گیم پلی این بازی های انحصاری نمیرسه اگه هم باشه انگشت شماره اصولا چیزی که از پایه برای گیم درست شده حتما بهتره چون سرویس های بهتری داره برای آنلاین بازی کردن بهتره بازی بیشتر و انحصاری خوب پشتیبانی کامل سازنده ها از کنسول و خیلی از امکانات دیگه که گیمر رو وارد بخش گیم میکنن و حس میکنی خودت درون محیط گیم هستی چون یه امکاناتی بر روی دسته های کنسول هست که بازی کردن رو جذاب مکیکنه.

  7. Avatar ami_ald

    فقط pc چون قابلیتای شخصی سازیش خیلی بیشتره هرکاری که بخوای میتونی انجام بدی ولی کنسول من باهاش gta v بازی کردم یه یه دکمه میزدی خودش رویه سوژه نشونه میگرفت ولی با pc یه حس بهری داره

  8. Avatar Saeed

    همونطور که خودتونم فرمودین،هر کدوم یه سری مزایا داره و اصلا نمیشه این دو تا رو با هم مقایسه کرد.به نظر من مهم ترین عامل واسه انتخاب یکی از این دو،نوع بازی ای هست که میخواین بازی کنین.من خودم به شخصه ترجیح میدم یه PC متوسط داشته باشم واسه بازی World Of Warcraft که فقط روی پلتفرم PC موجوده و واسه کنسول نیست.ضمنا این بازی به سخت افزار چندان قدرتمندی هم احتیاج نداره و اون هزینه ۸-۹ میلیونی که فرمودین در کار نیست،در حال حاضر میشه با ۲ تومن یه PC جمع کرد که آخرین پچ این بازی یعنی legion رو هم به خوبی اجرا کنه.از طرف دیگه،تو همین ایران خودمون سرورهای بزرگ WOW هستن که رایگانن و حتما لازم نیست تو بلیزارد بازی کنین و ماهانه هزینه متقبل بشین،هرچند کیفیت بازی تو بلیزارد قابل مقایسه با هیچ سروری نیست.
    اما کسی که علاقه ای به این سبک بازی ها نداره و ترجیح میده بازی هایی از قبیل GTA-Fallout-Uncharted و … بازی کنه براش خیلی به صرفه تره که کنسول تهیه کنه.

  9. Avatar علیرضا

    بنظرم پی سی بهتره
    حرفه ای ترین بازی ها از جمله CSGO و Dota روی پی سی هستن و با شکوه ترین تورنمنت ها روی پی سی برگزار میشه و بشدت پلتفرم حرفه ای تریه.
    و اینکه با پی سی میتونین setup ای بسازین که فقط از نگاه کردن بهش لذت ببرین! خیلی نمیشه خرج کنسول کردو همینیه که هست. ولی میتونی یه پی سی خییییلی خیییلی خوشگل بسازی. کیس خوشگل ماوس و کیبورد ریزر ماوس پد هم حتی میتونه خوشگل بکنه سیستمو. نور پردازی داخل کیس و…
    کنسول هیچ وقت پلتفرم حرفه ای ای نبوده.
    توجه هم داشته باشیم که بازی های شوتر توی کنسول اصلا قابل مقایسه با تجربه ای که توی پی سی میدن نیستن.
    و خوب صد البته گرافیک.

  10. Avatar adel

    من pc دارم و میخام بخاطر gowهم که شده کنسول بگرم.خیلی از بازی های خوب انحصاریه و بعضیاشون هم اصن برا pc نمیاد .هرجور بخای حساب کنی کنسول بهتره برای بازی ولی تنها بدیش اینه که بازیاش گرونه.

  11. Avatar امیر

    تقریبا با اکثر چیزایی که گفتید مخالفم , یکی این که با یه سیستم کمتر از۶ تومن هم میشه همه بازی های روز رو با بهترین کیفیت و FHD و ۶۰ fps بازی کرد , دوم این که گرافیک PC خیلی بالاتر از کنسول هست , چیزی مثل Anti-Aliasing که کنسول ها واقعا هیچ حرفی در مقابلش ندارن , یه خوبی دیگه PC اینه که شما هم میتونی با دسته بازی کنید هم با موس و کیبورد ,بازی آنلاین رو هم اگه یکم توجه میکردید میدیدید که اکثر رویداد های بازی آنلاین جهانی روی PC هستش ,منظورم رویداد های خیلی معروف و معتبر هست , در مورد بازی هم بازی های استراتژیک و بازی های MOBA روی PC هستن و هرگز هم برای کنسول نمیان یا اگه هم بیان به پای PC نمیرسن , هر چند سازنده ها اکثرا به PC ظلم میکنن ولی من شخصا بازی کردن روی PC/Laptop رو به کنسول ترجیح میدم , هر چند که هزینه خیلی زیادی داره و برای من یه نفر چنین چیزی بیشتر یه آرزو هست, یه مزیت دیگه بازی با PC اینه که لازم نیست حتما یه تلویزیون ۲-۳ تومنی بخرید و میشه روی یه مانیتور نیمه حرفه ای هم یه تجربه خیلی خوبی رو داشت , آخرین موردشم که همین الانشم به فکرش افتادن اینه که میشه یه PC رو ارتقا داد ولی یه کنسول رو که خریدید باید چندین سال با همون سخت افزار سر کنید که هر چند همونطور که گفتم با اومدن PS4 Neo و Xbox one Scorpio قراره سنت شکنی بشه ولی خوب اگه شما بخواید هر چند سال کنسولتون رو ارتقا بدید میبینید که قیمتش مثل همون PC میشه.

    1. Avatar erfan

      خوب دیگه شما آخر حرفات جواب خودتو دادی و تأیید کردی که جمع کردن سیستم بیشتر آب میخوره و ماکزیموم اگه کنسول قابل ارتقا باشه هم قیمت یک سیستم گیمینگ درمیاد که تازه اینم بنظرم اشتباهه. من خودم خیلی وقته از ارتقا PC کنار کشیدم چون واسه کامپیوتر باید سالی یکبار پیاده بشی اونم در حد میلیون! PC فقط میتونه به گرافیکش بندازه ولی شما بگو در برابر شاهکارهایی مثل Last of Us, God of War, Gears of War 2, 3, Uncharted وخیلی بازی های انحصاری که قراره در آینده عرضه بشوند، چه حرفی برای گفتن داره؟ lol

  12. Avatar بهزاد افشار

    به نظر من کنسول مخصوصا(PS4)در حال حاظر هم از نظر اقتصادی به صرفه تر ه همم اینکه تو اجرای بازی ها کم نمیاره و برخلاف pc که نیازمند به روز رسانی هرچندوقت یکبار سخت افزار داره شمارو ناامید نمیکنه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه