مک، ویندوز، اندروید، iOS؛ آیا جنگ پلتفرم‌ها تمام شده؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده محمد زرین‌صدف، محسن چینه‌کش
گوینده محمد زرین‌صدف، محسن چینه‌کش
زمان 10:35
حجم فایل 10 مگابایت

اکثر ما ایرانی‌ها دنیای کامپیوترها را با سیستم‌های عامل DOS و ویندوز شناختیم. البته تمام این مدت کامپیوترهای مکِ اپل هم در فرم‌فکتورهای مختلف، هرچند کم‌رنگ، در بازار ایران حضور داشتند. به‌تدریج و تقریبا از ۱۰ سال پیش، کامپیوترهای مک بین ایرانی‌ها محبوب‌تر شدند. در دنیای موبایل هم جاوا و سیمبین یکه‌تاز بودند که ناگهان iOS و اندروید وارد گود شدند. هر یک از این سیستم‌های عامل طرفدارانی دارند که طی این سال‌ها تعصبشان را به طرق مختلف نشان داده‌اند.

اما یک سوال مهم پیش می‌آید: با وجود همه‌گیر شدن سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها، آیا سیستم‌های عامل هنوز اهمیت سابق را دارند؟ اینستاگرام را مثال می‌زنیم؛ چه فرقی دارد این اپ را روی کدام پلتفرم تجربه می‌کنیم؟ اینستاگرام، اینستاگرام است؛ چه روی اندروید باشد چه iOS. نظر مخالفی دارید؟ در نظرسنجی زیر شرکت کنید و در بخش نظرات، دیدگاه‌تان را بنویسید.

[CP_POLLS id=”107″]
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar حسن کریمی

    اگر نگاهی دقیق به اندروید ۶ و ۷ بندازیم میبینیم که تغییر بزرگی اتفاق نیوفتاده از ان طرف هم ایفون ۶ و ۷ تغییر خیلی خاصی نکرده اند

    از طرف دیگه هم واقعیت مجازی و افزوده نتوانستند خیلی مردم را مجذوب خود بکنند .

    هر کسی هم سرویسی ارائه میدهد سعی میکند بر روی هر ۲ پلتفرم موبایلی و مرورگر مک و ویندوز هم ارائه بدهد .

    به نظر من جنگ اصلی در سال ۲۰۱۷ خواهد بود البته نه بین گوشی ها چون یه جورایی رسیدند ته خط . چون هر روز یک ماژول سخت افزاری جدید هم که اضافه کنند یا تغییر بدهند یا پورت عوض کنند خیلی برای کاربر نهایی شگفت انگیز نیست دیگه . یک زمانی سنسور ضربان قلب برای کاربر هیجان داشت الان ۶۰ تا سنسور هم که اضافه کنند جذابیت خیلی خاصی ندارد . یا مثلا سیری هم در اپل خیلی وووو نشد و سامسونگ هم که میخواهد اضافه کنه .گوگل هم با گوشی ماژولارش شکست خورد و حالا که داده به فیسبوک ان پروژه را .

    دقیقا رسیدیم جای چند سال پیش که گوشی ها پرقدرت نبودند و کم کم اوج گرفتند . ان زمانی که جنگ بین سخت افزار هایی دیگه بود . سال ۲۰۱۶ اتفاق چشم گیری نداشتند و همه شرکت هایی بزرگ اینو فهمیدند . در طی سال های اخیر در کنار موبایل(موبایل و تبلت ) پرینتر ۳ بعدی و خانه های هوشمند و تلویزیون ها و … به اندازه موبایل قدرتمند نبودند . چون من لازم میدونم گوشی موبایل داشته باشم ولی لازم نمیدونم وسیله مثل تلویزیون اینترنت دار داشته باشم .

    من روزانه با مک و ویندوز و ایفون و اندروید کار میکنم به خاطر کارم . الان فکر میکنم شرکتی برنده است که بتوند محصولی جدید ارائه بدهد . نکته ان محصول این هست که هوشمند باشه و همه قابلیت ها موبایل و لب تاب و … را داشته باشه و مهمترین عامل ان محصول راحت تر شدن کاربر هست .

  2. Avatar سام

    کلا سیستم عاملهای کامپیوتری تو اینده نزدیک جمع اوری میشه ویندوز و مک مرخص و همه چی بستر تبلتی و موبایلی میشه

  3. Avatar مصطفی

    به نظر من باید یه سیستم عاملی طراحی بشه که روی هر گجتی که قرار می گیریه بتونه تمام نیاز های صاحب اون دست گاه رو با توجه سخت افزارش تامین کنه. به عنوان مثال من خودم یه گوشی اندروید و یه کانورتبل ویندوزی دارم که هیچکدو به طور کامل نیاز های نه چندادن زیاد منو تامین نمیکنن.
    اگه یه همچین سیستم عاملی طراحی بشه، به نظر من بهترین گجت برای اون یه تبلت با سایز متوسطه که هم فضای زیادی رو در اختیار کاربر بزاره و هم خیلی بزرگ و سنگین نباشه. البته تا اون زمان که همچین سیستم عاملی طراحی بشه، تکنولوژی اونقدر پیشرفت کرده که کوچک بودن دیگه محدودیتی رو از نظر فضای کاربری بوجود نمی یاره.
    البته حرف آقای زرین صدف و چینه کش در رابطه با اهمیت سرویس ها محترم اما به عقیده من این سیستم عامله که حس و حال کار کردن با دستگاه رو به آدم میده و اونقدرا ها کم اهمیت نیست و هیچ وقت اپ ها و سرویس هایی که به پلتفرم های دیگه منتقل میشن کارایی و بازدهی اولیه خودشون رو ندارن. به عنوان مثال شما کاریو که با فتوشاپ ویندوز با یه دستگاه ضعیف می تونی انجام بدی رو هرگز نمی تونی با قوی ترین دستگاه اندرویدی انجام بدی و یا کیفیت مرورگری با اندروید بسیار کمتر از ویندوزه چرا که مرورگری از ابتدا برای دسکتاپ طراحی شده و به طبع اون برنامه های جانبی بیشتری هم برای اون طراحی شده(والبته نقش ماوس رو هم نباید نادیده گرفت ????????)

  4. Avatar احمد

    به نظرم نقش اصلی سیستم ها در آینده میزان هوشمند بودن آن ها است و این که این هوش چقدر می تواند کارها برای ما اسان کند . چیزی مثل سیری و کرتنا اغاز این ماجرا هستند. البته همیشه چیز سبک و اوپن سرور بودن برای توسعه دهندگان اماتور که هر نسل به نسل بعد حرفه‌ی تر عمل می‌کند جایگاه خودش خواهد داشت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه