چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. محسن

    سلام من هم یکی از مشتری های شما هستم و از خدماتی که ارائه میدیت کمال تشکر رو دارم من خودم وقتی قیمتی رو دیگران ازم میپرسن یه راست میرم دیجی کالا و بعد قیمت کالا ها رو براشون میگم ،هر روز با گوشی که به وایفای وصل میشم تا اخبار رو ببینم به دیجی کا هم میام ، سایت مفیدی دارید ، اقا نیما در مورد ebay یا آمازون هم باید بگم که اصلا به کل هر چی میبینید یا میشنوید رو دروغ فرض کنید تا زمانی که این شرکت ها واقعا پاشون رو تو ایران گذاشتن شما با چشتون دیدیت اونوقت باور کنید اخه این دور و زمونه که دلار ۳۵۰۰ تومان هست و همه حرف ها دم از تحریم کالاهای امریکایی و مصرفی خارجیه من فکر نمیکنم که اصلا اجازه بدن که اسمشون بیاد چه برسه کالاهاشون ،متوجه ام که برای دیجیکالا خیلی خوشاینده که این شرکت ها رقیبش بشن ولی باید به این نکته توجه کنید که حضور همچین شرکت هایی در ایران به نظر من فقط یک رویاست

    1. ممنونم محسن جان. خوشحالم که تونستیم راضی‌تون کنیم.

  2. Amir

    انشالله روزى برسه که از آمازون هم بهتر باشید و کارتون از اونها هم گسترده تر باشه و خدماتتون بهتر و بهتر بشه❤️

    1. امیر عزیز! ممنون از دعای خوبت. قول می‌دیم تمام تلاش‌مون رو برای اینکه لیاقت محبت شما دوستان رو داشته باشیم انجام بدیم.

  3. عليرضا

    من از دیجی کالا بسیار ممنون هستم. اول و مهمترین دلیل اون اینه که برای اولین بار، تجربه خرید مطمئن از یک فروشگاه آنلاین با محصولات متنوع رو براى ما ایرانیها فراهم کرد. من، همیشه با حسرت به امکان خرید از فروشگاههایی مثل آمازون نگاه میکردم، دیجی کالا این تجربه دلپذیر را تا حد زیادی براى من فراهم کرد. قیمت مناسب، سرعت ارسال و بسته بندى و سایر خدمات دیجی کالا، براى من تجربه بسیار خوش آیندى بود و هنوز هم هست. اگر همه اینها را در کنار ریسک سرمایه گذاری، ملزومات فرهنگی، اقتصادی و… که ویژه کشور ما است قرار دهیم، هنر و ارزش کار دیجی کالا بیشتر روشن میشود.
    از آنجا که بحث برگشت اجناس در دیجی کالا پیش آمد، بی انصافی بود اگر حرفی نمیزدم و شاید دلیل نوشتن این خطوط، بیشتر همین مورد بود. من اقلام زیادى از دیجی کالا خریده ام و در ٢ مورد کالا را مرجوع کرده ام. اتفاقا کالاهاى مرجوعی به نسبت گران قیمت و یکی از آنها نسبتا سنگین وزن بود. در هر ٢ مورد، بدلیل منطقی بودن دلیل مرجوع کردن کالا، بدون کوچکترین مشکلی هزینه خرید و حتی هزینه پستی برگشت کالا را دریافت کردم. من و دیگران چه آمازون و دیگران بیایند یا نیایند، دریچه ای که اولین بار دیجی کالا برویمان گشود را فراموش نخواهیم کرد.

    1. علیرضا جان! بابت کامنت دلگرم‌کننده‌ت ممنونم!

  4. محمد

    اولین و بهترین بودین و خواهید ماند ، واقعن بجای خرده گیری باید قدردانی کرد از فروشگاه خوب دیجیکالا…خسته نباشید 🙂

    1. ممنون محمد جان!

  5. رضا

    دیجی کالا یک عیب بزرگ داره اونم اینه که هیچ وقت حاظر به کم سود کردن نیست و با این که با قیمت کمتری محصولات رو نسبت به رقیباش تهیه میکنه اونو به قیمت گرون تری میفروشه و تضمین بهترین قیمتم شعاری بیش نیست(خودم برام پیش اومده که بعد از ده روز گفتن مورد قبول نیست)و همچین هزینه های پستی این سایت دوبرابر نرخ پستیه(که دیجی کالا حدود نصف نرخ پستی رو به پست میده)مثلا من میخواستم یک پرینتر بخرم که دیجی کالا ۲۸۵۰۰هزینه پست میگرفت که من اونو از رقیب فعلی دیجی کالا تهیه کردم با هزینه ارسال رایگان و ۲۰درصد ارزان تر از دیجی کالا در مجموع با وجود این عیب بزرگ رقابت برای دیجی کالا سخت خواهد بودالبته دیجی کالا مشتریان بسیار خوبی داره که کلی قربون صدقه ی دیجی کالا میرن که واسه این که فقط سفارشونو اورد براشون

    1. رضا جان! برخلاف نظر شما عملکرد شفاف و دقیق ما نشون می‌ده نه تنها حاشیه‌ی سود بسیار پایینی در کالاهامون داریم، بلکه تونستیم در بازار رسته‌های مختلف کالایی قیمت‌ها رو واقعی کنیم و از شکل نادقیق سابق در باریم. در مورد سیاست تضمین قیمت هم اگر مطابق با شرایط استفاده‌ی ما عمل کنید نه تنها می‌پذیریم، بلکه سعی می‌کنیم غیر از فردی که موضوع رو به ما اطلاع داده، برای مشتریان دیگری هم که در اون بازه‌ی زمانی خرید مشابهی داشتن سرویس مشابهی ارائه بدیم.
      ما به وجود مشتریان وفاداری که به قول شما قربون صدقه‌مون می‌رن افتخار می‌کنیم و تمام پیشرفت‌ خودمون رو مدیون حمایت‌های اونها می‌دونیم؛ و البته دست از تلاش کردن برای راضی کردن مشتریان سخت‌گیری مثل شما هم بر نمی‌داریم! 🙂

      1. رضا

        متاسفانه رقباتون این حاشیه سودی که شما بسیار پایین میدونین رو بالا میدونن (این جور که میگید بسیار پایین حس دلسوزی ادم به جوش میاید :))))) من باب تضمین بهترین قیمت هم که برای من اصلا اونطور که شما فرمودید نبود بقیه رو نمیدونم
        این مشتری هایی هم که بهشون افتخار میکنید وقتی تخفیف های ۷۰ درصدی واقعی اون سایت ها رو ببینن از تخفیف های ۱۵۰۰تومنی شما دلزده میشن و قربون صدقه ی اون سایت ها میرن
        خلاصه عرض کنم برای من فرقی نمیکنه شما مشتری هاتون رو از دس بدید یا ندید ولی با این سیاست قیمت گذاریتون چندان در این رقابت پیروز نمیشید
        نکته ی دیگری که صلاحیت و صداقت شما رو زیر سوال میبره همین هزینه ی پست هستش که دقیقا ۲ برابر سایت های دیگه هستش که اگر حرف بنده رو قبول ندارین میتونین سایت های دیگه رو بررسی کنید یا به سامانه محاسبه هزینه ارسال مرسول سایت پست برید (البته امید وارم این طور پاسخ ندید که هزینه ی پستی که میگیرید کمتر از نرخ پست هستش و باز هم حس دلسوزی مارو به جوش بیارید)

      2. رضا جان! نیازی به دلسوزی کسی نیست! خانواده‌ی هزار نفره‌ی کارکنان دیجی‌کالا خودشون دلسوزترین آدم‌هایی هستند که دارن برای برنده شدن، با هم برنده شدن در این کارزار می‌چنگن و برای همین هر روز بهتر از دیروز هستیم و در حال رشدیم. مشتری‌هایی که به‌شون افتخار می‌کنیم هم مارو ترک نکردن و رقبایی که استراتژی‌شون در تمام دنیا فقط دامپینگ قیمت و دزدیدن نیروی انسانی متخصص با وعده و وعید بوده، تا حالا کوچکترین آسیبی به سهم بازار ما نزدن. برای برنده شدن در این رقابت که می‌دونیم بسیار سخته، نه نیازی به دلسوزی داریم نه رقبامون رو دست‌کم می‌گیریم. مثل همیشه هدف‌های بزرگ داریم، براش برنامه‌ریزی می‌کنیم و با خلاقانه‌ترین شیوه‌های ممکن درصدد توسعه‌ی کسب و کارمون هستیم. صلاحیت و صداقت من هم با حرف بی منبع و منطق شما در مورد دو برابر بودن قیمت ارسال‌مون زیر سئوال نمی‌ره. ما هر روز و هر لحظه سایت‌های دیگه رو چک می‌کنیم و به ارسال رایگان یا ارزون‌مون نمی‌نازیم. مزیت‌های رقابتی ما قیمت‌تمام شده‌ی کمتر کالا به علاوه ویژگی‌های زیاد دیگه‌ایه که گفتنش اینجا دردی دوا نمی‌کنه، چون قطعا در صفحه اول دیجی‌کالا دیدین‌ش!
        موفق باشید! 🙂

      3. رضا

        در مورد دلسوز بودن کارکنان شما هیچ شکی نیست نمونشم خود شما که این وقت شب دارین با حوصله تک تک نطرات رو میخونین و پاسخ میدین
        و بی منبع بودن حرف منم بازم به دلسوزی شما بر میگرده چون فک کنم سایت های دیگه و سامانه محاسبه قیمت مرسوله پستی که عرض کردم منبع هستن متاسفانه این نطرات قابلیت ضمیمه کردن فایل نداره و گرنه مدرک و منبع معتبر تر هم تقدیمتون میکردم
        همچنین شما مختارین به دوبرابر بودن هزینه ارسالتون ببالین و کسی جلوتونو نگرفته

  6. Ali

    حدود سه سال پیش من اولین خریم رو از شما داشتم. و برای اولین بار بود که از خریداینترنتی راضی بودم.
    یادم میاد قبلا یه سی دی فیلم از یه فروشگاهی خریدم.ارسال که افتضاح بود … سی دی که کلا خط داشت.. فیلم هم کیفیتش فوق العاده بد بود و بدتر از همه اینها فروشگاه هیچ مسئولیتی قبول نکرد
    اما بعد از شما بود که فروشگاه های اینترنتی یکی یکی از اون حالت کلاهبردارانه در آمدند و راه درست رو پیش گرفتند.
    این شما بودید که به فروشگاههای اینترنتی باد دادید که اگر میخواهید پیشترفت کنید باید مشتری مدار باشید. باید صداقت داشته باشید. باید سرعت عمل داشته باشید.
    با شما از خریدم راضی هستم.
    متشکرم از اینکه اجازه میدهید به شما اعتماد کنم.
    موفق باشید.

    1. علی جان! ما از شما ممنونیم که به ما اعتماد کردید. قول می‌دیم تمام تلاش‌مون رو بکنیم که لایق اعتماد و همراهی شما باشیم.

  7. علی

    از فروشگاه های داخلی زیادی خرید داشتم، بی شک دیجی کالا بهترینشون هست،
    بسته بندی، ارسال، اطلاع رسانی، همه چی عالیه.
    فقط بعضی از محصولات در مقایسه با سایر فروشگاه ها تفاوت قیمت داره، حداقل ۲۰ هزار تومان دیجی کالا گرون تر میده، چند مورد پیش اومده تا به حال ولی چون با وضعیت بازار آشنا نیستم نمیتونم نظر بدم، دوستان اگه دلیلش رو میدونند توضیح بدند.
    یه عیب دیگه هم، بنده الان چند روز هست که دنبال کیبورد Lenovo z500 هستم ولی متاسفانه دیجی کالا این قطعات رو نمی فروشه، اگه میفروخت که دیگه در ضمینه تکنولوژی نیازی به آمازون و اینا نبود.

    1. ممنون علی جان! تلاش می‌کنیم تا با رفع مشکلات‌مون هر روز میزان رضایت‌ شما رو از خودمون بالاتر ببریم.

  8. سامان امینی

    از دیجی کالا برای تمامی تلاشی که در این سال ها کرد و با ازایه کیفیت خوب تونست دید مردم رو نسبت به خرید اینترنتی تغییر بده و اعتمادشون رو جلب کنه ، تشکر میکنم و تبریک میگم به گروه بزرگ دیجی کالا که توی تک تک مراحل خرید همیشه تمام تلاششون رو کردند.
    بزرگترین کمپانی ها و برند های جهان هم عیب و ایراد هایی دارند و مسلما دیجی کالا استثناء نیست اما امیدوارم روز به روز سطح خدمات دیجی کالا بالاتر بره ، چون معتقدم هنوز قله های مرتفع تری انتظار دیجی کالا رو میکشن..

    1. سامان عزیز! ما از شما تشکر می‌کنیم که در این سالها با حمایت‌تون باعث شدید به جایی برسیم که امروز هستیم و تلاش می‌کنیم لایق این اعتماد باشیم و با همراهی ادامه‌دارتون به اهداف بزرگتری فکر کنیم…

  9. علیرضا سلطانی

    درود
    من از اون موقه که دیجی کالا معر وف نشوده بود با این سایت موفق آشنا هستم
    خیلی دوست دارم این برادرهای موفق رو از نزدیک ببینم
    وقتی جایی صحبت خریدی میشه من فوری میگم صب کنید الان بهترین قیمت رو میگم.
    جالبه که جواب اطرافیانمو {تو این چند سال}بعد حرف من ببینید :
    اون اوایل این بود : اسم سایتش چی بود؟؟؟
    سال بعد : بازم میخای ازدی جی کالا قیمت کنی ؟
    بعدگفتند :تو دیجی کالا قیمت کن ببین….
    الان تا میام حرفی بزنم میگن خود مون سفارش د اد یم فرد ا د م د ر خونه است.
    حالا شد ه د یجی.
    من خیلی کیف میکنم میبینم تو این اوضای بد اقتصاد ی کشور یه همچین جوان هایی تا این حد موفقند .
    با اینکه هیچ سود ی تو جیب من نمیر ه هرچی این سایت گسترده تر میشه من لذ ت میبرم.
    هموار ه پیروز باشید.

    1. ممنون علیرضا جان!

  10. lemmy kilmister

    آقای رسول زاده ی عزیز سلام
    بنده و خانواده ام مشتری دیجی کالا هستیم و واقعا از این که شرایط خرید اینترنتی رو برای ما فراهم کردید از شما ممنونیم (و ای کاش بخشی را هم به فروش قطعات موبایل و رایانه اختصاص میدادید).
    مدتی قبل در رابطه با همین موضوع نظری ارسال کردم که از انتشارش صرفه نظر کردید و چندین بار هم زیر اخبار دیجیکالا مگ به همین شکل. در صورتی که نظرات من به هیچ عنوان توهین امیز نبود و هیچگونه لفظ رکیکی در خود نداشت فقط کمی با نظر نویسنده مغایرت داشت.شاید اگر در این زمینه قدرت انتخاب بیشتری داشته باشم با این طرز برخورد دیگر سراغ خرید از این شرکت نروم.
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما دوست عزیز.

    1. دوست عزیز! اطلاع دقیقی در مورد دلیل تایید نظرتون ندارم. اما بابت همراهی‌تون صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم همراهی‌تون رو در آینده هم از ما دریغ نکنید.

  11. علی احمری

    سلام خسته نباشید
    دیجیکالا واقعا سایت خیلی خوبیه و چند خریدی که ازش داشتم راضی بودم، فقط اسلامشهر که جزئی از استان تهران هست و فاصلش خیلی خیلی کمه با تهران رو تحویل اکسپرس نداره که همین موضوع باعث میشه خیلی از خریدامون رو ازش انجام ندیم 🙂
    با اومدن آمازون و فروشگاه های جهانی دیگه هم بازار تجارت الکترونیک ایران یه جورایی از حالت انحصاری خارج میشه و رقابت بیشتر میشه و به تبع کیفیت خدمات هم بالاتر میره که به نفع کاربرا و همچنین شرکت هایی همچون دیجی‌کالاست، امیدوارم موفق تر از قبل باشید ❤

    1. علی جان! تلاش می‌کنیم که رضایت خاطر شما رو بیش از قبل جلب کنیم. ممنون.

  12. حامد رحیمی

    در سال های اخیر دیجی کالا چنان خوب بوده که میشه گفت تبدیل به یک “برند” شده و نکته ی مثبت اینه که به بهترین بودن راضی نیست و همچنان در راه بهتر شدن تلاش میکنه
    این چیزیه که باعث میشه من به تیم دیجی کالا احترام زیادی بذارم
    اومدن آمازون و ای بی هم میتونه انگیزه ی دیجی کالا رو برای بهتر شدن بیشتر کنه و اونچه واضحه اینه که همیشه همچین رقابت هایی به سود ما مشتری ها خواهد بود

    1. ممنونم حامد جان! ما هم تلاش‌مون بهتر شدن تجربه‌ی کاربران‌مون خواهد بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه