دیجی‌کالا کست: «از آمازون نمی‌ترسیم!»

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده میثم نوایی
گوینده بابک مقدم، میثم نوایی
زمان 30:05
حجم فایل 28 مگابایت

دیجی‌کالا امروز به عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های استارت‌آپ‌های حوزه‌ی IT و تجارت الکترونیکی در ایران شناخته می‌شود. از این‌رو بسیاری از تازه‌کارها و حرفه‌ای‌های فضای نرم‌افزار و کسب‌وکار، روند پیشرفت این شرکت پیشرو را با دقت دنبال می‌کنند.

امروز در اولین قسمت از سری گفتگوهای تخصصی «دیجی‌کالا کست» به سراغ بابک مقدم، مدیر ارشد واحد توسعه‌ی کسب‌وکار این شرکت رفته‌ایم تا بیشتر با وضعیت فعلی این فروشگاه آنلاین و همچنین برنامه‌های آینده‌ی آن آشنا شویم.

از بابک در مورد ورود به بازارهای بین‌المللی، رقابت با آمازون در آینده و دیجی کالای سال ۱۴۰۰ پرسیدیم. همچنین صحبت‌هایی هم در مورد نحوه‌ی استخدام در دیجی کالا، نحوه‌ی معرفی ایده و همکاری در طرح‌ها و پروژه‌های مشترک همچنین مسابقه‌ی ربات‌های حمل کالا داشتیم که می‌تواند به دانشجویان و استارت‌آپ‌ها برای همکاری با دیجی کالا کمک شایانی کند. این پادکست را از دست ندهید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۶ دیدگاه
  1. Avatar مهرداد

    آمازون!
    واقعا؟
    🙂

  2. Avatar هادی

    یکی از مشکلات ریشه ای که تو این مملکت وجود داره اینه که برای مثال وقتی یک قطعه تولید می کنیم میاییم برای تبلیغات، خودمون رو با کمپانی که داره سالیان سال به صورت تخصصی همین قطعه رو تولید می کنه مقایسه می کنیم و نه تنها مقایسه بلکه اون رو کلا ناچیز جلوه می دهیم.مگر امکان داره کمپانی که سالیان سال داره به صورت بین المللی کار میکنه و در کنار یک استارت آپ موفق چندین استارت آپ موفق در زمینه جهانی دیگه رو راه اندازی کرده ازش نترسید.
    این جمله شما برای مسابقات فوتبال که فقط جنبه تبلیغات و تیتر روزنامه کردن داره خوبه،وگرنه business این حرفها حالیش نمیشه.کار بین المللی شوخی بردار نیست.اونوقت شرکتی که فقط در سطح یک کشور تونسته حرفی برای گفتن داشته باشه چطور میشه براحتی بیاد از نترسیدن از شرکتی حرف بزنه که داره حرف اول در کشورهایی میزنه که تو زمینه IT و خدمت رسانی و رضایت مشتری جز کشوره های رده بالا هستن و..

  3. Avatar محمدحسین

    بابک عزیز، نخست سپاس از رفتار حرفه ایت. دوم جسارتا موضوعی که در مورد تفاوت نوع کسب و کار دیجی کالا و آمازون فرمودید، تناقضی درش هست که من فکر میکنم دقیقا همین تناقض باعث برخی نارضایتی های فعلی شده. به دلیل همین تفاوت هایی که شما به درستی بهش اشاره کردین، دیجی کالا قاعدتا نبایدقبل از اطمینان از تامین کالا، اصرار بر تنوع اجناس داشته باشه (چند سال پیش همین موضوع رو از طریق ایمیل هم سعی کردم به دوستان پیشنهاد بدم)؛ چرا که پرواضحه که آمازون تامین کننده اصلی نیست و این امکان رو داره که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو پوشش بده. اما دیجی کالا( باز هم میگم با توجه به نکته ای که خودت بهش اشاره کردی)، اساسا باید به جای تاکید روی گسترش حجم کتگوری ها، اجناس ارائه شده در دسته های موجود رو به شکلی کامل تامین کنه؛ و نقاطی رو تقویت کنه که آمازون درش قوی نیست(به دلیل ماهیتش) و امکان رقابت وجود داره. اصلا تصویر جالبی نیست که الان برخی از دسته ها رسما هیچ کالایی موجود ندارن!
    متاسفانه این داره تبدیل به تجربه مشترک روزمره همه ما با دیجی کالا میشه که مدام با عدم موجودی کالاهای اساسی روبرو بشیم.

  4. Avatar علی

    من به عنوان یکی از افراد پیگیر مطالب دیجی‌کالا که به گمانم از مشتریان وفادار آن هم هستم، نکاتی را مطرح می‌کنم:

    ۱. گستره‌ی کالاها، و تنوع آن‌ها می‌توان منجر به افزایش سطح مشتریان بشود. اما گاهی این تنوع عجیب می‌شود. برای مثال، افزودن روغن موتور، یکی از موارد عجیبی بود که با آن برخورد کردم؛ در حالی که جای کالاهای دیگری در دیجی‌کالا خالی است.

    ۲. به نظر اینجانب که از بیرون به دیجی‌کالا می‌نگرم، محیط دیجی‌کالا می‌تواند بازتر بشود. برای مثال، دیجی‌کالا می‌تواند همکاری خود را در نشر «علمی» با محققان و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشتر نماید. یک مثال از این موضوع، ارائه‌ی مجموعه‌های داده‌ای مرتبط رای تحلیل و نشر محتوای علمی است. چرا دانشجویان ما باید برای تحلیل مدل‌های علمی خود، از مجموعه‌های داده‌ای خارجی مانند آمازون و… استفاده نمایند؟ از طرفی با انجام اقدامات مشخصی، به سادگی می‌توان حریم خصوصی کاربران و شرکت را نیز حفظ نمود.

    ۳. دیجی‌کالا سرمایه‌ی خود را مشتریانش می‌داند که درست است. ۵ میلیون بازدید از دیجی‌کالا‌مگ آمار جالبی است. اما دیجی‌کالا می‌تواند از این سرمایه در جهت ایجاد مدل‌های جدید تعامل با مشتریان، تولید محتوا و خلق ارزش بهره ببرد. نمی‌دانم اینجا چنین مبحثی قابل بیان است یا خیر، اما رویکردهای دیجی‌کالا در این حیطه، سبب ورود به دنیای متفاوت دیگری می‌تواند بشود.

    ۴. اگر فرایند سفارش تا دریافت را مرور کنیم، دیجی‌کالا می‌تواند رویکردهای متنوعی را برای افزایش سطح رضایت مشتریان به کار گیرد. چنین رویکردهایی هزینه‌های زیادی برای شرکت ایجاد نخواهد کرد اما سبب می‌شود تا ضمن حفظ و افزایش سطح رضایت مشتریان، به تحلیل بهتر فرایند خود بپردازد. جای خالی برخی اقدامات در این فرایند به شدت حس می‌شود.

    ۵. مدتی است که دیجی‌کالا واحد Care خود را آغاز کرده است که لازم و ضروری است. اما اقدامات این واحد می‌تواند بهتر و هدفمندتر دنبال شود و به مخاطبان عرضه شود. از طرف دیگر، مخاطبان نیز می‌توانند با ارائه‌ی بازخوردهای مناسب، نسبت به اقدامات آتی این واحد آن را کمک کنند.

  5. Avatar فاطمه

    من که از دیجی کالا خیلی راضیم:)

  6. Avatar روح الله

    حجم فایل ها زیاده! برای فایل صوتی حجم فایل زیاده! میتوانید در دو نسخه باکیفیت و معمولی بذارید! به هر حال حجمش زیاده

  7. Avatar حسن

    کاش همه جا یکی مثل این آقای بابک بود که به همه کامنتا و انتقادا پاسخ بده..چنتا نکته رو بگم بااجازتون..ارسال کالای دیجی برای من که تبریزم تا حالا کمتر از ۴۸ ساعت سابقه نداشته یکیش خریدی که یکشنبه انجام و پولشو پرداختم و تاالان بدستم نرسیده..دوما تنوع کالا قابل مقایسه با آمازون و علی بابا و.. نیست..آفرها و آف های سایتای خارجی و فری شیپینگ(گاها به همه دنیا)اونا رو جذابتر میکنه..نکته آخر اینکه اگه بتونیم از سایت های خرید خارجی خرید کنیم با حذف اکثر دلال ها وواسطه ها خریدمون ارزونتر در میاد..به هر حال امیدوارم دیجی با درنظرگرفتن حاشیه سود کمتر و همینطورتنوع بخشیدن به کالا ها و نیز فراهم آوردن امکان خرید مستقیم از تولید کننده توانایی رقابتی خودشو بهبود بده..

  8. Avatar Z

    سلام.
    حرف زیاده ولی مختصر اشاره می کنم:واقعا همین یک گزاره گفته شده توپادکست در مورد آمازون و ای بی، یک نگاه نادرست و غیر حرفه ای هستش.چه بسی به نظر من دست کم هم گرفته شد به صورت غیر مستقیم!.از طرفی شما نمی تونی دو تا سیاست متضاد با هم رو برای ۵ یا ۱۰ ساله آینده برای سازمان در نظر بگیری. از طرفی خود آمازون که پیشرو حوزه کسب و کار هست و به درجه تولید دانش اقتصاد در زمینه نوآوری باز(هم درون سازمانی هم بیرون سازمانی) رسیده بدون شک ابر رقیب برای شما خواهد بود تا شریک تجاری!.مد نظر داشته باشید شما هنوز توبخش های استراتژی های فروشتون و نوآوری در فرآیند به رشد نیاز دارید و غیره… .

  9. Avatar محمدرضا روحیه

    سلام،طی سال های گذشته همواره پیگیر امور سایت دیجیکالا بوده و هستم،از زمانی که در مجله علم روز آگهی داشتید حدود سال ۸۷ تا به الان…
    طی این سالهای اخیر موفقیت دیجیکالا بدون اغراق خیره کننده بوده،و همواره از سایت وزین شما خرید انجام داده و هنوز هم همین روند ادامه داره،و یه جورایی فن شما محسوب میشم به طوری که در اقوام و اشنایان خرید از سایت شمارو معرفی و حداقل در منزل خودمون جا انداختم…
    خیلیم دوست داشتم که مشغول بشم در دیجیکالا و ایمیل هم طی فراخوان شما زدم به jobs@digikala ولی نمیدونم چرا با مدرک فوق لیسانس قبول نشدم…! حالا همه ی اینها به کنار ….
    خرید داشتم چند روز پیش و جنس در تهران و تیپاکس، ۴۸ ساعته به دستم رسید،وچون با اپ خرید انجام دادم مجبور به پرداخت انلاین بودم تا سفارش تایید بشه،و طی تماسی که داشتم اپراتور های محترم دیجیکالا گفتند که بااپ صفحه کامل باز نمیشه و باید حتما پرداخت انجام بشه تا تایید بشه،و جای سوال داره که چرا یه همچین مشکل کوچکی باعث بشه که خیلیا نتونن با اپ خرید کنن!
    با تشکر که نظرمو خوندین 🙂

  10. Avatar امیر مسعودی خواه

    فعلا که مقایسه دیجی کالا با امازون مثل مقایسه پراید با مرسدس بنز s600 میباخ میمونه ولی خو اینطورم نیست که اصلا نشه مگه شرکت های بزرگ از همون اول بزرگ بودن؟
    بحث های کارشناسی زیادی هست و من هم نابغه نیستم همه چی رو بلد باشم فقط چیزایی که تو ذهنم هست رو میگم
    ۱- دیجی کالا از نظر کالا و وجود کالا خیلی ضعیف تر از امازون هست شاید تو ایران بهترین باشه ولی ما بحثمون مقایسه با امازون هست
    ۲-دیجی کالا ارسال به شهرستان هاش طول میکشه حالا مشکل از وضع کشوره یا خود دیجی کالا نمیدونم ولی باید سریع تر بشه مثلا ارسال به دورترین شهرستان بشه ۲۴الی ۴۸ ساعت (تهران رو قبول دارم عالیه)نمایندگی بزنید تو تک تک شهر های ایران نماایندگی برای فروش بزنید همه شهر ها رو مثل تهران پوشش بدید قیمت پست برای همه شهرستان ها مثل تهران (بالای ۱۰۰ ) هزار مجانی کنید
    ۳- الان بهترین و عالی ترین فرصت برای سرمایگذاری در کشور های همسایه هست یخورده همت کنید امکانات بدید یه نمایندگی در کشور عراق و ترکیه و … بزنید کم کم از ایران برید به سمت کشور های همسایه بازار عراق به راحتی میوفته دست شما
    البته اول داخل کشور رو مشکلاتشو به حداقل حداقل حداقل برسونید
    یا علی
    یا علی

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه