شما بگویید؛ تبلت بخریم یا لپتاپ؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
شما بگویید - تبلت بخریم یا لپتاپ

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به موضوعی کاملا ملموس و واقعی بپردازیم. رشد، پیشرفت و قدرتمند شدن تبلت‌ها و به ویژه آن‌هایی که با کیبورد، قلم یا هر دوی آن‌ها عرضه می‌شوند باعث شده که این گجت‌ها دیگر فقط وسیله‌ای برای مصرف محتوا نباشند. از سوی دیگر به صورت سنتی همه‌ی ما تمایل داریم هرگاه صحبت از تولید محتوا به میان می‌آید به کامپیوترهای دسکتاپ و جایگزین قابل حمل آن‌ها یعنی لپتاپ‌ها فکر کنیم. در این که هنوز لپتاپ‌ها قدرت خود را حفظ کرده‌اند شکی نیست، ولی در دنیایی که همه چیز به سمت موبایل شدن پیش می‌رود نمی‌توان از سهولت و راحتی استفاده از تبلت‌ها هم به راحتی گذشت. تمام این عوامل باعث می‌شود که برخی از کاربران عادی در انتخاب بین این دو نوع گجت دچار تردید شوند. به نظر شما بهتر است تبلت بخریم یا لپتاپ؟

با ظهور فبلت‌ها و سریع‌تر شدن تعامل افراد با دنیای مجازی، رفته‌رفته تبلت‌ها جذابیت خود را به عنوان یک گجت موبایل از دست دادند. این تحولات باعث شد که گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی جای تبلت‌ها را در این زمینه بگیرند. در واکنش به این تحولات بسیاری از تولیدکنندگان تلاش کردند تا تبلت‌ها را به سوی دیگر طیف یعنی گجت‌هایی برای تولید محتوا (Productivity) نزدیک کنند. برای مثال اپل با ساخت آیپد پرو تلاش کرد آن را جایگزینی برای لپتاپ معرفی کند یا مایکروسافت با تولید سرفیس و سرفیس پرو تجربه‌ی تبلت و لپتاپ را با هم ادغام کرد. علاوه بر این گجت‌های نسبتا گران قیمت، خیلی از تولیدکنندگان دیگر هم گستره‌ی وسیعی از تبلت‌های دارای کیبورد ویندوزی و حتی اندرویدی را با قیمت‌هایی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار داده‌اند. هر چند تبلت‌های قدرتمندی مانند آیپد پرو یا سرفیس پرو حتی از پس اجرای وظایف سنگینی مانند ویرایش عکس یا ویدیو هم برمی‌آیند ولی می‌توان پذیرفت که لپتاپ‌ها هنوز قدرت خود را در زمینه‌‌های تخصصی‌تر حفظ کرده‌اند. اما زمانی که صحبت از کارهای معمولی‌تری مانند ویرایش اسناد آفیس به میان می‌آید قطعا یک تبلت دارای کیبورد نه چندان گران هم برای بسیاری از ما کاملا کفایت می‌کند. پیشنهاد شما چیست؟ به نظر شما چه کسی باید به سراغ لپتاپ برود و چه کسی می‌تواند به یک تبلت بسنده کند؟ تحلیل و تجربه‌ی خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید تا شاید راهنمای خوبی باشد برای افرادی که برای انتخاب دچار تردید هستند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۳ دیدگاه
  1. amin

    خب بسته به کاری که هر کس داره میتونه تبلت یا لپ تاپ بگیره شخصا ترجیح میدم یه لپ تاپ (برا بازی،ویرایش عکس و فیلم و صدا،کارای مربوط به آفیس حتی وبگردی و….) با یه گوشی با صفحه بزرگ یا یه فبلت (برا استفاده از اپهای مخصوص اندروید یا آی او اس، دوربین، وبگردی وقتی لپ تاپ دم دست نیست و….) داشته باشم ولی خب هر کس سلیقه خاص خودشو داره و با ی نوع دیوایس میتونه ارتباط برقرار کنه

  2. ali

    هردو (-:

  3. امیر

    کاملا بستگی به نیاز شخصی خودتون داره
    لپ تاپ:
    سخت افزار قوی تر در یک قیمت برابر با تبلت ها
    صفحه نمایش بزرگتر
    حافظه ی داخلی بیشتر
    مالتی تسکینگ بهتر
    تبلت:
    سبک تر و معمولا کوچک تر
    عمر باتری بهتر
    تراکم پیکسلی صفحه نمایش بالاتر

  4. بردیا

    پیشنهاد من: “تبلت های هیبریدی”
    این نوع تبلت ها چیزی بین لپ تاپ و تبلت هستند؛ با قدرت لپ تاپ و ظرافتِ تبلت. موقع عملیات ها کم نمیارن و موقع سرگرمی هم مثل تبلت میشه از تاچ فوق العاده اشون لذت برد!
    مایکروسافت با surface pro های خودش واقعاً عالی این بازار رو گرفته. قیمت هاشون هم تو سایت تا ۴ میلیون هست که با توجه به قدرتشون میشه گفت بهتر خیلی از لپ تاپ های هم قیمتِ خودش هست و تبلت های هم قیمتش که اصلاً قابل مقایسه با این ابر هیولا نیستن!
    ۴سال استفاده ی روزمره میتونه سندی برای اثبات حرفام باشه ؛)

  5. مهدی

    به نظر من هر کدام کاربرد خاص خود را دارد
    به مانند تلویزیونها با سایزها و تکنولوژیهای متفاوت
    که هر کسی به نیاز خود آنرا تهیه می کند، یکی هنوز لامپی، یکی ال ای دی، یکی اسمارت و …

  6. komeil

    بعضا حس میکنم خرید این دو گجت بیشتر برای کلاس و فخر فروشی باشه تا استفاده
    واقعا احتیاج هست یه کاربر معمولی که احتیاج به حمل ویندوز نداره، لپتاپ بجای کامپیوتر دستکتاپ داشته باشه و یا اینکه یه نفر که گوشی اسمارت داره واقعا احتیاج داره که یه گوشی بزرگتر مثلا ۸ یا ۱۰ اینچی(با توجه به اینکه تبلتها و گوشی ها ویندوز مشترک دارن تبلتها رو گوشی بزرگ شده میدونم نه گجت مجزا) داشته باشه؟؟
    و اما سوالتون….
    اگر واقعا کسی با دلایل معقول (نه ناموجه و برای کلاس و فخر و…)بین این دوتا مونده باشه، بهش میگم بررسی کنه ببینه یه تبلت که فقط بزرگتر شده گوشیشه براش کاربردی تره یا یه گجت ویندوزی
    به شخصا که دانشجو هستم به هیچ وجه تبلتها رو پیشنهاد نمیکنم چون تمام کاری که میتونم با تبلت انجام بدمو دارم با گوشی ۶.۳اینچی انجام میدم.اگر هم بگید فیلم دیدن و وبگردی چی؟خب یه لپتاپ ۱۵.۶ اینچی با پنل ips دارم که عاشق فیلم دیدن و وب بروزینگ توش هستم و هیچوقت لذت این دوکار تو لپتاپ رو به تبلت نمیفروشم.فیلم دیدن تو ۱۰اینچ رتینا لذت بیشری داره یا پنلهای ۱۶ اینچی…هرچی صفحه بزرگتر باشه فیلم بیشتر میچسبه 🙂 ولی هیچ کدوم ازکارای اصلیمو حتی بهترین تبلتها هم نمیتونن انجام بدن چون مکینتاش یا ویندوز ماکروسافتو ندارن و عملا فلج هستن.بیشتر به نظرم خرید تبلت یه تب بود که راه افتاد و الان اکثرا فهمیدن تبلت اون گجتی که فکرشو میکردن نیست و الان سقوط فروشش به وضوح مشخه.
    و اما درباره آلترا بوکها و گجتهای هیبریدی…
    به شخصه عاااشق سرفیسهای مایکرسافت هستم…چون هم یه لپتاپ هستن و در کنارش یه تبلت…
    این گجتها دقیقا نقطه اورلپ لپتاپ و تبلت هستن و دقیقا مزیت تبلت و لپتاپ ها رو با هم دارن.فک کنید یه تبلت ۸۰۰گرمی ویندوزی که هم سبکه مثل تبلتها و هم کابردی مثل لپتاپها. هروقت دوست داشتید لپتاپن و هروقت خواستید تبلت
    هرچند گجتی مثل Zenbook 3 UX390UA که یه لپتاپ عااالی با وزن فقط ۹۰۰مگ با کانفیگ عالی هست هم میتونه انتخاب عالی باشه.
    به شخصه زمانی که قبل از سرفیس پرو۳ بودیم انتخاب بی چون چرا من لپتاپها بود بدون کوچکترین نگاهی به تبلتها ولی الان اوضاع تغییر کرده …. در کنار لپتاپایی مثل Zenbook 3 UX390UA، گجتهای هیبریدی مثل سرفیس هم همون اندازه من رو برای آپگرید لپتاپم قلقلک میدن :)))

    در جواب سوالتون: لپتاپ یا گجت هیبریدی….

  7. Hatef

    باید پولامونو جمع کنیم هر دو تاشو بخریم

  8. جمال

    اقا این مقایسه شما که به نظر من کلا غلطه… کارایی لپ تاپ کجا و تبلت کجا؟؟؟
    به نظر من تبلت رو با موبایل و لپ تاپ رو با کامپیوتر مقایسه کنین بهتره…
    البته این نظر شخیصه منه

  9. mohsen javid

    ما در بازار ۲ برند کامل داریم، که در هر حوزه ای یک محصول ارائه دادن، در بخش فون یا موبایل محصولاتی متنوع
    در بخش لبتاب و تبلت هم یه سری محصولات کامل
    در بخش سیستم های ثابت رومیزی یا همون دسکتاپ هم یک سری محصولات کامل
    اون ۲ برند کامل اپل و ماکروسافت هستن
    بنظر من کسی که بخواد لذت کامل رو از تکنولوژی ببره باید گجت ها و سیستم هاش رو باهمدیگه ست کنه
    مثلا اگر طرفدار ویندوز و ماکروسافته، باید یه گوشی لومیا، یه سرفیس بوک یا سرفیس پرو و اگه بودجه اش یاری کرد یک سرفیس استودیو خریداری کنه
    اگه طرفدار اپل هست باید یک آیفون( ترجیها se چون موبایل فقط موبایله و سایز بیشتر از ۴اینچ لزومی نداره به نظر شخص بنده)
    یک آیپد که بنا به نیاز و سلیقه و صد البته بودجه میتونه آیپد مینی ۴ یا ایر ۲ یا یکی از دو مدل ۱۲ و ۹ اینچی از آیپد پرو رو خریداری کنه
    همچنین یک مکبوک بازهم بنا به نیاز و سلیقه و بودجه اش میتونه مکبوک یا مکبوک ایر یا مکبوک پرو باشه
    در نهایت هم یکی از مدل های آی مک رو بازهم اگه بودجه اش یاری کرد خریداری کنه
    در هر دو برند باید تمام دیوایس هارو باهمیدگه سینگ کنه و از یکپارچگی اونها نهایت لذت و استفاده رو ببره
    تمام این گزینه ها بنا به بودجه و سلیقه و نیاز میتونن ادغام، تفکیک، یا تغییر داشته باشن

  10. علی ناصری

    به نظر من اگر تمام امکانات لپتاپ از نظر سخت افزاری در ابعاد گوشی گنجانده شود یا یه لپتاپ با ابعاد گوشی به بازار بیاد شانس موفقیتش بیشتر از تبلت های کنونی است چون این تبلت ها همان گوشی در ابعاد بزرگتر هستند که هرجور مقایسه کنید لپتاپ ها ارزش خرید دارند و اگر به من باشه اکنون یک لپتاپ + یک گوشی با حداکثر ۵.۵ اینچ میخرم . بازم میگم تبلت های کنونی قدرت تعویض با لپتاپ هارو ندارند مگر تولیدکننده ها لپتاپ با ابعاد ۶ تا ۹ اینچ تولید کنند که قطعا اکثر مردم به این نوع لپتاپ ها گرایش پیدا میکنند.به آرزوی روزی که یک لپتاپ با ابعاد گوشی بخرم…ممنون.

  11. پیام

    به نظر من کارایی و قیمت لب تاپ خیلی بهتره
    با یک قیمت یکسان لب تاپ خیلی قوی تری میشه خرید تا تبلت
    البته به نیاز کاربر هم بستگی داره

    1. محمد مهدی منتظرالقائم

      اصلا این طور نیست لپتاپ خوب بخوای بخری باید حداقل ۳۰ میلیون پول بدی اما تبلت خوب حداکثر ۲۰ میلیون

  12. repairman

    از اونجایی بیشتر افراد استفاده سنگین و تخصصی ندارند پس
    تبلت ها ، هم از نظر راحتی استفاده و هم از نظر شارژدهی به صرفه ترند …

    ولی اگر کسی استفاده تخصصی دارد

    لپتاپ که هیچ ، باید کامپیوتر بگیرد !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه