چگونه تهران و دیگر شهرهای دنیا با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

وضعیت هوای تهران چند وقتی است که در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. دیگر شهرهای دنیا هم وضعیت چندان مساعدی ندارند. برای مثال، مناطق مختلفی در ایتالیا فعلا با مه‌دود دست و پنجه نرم می‌کنند. طوری که تردد خودرو یا حتی روشن کردن تنورهای پیتزا در برخی از شهرهای ایتالیا ممنوع شده بود.

با این حال، فقط هم ایتالیا نیست. از اروپا گرفته تا شهرهای مختلف آسیا، چند وقتی است که درگیر مبارزه با آلودگی هوا شده‌اند. می‌توانید در ادامه، راهکارهایی که شهرهای مختلف دنیا برای مقابله با مه‌دود پیشه کرده‌اند را ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

میلان، ایتالیا

دوچرخه‌سوارهای شهر میلان، روز دوشنبه تمام خیابان را در اختیار خود داشتند؛ چون تردد خودروهای خصوصی برای شش ساعت در این شهر کاملا ممنوع شده بود. درجه‌ی آلودگی در پایتخت تجاری ایتالیا به مدت سی روز از میزان سالم گذشته بود؛ این موضوع هم مسوولان میلان را مجبور کرد تا تردد خودروها را از دوشنبه تا چهارشنبه و در ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر ممنوع کنند.

1-A cyclist rides in Porta Venezia, Milan, Italy, on Dec. 28

دوچرخه‌سواری در پورتا ونیزیا در میلان؛ هفت دی

شهر رم هم که فعلا در حال مبارزه با مه‌دود است، قانون تردد خودروها به صورت زوج و فرد را اجرا کرده است. تردد خودروها هم در شهر تاریخی فلورانس تا روز سال نو محدود شده است.

2-Milan's Duomo Cathedral in Italy is barely visible through smog

کلیسای Duomo در ایتالیا اصلا قابل دیدن نبود.

کاهش میزان باران و هم‌چنین باد در ایتالیا، وضعیت آلودگی هوای این کشور را بدتر کرده است. در حال حاضر حداقل ده شهر ایتالیا قوانینی برای ممنوعیت تردد خودروها تنظیم کرده‌اند. در پی این قوانین جدید، مسوولان شهر میلان استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی را در این شهر ارزان‌تر کرده‌اند. در حال حاضر می‌توان در میلان یک بلیط ۱.۵ یورویی خرید و با همان بلیط، یک روز کامل توسط تمام وسایل نقلیه‌ی عمومی سفر کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سارایوو، بوسنی و هرزگوین

مسوولان شهر «سارایوو»، پایتخت بوسنی و هرزگوین، به رانندگان گفته‌اند که از خودروهای‌شان کمتر استفاده کنند. آن‌ها هم‌چنین توصیه کرده‌اند که بهتر است افراد از خانه‌های‌شان خارج نشوند.

3-masks due to air pollution in Sarajevo

در سارایوو ماسک‌های رایگان توزیع کرده بودند.

با این حال، کسانی که مجبور هستند از خانه خارج شوند، می‌توانند از صلیب سرخ ماسک رایگان دریافت کنند.

پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته هم‌چنین آلودگی هوا در سارایوو به قدری زیاد شد که مدرسه‌های این شهر تعطیل شدند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پکن، چین

پایتخت چین، مثل دیگر شهرهای این کشور، در ماه گذشته مشکل آلودگی هوای سنیگنی داشتند. دو هشدار قرمز هم در ماه گذشته در پکن اعلام شد. اصولا زمانی هشدار قرمز اعلام می‌شود که درجه‌ی کیفیت هوا، از ۲۰۰ به مدت سه روز یا بیشتر بالا برود. عدد ۲۰۰ بسیار زیاد است، اما برخی از قسمت‌های پکن حتی درجه‌ی آلودگی‌شان از ۹۰۰ هم بیشتر بود.

4-frozen river amid heavy smog in Beijing on Dec. 29

مردم پکن در مه‌دود هم روی رودخانه‌ای یخ زده بازی می‌کنند. ۸ دی.

با توجه به اینکه چین بیش از ۶۰ درصد برق کشورش را توسط ذغال‌سنگ تامین می‌کند، این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی کربن در دنیا است. قانون تردد خودروها بصورت زوج و فرد هم در چین اجرا شده است، اما هیچ‌کس در این کشور به این قانون اعتنا نمی‌کند. مردم اصولا پلاک خودروهای‌شان را می‌پوشانند و وارد خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شوند.

5- during a hazy day in Beijing on Dec. 22

پکن. غبار در روز اول دی

بیش از ۱.۴ میلیون نفر در سال، به دلیل مه‌دود چین در این کشور جان خود را از دست می‌دهند.

‌‌‌‌‌‌‌‌

تهران، ایران

مه‌دود در چند هفته‌ی اخیر، پایتخت ایران را هم مورد هدف قرار داد. طوری که مسوولان تهران به ۱۴ میلیون نفری که در این شهر زندگی می‌کنند، توصیه کردند از خانه خارج نشوند.

مدارس در تهران تعطیل شدند و مسابقات فوتبال هم به عقب افتادند. خودروهای تهران وضعیت خوبی ندارند و قدیمی هستند؛ عبور و مرور در این شهر به دلیل قدیمی بودن راه‌ها بسیار سخت است و قوانین جلوگیری از انتشار گازها هم در این شهر رعایت نمی‌شود.

6-Smog obscures buildings in Tehran, Iran, on Dec. 19

مه‌دود ساختمان‌های تهران را پوشانده است. ۳۰ آذر

هزاران مرگ در ایران، به مه‌دود نسبت داده شده‌اند. دولت ایران هم سه سال پیش قول داد مشکل آلودگی هوای این کشور را برطرف کند.

مثل سارایوو، تهران هم توسط کوهستان‌ها احاطه شده است. در نتیجه باد به داخل این شهر راه پیدا نمی‌کند. آلودگی‌ هوا در زمستان‌ها هم به دلیل سرما سنگین‌تر می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دهلی نو، هندوستان

سازمان جهانی سلامت، شهر دهلی نو را آلوده‌ترین شهر در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود. وضعیت هوای هندوستان اصلا خوب نیست. از بین ۲۰ شهر دنیا که بیشترین میزان آلودگی هوا را دارند، ۱۲ شهر در هندوستان هستند. بیش از ۶۰۰ هزار نفر سالانه در هندوستان به دلیل آلودگی هوا می‌میرند.

7-New Delhi airport is obscured by smog on Dec. 23

فرودگاه دهلی نو توسط مه‌دود پوشیده شده است. ۲ دی

برای مبارزه با آلودگی هوا، ورود خودرهای بزرگ دیزلی به دهلی نو ممنوع شده است. کامیون‌هایی هم که بیش از ده سال عمر دارند، نباید وارد دهلی نو و شهرک‌های اطراف‌اش شوند. تردد خودروهای معمولی که ساخت آن‌ها به ده سال پیش بر می‌گردند چند وقت پیش در دهلی نو ممنوع شده است.

خودروهای دیزلی، گرد و غبار ساخت و ساز و سوزاندن محصولات در مزرعه‌ها، بیشترین عوامل آلودگی هوای هندوستان هستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اینچئون، کره‌ی جنوبی

مه‌دود کره‌ی جنوبی، بیشتر به دلیل مجاورت این کشور با چین است. با این حال، نیروگاه‌های ذغال سنگ کره‌ی جنوبی هم بی‌تقصیر نیستند.

8-Songdo in Incheon, west of Seoul, South Korea, on Dec. 23

غرب سئول. ۲ دی.

در حالی که کره‌ی جنوبی در همین کنفرانس اقلیم امسال در پاریس، برنامه‌های ساخت چهار نیروگاه ذغال سنگ را لغو کرد، این کشور هنوز هم می‌خواهد تا سال ۲۰۲۱ به تعداد نیروگاه‌های ذغال سنگ‌اش ۲۰ عدد بیافزاید.

سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی هم در تابستان‌ها با مشکل غبار روبرو است. سالانه در کره‌ی جنوبی ۱۶۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا جان‌شان را از دست می‌دهند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: CBC.ca

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Nerazzurri

    اهواز رو هم به لیست اضافه کنید. آلاینده های کارخانه ای (صنایع فولاد، نورد لوله، گروه ملی، لوله سازی، فولاد اکسین، شرکت نفت و…) بعلاوه ریزگرد. و جالب این که اصولا خبری از تعطیلی مدارس، استقرار آمبولانس در سطح شهر و یا حتی توزیع ماسک رایگان هم نیست!

  2. Avatar علی

    نگران نباشید,خدا کریمه!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه