اعتدال بهاری چیست و لحظه‌ی تحویل سال در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۹

حتما شما هم چیزهایی درباره‌ی شگفتی‌ها و دقت تقویم خورشیدی شنیده‌اید. تقویمی که بر پایه‌ی یک رویداد آسمانی بنا شده و مهم‌ترین لحظه‌ی آن، یعنی آغاز سال نو، مصادف است با گذر خورشید از نقطه‌ی اعتدال بهاری. اما اعتدال بهاری چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

ایرانی که باشید فرقی نمی‌کند در کجای سیاره‌ی زمین ساکن هستید، برای همه تمام ماجرا در یک لحظه‌ی مشخص و یکسان اتفاق می‌افتد: لحظه‌ی تحویل سال.

اعتدال که دو بار در سال، یک بار در اولین روز بهار و بار دیگر در اولین روز پاییز اتفاق می‌افتد، زمانی است که در تمام نقاط زمین طول شب و روز برابر می‌شود.

اعتدالین زمانی اتفاق می‌افتند که خورشید درست عمود بر استوای سیاره‌ی زمین می‌تابد. در چنین شرایطی خط جداکننده‌ی شب و روز درست از قطب شمال به سمت قطب جنوب زمین کشیده می‌شود. زاویه‌ی خاص خط جداکننده‌ی شب و روز در زمان اعتدالین باعث می‌شود طول شب و روز در تمام نقاط زمین تقریبا برابر باشد.

اعتدال بهاری در نیمکره‌ی شمالی زمین آغازگر فصل بهار است. علاوه بر این، حالا می‌دانید که برای ما ایرانی‌ها اهمیت اعتدال بهاری در چیست. این رویداد نجومی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که درست در همین لحظه است که ما سال نو و آغاز عید نوروز را جشن می‌گیریم. به عبارتی لحظه‌ی تحویل سال همان لحظه‌ی اعتدال بهاری است.

شش ماه بعد این بار خورشید به نقطه‌ی اعتدال پاییزی می‌رسد و قصل پاییز رسما آغاز می‌شود.

اعتدالین در کنار انقلابین، یعنی انقلاب زمستانی که طولانی‌ترین شب سال یا همان «شب یلدا» را رقم می‌زند و انقلاب تابستانی که بلندترین روز سال در آن روز اتفاق می‌افتد، تغییر فصل‌ها را در هر نیمکره پدید می‌آورند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. محمود

    باسلام
    ببخشید در توضیحات فیلم بنظرم یک اشتباه وجود دارد

    اول اینکه لحظه تحویل سال برای تمام نقاط زمین یکسان نیست کما اینکه قدیمها مثلا در دهه ۴۰ برای شهرهای مختلف لحظه تحویل سال متفاوتی تعیین میشد
    درحال حاضر تمام کشور لحظه تحویل سال را طبق زمان تهران درنظر میگیرند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه