حمله به تهران؛ آیا مگس‌های سفید ما را مریض می‌کنند؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده مهدی مومن‌زاده، فرناز حیدری
گوینده مهدی مومن‌زاده، فرناز حیدری
زمان 13:23
حجم فایل 6 مگابایت

از چند هفته‌ پیش در خیابان‌های تهران شاهد پرواز میهمان‌های ناخوانده‌ای هستیم که در عین کوچکی، حسابی برایمان مشکل‌ساز شده‌اند. منظورمان مگس‌های سفیدی است که خیلی پر تعداد در خیابان‌های شهر دیده می‌شوند و اگر حواستان نباشد، هر بار که بیرون می‌روید ممکن است چندتا از آن‌ها را قورت دهید! ولی این مگس‌ها چه هستند و از کجا آمده‌اند؟ آیا برای سلامتی ما ضرر دارند؟ راه مقابله با آن‌ها چیست و درست است که به دنبال تاکسی‌های زرد رنگ راه می‌افتند؟ برای این‌که همه‌ی این‌ها را بدانید، توصیه می‌کنیم پادکست این هفته‌ی دانش دیجی‌کالا مگ را بشنوید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar مجتبی

    سلام
    وقتی سم پاشی نشه
    جمعیت هم زیاد میشه متاسفانه

  2. Avatar حسن

    اقلیم های مرطوب و خشک؟!!
    میشه یه مثال بزنید؟

  3. Avatar ali

    با سلام خدمت شما
    تشکر از مطلبتون ولی چند تا نکته رو به عنوان یه حشره شناس می خام خاطر نشان کنم
    اولا این حشره یه افت محصولات کشاورزی هستش و ربطی به درخت توت نداره این آفت بیشتر برروی گیاهیان علفی و یا بوته ها فعال هستش گیاهانی مثل یونجه،پنبه ،توتون،گوجه فرنگی و انواع صیفی جات از میبانهای عمده و مهم این آفت هستند .و در همه نقاط ایران پراکنده و شایع هستش و مختص نقطه خاصی نیست. هر جا کشاورزی باشه این هم هست.و ربطی به اینجاد بیماری در انسان نداره ما آفت کشاورزی مشترک با انسان نداریم .
    سوالی که من دارم اینه که با توجه به سیکل زندگی این آفت که به گفته این خانم ۲۰-۲۵ روز هست چرا می گند نسل ششم من معنی نسل ششم را نفهمیدم.
    گونه خسارت زای این آفت به اسم Bemesia tabacci یا عسلک توتون معروفه که این حشره از شیره گیاهان معمولا در رگبرگ و یا قسمتی از رگبرگ که به ساقه چسبیده تغذیه می کنه چون درصد اوره بالاتری اونجا وجود داره و اصلا تغذیه از پاجوش رو نداه چون خرطومش فوق العاده ظریفه .
    پرسیده بودن که این آفت مگس هست که البته جوابی هم داده نشد باید بگم خیر این آفت در اصل متعلق به راسته Hemiptera یا همون سنها می باشد (مثل سنهای درختی بدوبو و یا شته ها)و به زیر راسته Sternorryncha تعلق داره و ربطی به مگس ها نداره (مگس ها متعلق به راسته Diptera یا دوبالان هستند)
    و اینکه جمعیت این آفت چرا زیاد شده جوابش خیلی راحته چون مواد غذایی تازه و زیاد در دسترس آفت هستش و دشمن طبیعی اش خبری نیست هر آفت سه zone فعالیت داره zone 1 از همه کوچکتره آفت با دشمن طبیعی اش داره زندگی می کنه و دایره اش کوچکتر و جمعیت آون توسط دشمن طبیعی داره کنترل می شه Zone 2 در اصل دشمن طبیعی وجود نداره و آفت توسط شرایط اقلیمی و محیطی داره کنترل می شه و دایره اش از zone قبلی بزرگتره و در نهایت Zone 3 هستش که در اینجا نه دشمن طبیعی وجود داره و نه شرایط اقلیمی و محیطی موثر بر جمعیت آفت پس خودش تنهاست و می تونه جمعیتش رو زیاد کنه بدون هیچ گونه فشاری و دایره فعالیتش از همه بزرگتره اصطلاحا بهش گفته می شه جبهه فعالیت آفت.
    اسم گونه و جنسی رو که فرمودن به تا به حال به گوشم نخورده بود اگه می شه اسمش رو دوباره مطرح کنید ممنون .

  4. Avatar فرخ کاردان

    هفته پیش ۴ روز مهمون شهرتون بودم، به تنهایی یه کلونی ازشون رو خوردم! با تشکر :))

  5. Avatar سیاوش

    موزیک متن inception عالیه ، ولی به این مطلب نمیاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه