گفت‌وگو با زوج مخترع ایرانی، از دانشمندان دانشگاه استنفورد

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده آیدا میرعلائی، رحیم اسفندیارپور، زهرا کوچک
گوینده آیدا میرعلائی، رحیم اسفندیارپور، زهرا کوچک
زمان 33:06
حجم فایل 30 مگابایت

تعداد پرشماری از دانشمندان ایرانی در عرصه جهانی نام‌آور هستند و دستاوردهایشان در سراسر جهان شناخته شده‌است. به‌طور خاص، علم پزشکی و دیگر شاخه‌های علمی مرتبط با آن از دیرباز تاکنون شاهد درخشش ایرانیان بوده است. شاید بتوان گقت یکی از شاخصه‌هایی که دستاوردهای دانشمندان ایرانی را در بسیاری از موارد از سایرین متمایز می‌سازد شناخت مشکلات واقعی موجود در بسیاری از جوامع در حال توسعه به سبب قرارگیری کشورمان در منطقه خاورمیانه است. از جمله مشکلاتی که در کشورهای در حال توسعه وجود دارد طولانی بودن روند تشخیص بیماری است. این مسئله موجب افزایش سرعت شیوع بیماری‌های واگیردار و یا پیش‌روی گسترده سرطان در افراد می‌شود و هزینه‌های جانی و مالی مقابله با بیماری و درمان را چند برابر می‌کند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر علم مهندسی پزشکی در این رابطه اختراع و تولید تراشه‌ای توسط دکتر رحیم اسفندیارپور و تیم ایشان در دانشگاه استفورد است که با هزینه حدود چهارصد ریال تولید می‌شود و قادر است با دقت بالایی بیماری‌هایی نظیر سرطان‌، ایدز، مالاریا  و سل را تشخیص دهد. خبر این «آزمایشگاهِ روی تراشه» در بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا پوشش داده شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امروز میزبان دکتر اسفندیارپور و همسرشان خانم زهرا کوچک هستیم؛ زوج جوانی که هر دو در زمینه مهندسی پزشکی و چالش‌های پیش روی آن تحقیق می‌کنند.

زهرا کوچک تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در رشته مهندسی برق به اتمام رسانده‌ و اکنون دانشجوی سال آخر دکترای همین رشته در دانشگاه استنفورد است. زمینه تحقیقاتی او به طور خاص، دستگا‌های زیست-پزشکی درون‌کاشت در بدن انسان است. دکتر رحیم اسفندیارپور تحصیلات ارشد و دکترای خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه استنفورد به اتمام رسانده‌ و اکنون در مرکز فناوری Genome دانشگاه استنفورد مشغول فعالیت است.

با دیجی‌کالا FM همراه باشید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar Bahar

    عالی بود موفق باشند، باعث افتخارند.

  2. Avatar علیرضا خردمند

    مرسی از بچه های عالی تر از عالی دیجیکالامگ؛ که اینقدر خوب و کامل می نویسن که باعث شده ان من به تیم دیجیکالا هم اعتماد کنم….
    …. و انصافا چه استراتژی بازاریابی شاهکاری رو دارن انجام میدن برای عاشقان مطالعه
    خسته نباشید

  3. Avatar م

    بسیار عالی، موفق باشن همیشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه