آغاز جشنواره کارآفرینی سبز بوم تک در دانشگاه علم و صنعت

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

جشنواره کارآفرینی سبز بوم تک روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه طی مراسمی در دانشگاه علم و صنعت آغاز به کار کرد. در افتتاحیه اولین دوره این جشنواره اعضای کمیسیون انرژی مجلس، مشاور معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری، مدیران شرکت های صنعتی و اعضا هیات علمی دانشگاه های علم و صنعت ایران و تربیت مدرس حضور داشتند.

تا کنون در این جشنواره  بیش از ۲۰۰ طرح و ایده با موضوع فناوری‌های پاک ثبت‌نام کردند. طرح‌های برگزیده پس از انتخاب توسط هیات داوران با همکاری مربیان رویداد برای ارائه به سرمایه‌گذاران در مراسم اختتامیه آماده می‌شوند. محصولات برتر در این جشنواره تا سقف ۴ میلیارد ریال مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

در این مراسم دکتر حمیدرضا امیری‌نیا رییس هیات مدیره موسسه دانش بنیان برکت، مهندس بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس، دکتر محسن صیقلی مشاور معاونت علمی ریاست جمهوری، مهندس هاشمی قائم مقام سازمان توسعه منابع انرژی و مهندس پنیریان مدیرعامل شتابدهنده یاس طی سخنانی نظرات خود را در مورد اهمیت فناوری‌های پاک بیان کردند.

مهندس بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضعف ارتباط میان نخبگان و عرصه تولید علت این مساله را عدم فرهنگ‌سازی دانست و همکاری مجلس و دولت و دانشگاهیان برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را خواستار شد.
به گفته نعمتی اعتماد به بخش خصوصی و عدم مشکل آفرینی برخی مجموعه‌های خصولتی برای این بخش به همراه استفاده از نیروهای متخصص، کارآزموده و مطلع برای مدیریت مجموعه‌های تولیدی و صنعتی می‌تواند راهگشا باشد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های مهم اقتصادی و ‌زیست‌محیطی کشور گفت: «مجلس با برگزاری جلسات متعدد ۲۰ مشکل اساسی کشور را تعیین کرده و از شما نخبگان می خواهیم برای حل این مشکلات مانند کم آبی، بیکاری، فساد، مسائل بانکی و غیره به ما کمک کنید.»

در ادامه برنامه دکتر حمیدرضا امیری‌نیا رییس هیات مدیره موسسه دانش بنیان برکت و مشاور معاونت علمی ریاست جمهوری در سخنان خود ضمن انتقاد از اتکای بیش از حد کشور به درآمدهای حاصل از نفت و گاز خواستار توجه جدی به انرژی های پاک شد و از این که ایران بر خلاف برخی کشورهای همسایه مانند امارات به این مساله بی توجه است، اظهار تاسف کرد.
عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در این مورد گفت: «ما ظرفیت فراوانی برای استفاده از انرژی‌های پاک و به ویژه انرژی خورشیدی داریم، ولی به این موضوع بی توجه هستیم که برای فعال‌تر شدن این بخش حضور فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها احساس می‌شود.»
به گفته دکتر امیری‌نیا یک راه اساسی برای توسعه انرژی های پاک تاسیس شرکت‌هایی با رویکرد بین المللی و صادراتی است که تنها به دنبال بازارهای کوچک محلی نباشند.
رییس هیات مدیره موسسه دانش بنیان برکت در مورد حمایت از طرح‌ها و نوآوری‌های جدید گفت: «ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اولین شرکت بهره‌گیری از انرژی باد را تاسیس کرده و از طرح‌های خلاقانه دراین بخش حمایت می‌کند. همچنین بنیاد برکت هم علاقه‌مند به پشتیبانی از چنین طرح‌هایی است و اگر ایده های این حوزه به شکل مناسبی عملی شوند می‌توان با اصلاح تعرفه‌ها به جذب سرمایه‌گذاری خارجی امیدوار بود.»
امیری‌نیا تاکید کرد: «مسیر کارآفرینی در کشور مبتنی بر شکل‌گیری استارتاپ‌های گوناگون و از جمله فعال در حوزه انرژی‌های پاک است و همه ما باید مهارت‌های لازم را در این حوزه کسب کنیم.»

دکتر محسن صیقلی مشاور معاونت علمی ریاست جمهوری هم در سخنانی یکی از اولویت‌های کشور را رسیدگی به حوزه امداد و نجات و محیط زیست دانست و خواستار سرمایه‌گذاری بانک‌ها برای پیشرفت در این دو حوزه شد.
صیقلی دانشجویان خلاق را به تجمیع ایده‌های خود و ارتقای کیفیت آنها تشویق کرد و افزود: «بهتر است زنجیره‌ای از فعالیت‌ها و ایده‌ها را در قالب تعاونی ایده‌ها برای حل زنجیره مشکلات زیست‌محیطی تشکیل دهید تا بتوانید سرمایه‌گذاران را برای حمایت از طرح‌ها مجاب کنید.»
جشنواره کارآفرینی بوم تک، اولین و بزرگترین رویداد کارآفرینی سبز کشور به شمار می‌رود که این دوره آن در زمینه فناوری‌های پاک برگزار می‌شود و شامل موضوعات محوری فناوری اطلاعات(IT)، انرژی های نو و تجدیدپذیر، شیمی سبز، حمل و نقل سبز، شهر هوشمند، مدیریت پسماند، بازیافت، باتری و ذخیره‌سازها، نانو فناوری، ساختمان‌های سبز و انرژی صفر و پساب‌های خانگی است.

 

جشنواره بوم‌تک تا روز ۱۶ خرداد با برگزاری کارگاه‌های تخصصی در دانشگاه علم‌وصنعت ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت این جشنواره به نشانی boomtech.iust.ac.ir  مراجعه کنند.

 

مطلب مرتبط: جشنواره کارآفرینی بوم‌تک در دانشگاه علم‌وصنعت برگزار می‌شود

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه