شما بگویید: کنسول یا PC؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند وقت پیش بود که از شما، درباره‌ی اینکه کدام کنسول نسل هشتمی بهتر است پرسیدیم. کل‌کل‌های زیادی در پاسخ به این سوال شنیدیم و بیشتر افراد، به طرفداری از کنسول خودشان پرداخته بودند؛ با این حال، برخی هم آن میان از برتری پلتفرم رایانه‌های شخصی گفته بودند. همین موضوع هم ما را برانگیخت تا کنسول‌بازها را در مقابل PCبازها قرار دهیم.

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی کلی به رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بیندازیم. کنسول‌ها از نظر قیمتی از یک کامپیوتر ارزان‌تر هستند. در حال حاضر اگر بخواهید کامپیوتری بخرید که بازی‌های روز را روان و راحت، آن هم نه با آخرین حد کیفیت، اجرا کند، باید حداقل ۸-۹ میلیون تومان پیاده شوید. از سوی دیگر، کنسول‌ها حدودا یک میلیون تومان برای‌تان هزینه بر می‌دارند. بازی‌ها هم چه روی کنسول‌ها و چه روی کامپیوتر، برای‌تان خرج برمی‌دارند.

در حال حاضر، بازی‌های جدید روی کامپیوتر دیگر کرک نمی‌شوند و باید به فکر تهیه‌ی نسخه‌های اصل بازی‌های کامپیوتر باشید. در نتیجه از نظر قیمتی، بازی‌های PC تفاوت زیادی با کنسول ندارند و برای هر بازی باید همان ۲۰۰ هزار تومان را هزینه کنید.

با این حال، تجربه‌ی بازی کردن روی PC تفاوت‌های زیادی با کنسول دارد. برای مثال، هنوز هم خیلی‌ها عقیده‌ای به بازی کردن اکشن‌های اول شخص روی کنسول ندارند؛ البته کنسول‌ها هم سال‌ها است که به پلتفرم اصلی بازی‌هایی مثل Call of Duty یا Halo تبدیل شده‌اند.

کامپیوترها گرافیک بسیار بالاتری را در مقایسه با کنسول ارایه می‌ًدهند؛ طوری که اگر در حال حاضر بخواهید با وضوح تصویر ۴K بازی کنید، تنها راه‌تان جمع کردن یک سخت‌افزار خوب برای بازی است.

Table_PC_Console

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت. البته امکان Mod کردن برخی بازی‌ها مثل فال‌آوت۴ یا اسکایریم روی کنسول هم فراهم شده است، اما این امکان هنوز هم به گستردگی رایانه‌های شخصی نیست. می‌توان بازی‌های کامپیوتر را تمام و کمال دستکاری کرد.

برای آنلاین بازی کردن، کنسول‌ها اصولا پلتفرم بهتری هستند؛ طوری که سرویس‌های آنلاین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، امکانات فراوان زیادی را ارایه می‌دهند و از همه مهم‌تر، حسابی امن هستند.

موضوع نهایی، بازی‌ها هستند. خیلی‌ها به بازی‌های استراتژی علاقه دارند؛ پلتفرم اصلی این بازی‌ها هم رایانه‌های شخصی است. برای مثال، اگر می‌خواهید تمدن، توتال وار یا سیمز بازی کنید، نمی‌توانید به سمت کنسول بروید. از طرفی دیگر هم اگر قصد دارید آنچارتد، هیلو یا گیرز آو وار بازی کنید، نباید روی کامپیوتر دنبال آن‌ها بگردید.

تمام این‌ها را گفتیم تا شما را برای بحث و جدل آماده کنیم. نظر نهایی را قرار است شما بدهید. تا آخر این هفته به شما فرصت می‌دهیم تا به سر و کله‌ی یکدیگر بزنید و از پلتفرم مورد علاقه‌تان دفاع کنید؟ شما بگویید: کنسول بهتر است یا PC؟

کانال تلگرام دیجی کالا مگ
مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۱۲ دیدگاه
  1. Avatar arash

    درود به امیرحسین عزیز
    بنده از گیمرهای قدیمی و یجورایی خوره ی pc هستم 🙂 وبه خاطر فعالیت کاری بجز گیم ، سخت افزاری بروز استفاده میکنم.
    که میتونم بگم ۸۰ ۹۰ درصد گیم های ارایه شده روی این پلتفرم رو بازی کردم!
    اما هیچوقت نمیتونم بگم pc بهتره یا کنسول. شما به نکته خوبی اشاره کردید که برای بازی با کیفیت گرافیکی بالا و متفاوت در pc
    با چیزی که در کنسول هستش واقعا نیاز به هزینه بالا داره. اگر شخص صرفا به دنبال گیم پلی هستش پیشنهاد میکنم سراغ کنسول رو بگیره.
    چراکه با هزینه ۹۰۰ هزار تومانی بیشتر یا کمتر شما صاحب کنسول بازی (کپی خور) هستید که اجرای خوب گیم بدون نگرانی از مشکلاتی مثل
    ایراد در نصب و اجرای بازی،لگ زدن ،کرش کردن، و ارور های کلافه کننده رو به همراه داره. پس انتخاب کنسول برای گیم میتونه عاقلانه تر باشه.
    مجدد یادآور بشم که تجربه گیم با کیفیت گرافیکی متفاوت با آنچه که در کنسول هست نیاز به هزینه بالا و قطعا نیاز به نمایشگر با کیفیتی بالاتر از full hd
    (۲k’4k) خواهید داشت. از موس و کیبرد در pc هم نگذریم،ولی واقعا وقتی به گیمپد عادت میکنید، بعد از یه مدت موس و کیبرد برای بازی
    بنظرتون عجیب میاد (مثل خودم) 🙂

  2. Avatar مازیار

    کنسول به نظرم بهتر از pc هست چون هم بازی های انحصاری داره هم تا چند سال نیازی به عوض کردن نداره و همچنین افت قیمت نداره و بازیای کنسول مختص اون سیستم ساخته شده که خیال ادمو از لگ زدن و ارور و غیره راحت میکنه…

    1. Avatar مهدی غ

      بازی انحصاری دلیل بر برتری نیست، همین بازی ها رو برای این که فقط ملت مجبور شن بیان سمت کنسول و کنسولشون فروش بره میدن بیرون! وگرنه براشون کاری نداره نسخه پیسی رو هم منتشر کنن!
      این رو هم در نظر بگیرین که اگر مثل نسل بعدی کنسول همین فردا بیاد، شما نمیتونید بازی های بعدی رو روش اجرا کنید و مجبورید کنسول رو یکجا بدین بره! یا حتی بازی های کنسول های نسل قبل رو نمیتونید روی کنسول فعلی اجرا کنید!
      ولی پیسی کاملا دست آدم بازه

      1. Avatar alireza

        اولین چیزی که بهت میگم داداشم اینه ک بازیایه پی اس بیشتر از پی سی هست بنابراین اگه من امروز پی اس بخرمو فردا یه جدیدش بیاد و بازی برایه پی اسه من دیگه ساخته نشه هم نگران نیستم چونکه میتونم بازیایه دیگه ای هم ک برای پی اسم ساخته شده بکنم و اینکه حداقا تا ۴ یا ۵ سال دیگه پی اس ۵ نمیاد

  3. Avatar امیر حسین

    خب این کاملا مشخصه .PCواقعا بهتره اینو از رو تعصب نمیگم چون خودم کنسول هم دارم.شما بهترین کنسول موجود هم بخرین باز به یک PCخوب نیاز دارید.درضمن کی گفته باید ۸یا ۹میلیون هزینه کرد؟؟؟؟شما با ۴میلیون هم میتونید قوی ترین بازی موجود رو با گرافیکی خیلی بیشتر از روی کنسول اجرا کنید.درضمن شما میتونید برای PCخود کنترل بگیرید ولی نمیتونید با کنسول تجربه کیبورد رو داشته باشین .درضمن اگر برای کنسول نیاز به یه تلوزیون مجزا و با کیفیت دارید که قطعا نمیتونه جای مانیتوررو بگیره .در کل من با PC خیلی بیشتر حال میکنم برا همینم ایکس باکسم رو فروختم.قابلیت اضافه کردن مود هم که خودش یه دنیا می ارزه .در کل احساس میکنم نویسنده این مطلب تعصب خاصی رو کنسول داره 🙂 تنها خوبی کنسول اینه میتونین رو مبل لم بدین و بازی کنین همین .این نظر شخصی من بود .موفق و پیروز باشید.

    1. Avatar مهدی غ

      تازه به نظر من همین طرح مبل رو برای پیسی هم اگر کسی حوصله و پول داشته باشه می تونه به یه طریقی اجرا کنه برای خودش!

    2. Avatar alireza

      رفیق واسه ps4 میتونی کیبورد استفاده کنی تویه مطلبی خوندم

  4. Avatar پویا

    ۱۰۰% PC
    قدرت کنسول‌ها که واقعا خیلی کمه … یکیم اصلا با دسته مگه میشه بازی کرد؟! اصل لذت بازی به نشانه‌گیری با ماوسه

  5. Avatar حامد

    بنظر من کنسول فقط بدرد بازی هایی همچون Fifa و Mortal Combat میخوره، بازی های استراتژیک، اکشن و… نیاز به ماوس و کیبورد دارن.

    1. Avatar مهدی غ

      خب همین بازی هایی که شما گفتین رو میشه با دسته توی پیسی هم بازی کرد!!!!! پس فقط پیسی !
      در ضمن اکثر گیمرای حرفه ای پیسی حتی همین بازی ها رو هم با کیبورد می تونن انجام بدن

    2. Avatar alireza

      کاملا در اشتباهی کاملااااااااااااااا

  6. Avatar امیر اسدی

    اگه بخواییم دسگاه رو ثابت در نظر بگیریم یعنی PC و کنسول، نه لپتام گیمینگ، یک نگاه به E3 امسال بندازید، اشک من در اومد از بازی هایی که فقط برای کنسول معرفی شده بودند،من شخصا به خاطر تجربه PS3 کنسول بعدی سونی رو نخریدم، اینکه چجوری بازی ها ظرف ۲ ماه از ۹۰ هزار تومن رسیدند به ۲۰۰ هزار تومن! ولی قیمت محتوا فقط مختص ایران هست، اینکه ما حق تولید کننده رو رعایت نمیکنیم دلیل بر زرنگی و برتری PC نیست. ولی وقتی به محتوا نگاه میکنیم واقعا به این نتیجه میرسیم که واقعا کنسولها از کامپیوتر ها قوی تر هستند در این محدوده، مثلا کسی که ۱۰ میلیون PC بسته ولی نمیتونه TLOU یا Uncharted رو بازی کنه چه فایده ای داره؟ مثل اینه طرف مازراتی داره یا پورشه ولی باید با تویوتا پریوس توی محدوده سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بره!

    1. Avatar مهدی غ

      این حرف شما هم دلیل بر برتری کنسول نمیشه، چون دقیقا علت ارائه بازی های مختص به کنسول ها فقط برای همین رقابت هست که بتونن ملت رو مجبور به خرید کنسول کنن! چون اگر این بازی های اختصاصی رو نسازن مردم خیلیاشون اصلا به سمت کنسول نمیرن! همین نشون برتری پیسی هست!

  7. Avatar Aryobarzan

    درضمن بازی های کنسول واقعا گرونن ویکی مث من اگه بخوام همه بازی های موردعلاقه ام روبازی کنم ازپسش برنمیاااااااااام

  8. Avatar Aryobarzan

    س.پی سی ی جورمزایاداره وکنسول هم ی جورمزایای دیگه.پی سی هاگرافیک عالی اجرای عالی دربیشتربازی ها وارزان بودن ودردسترستربودن بازی هاش وداشتن موس @وکنسول اماواقعاحسی ک ازبازی بهت میده کاملا متفاوته ازپی سی است قسمت انلاینش واقعا قویتره وادم سیرنمیشهد ازبازی کردن باهاش ….من پی سی روبرای بازی هایی مثله اساسین وکال اف ترجیح میدم چون واقعا بیشترلذت میبرم امابرای فوتبال بسکتبال بازی های ماشینی مثله نیدفوراسپیدو …..کنسول واقعا عالیه وحس فوق العاده ای داره…

  9. Avatar علی

    pc چون نیاز به دسته نداره وگرافیکش بهتر از کنسول هستش

  10. Avatar Ahmad RA

    من معتقدم هرچیزی برای یه کاریه.مثلا pc یا رایانه شخصی برای انجام کارهای شخصی و روزمره هست و کنسول بازی که اسمش روشه مخصوص بازی کردن هست.همونطوری که دوستان هم اشاره کردن بازی ها اول برای کنسول های بازی منتشر میشه و بعد از ماه ها یا حتی سال ها برای pc ها ژورت میشه و این برای یه گیمر خیلی سخته که مدت ها منتظر اومدن یه بازی برای pc بشه.کلا تو کنسول های بازی راحت تر و سریع تر میشه بازی ها رو انجام داد و دوستانی هم که فکر می کنن بازی هایی مثل call of duty وبازی های اکشن تفنگی روی کنسول های بازی سخته کاملا در اشتباهن چون نشونه گیری تو کنسول های بازی راحت تر از pc هست به این دلیل که سازنده بازی برای کنسول های بازی این قابلیت رو تعبیه کرده که اگر ۱۵ تا ۲۰ سانت اختلاف نشونه داشتید اونو درست روی هدف تنظیم کنه.

  11. Avatar مهدی غ

    من تا عمر دارم فقط پی سی باز می مونم، حتی اینم بگم که توی خونه اقوام دوستان هم دور همی که هستیم هم PS رو تست کردم و میدونم چجوریه هم Xbox رو.
    البته تنها چیزی که از بین دو کنسول میتونم بگم اینه که با جای قرار گرفتن استیک سمت چپ دسته ایکس باکس بیشتر حال کردم!! ولی در کل من یه پی سی گیمر هستم و وسیله اول و آخر و اصلی من که باهاش حال میکنم فقط و فقط موس و کیبوردمه. هر چند که برای اولین بار توی ۱۸ سال پی سی باز بودنم، مجبور شدم به خاطر بازی NBA 2K16 یه دسته بخرم و فقط برای همین بازی بوده و هست!

    واقعا هیچ چیز نمیتونه به اندازه پی سی بهم لذت بده من واقعا نمیتونم کنسول رو درک کنم با این که باهاش سر و کار هم داشتم توی دور همی دوستان یا اقوام! ولی پیسی چیزی هست که همیشه دست شما رو باز میذاره شما کاملا از نظر سخت افزار و کارهایی غیر از بازی و تنوع زیاد بازی های حرفه ای و ساده دستتون بازه و هیچ وقت هم تمومی نداره براتون.

    حتی برای اون دست از افرادی که میگن بازی های جدید دیگه کرک نمیشن، اولا خیلی هاشون بالاخره هرچند دیر کرک میشن، نمونش مثلا بتلفیلد هارد لاین، به فرض هم نشن بازم مهم نیست میریم اصلش رو با کمی زرنگ بازی به این بازرگانی ها وارد کننده میگیم برامون تهیه کنن و بیارن از خارج! واقعا چیز عجیبی هم نیست چه بهتر حداقل میشه بخش آنلاینش و خیلی چیزای دیگه شو هم مورد استفاده قرار داد.
    مگ غیر از اینه که بازی های کنسول هم همین قدر گرون در میان؟! تازه خیلی از بازی های حرفه ای یا ساده هم هستن که هنوز که هنوزه کرک میشه که بشن! پس هنوزم پیسی خیلی جلوتره.

    من حتی گاهی از بازی های نسل جدیدم که خسته میشم رو میارم به بازی هایی که خیلی اسم و رسمی ندارن و توی اینترنت هم خدا رو شکر پره! بدون این که خرج سی دی های غیر معقول توی بازار کنم از ترافیک اینترنتم که برای همین کار کنار میگذارم استفاده میکنم و بازی رو دانلود میکنم! و واقعا هم خیلی گیم دارم. فکر نکنم یه کنسول باز این همه تنوع گیمی که مای پیسی باز میتونیم داشته باشیم حتی توی خوابش داشته باشه!!! اینو شک نکنید! حتی پولدارترین آدمای کنسول بازم این وضعیت رو نخواهند داشت!

    بازی های اول شخص رو که دیگه نگوووو! اصلا با کنسول نمیشه حتی یه ثانیه شو بازی کنی! اه اه اه. من حاضر یه مسابقه با حرفه ای ترین گیمر کنسول بذارم ببینم کی میتونه با دسته منو ببره!! بچه بازیه دسته توی اول شخصا!! من با موس dpi رو توی کسری از ثانیه همچین عوض میکنم که تا اونا بخوان منو هدف بگیرن هد شات میشن! :))

    در آخر این که بالا برید پایین بیاید، بدون این که قصد کل کل باشه، واقعا منطقی هم نگاه کنیم پیسی کامل ترینه از هر نظر و صد البته بهترین.
    یادتون باشه همین بازی های خاص کنسول ها رو با همین پیسی ها میسازن! موتورهای بازی ای که توی پیسی این اشکال و … رو براتون شکل دادن!!!!!
    در ضمن من پیسی گرونی ندارم و با قیمتی معقول خریدمش که حدود ۲ و نیم برام در اومد! حالا اینجا چطوری میگن ۹ میلیون نمیدونم!! از نظر گرافیک هم چیزی کمتر از کنسول ندارم

    آها راستی، بازی های خاص کنسول ها رو هم لطفا عَلَم نکنید برای ما! اونا رو من اگه دلم خواست میرم خونه دیگران بازی میکنم! خدا رو شکر همشون هم یه دست بزنی تمومه! مثلا جوری نیست که تمومی نداشته باشن! تو دو سه روز حداکثر تموم میشن. هرچند خیلیاشون برام مهم نبودن بس که تنوع خودم دارم دیگه به اونا فک نمیکنم. فقط آنچارتد۴ هست که میشه گفت واقعا وسوسه داره که اونم میشه رفت خونه یکی بازیش کرد.
    اگه کنسول چیز درست حسابی ای بود، نمیومدن براشون بازی اختصاصی بزنن اونم با این حد که بخوان کنسولاشون رو بفروش برسونن به همین واسطه! وگرنه میومدن برای همه دستگاه ها می دادن بیرون که سود بیشتر ببرن! هدف اصلی فقط فروش کنسول هست!

    با تشکر

  12. Avatar nam

    :PC master race
    gaben
    multi monitor
    higher frame rate
    ***more games
    MODS
    peripherals
    higher synchronization tech(g-synch ans V – synch)
    better graphics
    more control over content
    system modification (pretty RIGs)
    more hard drive if you wish to keep more games
    better everything

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه