نقد و بررسی PS4 اسلیم در دیجی‌کالا مگ

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

معمولا عادت کرده‌ایم تا در یک نسل از کنسول‌های بازی، مدل‌های متفاوتی از یک کنسول را ببینیم. در نسل هفتم بازی‌های ویدیویی، هم سونی و هم مایکروسافت به ترتیب سه مدل مختلف از پلی‌استیشن۳ و ایکس‌باکس۳۶۰ عرضه کردند و این روند در نسل هشتم هم ادامه پیدا کرده است. مایکروسافت در نمایشگاه E3 امسال، یعنی همین چند ماه پیش، رسما از مدل اسلیم کنسول ایکس‌باکس وان رونمایی کرده بود. سونی هم دست به کار شده و پلی‌استیشن۴ اسلیم را عرضه کرده است.

افزودن قابلیت‌های مختلف به مدل‌های جدید کنسول به کنار، عرضه‌ی مدل‌های اسلیم یک هدف اصلی دارد: کاهش قیمت ساخت کنسول. شرکت‌هایی مثل مایکروسافت یا سونی، با فروش کنسول‌های بازی خود سودی نصیب خود نمی‌کنند و سود اصلی آن‌ها، از فروش نرم‌افزار است؛ طوری که برای مثال، سونی پلی‌استیشن۳ و مایکروسافت ایکس‌باکس وان را در ابتدای عرضه‌شان، با ضرر می‌فروختند.

Play_Station_Lifestyle_Photo_6

این موضوع از همان ابتدایی که جعبه‌ی پلی‌استیشن۴ اسلیم را به دست می‌گیرید خودش را نمایان می‌کند؛ کاملا واضح است که سونی مدل اسلیم کنسول بازی‌اش را ساخته است تا از هزینه‌های ساخت کنسول بکاهد. حتی جعبه‌ی مدل اسلیم پلی‌استیشن۴ کیفیت ساخت پایینی دارد و برخلاف جعبه‌ی اصلی که همه چیز در آن جای مشخصی داشتند، در جعبه‌ی پلی‌استیشن۴ اسلیم لوازم مختلف کنسول پخش و پلا شده‌اند.

سونی مدل اسلیم کنسول بازی‌اش را ساخته است تا از هزینه‌های ساخت کنسول بکاهد.

از همان ابتدا که کنسول را از جعبه‌اش خارج می‌کنید، اولین چیزی که چشم‌تان را می‌گیرد، اندازه‌ی بسیار کوچک پلی‌استیشن۴ اسلیم است. مدل اصلی این کنسول، اصلا اندازه‌ی بزرگی نداشت، در نتیجه خودتان می‌توانید تصور کنید که چقدر مدل اسلیم کوچک است. از نظر اندازه، مدل اسلیم پلی‌استیشن۴ شبیه به یک ست‌تاپ باکس است.

Play_Station_Lifestyle_Photo_13

پس از اینکه ذوق‌تان از ابعاد کوجک و وزن کم مدل اسلیم پلی‌استیشن۴ فروکش کرد، تازه متوجه می‌شوید که کنسول، کیفیت ساخت مدل اصلی را ندارد؛ نگاهی به بافت بدنه‌ی کنسول و جنس پلاستیک‌اش می‌اندازید و کمی ناراحت می‌شوید. این کیفیت ساخت پایین، در همه جای مدل جدید پلی‌استیشن۴ اسلیم خودش را نشان می‌دهد. برای مثال دل‌تان نمی‌آید تا درب هارد داخلی را باز کنید، چون آن‌قدر بد ساخته شده است که می‌ترسید یا یکی دو بار باز و بسته شدن، بشکند. دسته‌ی این کنسول هم کیفیت ساخت خوبی ندارد که البته به آن هم خواهیم رسید.

کیفیت ساخت پایین، در همه جای مدل جدید پلی‌استیشن۴ اسلیم خودش را نشان می‌دهد.

مدل اسلیم پلی‌استیشن۴، تغییراتی با مدل اصلی کرده است که البته زیاد نیستند. نظری درباره‌ی ظاهر جدید این کنسول نمی‌دهیم؛ چون حتی بین ما هم نظرات بسیار متفاوت بودند. برای مثال برخی حذف نوار چراغ روی کنسول و گوشه‌های آن را دوست نداشتند، در حالی که از سوی دیگر برخی از افراد ظاهر گرد مدل اسلیم را بیشتر می‌پسندیدند.

به غیر از ظاهر، کلیدهای جلوی کنسول تغییر کرده‌اند. کلیدها کاملا شبیه به کلید هستند و باید آن‌ها را کمی سفت فشار دهید. پورت‌های USB جلوی کنسول هم از یکدیگر فاصله گرفته‌اند که از این موضوع استقبال می‌کنیم. چون در حال حاضر نمی‌توان دو USB بزرگ را در کنار یکدیگر جلوی پلی‌استیشن۴ جای داد. تعداد پورت‌های USB فرقی نکرده‌اند و هنوز کنسول فقط دو پورت دارد. یعنی اگر هدست پلی‌استیشن دارید و می‌خواهید دانگل آن را به کنسول متصل کنید،‌ باز هم خبری از پورت USB در پشت کنسول نیست و باید دانگل را همیشه جلوی کنسول ببینید. پورت اپتیکال صدا هم در این مدل جدید از پلی‌استیشن۴ حذف شده است.

Play_Station_Lifestyle_Photo_18

پلی‌استیشن۴ اسلیم را نمی‌توانید بدون پایه‌، ایستاده قرارش دهید. استند این مدل هم با استند پلی‌استیشن۴ اصلی تفاوت می‌کند. هارد دیسک داخلی پلی‌استیشن۴ اسلیم ساده‌تر تعویض می‌شود؛ پشت کنسول نواری است که آن را با یک فشار باز می‌کنید و هارد را جلوی چشم‌تان می‌بینید. هارد کنسول هنوز یک هارد SATA معمولی ۲.۵ اینچی است.

در جعبه‌ی کنسول هنوز هم یک کابل HDMI، یک کابل USB و یک هدست برای چت وجود دارد که هیچ فرقی نکرده‌اند و همان‌هایی هستند که سونی در جعبه‌ی مدل فعلی پلی‌استیشن۴ جای می‌دهد.

دسته‌ی پلی‌استیشن۴ اسلیم هم تغییرات کوچکی کرده است. سونی کاری کرده است تا چراغ ال‌ای‌دی جلوی دسته، منظورمان همان چراغی است که بازی به بازی عوض می‌شود، از روی تاچ‌پد پیدا باشد. با استفاده از یک نوار کوچک، می‌توانید رنگ فعلی چراغ دسته را ببینید که البته تاثیری روی بازی‌تان ندارد، اما به خودی خود باحال است. کلیدهای L2 و R2 هم تیزتر شده‌اند و کمی ظاهرشان فرق کرده است. با تمام این اوصاف، مهم‌ترین تغییر، کیفیت ساخت دسته است. کاملا واضح است که دسته‌ی پلی‌استیشن۴ اسلیم، کیفیت پایین‌تری دارد؛ طوری که ما دسته را به یکی دو عدد از دوستان نشان دادیم و آن‌ها در ابتدا تصور کردند که دسته، تقلبی است.

Play_Station_Lifestyle_Photo_22

یکی دو بازی در پلی‌استیشن۴ اسلیم گذاشتیم تا عملکردش را ببینیم و می‌توانیم به جرات بگوییم که کنسول، صدای زیادی تولید نمی‌کند. مدل اسلیم به هنگام بازی کردن، در مقایسه مدل‌های سری ۱۱۰۰ واقعا ساکت‌تر و است حتی تصور می‌کنیم از مدل‌های سری ۱۲۰۰ هم صدای کمتری داشته باشد. البته کنسول به همان اندازه‌ای که انتظار دارید، داغ می‌کند.

انتظار داریم سونی حداقل در بروزرسانی‌های بعدی، سیستم عامل پلی‌استیشن۴ را با تصاویر و دیاگرام‌های مدل اسلیم بروزرسانی کند؛ چون در حال حاضر مدل اسلیم در تنظیمات‌اش، عکس‌های مدل اصلی را نشان می‌دهد. حرف از تنظیمات شد، بد نیست بگوییم که مدل اسلیم پلی‌استیشن۴، از فرکانس‌های وای-فای ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که در مدل اصلی وجود ندارد.

Play_Station_Lifestyle_Photo_23

در نهایت، نمی‌توانیم ایرادی به مدل اسلیم پلی‌استیشن۴ بگیریم. این مدل به زودی جایگزین مدل‌های قبلی خواهد شد و احتمالا از این پس پلی‌استیشن۴ را با این ظاهر جدید می‌شناسید. اگر از ظاهر قبلی خوش‌تان می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم زودتر دست به کار شوید و مدل‌های فعلی را تهیه کنید، وگرنه مدل اسلیم مشکلی ندارد و می‌توانید با خیال راحت، سراغ‌اش بروید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۹ دیدگاه
  1. Avatar کسرا

    چقدر خوب تحلیل می کنید. آفرین به شما

  2. Avatar reza

    سلام قیمت ps4 slim در ایران چقدره الان؟ و در کل برای خرید ps4 معمولی بهتر هست یا slim؟

    1. Avatar علی

      ps4 slim بهتره

  3. Avatar Aria

    آخه نمیدونم سونی چرا این کنسول رو داد همشو همش دویست تومن اختلاف قیمت داره با مدل اصلی این قدر کیفیت پایین آخه؟؟؟؟؟!!!!…من باشما ۱۲۱۶region2رو میگیرم هم زیباست و هم کیفتش خوب و وضوح تصویرشم بالاست.و اگ هم بخام بگیرم وایمیستم تا PS4proبیاد ….با تشکر از دیجی کالا…

  4. Avatar نیما

    صداش کمتره چون احتمالا از فن دستگاه یه چیزی کم کردن، یا کوچکتره یا قدرتش کمتره، هرچی هست ارزونتره!
    در نتیحه اگر با دوربین حرارتی مقایسه بشه ۱۰۰% داغتر از نسخه اصلی میشه، در سایتهای خارجی هم شایعاتی مبنی بر داغ کردن نسخه slim دیده میشه.
    بنظرم اگر کسی میخواد پلی استیشن بگیره همین ۱۲۱۶ بهتره، یا صبر کنه برای نسخه pro

    1. Avatar mahdi

      سلام عزیز گول شایعات نخور من خودم نسخه اسلیم داره ن داغ می کنه و نه سر صدا و ن این شایعات مسخره ای ک بعضیا می گن

      1. Avatar Sahab

        آقا واقعا مشکل نداره
        توپ توپ؟
        راضی هستی؟
        میخواهم اسلیم بخرم مشکل نداری؟

  5. Avatar مصطفی

    این مدل با قیمت خوب ۲۹۹دلار در حالی که خودش میتونه مشتری بیشتری به دست بیاره باعث میشه مدل قبلی هم که زیاد تفاوتی نداره ارزونتر بشه و در نهایت به نفع گیمر ها است

    1. Avatar نیما

      با توجه به کیفیت پایینی که در مقایسه با نسخه اول داره، فکر نکنم نسخه اول ارزونتر بشه، من باشم همین ۱۲۱۶ رو میگیرم یا PRO!
      از لحاظ قیمت (بعد از عرضه PRO و ثبات بازار) به ترتیب میشه: اسلیم، اصلی، پرو

  6. Avatar محمدعلی

    خب چرا سونی باید بیاد همچین کاری کنه؟
    مگ کم کردن کیفیت،چقد روی هزینه تاثیر داره؟
    مهمترین مزیتی ک پلی استیشن نسبت ب ایکس باکس داشت،همین ظاهر زیبا و کیفیت ساختش بود.
    بهتر بود در این نقد و بررسی،کمی هم این دوتا را از نظر سخت افزاری مقایسه میکردیدد و خودتون واضح میگفتید ک کدومش ارزش خرید داره.

  7. Avatar آرش

    مطمىنید نسخه اصلی به دستتون رسیده؟بیشتر شبیه نسخه ی های کپی چینیه

  8. Avatar مصطفی

    برام جای سوال که سونی تازه ps4 slim رو معرفی کرد بعد شما از کجا آوردینش که بررسیش کردین؟

  9. Avatar mohammadmj

    سلام اقای میرزایی یه جای برسیتون گفتید که در نهایت، نمی‌توانیم ایرادی به مدل اسلیم پلی‌استیشن۴ بگیریم من فکر میکنم این نظر خیلی غیر حرفه ای چرا که ما اکس باکی وان اس رو داریم با طراحی بی نظیره مینیمال و جو استیک با کیفیت بافت داره دقیقا هم قیمت ps4 اسلیم حداقل یه اشاره ای به اکس باکی وان اس میکردید که استاندارد های بالاتری رو باری یک گیمر داره

  10. Avatar ضیاء صدر

    امیدوارم این تنها سورپرایزتون نبود،، با اینکه خودش به تنهایی سورپرایز خوبی بود ????
    راستی آیا قیمت این مدل ، با توجه به پایین اومدن کیفیت،، کمتر از مدل های قبلی ست ؟؟

  11. Avatar سینا احمدنژاد

    کیفیت دسته و خود کنسول از مدل کنونی پی اس ۴ هم کمتر؟مگه ممکنه؟

    1. Avatar AAA

      شما لابد ایک باکس داری که همچین حرفی میزنی کیفیت دستگاه و دسته های پی اس ۴ خیلی خوبه ولی ps4 اسلیم رو نمیدونم

  12. Avatar على

    به این موضوع که از ۴k پشتیبانی میکنه یا خیر اشاره اى نکردید

    1. Avatar Mohammad

      ۴k پشتیبانی میکنه!

      1. Avatar وحید

        خیر این مدل از ۴K پشتیبانی‌ نمیکنه، تنها مدلی‌ که از ۴K پشتیبانی‌ می‌کنه مدل Pro هست که ماه November وارد بازار میشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه