شما بگویید؛ با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حذف جک هدفون

بخواهیم یا نخواهیم ظاهرا عمر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حداقل در گوشی‌های موبایل، رو به پایان است. گوگل در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل، مستقیما اپل را به دلیل حذف جک هدفون در آیفون ۷ مسخره کرد، ولی به نظر می‌رسد یک سال بعد خودش هم قصد دارد این پورت را در پیکسل ۲ حذف کند. کمپانی بزرگ دیگری نظر موتورولا حتی پیش از اپل اقدام به حذف کردن این پورت کرده بود و HTC هم در دو پرچم‌دار آخرش یعنی HTC U Ultra و HTC U11 دیگر از جک هدفون استفاده نکرده است. البته در این میان شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم وجود دارند که با تولید پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 هنوز روی حفظ کردن این پورت پافشاری می‌کنند. در هر حال به نظر می‌رسد آینده مرگ جک هدفون را رقم بزند. ولی احتمالا حداقل تا چند سال دیگر هنوز کاربران حق انتخاب خواهند داشت. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را در مورد آینده‌ی حذف جک هدفون از گوشی‌های موبایل بدانیم؛ پس با بیان دلایل خود بگویید، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را می‌توان به جرئت قدیمی‌ترین پورت باقی‌مانده روی گجت‌های مدرن امروزی دانست. اجداد این پورت آنالوگ از قرن ۱۹ میلادی در بردهای سوییچ تلفن استفاده می‌شده‌اند. طبیعتا حذف شدن پورتی با این قدمت که امروزه به عنوان استانداردترین خروجی صدا تقریبا روی تمام گجت‌ها و وسایل صوتی و تصویری دیگر هم وجود تبعات چندان خوشایندی ندارد. درست است که اپل همراه با آیفون ۷ یک هدست لایتنینگ به شما می‌دهد و در جعبه سایر گوشی‌ها هم هدفون‌های USB-C قرار داده شده، ولی دیگر نمی‌توانید به راحتی از هدفون‌های قدیمی خود روی گوشی موبایلتان استفاده کنید؛ قطعا هیچ کس از دانگل هم خوشش نمی‌آید. حتی نمی‌توانید در هنگام شارژ کردن گوشی به موسیقی گوش دهید. علاوه بر این هدستی که با گوشی عرضه می‌شود هم تقریبا با هیچ گجت دیگری سازگار نیست. اگر هم هدست همراه گوشی خراب یا گم شود به راحتی نمی‌توانید یک هدست جایگزین برای آن بیابید.

حذف جک هدفون

با این اوصاف حذف کردن جک هدفون واقعا چه توجیهی دارد؟ به نظر می‌رسد حذف کردن این پورت بیشتر حرکتی رو به آینده باشد. در آینده‌ای که پورت USB-C به شکل فراگیر در تمام گجت‌ها به کار رود، طبیعتا هدفون‌های USB-C هم کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته اپل با اصراری که در استفاده از پورت اختصاصی خودش روی آیفون دارد به این آینده دل نبسته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آینده همه چیز به سمت بی‌سیم شدن پیش برود. اپل با معرفی هدست‌های AirPods در واقع نگرشش در مورد جایگزین ایدئال جک هدفون را نشان داد. البته در حال حاضر اتصال صدای بی‌سیم بلوتوث هم وضعیتی کنایه‌آمیز دارد؛ چرا که جدیدترین و بهترین تکنولوژی بلوتوث روی گوشی‌های هوشمندی به کار رفته که هنوز جک هدفون هم دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پورت‌های دیجیتالی مانند USB-C و لایتنینگ، در مقابل جک هدفون که یک پورت آنالوگ است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال امکان استفاده از هدفون‌های بسیار حرفه‌ای با DAC داخلی روی پورت‌های دیجیتال وجود دارد که کنترل بسیار بیشتری را روی شکل‌دهی صدا برای کاربر فراهم می‌کند.

با تمام این اوصاف شاید هنوز بسیاری از کاربران عادی ترجیح بدهند جک هدفون روی گوشی موبایل وجود داشته باشید. نظر شما چیست؟ اگر پیش از این گوشی‌هایی مثل آیفون ۷ استفاده کرده‌اند، چه تجربه‌ای از حذف شدن جک هدفون دارید؟ اگر هنوز گوشی موبایل شما از جک هدفون استفاده می‌کند، فکر می‌کنید حذف شدن آن چه تاثیری در زندگی روزمره شما خواهد داشت؟ به نظر شما آیا حذف شدن جک هدفون فراگیر می‌شود یا ممکن است اپل، موتورلا و HTC هم دوباره استفاده از آن را شروع کنند؟ در مجموع، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۳ دیدگاه
  1. Phoenix

    ما کمتر از کارشناس های حرفه ای که در شرکت های بزرگ کار میکنن هستیم ولی به نظرم مزایا حذف این جک به معایب اون قلبه کنه حالا من چند تا معایب و مزایا رو مثال میزنم
    معایب حذف جک صدا
    ۱- افزایش قیمت هدفون ها
    ۲- ضرر های که سیگنال ها به بدن وارد میکنند
    ۳- استفاده بیشتر از شارژ باتری
    ۴- گم شدن سریعتر هدفون
    ۵- دیگه نمیشه سنسور جانبی به گوشی اضافه کرد(مثلا من خودم سنسور کنترل تلوزیون رو با استفاده از شیار جک صدا به گوشی اضافه کردم)
    ۶- دیگه نمیشه گوشی رو به هر وسیله ای که شیار این جک رو داره وصل کرد(مثل ضبط ماشین)
    مزایا حذف جک صدل
    ۱- گره نخوردن کابل ها 🙂
    ۲- افزایش فضا (فیزیکی) داخلی گوشی
    ۳-راحت شدن از دردسر های کابل ها

  2. Navid.ha

    به نظر من حذف جک صدا کاملا منطقیه چون همینطور که مشاهده می کنیم در نسل جدید گوشی های آیفون‌،سامسونگ و… باریک شدن گوشی هارو داریم. پس باید پورت های اضافی حذف شن. استفاده از usb تایپ c هم ایده خوبی برای هماهنگ سازی وسایله الکترونیکه ولی تا چند سال دیگه این پورت یا هر پورت دیگه ای روی موبایل حذف میشه برای شارژ هم از شارژ بی سیم استفاده می کنن????

  3. Younes Adeli

    آخه مگه این درگاه جای کسی رو تنگ کرده که بخواد حذف بشه؟تازه من درخواست داشتم تعداد پورت ها به سه تا تغییر پیدا بکنه؛ یکی جک سه و نیم میلی متری صدا و دوتای دیگه USB-Type C باشه. هندزفری توی جک ۳.۵ و OTG و شارژر تو پورت USB-Type C.
    /:

  4. Siavash Zarafshan

    اول از همه،مرسی از مقاله مفید و اطلاعات بروز تون.من خودم از کاربرهایی هستم،که از هدفون بی سیم استفاده میکنم و حتی اگه اینطور هم نباشه،به هر حال در زمان شارژ گوشی به آهنگ گوش نمیدم،ولی به طور کلی،پیشرفت در زمینه های مختلف بسیار خوب است ولی از نظر من بهتر است بعضی چیزا قدیمی بمانند!درواقع شرکت های بزرگ امروزی میتونن به جای حذف این پورت،اون رو تقویت کنن برای کیفیت بالاتری از صدا

  5. علی اصغری

    بله چون این روزا که تلفن های همراه باریک و باریکتر میشن فضایی به اندازه جک هدفون هم خیلی میتونه کارامد باشه.

    1. دیجی یوزر

      الانم پرت ۲.۵mm هست…
      کم استفاده میشه ولی هست…
      اونا مشکلشون چیز دیگه ایه
      مشکلشون این که با یک تغییر کلی چیز را از رده خارج کنند و چیز جدید به مردم بفروشند تا سود کلانی ببرند

  6. سجاد

    نباید حذف میشد، چون هیچ تغییری با حذف جک هدفون به گوشی اضافه نشده که هیچ تازه یه قابلیت هم ازش حذف شده اونم اینه که نمیشه موقع شارژ گوشی از هدفون استفاده کنی
    تلبته میشه از هدفون بیسیم استفاده کرد ولی خوب یه خرج اضافه ست

  7. Cp.mahdi Cp.mahdi

    هیچکدوم رو ندیدم!!! 😐 (تابلوئه دارم الکی میگم و این جمله داره تبدیل به لوس بازی میشه اما این جمله امضای من توی شما بگویید های تکنولوژیه 🙂 )
    وقتی صحبت از حذف یه چیزی میشه اولین و مهمترین بحث جایگزین اون چیزی؛ به نظرم مسخرست که به سرعت این پورت که وحشتناک متداول و هرجا میشه هدست های سازگار باهاش رو پیدا کرد (حتی من که هدستاشو دیدم! XD ) ، اونم بدون دلیل موجه حذف کرد.هر وقت یه جایگزین مناسب و در دسترس براش اومد مشکلی نداره ولی الان جایگزین خوب و مناسبی براش نداریم. ترکیب پورت شارژ و هندزفری یه مشکل اساسی به وجود میاره که همه میدونن چیه… یا شارژ کن یا موسیقی گوش کن، فقط یکی! مشکلات دیگه ای هم هست. جک ۳.۵ میلیمتری فقط بدای هدفون نیست، کلی چیز دیگه هم میشه به گوشی وصل کرد با جک ۳.۵ میلیمتری مثل اسپیکر. نکته اینجاست که جک ۳.۵ میلیمتری هنوز تو کلی چیز دیگه استفاده میشه و حذف این پورت با توجه به این نکته مسخره تر میشه، چند وقت پیش گفتید اپل این قدرتو داره که حذفش کنه و داریم میبینیم که واقعا این قدرت رو داره. به نظرم اپل این موضوع رو برای انحصاری کردن هدست میخواد و پیشرفت به سوی آینده بهانست.
    هدست های بیسیم علاوه بر گرون بودن و مشکل پشتیبانی از هر گوشی ای یه مشکل دیگه ینی گم شدن رو هم دارن.

  8. امیررضا بیکی

    با سلام؛ حذف جک هدفون خوب هست به شرطی که شرکت تولید کننده هدفون های بی سیم در داخل جعبه گوشی قرار بدهد، وگرنه نمی شود همزمان گوشی رو شارژ کرد و به موسیقی گوش داد، به همین دلیل ایرد محسوب می شود البته در آیفون ۷ یک بلندگو اضافه شده و به استریو تبدیل شده است اما من آیفون ۷ یا HTC U Ultra ندارم ولی اگه بخواهم خریداری کنم بلندگو استریو آیفون ۷ رو به جک هدفون ترجیح میدهم چون از طریق بلوتوث و خود لایتینیگ هم می شود هدفون های خود گوشی و هدفون های معمولی رو دانگل وصل کرد ولی اگه بخواهمHTC U Ultra بخرم قبول ندارم، اگه قرار باشه سامسونگ هم بالاخره جک هدفون رو حذف کند امید وارم بلندگو هاشو استریو کنه، فکر کنم این در S9 یا Note9 اتفاق بیافتد راستش من دنبال گوشی های اپل و اچ تی سی و … نیستم من فقط دنبال گوشی های سامسونگ هستم من هم فعلا قصد گوشی عوض کردن هم ندارم اگه هم بخرم اس ۹ یا نوت ۹ میخرم ولی خدا کنه قیمت خوب باشه و بلند گو های استریو داشته باشه.

  9. ///mahdispd

    در کلا باید بگم و هنوز بنظرم زوده ک این پورت حذف بشه.من خودم به عنوان یک کاربر معمولی ترجیح میدم از این جک استفاده کنم چون استفاده از اون بی دغدغه هست.تو هر جهتی فرو کنی میره سر جاش چون دایره است.مثل هدفون های بیسیم هم مشکل اتصال یا تمومی باتری هم نداره.در کل باید بمونه

  10. حامد

    تاریخ نشون داده در مقابل پیشرفت نمیشه ایستاد این پورت ۳.۵ هم در چند سال اینده کاملاحذف میشه و میره تو بخش موزه الان همه ارتباطات به سمت وایرلس شدن پیش میرن حتی شایعه بیسیم شدن شارژ ایفون ۸ رو هم در نظر بگیرین با پیشرفت اینترنت اشیا میتونیم دورانی رو پیشبینی کنیم که به هم پیچ خوردن سیم ها تبدیل به خاطره میشه

  11. رضا

    هر پیشرفتی در زمینه تکنولوژی نیازمند شیب منطقی برای مهاجرت کاربران هست,اینکه به صورت ناگهانی و با حذف یک امکان کاربران را مجبور به عدم استفاده از یک تکنولوژی کنیم و جایگزین مناسب معرفی نکنیم حرکت خامی هست , اما به مرور با افزایش تولید هدفونهایی که از usb-c استفاده میکنند نیاز به هدفون هایی با جک ۳.۵ میلیمتری کمتر احساس میشه, و در مجموع به نظر من حرکت سامسونگ و گوگل به نسبت موتورولا و اپل پخته تر و منطقی تر بوده.

  12. مجتبی

    اگه اپل یک کابل طراحی میکرد که بشه به صورت همزمان هدفون و کابل شارژ رو به گوشی وصل کرد هیچ مشکلی وجود نداشت
    این اقدام اپل جسورانه است ولی اصلا جالب نیست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه