استرینگ‌کست: با نسل بعدی کامپیوترتان آشنا شوید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده استرینگ‌کست
گوینده استرینگ‌کست
زمان 13:09
حجم فایل 9 مگابایت

در سال ۱۹۶۵، آقای گوردن مور یکی از پایه‌گذاران شرکت اینتل یک پیش‌بینی خیلی پیش پا افتاده انجام داد. او پیش‌بینی کرد که در آینده، تعداد ترانزیستورهای موجود در یک ریزپردازنده بیشتر و بیشتر خواهند شد!

به معنای دقیق‌تر که هر دوسال، تکنولوژی یک کامپیوتر دوبرابر قدرتمندتر می‌شود. قانونی که بعدها به قانون مور معروف شد و با گذر زمان، این قانون تا حد خیلی زیادی درست بود و تعداد ترانزیستورهای موجود در یک پردازنده از ۳۲۰۰ در سال ۱۹۷۲ به ۳۰۰ میلیون در سال ۲۰۰۶ افزایش پیدا کرد. اما از سال ۲۰۰۶ به بعد سرعت ترانزیستورگذاری ما آرام و آرام‌تر شد و برخلاف پیش‌بینی آقای مور، در سال ۲۰۱۵ به‌جای  ۴ تریلیون ترانزیستور، تنها ۱ تریلیون ترانزیستور در یک ریزپردازنده توانستیم جاگذاری کنیم.

ما در حال عقب ماندن از بازی تکنولوژی هستیم، چرا که به حد توان فیزیکی خودمان رسیده‌ایم. جهان فیزیکی با قوانین ثبت‌شده‌اش دیگر امکان پیشروی بیشتر را به ما نمی‌دهد و تنها یک راه جلوی پای ما گذاشته: عوض کردن قوانین و ایجاد یک جهان جدید. و چه جهانی زیباتر از جهان کوانتوم؟ و کدام تکنولوژی هیجان‌انگیز‌تر از کامپیوترهای کوانتومی؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    یعنی میشه مثل قرون وسطی کامپیوتر های امروزی دیگه ترانزیستور داخلشون جا نشه و تکنولوژی بایسته و تمام
    چه صحنه ای بشه قرون وسطی ۲ ????

  2. Avatar پیمان

    اقا دمت گرم عالی بود. با این حساب یعنی ما اگر نتونستیم کامپیوتر های کوانتومی رو بسازیم چند سال دیگه قدرت کامپیوتر ها وایمیسته و جلو نمیره؟ جز کامپیوتر های کوانتومی هیچ راه دیگه یا گزینه دیگه ای نیست؟

    1. Avatar استرینگ کست

      فعلا فقط سرعت پیشرفت کند شده و احتمالا تا ده ها سال آینده مشکل جدی برای ما پیش نمیاد. تازه اون زمان هم میشه اندازه کامپیوتر هارو یکم بزرگتر کرد و مشکلو دوباره چند سال به تعویق انداخت.

  3. Avatar بنیامین

    بسیار زیبا توضیح داده شد
    لذت بردیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه