چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. علی اسدپور

    این بی […] ها این همه سال کجا بودن که الان میخواد پیدا شون شه. بهترین سخن فرمایش رهبریه “اقتصاد مقاومتی” حمایت از این شرکت ها برخلاف فرمایش رهبر است.به شخصه دوس دارم با حمایت مردم دیجی کالا هر روز پشرفت کنه.بماند که خوراک شب و روز من دیجی کالا هست و روزی نیست که تو صفحه های دیجیکالا نپلکم!

    1. ممنون که با ما همراهی می‌کنیم. امیدوارم در عصر جدید رقابت و زندگی در فضای بین‌المللی سربازان خوبی برای مملکت‌مون باشیم.

  2. همایون

    استفاده از شرایط پسابرجام یعنی اینکه پای دیجی کالا رو به بازار بین المللی بکشونیم و رقیب قدر Amazom و eBay کنیم ؛ نه اینکه صرفا هم و غم مون نشوندن رقبای خارجی پای سفره بازار داخلی باشه. هدف باید اونقدر بزرگ باشه ، نه اینقدر کوچیک. اون وقته که همه چیز عالی می‌شه ، درست مثل خارج.

    1. مرسی همایون جان که یادآوری کردی بزرگ فکر کنیم. تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم که همه چی درست بشه مثل خارج! 😉

  3. پوریا

    سلام. ممنون از خدمات عالیتون.
    به نظرم با ورود این شرکت ها به ایران بازم دیجی کالا طرفدارایی داشته باشه. چون تو این چند سال اخیر دیجی کالا تونسته توجه و اعتماد مردم رو جلب کنه. ولی تنها اشکال دیجی کالا به نظرم ناموجود بودن بعضی اجناس هست. مثلا گوشی های بلک بری که از وقتی یادم میاد ناموجود بوده. اگه این مشکل رفع بشه شاید مردم به دیجی کالا حتی بیشتر از آمازون و ای بی اعتماد کنن.

    1. اگر گوشی بلک‌بری هم به شکل رسمی و قانونی وارد کشور بشه قول می‌دیم جز اولین عرضه کننده‌هاش در ایران باشیم پوریا جان!

  4. hamid

    پیشرفت روند قابل پنهان کردن نیست

    1. متوجه منظورتون نشدم حمید جان، ولی ما پیشرفت‌مون ر و حتما پنهان نمی‌کنیم! 🙂

  5. saeed

    واقعیت اینه که amazon یا ebay هم بیاد باز شما مشتریتون رو از دس نمیدین. چون مشتری میشناسه اینجا رو انصافا هم قابل اعتماده. بخاطر همین من اصلا نگران نیستم که شما مشتری هاتون رو از دس بدین نمیشه اینجور چون همه میشناسن اینجارو. خسته نباشید.

    1. ممنون که دلگرمی می‌دید. دل‌خوش به حمایت‌های شما به تلاش کردن ادامه خواهیم داد.

  6. زهرا اسحاقی

    تولید محتوای بی‌طرفانه و ایجاد بستری مناسب جهت انتخاب درست کالا، از جمله موارد مثبتیه که دیجی‌کالا همیشه بهش توجه داره. این سایت همیشه سعی کرده هم‌راستا با نیاز مصرف‌کننده پیش بره و خوشبختانه تا به امروز در این زمینه خیلی موفق بوده؛ فیدبک‌های مثبت مردم هم نشان دهنده‌ی عملکرد درست آن در ارائه خدماتشه. 🙂

    1. ممنونم زهرا جان! خوشحالم که همکاران درجه یکی مثل شما تونستن دیجی‌کالا رو به اینجا برسونن و امیدوارم بازخوردهای مثبت مردم به همه‌مون این انرژی و انگیزه رو چند برابر کنه تا آینده‌ی بهتری رو برای خودمون، مشتری‌هامون و کشورمون رقم بزنیم.

  7. علی

    آقا مگه من دیوانه ام چیزی که مملکت خودم داره و بهش اطمینان دارم رو از اجنبی درخواست بکنم میخواد گنده تر از اونها هم بیاد ما به دیجی کالا اطمینان کردیم و اعتمادش رو هم پس داده فقط چند مورد رو میخواستم اینجا بگم چند تا انتقاد
    ۱- تو بعضی از کالاها قیمت از بازار بیشتره و این باعث میشه خرید اینترنتی تو ایران کمتر بشه
    ۲- بعضی از کالا ها که ناموجود میشه دیر موجودش میکنید و مجبور به خرید از بازار میشیم این هم باعث افت فروش اینترنتی میشه
    ۳- تخفیف هایی که بعد از هر خرید به حساب کاربری اضافه میشه تو سالهای قبل دائمی میموند این خوب بود ولی حالا این تخفیف ها انقضا دارن و زود از بین میرن این اصلا خوب نیست یه بازنگری بشه خوب میشه
    ۴- من به شخصه از افرادی بودم که مخالف چند وجهی شدن دیجی بودم یعنی دوست داشتم فقط کالای دیجیتال رو تو فروشگاه قرار بده ولی بعدا دیدم فعالیت همه جانبه خیلی بهتره چند بعدی کاری کردن بهتر از تک بعدی کار کردنه فقط امیدوارم تو همه قسمت ها کالاهای بیشتری اضافه بشه تا فرد حق انتخاب بیشتری داشته باشه تو زمینه های دیگه هم فعالیت رو آغاز کنید مطمئنا ما حامی شما خواهیم بود
    در آخر میخوام یه خسته نباشید گرم بگم به همه عزیزان زحمت کش دیجی کالا که یه فروشگاه توپ رو راه انداختن و امیدوارم فرهنگ خرید اینترنتی که نهادینه شده تو کشورمون ولی امیدوارم روز به روز بیشتر توجه کنیم به این مقوله

    1. علی عزیز! ممنون که همراه‌مون بودی و تشکر ویژه برای اینکه انتقادات رو به‌مون گفتی. قول می‌دیم برای بهبود همه‌شون تلاش‌مون رو انجام بدیم.

  8. amirHOsein

    البته امیدوارم با اومدن این شرکتا به ایران ، دیجیکالا حس رقابت رو بیشتر حس کنه و شرایط فروش بهتری ایجاد کنه …

    نظر شخصی :
    (من هنوز از دیجی کالا به خاطر برداشتن قابلیت ارسال رایگان +۱۰۰ هزار تومان و افزایشش هزینه ارسال به ۸۰۰۰ تومان گلگی دارم)

    امیدوارم رقابتشون به نفع ما مشتری های اینترنتی باشه .

    تشکر از زحمت هاتون .

    1. ممنون. امیدواریم با تلاش بیشتر بتونیم همیشه راضی و خوشحال نگه‌تون داریم.

  9. وحید

    دیجی کالا که تکه فقط
    اگه تنوع کالا یکم بالاتر بره دزیگه عالیـــــــــــــــــــــــــــ میشهــــ
    🙂

    1. ممنون و چشم! سعی می‌کنیم سبد کالاهامون رو متنوع‌تر کنیم.

  10. محسن

    با سلام
    باید گفت احتمال امدن این غول های فروش انلاین با وجود تحریم های قبل از انرژی هسته ای امکان پذیر نیست سهم این غول ها از بازار ایران در مقابل سایر درامدهاشون انقدر ناچیز هست که بشه امدنشون به ایران رو ساده لوحی دونست هم از لحاظ وجود تحریم ها هم از لحاظ نوع بازار و قوانین حاکم بر این بازار ها
    اگر کالای در امازون با تخفیف ۵۰ در صدی به فروش می رسه این بخاطر تامین کننده یا تولید کننده هست و امازاون هیچ موقع کالای رو با زیان نخواهد فروخت که با زیان فروختن کالاها دامپینگ محسوب می شه و جرم اقتصادی هست که ممنوعیت قانونی داره. اما تامین کنندگان ایرانی اگر تخفیفی رو در نظر بگیرن قطعا دیجی کالا هم اون رو اعمال خواهد کرد.
    قطعا برندهای معتبر وارداتی امازون و … مجبور به تهیه کالاها مستقیما از این نماینده ها خواهند کرد که خودتون می دونید چی در انتظارتون هست. عدم توجه به مشتری . گاها دیده شده همین نمایندگان محترم کالاهای سه سال پیش و از رده خارج رو به قیمت محصولات امروزی و حتی گرونتر می فروشن حالا تقصیر دیجی کالا چیه؟ امازون هم باید از این شرایط بازار تبعیت کنه
    پس در عمل تا انحصار نمایندگی ها هست ورود این غول ها تاثیری در نیازهای مشتریان بطور موثر و چشم گیر نخواهد داشت و تاثیرات اون ناچیز خواهد بود.
    از طرفی اینجا خاورمیانه هست برندهای وجود دارند که محصولاتشون رو با قیمتی فاحش از سایر کشورها در این منطقه عرضه می کنن نه بخاطر گمرک یا مالیات . بله این یک شگرد بازاریابی هست که ازش در این منطقه استفاده میشه هرچیزی گرونتر باشه بهتر هست مردم اون رو بیشتر می خرن چون پولدارن و نمایندگان اونها سالهاست از این قوانین استفاده می کنن امازون هم چاره ای جز تبعیت از این قوانین نخواهد داشت چون باید از نماینده کالا تهیه کنه و هرگز اجازه واردات بهش داده نخواهد شد.
    بازم میگم منافع ایران انقدر برای اینها ناچیز هست و مخاطرات اون انقدر بالا هست که این خبرها فقط در حد شایعه بمونه.

    1. ممنون به خاطر توضیحات‌تون محسن جان

    2. lio

      با اینکه بازار فروش آنلاین برای شرکت هایی مثل آمازون ارزش چندانی نداره موافقم، اما خب ضرری هم براش نداره
      بنظر میرسه همچین کارهایی بیشتر دلایل سیاسی داشته باشه تا اقتصادی . البته چون آمازون غول فروشگاهی محسوب میشه میتونه سهم زیادی در واردات کالا به ایران هم داشته باشه
      اما عدم پاسخگویی نماینده به مشتریها چه ربطی به آمازون داره؟! آمازون فقط فروشنده ست، نماینده و تولید کننده باید برای خدمات پس از فروش پاسخگو باشن.
      شاید حضور آمازون نمایندگان رو مجاب به رعایت حقوق مشتری کنند، به هر حال قوانینی وجود داره. و همینطور قوانین بین المللی

      1. دوست عزیز! همونطور که گفتید آمازون موظفه کالاهایی رو عرضه کنه که طبق قوانین کشور باید به کاربران ایرانی خدمات ارائه بدند، پس درست شبیه امروز باید سراغ توزیع‌کنندگان و خدمات‌دهنده‌های داخل کشور بره تا بتونه اجناس مختلف رو در سایت برای ایرانی‌ها عرضه کنه.

  11. saeed

    با سلام. دیجی کالا کیفیت محصولات و مخصوصا سایتتون خیلی بالاست در حد استاندارد جهانیه انصافا. ولی خیلی زود کالاهارو ناموجود میکنین. من الان میخوام آیفون۵sبخرم نوشته ناموجوده. من نمیدونم چیکارکنم که این کالا رو از دیجی کالا بخرم یعنی خودم دوس دارم بخرم از اینجا. میخوام امتحان کنم اولین خریدمو از دیجی کالا.

    1. سعید جان سلام! بازار گوشی موبایل به دلیل اینکه واردکننده‌ها در انتظار تعیین تکلیف ماجرای ثبت گوشی‌ها و فعال نشدن گوشی‌های قاچاق هستند کلا در حالت رکوده و موجودی کالا در اون به شدت کاهش پیدا کرده. خوشحال می‌شیم اگر زودتر کالای مورد نظر شما رو پیدا کردیم موجودش کنیم 🙂

  12. زابلی اصیل

    با سلام عالی بوده دیجی کالا
    فقط لیست قیمت کالاهای ناموجود رو هم بذارید مثه قبل عالی میشه
    و واسه اوردن کالاهای ناموجود یکم سرعت بالاتر داشته باشید خیلی عالیه

    1. سلام و ممنون. حتما سعی می‌کنیم مواردی که مد نظر دارید عملی کنیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه