برابری قیمت خودروهای برقی با خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۲۵

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

از زمان اختراع خودرو‌های برقی نزدیک به ۱۷۰ سال می‌گذرد اما از آن روز تاکنون این خودروها سهم زیادی در بازار فروش خودرو نداشته‌اند. خودروهای برقی هیچ‌گاه نتوانستند تبدیل به رقیب جدی خودروهای بنزینی شوند. حتی مساله‌ی نفت و آلودگی هوا و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای هم استقبال از این بازار را بیش‌تر نکرد. علت این عدم استقبال قبل از هرچیز قیمت بالای این خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی است. اما این روزها با پیشرفت فناوری باتری‌ها اخبار تازه‌ای درمورد پایین آمدن قیمت تمام‌شده‌ی خودروهای برقی شنیده می‌شود.

براساس تحقیقات موسسه (Bloomberg New Energy Finance (BNEF همچنان که باتری‌های تامین‌کننده‌ی انرژی خودروهای برقی ارزان‌تر می‌شوند، قیمت خودروهای برقی هم کاهش شدیدی پیدا خواهند کرد؛ طوری که در چشم‌انداز ده سال آینده حتی اگر با افت قیمت نفت مواجه شویم، قیمت خودروهای برقی همچنان توانایی رقابت با خودروهای بنزینی و گازوییلی را خواهند داشت. گزارش BNEF همچنین پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۴۰ خودروهای برقی ۳۵ درصد فروش خودروهای سبک را به خود اختصاص می‌دهند یا به‌عبارتی سالانه ۴۱ میلیون خودروی برقی به فروش خواهد رسید.

در سال ۲۰۴۰ خودروهای برقی ۳۵ درصد فروش خودروهای سبک را به خود اختصاص می‌دهند یا به‌عبارتی سالانه ۴۱ میلیون خودروی برقی به فروش خواهد رسید.

کاهش قیمت‌ها حتی تا قبل از سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۳ شمسی) اتفاق می‌افتد اما ماشین‌های بنزینی تا آن روز همچنان ارزان‌تر خواهند بود. از دیدگاه زیست‌محیطی اگر در سال ۲۰۴۰ میلادی (۱۴۱۸ شمسی) یک‌چهارم خودروهای جاده‌ها برقی باشند، سیزده میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی خواهد شد که این عدد معادل ۱۹۰۰ تراوات‌ساعت انرژی برق یا حدود ۸ درصد از انرژی برق مصرفی در سراسر دنیا در سال گذشته است.

سلیم مرسی، تحلیل‌گر ارشد مطالعات سوخت‌های زیستی می‌گوید: “در چند سال آینده قیمت مناسب‌تر‌ همچنان امتیاز خودروهای معمولی خواهد بود. بنابراین انتظار نداریم سهم خودروهای برقی از فروش خودروهای سبک بیشتر  از ۵ درصد شود (البته به‌غیر از مواردی که سوبسید به آن‌ها تعلق می‌گیرد). اما قرار است قیمت‌ها تغییرات شدیدی را در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی تجریه کنند.”

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar بازی اندروید

    کاش توی ایرانم از خودروهای برقی بی سر وصدا بود
    مغزمون سوت میکشه از دست این خودروهای بنزینی که سر و صدا میکنند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه