آیا افراد مبتلا به دیابت و فشار خون می‌توانند روزه بگیرند؟

۸ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

این سال‌ها ماه رمضان مصادف شده با بلندترین روزهای سال و زمانی که باید بیش از ۱۶ ساعت از نوشیدن آب و خوردن غذا اجتناب کرد. طول بلند روز باعث می‌شود که روزه‌داری بر بسیاری سخت آید. دین اسلام از مسلمانان می‌خواهد روزه بگیرند ولی اگر روزه‌داری خطری برای سلامتی بدن آن‌ها داشته باشد می‌توانند از انجام این فریضه‌ی الهی مستثنی شوند.

دیابت و فشار خون از بیماری‌های رایج و مزمن هستند که افراد زیادی به آن‌ها مبتلا هستند. هم فشار خون و هم دیابت انواع مختلف دارند و در درجات متفاوت خود را نشان می‌دهند. توصیه‌ی اکید پزشکان این است که پیش از شروع ماه مبارک رمضان و آغاز روزه‌داری، به هرکدام از انواع دیابت و فشار خون مبتلا هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک وضعیت و شرایط بیماری شما را بررسی می‌کند و حتی ممکن است از شما بخواهد به صورت آزمایشی یک یا چند روز روزه‌داری کنید تا پس از پایان آن چند روز دوباره وضعیت بیماری شما را بررسی کند. اگر پزشک تشخیص داد که بدن شما توانایی ادامه‌ی روزه‌داری را ندارد اکیدا توصیه می‌شود از ادامه‌ی روزه‌داری خودداری کنید.

به هر صورت دلایل این توصیه‌ی پزشکان مشخص است. مثلا روزه‌داری طولانی مدت به معنی عدم نوشیدن آب است. کم آب شدن بدن باعث بالا رفتن غلظت خون می‌شود و متعاقبا احتمالا افزایش فشار خون بالا می‌رود. توصیه اکید می‌شود کسانی که فشار خون بالاتر از ۱۵ دارند به طور کامل از روزه‌ گرفتن پرهیز کنند. غلیظ شدن خون می‌تواند شانس ایجاد لخته در رگ‌های این افراد را زیاد کند و منجر به سکته شود. در ضمن گرسنگی باعث افزایش آدرنالین، کاهش قند خون و متعاقبا افزایش فشار خون می‌شود و افراد مبتلا به فشار خون بالا کاملا در خطر قرار می‌گیرند.

وضعیت برای بیماران دیابتی هم به همین صورت است. روزه‌گرفتن باعث کاهش قند خون می‌شود و این برای بیماران دیابتی و آن‌هایی که تحت درمان با انسولین هستند بسیار خطرناک است. به هر صورت بیماران دیابتی باید بدانند که نباید تعادل قند خون آن‌ها به هم بخورد. شدت خطر روزه‌داری برای این بیماران بسته به شدت بیماری، سن و سال و نوع داروهای مصرفی کاملا متغیر است. بنابراین توصیه اکید می‌شود که این بیماران هم پیش از آغاز ماه رمضان حتما با پزشک مشورت کنند و اگر پزشک لازم دید، یک یا چند روز به طور آزمایشی روزه بگیرند.

بعضی از بیماران فشار خون بالا و دیابت را به صورت توامان دارند و خطر برای آن‌ها باز هم بیشتر است. به هر صورت همان‌طور که از ابتدا گفتیم، در هر شرایطی از این بیماری‌ها هستید حتما پیش از شروع روزه پیش پزشک متخصص بروید و کاملا به توصیه‌ی او عمل کنید.

در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا می‌توانید ابزارهای لازم برای سنجش فشار خون و تست قند را سفارش دهید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه