تب تند فیلم های ابرقهرمانی در گیشه و نقاط ضعف‌شان پیش منتقدان

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

برای کمیک‌بوک‌های ابرقهرمانی دهه ۳۰ آمریکا دوران طلایی بود. اگرچه از دو قرن قبل‌ترش ژاپنی‌ها در قرن هجدهم پیشگامان کمیک‌بوک‌ها بودند. اگر دهه ۳۰ را دوران طلایی و از دهه ۴۰ تا آخر دهه ۷۰ را دوران نقره‌ای کمیک‌بوک‌های ابرقهرمانی بدانیم، باید گفت که هزاره سوم حکم دوران طلایی را برای فیلم‌های ابرقهرمانی پیدا کرده است. پیش از آن از دهه ۶۰ کاراکترهای دی.سی (DC) به سینما و تلویزیون راه پیدا کرده بودند. در دهه‌های بعد کارگردان‌های مطرح مولفی مثل تیم برتون هم سراغ ابرقهرمانی مثل بتمن رفتند. اما گیشه‌ها در قرن بیست و یکم کاملا تحت‌تاثیر فیلم‌های ابرقهرمانی هر دو کمپانی دی.سی و مارول قرار گرفتند. از ابتدای هزاره‌ی سوم هر سال رکوردشکن‌های گیشه، فیلم‌های ابرقهرمانی بوده‌اند. پارسال «واندروومن» (زن شگفت‌انگیز) را داشتیم و امسال «بلک‌پنتر» (پلنگ سیاه) و «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (avengers: infinity war) و «ددپول ۲» هم به تازگی روی پرده سینماها آمده است. در این قسمت از ویدیوکست سینمایی درباره کلیت فیلم‌های ابرقهرمانی حرف زدیم. این که چطور بدمن‌هایشان را از ترس‌های دولت آمریکا می‌گیرند و چطور در سخت‌ترین دوران قصد دارند به مردم امیدواری بدهند. این رسم سینمای هالیوود است. از نمونه‌های خوب فیلم‌های ابرقهرمانی موفق در این سال‌ها، سه گانه «بتمن» نولان است که حتی منتقدان هم دوستش داشتند و همین فیلم «واندروومن» سال گذشته. از فیلم‌های مارول هم «کاپیتان آمریکا» دل منتقدان را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین فیلم‌های مارول از نگاه منتقدان

در بخش نقد و بررسی به فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» پرداختیم که در حال حاضر روی پرده سینماهاست. اقتباسی از آن دسته از کمیک‌بوک‌ها که همه ابرقهرمان‌ها را دور هم جمع می‌کند تا وظیفه سنتی‌شان یعنی نجات زمین را انجام بدهند. متاسفانه آنتونی و جو روسو، سازندگان فیلم آش شله‌قلمکاری درست کرده‌اند که نه داستانش چفت و بست درستی دارد و نه به اندازه کافی سرگرم‌کننده است. از دکتر استرنج در این فیلم حضور دارد تا کریس پرت در «نهگبانان کهکشان» و مرد آهنی (آیرون من). برای فهمیدن داستان فیلم نه تنها باید قسمت قبلی «انتقام‌جویان» که کلیه فیلم‌های مارول را دیده باشید وگرنه درنهایت داستان برایتان گنگ و نامفهوم خواهد بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. shahabmp

    واقعا فیلم خوبی نبود اونجرز جدید، داستان به قول شما شول قلم کار، البته اگه بشه اسمشو گذاشت داستان چون انقدر کاراکتر ها و دنیاها زیاد شدن که حتی از دست خود کارگردان و فیلم نامه نویس هم در رفته بود و به اون چیزی که دیدیم نمیشه گفت داستان، این فیلم واقعا چیزی به اسم داستان نداشت، گرچه کاری که کارگردان و فیلم نامه نویس کردن و این فیلم از یه سقوط وحشتناک نجات داد و دقیقا شد خط فاصل بین سقوط و موفقیتش توی گیشه این بود که همرو با یه فرقون توی یه بسته نریخت بلکه سعی کرد بسته به نوع کاراکتر ها و دنیاهاشون توی چند بسته مرتبط با هم دسته بندیشون کنه و بعد این بسته های کوچکترو توی جعبه کلی فیلم بزاره که اگه این کارو نمیکرد مطمئنا توی گیشه هم با شکست عظیمی مواجه میشدن، شوخی های فیلم زیادی لوس و آبکی شده بود، و کی از بدترین چیزیاش پایانش بود، بدترین پایان فیلم های ابر قهرمانی تاریخ، انقدر این پایان بد و آبکی و نامتقارن بود که من حتی وقتی تیتراژ پایانی فیلم هم تموم شد منتظربودم یه چیزی نشون بدن که قافل گیرم کنه!!! ولی باورم نمیشد پایانش همون چرندی بود که دیدم!!!!

  2. pedram

    من همیشه بین رسانه های ایرانی، فکر میکردم دیجی کالا مگ از همه معتبر تره و نویسنده هاش سواد کافی برای تمام مقالات و پاکدشت هایی که سراغش میگن رو دارن، ولی حداقل توی این پادکست اینطور نبود
    شرط می بندم شما برای این پادکست حتی یک کامیک هم نخوندین و در دانشتون در این زمینه در حد یک سرچ ساده توی گوگل بوده. دنیای کمیک طرفداران خودشو داره و متکی به سینما و تلوزیون نیست، عصر طلایی دورانی ه که دی سی ابرقهرمانای خشکش رو بوجود آورد و در عصر نقره ای با حضور ابرقهرمانانی مثل فنتستیک فور و اسپایدرمن در مارول، کم کم کامیک ها عمق پیدا کردن. چه دنیای دی سی و چه دنیای مارول پر از شخصیت های متنوع و داستان های گوناگونه، منتهی بعد از ساخته شدن سه گانه بتمن توسط نولان و تقلید های الکی زو اسنایدر برای تاریک نشون دادن دنیای دی سی، کسانی که کمیک هارو نخوندن فکر میکنن دنیای دی سی دارکه و دنیای مارول بچه گونه است. مارول هم داستان های تاریک و خشن داره مثل ددپول و پانیشر و دردویل، هم داستان های لایت داره مثل اسپایدرمن و فنتستیک فور. دی سی هم همینطوره، از داستان های تاریک بتمن گرفته تا داستان های امید بخش سوپرمن و داستان های لایت فلش. حالا اینکه فیلمای مارول موفق شدن به خاطر درست به تصویر کشیدن کاراکترهاست، در عوض دی سی فقط با الکی تلخ نشون دادن دنیاش وضع دنیای سینماییش هر روز بدتر میشه. این وسط واندروومن که تونستن یک اقتباس خوب ازش درست کنن، موفق شد.
    با احترام میگم که این ویدیوکست برخلاف کار های قبلیتون فقط با اطلاعات کمی که از سینما داشتین تولید شده و کیفیت کمی داره. امیدوارم که این نظرو بخونید و در کار های بعدی اصلاحش کنید

    1. دوست عزیز اول ممنون بابت اینکه خوندین..در ویدیو هم اشاره کردیم که دوران طلایی کامیک بوک ها از دهه سی شروع شده و اولین فیلم رو مارول دهه ۴۰ ساخته..دوران طلایی و نقره ای که اشاره کردیم مربوط به کتابها بود نه فیلمها.
      اما بحث بر سر جهان کمیک ها خیلی مفصله و امیدوارم بشه در یک نقد مفصل مکتوب بهش بپردازم..در مورد اینکه فیلمهای مارول اتفاقا یکدست تر هستن باهاتون موافقم..جهان مارول حال و هوایی داره که دست هر کارگردانی بیفته فیلم مارولی ازش درمیاره ولی فیلمهای دی.سی بالا و پایین زیاد دارن.

  3. kian

    نقد هاتون عالی هستند و به شدت لذت بردم.
    خسته نباشید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه