درباره فینال‌های جام جهانی بیشتر بدانید

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

در آستانه فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و بازی تیم‌ فرانسه با کرواسی، تصمیم گرفتیم بیست دوره قبلی فینال‌های جام جهانی را مرور کنیم. در ویدیوکست امروز فینال جام جهانی ده دوره اول از ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۴ را مورد بررسی قرار دادیم که برخی از این فینال‌ها نکات بامزه‌ای داشته‌اند.

مثلا در اولین جام جهانی که در اروگوئه برگزار شد تیم‌های آمریکای جنوبی قدرت‌های اصلی فوتبال بودند و اروگوئه و آرژانتین به فینال رسیدند. اروگوئه که تیم فوتبال فوق‌العاده‌ای داشت و در المپیک هم قهرمان شده بود در جام جهانی هم به عنوان قهرمانی رسید. این روز از آن به بعد در اروگوئه روز ملی و تعطیل رسمی اعلام شد. در مقابل یک گروه مافیایی در آرژانتین با سنگ به کنسولگری اروگوئه در این کشور حمله کردند.

سال ۱۹۳۴ شاهد گرمترین فینال میان دو کشور اروپایی ایتالیا و چک بودیم. دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید و دومین باری بود که تیم میزبان قهرمان می‌شد. اولین قهرمانی‌ ایتالیا.

سال ۱۹۳۸ آخرین جام جهانی قبل از جنگ جهانی دوم باز هم تمام اروپایی و میان مجارستان و ایتالیا برگزار شد. که ایتالیا توانست اولیت تیمی باشد که از عنوان قهرمانی‌اش دفاع می‌کند و ۴ بر ۲ مجارستان را مغلوب کرد.

جنگ جهانی دوم میان جام‌های جهانی وقفه انداخت و اولین جام جهانی بعد از جنگ سال ۱۹۵۰ در برزیل برگزار شد. فینال در استادیوم ۲۰۰هزارنفری بین اروگوئه و برزیل بود و طرفداران برزیل بعد از شکست تیم‌شان به سکوت سهمگینی فرو رفتند.

۱۹۵۴ باز هم مجارستان به فینال رسید و روبه‌روی آلمان غربی قرار گرفت. مجارستانی که آن زمان یکی از بزرگترین ستاره‌های فوتبال همه دوران یعنی پوشکاش در ترکیب تیمش بود. بازی در برن سوییس برگزار شد و آلمان‌ها که در دقایق ۶ و ۸ گل خورده بودند بعد از اینکه باران گرفت با کفش‌های تازه آدیداس‌شان معجزه کردند و به بازی برگشتند و جام را از آن خودشان کردند.

۱۹۵۸ شاهد پر‌گل‌ترین فینال تاریخ فوتبال با هفت گل بودیم.

۱۹۶۲ برزیل در مقابل چک به فینال رسید و با درخشش پله قهرمان شد. حالا تعداد قهرمانی‌های ایتالیا و برزیل به عدد دو رسیده بود.

۱۹۶۶ یکی از جام‌های جهانی خاطره‌انگیز با اسامی بزرگ است. از فرانتس بکن باوئر تا سر بابی چارلتون در استادیوم ویمبلی لندن روبه‌روی هم صف کشیدند. در حضور ملکه انگلستان داور دیدار گل مشکوک انگلیس را پذیرفت تا این تیم قهرمان شود.

سال ۱۹۷۰ فینال به مکزیک رفت. اولین سالی که مسابقات رنگی پخش شدند و اولین سالی که آدیداس توپ جدید تل‌استار را با شکل و شمایل تقریبا مشابه امروز عرضه کرد. برزیل و ایتالیا روبه‌روی هم قرار گرفتند و برزیل ۴ بر ۱ ایتالیا را شکست داد. این جام از این نظر اهمیت داشت که ژول ریمه وصیت کرده بود هر کسی سه بار قهرمان شود می‌تواند جام ژول ریمه را واقعا به خانه‌اش ببرد. برزیل و ایتالیا هر دو این فرصت را داشتند که درنهایت نصیبت ایتالیا شد. پله هم نامش در تاریخ به عنوان بازیکنی که در سه جام جهانی حضور داشت و در هر سه جام موفق شد تیمش را به فینال و عنوان قهرمانی برساند، ثبت شد.

دهمین دوره جام جهانی سال ۱۹۷۴ بین آلمان غربی و هلند برگزار شد. در همان دقایق اول هر دو تیم صاحب موقعیت پنالتی شدند و آلمان غربی ۲ بر ۱ هلند را شکست داد و جامی را که بعد از جام ژول ریمه ساخته شده بود، برای اولین‌بار تصاحب کرد.

جام جهانی 2018 در دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه