آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان تمیز هستند؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده فرناز حیدری
گوینده فرناز حیدری
زمان 11:53
حجم فایل 30 مگابایت

برای سنجش پاکیزگی آب‌ها از شاخص‌های زیستی مانند دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها استفاده می‌شود.اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، سلامت جمعیت دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها به معنی پاکیزگی آب‌هاست. شاخص‌های سلامت خلیج فارس و دریای عمان در چه وضعیتی هستند؟

آدا ناتولی (Ada Natoli) و روبرت بلدوین (Robert Baldwin) دو محقق بزرگ و پرتلاش هستند که سال‌هاست در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان مشغول مطالعه آبزیان می‌باشند. این دو محقق هم‌اکنون به دعوت دو کشور امارات متحده عربی و عمان در منطقه حضور دارند و وظیفه آن‌ها نیز مطالعه و بررسی به ترتیب دلفین‌ها و نهنگ‌ها می‌باشد. هزینه پروژه‌های حفاظتی ناتولی و بلدوین به طور کامل توسط دولت‌های مذکور تامین شده است.

این دو محقق معتقدند شرایطی که برای تحقیقات آن‌ها در منطقه مهیا شده، از هر جهت ایده‌آل است. آن‌ها از حضور در ایران نیز استقبال کرده‌اند اما واقعیت این است که پروژه‌های حفاظتی امروز در ایران زیر هجمه‌های بسیار عجیبی قرار دارند. در این پادکست از شرایط و اطمینان خاطری سخن خواهیم گفت که در اختیار این دو محقق گذاشته شده است. در نهایت نیز به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا در کشور ما نیز چنین امکانات و تسهیلاتی برای محققان در عرصه حفاظت از حیات‌وحش مهیا است؟ با ما همراه باشید تا یکی دیگر از مجموعه قسمت‌های کاشفان طبیعت را در دیجی‌کالا (FM) مرور کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه