شما بگویید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، برای رسیدن به هدف اصلی خود، یعنی خلق بهترین تجربه‌ی خرید اینترنتی، بازطراحی بسته‌بندی سفارش‌ها بر اساس نیازهای اصلی مشتریان را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا چالش طراحی بسته‌بندی دیجی‌کالا در حال برگزاری است. دیجی‌کالا قصد دارد با تکیه بر تجربه و دانش تخصصی برترین طراحان صنعتی کشور، طراحی فعلی بسته‌بندی‌های خود را به چالش بکشد. اما ممکن است مشتریان در تجربه‌های خود از برخورد مکرر با بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا به نکاتی رسیده باشند که حتی به ذهن برترین طراحان صنعتی هم نرسد. به همین دلیل ما در دیجی‌کالا مگ تصمیم گرفتیم موضوع «شما بگویید» این هفته را به انتظارات مشتریان از بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا اختصاص دهیم. نظرات و تجربیات شما به عنوان مشتری می‌تواند دیجی‌کالا را برای رسیدن به هدف اصلی‌اش یعنی رضایت شما یاری کنید. پس شما بگویید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟

تفاوتی نمی‌کند چه کالایی را خریده باشید؛ تقریبا همیشه ابتدا با بسته‌بندی آن روبرو می‌شوید. بنابراین بسته‌بندی محصول، نقش بسیار زیادی در ایجاد یک تجربه‌ی خرید لذت‌بخش دارد. بسته‌بندی خوب می‌تواند میزان رضایت شما را از کالایی که خریده‌اید تحت تاثیر قرار دهد و تصویر ذهنی شما را از یک برند تقویت کند. دقیقا به همین دلیل است که کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، به بسته‌بندی محصول همان اندازه اهمیت می‌دهند که به خود محصول. شاید باور نکنید ولی اپل در سال ۲۰۰۷ حتی برای بسته‌بندی آیفون هم پتنت (گواهی ثبت اختراع) دریافت کرده بود. طراحی بسته‌بندی آیفون مثال خوبی است از این که چطور بسته‌بندی می‌تواند نقشی فراتر از محافظت و زیبایی داشته باشد. بسته‌بندی‌های اپل راحت و آرام باز می‌شوند و با قرار دادن محصول در بالاترین بخش جعبه، هیجان در دست گرفتن کالای جدید را به تجربه‌ای شبیه به باز کردن یک هدیه تبدیل می‌کنند.

طراحی بسته‌بندی می‌تواند در ابعاد بزرگ حتی بخشی از مسئولیت اجتماعی یک کمپانی باشد. برای مثال پوما در سال ۲۰۱۰ به هدف کمک به توسعه‌ی پایدار و حفظ محیط زیست، با طراحی سنتی جعبه‌های کفش ورزشی خداحافظی کرد. جعبه‌های کفش جدید پوما از یک ساختار ساده‌ی مقوایی تشکیل شده بود که داخل کیفی با امکان استفاده‌ی مجدد قرار داشت. این کمپانی موفق شد با استفاده از سیستم بسته‌بندی و توزیع جدید، در مجموع سالانه تا بیش از ۶۰ درصد در مصرف کاغذ و آب برای تولید بسته‌بندی صرفه‌جویی کند.

علاوه بر نمونه‌هایی که گفته شد، عوامل بی‌شمار دیگری هم می‌توانند در طراحی بسته‌بندی مناسب دخیل باشند که بخش زیادی از آن‌ها مستقیما به تجربه‌ی کاربران ارتباط دارد. بنابراین تجربه‌ها و نظرات شما می‌تواند بهترین راهنما برای طراحی بسته‌بندی جدید دیجی‌کالا باشد. اگر دوست دارید در این راه به دیجی‌کالا کمک کنید، تجربه‌های خود از بسته‌بندی‌های فعلی را با ما در میان بگذارید و بگویید از بسته‌بندی بعدی دیجی‌کالا چه انتظاراتی دارید؟

بروز رسانی: به دلیل ادامه‌ یافتن «چالش بسته‌بندی دیجی‌کالا»، این هفته (۱۹ مرداد ۹۶) پادکست «آن‌چه شما گفتید؛ از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟» را منتشر نمی‌کنیم. جمع‌بندی نظرات شما به آینده موکول می‌شود تا تعداد بیشتری از مخاطبان دیجی‌کالا مگ بتوانند به این سوال ما پاسخ بدهند: «از بسته‌بندی دیجی‌کالا چه انتظاری دارید؟» نظرات خود را به صورت کامنت زیر این مطلب برای ما بنویسید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵۳ دیدگاه
  1. مهدی

    تو رو خدا کمتر کاغذ مصرف کنییییید

  2. حسین عبدی

    سلام
    بسته بندی دیجی کالا باید خیلی ساده باشه در حین سادگی هم باید زیبا باشه .
    مثلا برای بسته بندی فلش کارتن بسته بندی باید یکم بزرگ تر از محصول باشد .
    چونکه نباید به محیط زیست اسیب برسد .

  3. ahmad

    با سلام
    لطفا بسته بندی هایتان را در ابعاد بزرگ و از جنس بسیار مقاوم استفاده کنید. به عنوان مثال جنس کارتون های موز بسیار مناسب است.
    اگر از ابعاد چند برابر و خیلی بزرگ و مقاوم استفاده کنید در اثاث کشی و جابجایی از کارتون هایتان مثلا برای قرار دادن وسایل خانگی حجیم استفاده کنیم.

    1. محمدحسین

      ????????????????????????????????????

    2. مهدی

      آقا احمد عزیز، قطعا نمیشه برای یک محصول کوچیک،بسته بندی بزرگتری ارایه داد.

      توضیح نمیدم چرا…چون چرایی اش مشخصه.

  4. علیرضا

    مثلا اون نامه که برای مرجوع کردن کالا داخل بسته بندی هست .* به لبه درب کارتن انتقال بدهید . در بیست خورده خرید ۱بار کالا مرجوع کرده ام نباید درصد برگشت کالا هاتون بیشتر از ۳ یا۴ باشد.یابهتر یک بخش برای مرجوع در اپلیکیشن ویا وبسایت طراحی کنید .که هم از انتظار پشت خط تماس پیشگیری شود هم صرفه جویی در وقت و هزینه باشد.
    از اونجایی که بازیافت در ایران ناکارآمد دلیلشم بیشتر خودمونیم. بسته به نوع محصول بسته بندی اراِیه شود که برای خریدار دیجی استفاده چند باره داشته باشد . یادمه محصولی در دیجی کالا دیدم که عملا کارتون بود!! عینک واقعیت مجازی بود . برای کارتون ها میتوانید با رسم نمودار راهنما در داخل جعبه . این عینک یا هر چیزی که نمونه اش در شبکه اجتماعی کم نیست از وسایل دور ریختنی وسایل جالب میسازند البته صرفا جنبه سرگرمی داره.
    بنظر من اول محیط زیست و از اونجایی که هر هزینه به مصرف کننده نهایی برمیگرده نباید زیاد برای ظاهر بسته بندی هزینه کرد . البته پرستیژ دیجی م باید حفظ بشه . چون هر چقدر که زیبا باشه بلاخره ب سطل آشغال منتهی میشه . از اوونجا که بسته بندی لازمه پس کاربرد ثانویه مصرفی یا سرگرمی یا….داشته باشد.

  5. شاندیز

    به نظر من قدیم که تو بگ می دادین خیلی بهتر بود .من هنوز قبلیارو دارم و ازشون استفاده می کنم .کاش حداقل برای جنسای کوچیک هنوز از اون بگ ها استفاده می شد

  6. میلاد

    از وقتی چالش بسته بندی دیجی کالا رو دیدم یک لحظه هم درنگ نکردم و از همون روز طراحی جدید رو شروع کردم(با اینکه رشته تحصیلیم طراحی صنعتی نیست و بانرم افزارهای طراحی هم هیچگونه آشنایی ندارم!)
    در ابتدا ایده های بسیاری به ذهنم رسید ولی در تمامی جنبه ها بسته بندی حال حاضر دیجی کالا در نوع خودش بهترین بود.در واقع ما بایک بسته بندی فوق العاده استاندارد و منطقی روبرو هستیم که بازطراحی اون و البته عملیاتی شدن طراحی جدید انقلابی در بسته بندی خواهد بود!
    من البته انقلاب رو به انقلابی ها سپردم و به ویرایش و اصلاح بسته بندی حال حاضر بسنده کردم و تنها نقطه ضعف بسته بندی حاضر رو شناسایی کردم و در حال اصلاح اون هستم.
    خب این اصلاح به طبع هزینه اضافی در بر خواهد داشت.
    این پست برای من خیلی پست خوبی هست و از تمامی افراد خواهش میکنم با دقت جواب این سوال رو بدن.شاید چیزی که مدنظر شما هست به ذهن من یا کسانی که قصد شرکت در این چالش رو دارن نرسیده باشه.
    سپاس از همه

  7. علی اصغری

    بنظرم نمیخواد تغییر کنه خیلیم خوبه. بسته بندی رو میخوای چیکار اخه پول کالات رو دادی استفادشو بکن تازه دیجی کالا هم که اگه مشکلی برای محصول پیش اومده باشه پس میگیره پس با خیال راحت خرید کن 🙂

    1. علی اصغری

      دفعه بعد پرلایک ترین کامنت دیجی کالا رو خواهید دید 🙂

  8. عرفان

    محصولات حساس ضربه گیر داشته باشن
    ارتقاع جنس بسته بندی
    طراحی جدید و خاص

  9. احمدرضا سبحانی فر

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده از کارکنان بخش تحویل اکسپرس دیجی‌کالا هستم. خدمت شما عرض کنم که بدترین قسمت بسته بندی ها قسمت مشکی رنگ آنهاست که با جابجا کردن چند بسته دست کارکنان چنان سیاه میشود که دست مکانیک چنان نمیشود. لطفاً در باز طراحی خود این موضوع را مدنظر داشته باشید.
    باتشکر از طرف کلیه کارکنان بخش تحویل اکسپرس

    1. میلاد

      رنگ کمتر=هزینه کمتر=رضایت بیشتر شما=جلب توجه کمتر(تبلیغ کمتر)

      باید بین رنگ و زیبایی و تبلیغ تعادل برقرار کرد

      سپاس از شما

  10. amir

    استفاده از ضربه گیر های بهتر

  11. مسعود بیانی

    اولاً ٬ بسته بندی ٬ خصوصاً در سازوکار فروش اینترنتی به طور مستقیم میزان احترام و ارزشگذاری شرکت ارایه دهنده به مشتری رو نشون میده .من خرید اینترنتی زیاد انجام دادم ٬ چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور و از سایتها (معتبر و غیر معتبر) . برخی از سایتهای معتبر هستند که به جای بسته بندی جعبه از پاکت (مقوایی یا پارچه ای ـــ که در متن هم بهش اشاره شده بود) یا امثالهم استفاده میکنند (مسلماً برای صرفه جویی در بسته بندی ) و چه بسا جنس خریداری شده هنگام حمل و تحویل به مشتریدچار اسیب شده که خب مسلماًطبق قوانین مشمول تعویض خواهد شد و فقط هزینه ی اضافی (خسارت خود کالا٬هزینه های حمل و…..) متحمل سایت فروشنده خواهد شد ٬قایدتا توع بسته بندی به جنس کالای داخل جعبه و مسافت و نوع حمل بسته بستگی داره . با توجه به همه ی این تفاسیر سایت دیجی کالا بهترین و مستحکمترین بسته بندی رو در این بین داره و همین امر استحکام بسته بندی هم رسیکهای حمل و نقل رو کاهش میده و هم مشتری احساس میکنه که بهش احترام گذاشته شده .
    دوم ٬ از طرفی این معقوله حس زیبایی شناختی جعبه و چینش محتویات داخل اون بر میگرده که خب باز هم با نمونه ی موفقیت امیزی رو برو هستیم .
    در آخر باید اشاره کنم که واقعاً نقصی در سیستم شما دیده نمیشه چه از نظر مقاومت و چه از نظر زیبایی
    حتی باید به این مورد اشاره کنم که لوگو و بسته بندی های دیجی کالا مثل آمازون به یک حالت امضا و ثبت علامت در ذهنها تبدیل شده

  12. محمد حم

    به نظر من بسته بندیه محصولات اینترنتی باید به گونه ای باشه که کسی که سفارش میده حس کنه که واسه ی خودش هدیه خریده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه