خداحافظ USB؛ پورت‌هایی که باید به آن‌ها عادت کنید

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
پورت تاندربولت

متاسفیم که این خبر بد را می‌دهیم اما پورت USB سنتی که در ۲۰ سال گذشته از آن برای اتصال دوربین‌های دیجیتال، کنترلرها و دیگر لوازم استفاده می‌کردید، نفس‌های آخرش را می‌کشد. چند جایگزین عالی در حال گرفتن جای این پورت سنتی هستند که البته هرکدام نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. اگر قصد دارید گجت‌های خود را در سال جاری ارتقاء دهید، ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا با پورت‌های امروزی دنیای تکنولوژی آشنا شوید.

پورت USB-C

پورت USB-C

USB-C مدلی کوچک‌تر و وارون‌پذیر از پورت USB سنتی است. به دلیل متقارن بودن سر این «کانکتور» (connector)، دیگر نیازی به حدس زدن برای جهت آن ندارید و خیلی راحت و آسوده می‌توانید آن را وارد درگاه کنید. برخلاف پورت‌های لایتنینگ که مختص گجت‌های iOS و لوازم جانبی مک هستند، USB-C در انواع و اقسام وسایل پیدا می‌شود؛ از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توان به گوشی‌های هوشمند اندرویدی، لپ‌تاپ‌ها و مواردی همچون کامپیوترهای دسکتاپ، مانیتورها و هاردهای اکسترنال اشاره کرد. به‌طور خلاصه، USB-C قابلیت این را دارد که برای تمام وسایل الکترونیکی به پورتی همه‌کاره تبدیل شود.

در گوشی‌های هوشمند، USB-C در حال جایگزین شدن با پورت مایکرو USB است. برخی از دانگل‌های USB-C با گوشی‌های هوشمند مجهز به USB-C سازگار هستند، به این معنی که می‌توانید یک دانگل USB-C را به گوگل پیکسل خود وصل کنید و لوازم جانبی مانند درایو اکسترنال یا کابل شبکه را به آن متصل کنید. در حال حاضر USB-C نسبتا جدید است و هنوز همه‌گیر نشده. گرچه این پورت جدید در لپ‌تاپ‌های جدید مک و آخرین گوشی‌های اندرویدی وجود دارد، ولی مایکروسافت ترجیح داد که از این پورت در سرفیس‌های جدیدش استفاده نکند. به ادعای مایکروسافت، این تصمیم برای رضایت قسمت بزرگی از کاربران گرفته شده است. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت با تصمیم‌گیری برای عدم ارایه‌ی چنین پورتی، از آینده‌ی اجتناب‌ناپذیر دور می‌مانند.

نقاط ضعف

البته شرکت‌های مخالف مانند مایکروسافت حق دارند. با وجود شرکت‌هایی که دانگل‌ها و کابل‌های بی‌کیفیت تولید می‌کنند، چندان نمی‌توان روی مرغوبیت وسایل جانبی USB-C حساب باز کرد. در این مورد، صرفه‌جویی در هزینه احتمالا مساوی است با خراب شدن دستگاه شما. به همین خاطر صرف پول بیشتر و خرید از شرکت‌های معتبری مانند «بلکین» (Belkin)، «آنکر» (Anker) یا اپل ارزشش را دارد. به خاطر همین مسایل، در انتخاب هاب USB-C باید دقت زیادی به خرج دهید. USB-C نسبتا جدید است، بنابراین خرید تجهیزات USB-C می‌تواند مشکلاتی درزمینه‌ی سازگاری با تجهیزات فعلی شما ایجاد کند. برای اتصال ابزار USB-A سنتی مانند کابل شارژ موبایل به پورت جدید USB-C نیاز به رابط دارید؛ یا باید داک گران‌قیمتی بخرید تا مطمئن شوید وسایل الکترونیک قدیمی شما هنوز می‌توانند با دستگاه جدیدتان ارتباط داشته باشند.

تاندربولت ۳

پورت «تاندربولت ۳» (Thunderbolt 3) را به عنوان نوعی USB-C در نظر بگیرید که دوپینگ کرده باشد. تاندربولت ۲ از اتصال Mini DisplayPort استفاده می‌کرد، اما از آن زمان و در نسخه‌ی جدید این پورت، کارکرد USB-C هم پیدا کرده است. علاوه بر پشتیبانی از پروتکل USB-C، هر کابل تاندربولت ۳ می‌تواند کارکرد یک کابل USB-C هم داشته باشد. همچنین این کابل می‌تواند داده‌های بسیار بیشتری را انتقال دهد و از انواع و اقسام پروتکل‌های انتقال پشتیبانی کند. پورت تاندربولت ۳ را در دستگاه‌های مختلفی مانند جدیدترین لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو، لپ‌تاپ‌های تحت ویندوز مانند ایسوس Predator، مانیتورهای حرفه‌ای و درایوهای ذخیره‌سازی با کارایی بالا، پیدا خواهید کرد.

علاوه بر پشتیبانی از USB-C، تاندربولت ۳ از پروتکل‌های PCI Express برای استفاده از کارت‌های گرافیک اکسترنال و از DisplayPort برای استفاده از چندین مانیتور ۴K یا یک مانیتور ۵K پشتیبانی می‌کند. همچنین تاندربولت برای دستگاه‌های زنجیره‌ای متصل‌به‌هم سرعت انتقال بالای ۲۰ گیگابایت در ثانیه فراهم می‌کند؛ حدود دو برابر سرعت USB-C. تاندربولت ۳ یک پورت همه‌فن‌حریف است؛ زیرا از پس کارهای مختلفی مانند انتقال انرژی، انتقال سریع فایل، ارتباط اینترنت و اتصال به مانیتورهای اکسترنال، برمی‌آید. پشتیبانی از دستگاه‌های زنجیره‌ای به این معنی است که شما می‌توانید چندین دستگاه را با کابل تاندربولت ۳ مرتبط کنید و آن‌ها را با استفاده از یک پورت به کامپیوترتان وصل کنید. برای مثال، یک پورت تاندربولت ۳ به‌تنهایی می‌تواند یک هارد اکسترنال را که به دو مانیتور مجزا متصل شده مدیریت کند.

نقاط ضعف

گرچه مهاجرت از اتصال DisplayPort به USB-C حرکت خوبی از جانب تاندربولت بود، اما برای استفاده از دستگاه‌هایی با پورت‌های تاندربولت قدیمی، به رابط نیاز خواهید داشت. تاندربولت ۳ علاوه بر USB، از پروتکل‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند؛ به همین خاطر تجهیزات آن نسبت به دیگر تجهیزات قیمت بالاتری دارد. حتی کابل‌های آن از رقبا بسیار گران‌تر است. به‌طور مثال قیمت کابل یک متری USB-C حدود ۲۰ هزار تومان است اما کابل تاندربولت ۳ از شرکت اپل با قیمتی حدود ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اگر به دنبال بهره‌مندی از مزایای کامل تاندربولت هستید، بهتر است که به فکر یک کابل درست‌وحسابی باشید. کابل USB-C در پورت تاندربولت ۳ جواب می‌دهد اما نمی‌تواند از دیگر پروتکل‌های انتقال استفاده کند و با این کار، پورت تاندربولت ۳ تبدیل به یک پورت USB-C معمولی می‌شود.

لایتنینگ

پورت لایتنینگ

 اپل پورت «لایتنینگ» (Lightning) را به‌عنوان جایگزینی برای پورت ۳۰ پین معرفی کرد. استفاده از پورت ۳۰ پین از سال ۲۰۰۳ و در آیپاد نسل سوم آغاز شد و تا آیفون ۴s و نسل سوم آیپد همچنان ادامه داشت. احتمالا این پورت را در آیفون‌ها، آیپدها یا دیگر محصولات اپل دیده‌اید. صفحه‌کلید و ماوس بی‌سیم اپل از این پورت برای شارژ شدن و اتصال به سیستم استفاده می‌کنند. قلم اپل هم برای شارژ شدن از پورت لایتنینگ بهره می‌برد و می‌توانید با یک رابط یا به‌صورت مستقیم این قلم را شارژ کنید. همچنین می‌توانید کابل‌های رابط لایتنینگ به USB-A یا USB-C بخرید تا با هر پورت که دوست داشتید گجت‌های iOS را شارژ کنید.

نقاط ضعف

ازآنجاکه پورت لایتنینگ پورت اختصاصی اپل است، نمی‌توانید آن را در محصولات دیگر (به‌غیراز وسایل جانبی برای محصولات اپل) پیدا کنید. حتی در برخی موارد، محصولاتی مانند «کاور شارژهای» (Battery Case) آیفون از پورت‌های دیگری برای شارژ شدن استفاده می‌کنند. در آینده که USB-C همه‌گیر می‌شود، بی‌اعتنایی اپل از پذیرفتن این استاندارد باعث می‌شود که کاربران محصولات این شرکت به جای حمل کابل همه‌گیر USB-C، همیشه کابل جداگانه‌ای به همراه داشته باشند. دستگاه‌هایی با پورت لایتنینگ مانند هدفون اپل فقط می‌توانند به گجت‌های iOS مجهز به پورت لایتنینگ متصل شوند. به‌طور مثال، شما نمی‌توانید هدفون‌های لایتنینگ استاندارد اپل را به مک‌بوک پرو متصل کنید و هیچ دانگلی هم برای این کار وجود ندارد.

تکلیف مایکرو USB، Mini-HDMI، USB-B و دیگر پورت‌ها چیست؟

بدون شک همه‌ی گجت‌های شما مجهز به پورت‌های USB-C یا تاندربولت نیستند و تعدادی از گجت‌هایی که در آینده می‌خرید هم همراه با چنین پورت‌هایی نخواهند بود. گجت‌هایی مانند دوربین‌های دیجیتال همچنان پورت مایکرو USB دارند، بسیاری از پرینترها از پورت USB-B استفاده می‌کنند و در خیلی از تلویزیون‌ها پورت HDMI وجود دارد. چنین وسایلی قابل چشم‌پوشی نیستند اما راهی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. کابل‌های USB-C زیادی در بازار وجود دارد که یک سر آن HDMI یا مایکرو USB است و با آن‌ها می‌توانید ارتباطی بین وسایل قدیمی و جدید ایجاد کنید. با استفاده از کابل‌های رابط USB-C به USB-B می‌توانید پرینترهای قدیمی را به گجت‌های جدیدتان متصل کنید. همچنین هاب USB-C که اپل عرضه کرده، از USB-A و HDMI پشتیبانی می‌کند و از پورت USB-C آن می‌توانید برای شارژ کردن مک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دانگل‌های کوچکی برای تبدیل USB-C به USB-A استفاده کنید تا به پورت‌های قدیمی‌تان حیات دوباره‌ای بدهید. به‌طور خلاصه، گجت‌های قدیمی شما می‌توانند تا مدت زیادی در کنار گجت‌های جدیدتان به کارشان ادامه دهند، اما باید برای روزی آماده باشید که همه‌ی پورت‌ها یکی می‌شوند.

منبع: Life Hacker

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    با تمام احترامی که به دنیایی از سیمهای به هم گره خورده و آویزان انواع و اقسام گجتهای کوچک و بزرگ دارم
    باید رسما اعلام کنم موجودی به نام سیم و کابل باید از دنیای ارتباط بین دستگاه ها حذف شود.
    این امر با وجود گونه های متعدد ارتباطات بی سیم ممکن است

  2. Avatar شاهین

    فک کنم اپلم اخر سر به سرنوشت نوکیا دچار میشه

    1. Avatar سعید قاری راثی

      بله کاملا درسته . مخصوصا بعد این که استیو جابز مرده.

    2. Avatar آلبر

      جالبه! بیشتر توضیح بده.

      1. Avatar مهران

        شما همون آلبرجابز هستید؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه